Wideoszkolenie: Urzędy Pracy a tarcza antykryzysowa

Prawne aspekty udzielania ulg w formie umorzenia, odroczenia, rozłożenia na raty spłat należności z tytułu zwrotu środków instrumentów pomocowych wypłacanych przez PUP w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

od 379.00 zł

Zapraszamy wszystkie osoby pracujące w Powiatowych Urzędach Pracy, zajmujące się tarczą antykryzysową - egzekucją, windykacją świadczeń nienależnie pobranych, wnioskami, rozliczeniami, kontrolą pożyczek, dofinansowań, dotacji.

NOWELIZACJA USTAWY OD DNIA 23.07.2021 – JAK REALIZOWAĆ ZMIANY W PRAKTYCE
Stworzyliśmy szkolenie stworzone z myślą o osobach zajmujących się tarczą antykryzysową w Powiatowych Urzędach Pracy. W programie szkolenia umieściliśmy wątpliwości i pytania innych PUP, związane z: egzekucją, windykacją, wnioskami, rozliczeniami, kontrolą, umowami o dofinansowanie, udzielanie pożyczek i dotacji. Zdarza się, że niektórzy prelegenci konkurencyjnych szkoleń specjalnie dają możliwość zadawania pytań dopiero na końcu spotkania, ponieważ boją się omawiania trudnych spraw. Wtedy często odpowiadają na kilka najłatwiejszych pytań, a trudne pomijają. My umożliwiamy zadawanie pytań już od samego początku spotkania.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jakie obowiązki ma PUP w związku z udzieleniem ulgi?
  • Jak powinny być skonstruowane decyzje o: ulgach, rozłożeniu na raty i umorzeniach?
  • Jak zmusić pracodawcę, który rozliczył się z urzędem po części z tarczy do zwrotu? Wiemy, że to nie jest przedsiębiorca w złej sytuacji, tylko po prostu zwleka (co robić oprócz pism i SMSów wysyłanych przez system)
  • Sytuacja: ktoś w momencie wniosku zaznaczył, że jest mikro przedsiębiorcą, otrzymał pożyczkę i nagle po roku po weryfikacji doszliśmy, że jest to mały przedsiębiorca i ta pomoc mu się nie należała. Jak postąpić w takiej sytuacji?
  • Wielu przedsiębiorców dzwoniło z pytaniem, na co mogą przeznaczyć środki. Jeśli teraz będą kontrole, to czy trzeba sprawdzać, na co te środki są wydawane? Co faktycznie trzeba kontrolować? Wydatki, faktury?
  • Jak zweryfikować na etapie weryfikacji wniosku, czy klient wpisał całą uzyskaną pomoc? (np. postojowe z ZUS)
  • Co robić jeśli ktoś zarabia najniższą krajową lub mniej niż najniższa krajowa, aby komornik nic nie mógł zrobić? Są podejrzenia, że w rzeczywistości wcale taka osoba nie zarabia najniższej krajowej i komornik pobiera co miesiąc mały procent np. od 600 zł

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • wzory na wyliczenie EDB- ekwiwalent dotacji brutto
  • wzory pism i decyzji w sprawie udzielanych ulg
  • wyjaśnienia UOKiK


Szczegółowy program szkolenia:

Ulgi w spłacie: umorzenie, odroczenie, rozkładanie na raty - jak prwidłowo udzielić ulgi, jakie obowiązki ma urząd pracy zanim wyda stosowną decyzję?

