
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Jak prowadzić windykację w przypadku osoby, która przeprowadziła się do innego miejsca, a nie opłaciła wody w poprzedniej lokalizacji? Jak ściągnąć takie należności? Jak znaleźć tę osobę, aby można było wysłać powiadomienie o nieopłaconych fakturach?
- Czy zakład budżetowy może pobierać koszty egzekucji? Jakie koszty może pobierać zakład budżetowy?
- Jakie są procedury w blokowaniu ścieków? Jakie są koszty blokowania ścieków?
- Co w przypadku osób, które nie opłacają faktur za wodę i sprzedadzą dom? Co, jeśli nowy właściciel chce podpisać umowę z ZGK? Czy można podpisać z nim nową umowę? Od kogo w takim wypadku ściągnąć należności? Szukać jeszcze poprzedniego właściciela, czy ściągnąć należności od nowego właściciela?
- Gdzie szukać informacji na temat dłużnika? Skąd pozyskać numer PESEL? Jak współpracować z wydziałem Ewidencji Ludności?
- Czy można naliczać opłaty za ponowne podłączenie do wody? Jakie przepisy to regulują?
- Co zrobić, gdy właściciel nie chce wpuścić pracowników ZGK w celu odcięcia wody? Jakie organy porządkowe mogą pomóc w takich sytuacjach?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Wezwania:
1. Wezwanie do zapłaty (zwykłe)
2. Powtórne wezwanie do zapłaty
3. Ostateczne wezwanie do zapłaty
Pisma o odcięcie wody i ścieków
1. Wzór pisma o odłączenie dostawy wody i odbioru ścieków
2. Wzór pisma o odłączenie dostawy wody
3. Wzór pisma o odłączenie odbioru ścieków
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jak radzić sobie z problematycznymi dłużnikami? Jakie są skuteczne metody ściągania należności?
- Jakie są skuteczne metody ściągania należności od osób, które nie płacą rachunków?
- Co zrobić, gdy właściciel, który podpisał umowę z ZGK nie płaci rachunków i umiera? Od kogo wtedy ściągnąć należności? Czy wtedy można odciąć wodę bez zawiadamiania skoro właściciel nie żyje? Co w przypadku, gdy ktoś mieszka w nieruchomości i nie zgłasza się do podpisania umowy, nie płaci rachunków? Czy należności można ściągnąć od kogoś z rodziny?
- Jak znaleźć spadkobierców? Gdzie szukać spadkobierców i informacji na ich temat? Co, jeśli spadkobierców nie ma? Co, w przypadku, gdy spadkobierca mieszka w lokalu, ale nie poinformował ZGK o tym, że właściciel nie żyje, korzysta z wody i nie płaci rachunków, a faktury są ciągle wystawiane na zmarłego już właściciela?
- Czy można umorzyć dług, jeśli jest niski, a właściciel zmarł? W jakich przypadkach można umorzyć?
- Co, jeśli właściciel nieruchomości miał długi za wodę i zmarł? Od kogo ściągnąć należności? Co jeśli jest kilku spadkobierców? Od kogo ściągać należności? Czy należności można ściągnąć już wtedy, gdy toczy się postępowanie spadkowe?
- Jak postępować w przypadku, gdy nie wiadomo kto jest właścicielem, nie ma podpisanej umowy, a w lokalu używana jest woda?
- Jeśli klient jest niewypłacalny, to czy dług można ściągnąć od kogoś z rodziny?
- Gdzie szukać informacji na temat dłużnika, który się wyprowadził? Skąd pozyskać numer PESEL?
- Co robić w przypadku osoby, która miała płacone rachunki tylko za wodę, a za ścieki nie, a okazuje się, że do ścieków też była podłączona? Jak ściągnąć należności od takiej osoby za ścieki?
- Jak zachować się w przypadku firmy, która ogłosiła upadłość, została zlikwidowana, ale ma nieopłacone rachunki? Gdzie w takim wypadku wysyłać zawiadomienia? Jak odnaleźć właściciela firmy?
- Co robić w przypadku osoby, która jest właścicielem i na fakturze widnieją jej dane, a okazuje się, że osoba ta przebywa za granicą? Jak ściągnąć od takiej osoby należności? Jak znaleźć taką osobę? Gdzie zacząć jej szukać? Gdzie wysyłać zawiadomienia w przypadku takiej osoby?
- Jak prowadzić sprawy windykacyjne, aby nie generować dużych kosztów, a odzyskiwać pieniądze za wodę? Jak zminimalizować koszty egzekucji?
- Co w przypadku, gdy ZGK uznaje osobę za dłużnika, a później okazuje się, że faktura do takiej osoby nie dotarła?
- Co, jeśli umowa podpisana jest na męża, a nieruchomość należy do małżeństwa? Czy windykacja wtedy dotyczy też żony?
- Co w przypadku, kiedy w budynku mieszka rodzina wielopokoleniowa, umowa jest na osobę niewypłacalną i nikt tam nie płaci rachunków? Czy opłaty można ściągać od innych mieszkańców budynku? Jak to zrobić?
- Jak prowadzić postępowanie windykacyjne, gdy osoba, która użytkowała wodę wyprowadza się, a ma niezapłacone faktury?
- Czy właściciel może wypowiedzieć umowę bez opłaconych faktur? Jak zachować się, gdy dojdzie do takiej sytuacji?
2. Jakie są regulacje prawne dotyczące windykacji? Jak pisać wnioski do sądu i komornika dotyczące windykacji? Kiedy można odciąć wodę?
- Jakie są regulacje prawne dotyczące windykacji? Na co trzeba zwracać uwagę?
- Jakie są procedury, którymi należy się kierować podczas windykacji?
- Jakie są regulacje prawne prowadzenia windykacji po osobach zmarłych?
- Jaka jest procedura odcięć wody? Jakie dokumenty należy mieć aby odciąć wodę?
- Kiedy można odciąć wodę? Jakich zasad należy przestrzegać przy odcinaniu wody?
- Kiedy nie można odcinać wody?
- Jak zapewnić źródło zastępcze z dostępem do wody po jej odcięciu?
- Czy należy naliczać dodatkowe opłaty za ponowne przyłączenie do sieci wodociągowej? Jak je naliczać i na jakiej podstawie?
- Jak wygląda procedura odbierania należności od osoby, której odcięło się wodę?
- Jak windykować osoby, które mają podpisaną umowę, a jak windykować osoby, które umowy podpisanej nie mają? Jakie są różnice i co można zrobić w każdym z takich przypadków?
- Jak można prowadzić windykację bez ingerencji sądu? Kiedy sprawę należy przekazać do sądu i komornika?
- Jak przekazać sprawę do sądu? Jak pisać wniosku do sądu, aby sąd nie umorzył postępowania windykacyjnego?
- Do jakiego stopnia może posunąć się pracownik ZGK w postępowaniu windykacyjnym, aby ciągle postępował zgodnie z prawem?
- Jak pisać umowy ugodowe? Co w takich umowach powinno być zawarte? Czy zakład może przyjmować spłaty długu w ratach?
- Jakie są procedury w blokowaniu ścieków? Jak to zrobić? Jakie koszty związane są z procedurą blokowania ścieków?
- Jaki jest schemat działań przy blokowaniu ścieków? Kto wykonuje blokadę ścieków?
- W jakich odstępach czasowych wysyłać powiadomienia o braku wpłat?
- Jak zachować się gdy wezwanie do zapłaty wraca nieotwarte? Co jeśli powiadomienie o planowanym odcięciu wody wraca nieotwarte?
- Czy jeśli list z upomnieniem był awizowany i wrócił bez otwierania to czy można uznać, że wiadomość została przekazana?
- Czy można wysłać dłużnikowi zawiadomienie do pracy? Czy należy w tym celu otrzymać dodatkową zgodę dłużnika?
- Kiedy zacząć wysyłać powiadomienia o braku wpłat za wodę? Jakie przepisy to regulują?
- Po jakim czasie dług się przedawnia? Kiedy można umorzyć postępowanie?
- Czy nastąpiły zmiany w pracy komorników? Jak przekazywać sprawę windykacyjną do komornika?
Prowadzący
Beata Chudzik – wieloletni praktyk, od 2008 r. kierownik Działu Rozliczeń i Windykacji w PWiK Sp. z o.o. w Gorzowie Wielkopolskim. Prowadząca sama utworzyła ten dział, gdzie obecnie zatrudnionych jest 8 osób. Firma obsługuje około 20 tys. odbiorców, w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków z obszaru miasta i gmin ościennych, zrzeszonych w obszarze Związku Celowego Gmin, tzw. MG-6. Od 2013 r. W latach 2003-2005 pełniła obowiązki Głównego Księgowego, a następnie zastępcy Głównego Księgowego. Od roku 1997 do 2008 pracownik księgowości, po kursie księgowych oraz po kursie głównych księgowych w Stowarzyszeniu Głównych Księgowych. W roku 2007 uzyskała Certyfikat Księgowego do Usługowego Prowadzenia Ksiąg Rachunkowych. Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego, wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania na kierunku Finanse i Bankowość.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.