  • Omówienie instrumentu prawnego jakim jest ulga w spłacie
  • Jakie są rodzaje ulg?
  • Kiedy można udzielić ulgi?
  • Jakie obowiązki ma PUP w związku z udzieleniem ulgi?
  • ULGA JAKO POMOC DE MINIMIS – CO POWINNIEN ZROBIĆ URZĄD, stanowisko urzędu ochrony konkurencji i konsumentów?
  • Jak długo będą obowiązywały ulgi związane z COVID? Czy to jest temat zamknięty, czy będzie można jeszcze korzystać?
  • Czy do końca pandemii będzie można korzystać z ulg?
  • Kto może skorzystać z ulg? Czy z ulg można korzystać na działalność gospodarczą? Czy tylko osoby zwolnione? Czy bezrobotne?
  • Jakiej kwoty można oczekiwać z dofinansowania?
  • W jaki sposób powinno się gromadzić dokumentację?
  • Jak powinny być skonstruowane decyzje o: ulgach, rozłożeniu na raty i umorzeniach?
  • Czy pożyczki można rozkładać na raty i odraczać termin spłaty? Jeśli tak to w jakich przypadkach?
  • Jak ma wyglądać sytuacja, jeśli ktoś nie spłaca?
  • Co jeśli osoba nie wywiąże się z obowiązku płacenia raty?
  • Co zrobić w sytuacji, jeśli klienci, którzy wzięli środki w ramach tarczy, proszą o umorzenie?
  • W jakich przypadkach można nie dochodzić roszczeń, a w jakich można, a wręcz trzeba, należy?
  • Jak postępować gdy dokumenty są niewłaściwie wypełnione lub wypełnione niezgodnie z prawdą? Czy wtedy konieczny jest zwrot dofinansowania? Jak to weryfikować?
  • Zwroty pożyczek z 15 ZZD – jak wygląda postępowanie w przypadku zwrotu, rozłożenia na raty, wypowiedzenia umowy?
  • Czy wnioskodawcy powinni proponować kwoty rozłożenia na raty, czy to należy do urzędu?
  • Kto ma decydować o wysokości raty?
  • Jak utworzyć decyzje o umorzeniu/rozłożeniu na raty?
  • Jakie dokumenty powinien złożyć ktoś kto wnioskuje o umorzenie/rozłożenie na raty?
  • Jak ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy pod kątem tego, czy jest możliwość spłacenia jednorazowo? Jak ocenić, czy przedsiębiorca faktycznie potrzebuje pomocy finansowej?
  • Co robić jeśli ktoś zarabia najniższą krajową lub mniej niż najniższa krajowa, aby komornik nic nie mógł zrobić? Są podejrzenia, że w rzeczywistości wcale taka osoba nie zarabia najniższej krajowej i komornik pobiera co miesiąc mały procent np. od 600 zł
  • Co w sytuacji jeśli ktoś miał miejsce prowadzenia działalności na terenie gminy/powiatu, a stałe miejsce zameldowania/adres do doręczeń jeszcze gdzieś indziej?
  • Co zrobić, jeśli komuś zabrakło 2/3 dni na spłatę?
  • Co zrobić, gdy ktoś podał konto innej firmy, bo się pomylił? (ale oczywiście spełniał warunki)?
  • Czy należy zwracać się do wojewody jeśli zwroty wynoszą więcej niż 1500 zł?
  • Ile jest dni na zwrot należności?
  • Kiedy sprawa dotycząca zwrotów powinna trafić na drogę sądową?
  • Jak zmusić pracodawcę, który rozliczył się z urzędem po części z tarczy do zwrotu? Wiemy, że to nie jest przedsiębiorca w złej sytuacji, tylko po prostu zwleka (co robić oprócz pism i SMSów wysyłanych przez system)

Obowiązki urzędu w zakresie kontroli wypłaconych instrumentów pomocowych i składanych wniosków - jak prawidłowo rozliczyć formę wsparcia?

  • Jak przeprowadzić kontrolę beneficjenta?
  • Jakie dokumenty potwierdzają spełnienie warunków ubiegania się o środki? Jakich urząd może żądać?
  • Jakie dokumenty potwierdzają zatrudnienie pracownika?
  • Czy należy badać, czy podmiot był w stanie upadłości?
  • Co jeśli osoba źle sobie obliczyła spadek obrotów, potem się zorientowała, że jednak % jest nieprawidłowy?
  • Co robić w przypadku fałszywych oświadczeń?
  • Co zrobić jeśli podczas kontroli stwierdzimy, że dofinansowanie jest niezgodne z przeznaczeniem?
  • Jak stwierdzić pobranie niezgodnie z przeznaczeniem?
  • Ktoś złożył wniosek, podszywając się pod pełnomocnika firmy. A wcale nie uzyskał pełnomocnictwa i firma o niczym nie wiedziała. Jak postąpić w takiej sytuacji?
  • Sytuacja: ktoś w momencie wniosku zaznaczył, że jest mikro przedsiębiorcą, otrzymał pożyczkę i nagle po roku po weryfikacji doszliśmy, że jest to mały przedsiębiorca i ta pomoc mu się nie należała. Jak postąpić w takiej sytuacji?
  • W CEIDG nie zawsze łatwo jest dojść do kiedy ktoś miał zawieszona i odwieszona działalność. Jak to dokładnie sprawdzić?
  • Jak sprawdzić te ramy czasowe?
  • Czy powinno się porównywać okresy, gdzie był spadek obrotu, jeśli można wstecznie zawiesić działalność? Jak to wygląda podczas kontroli?
  • Jak sprawdzić, czy ktoś nie przekroczył limitu dofinansowań?
  • Jak zweryfikować na etapie weryfikacji wniosku, czy klient wpisał całą uzyskaną pomoc? (np. postojowe z ZUS)
  • Jak weryfikować, że liczba PKD została przekroczona?
  • Czy da się sprawdzić, czy ktoś się nie podszywa pod właściciela?
  • Wielu przedsiębiorców dzwoniło z pytaniem, na co mogą przeznaczyć środki. Jeśli teraz będą kontrole, to czy trzeba sprawdzać, na co te środki są wydawane? Co faktycznie trzeba kontrolować? Wydatki, faktury?
  • Na co może wydawać środki, a na co nie?
  • Czy jak firma sprzedała samochód, to czy to też wlicza się do przychodu?
  • Jak przeprowadzić kontrolę przedsiębiorców pod kątem dofinansowań?
  • Co jeśli przedsiębiorca nie rozliczy się w ciągu 30 dni?
  • Kiedy sprawę można oddać do sądu?
  • Kwoty nienależne z ZZC – nie ma żadnego zapisu o tym, że urząd ma możliwość ma możliwość kontroli. Co w takiej sytuacji? Czy faktycznie nigdzie wprost nie jest to napisane?
  • Czy będzie nacisk ministerstwa na przeprowadzenia kontroli prawidłowości wydatkowania środków?
  • Jakie dokumenty należy pozyskać od samozatrudnionego i na jakie przepisy można się powołać, gdyby osoba nie chciała udostępnić takich dokumentów?
  • Co jeśli osoby zmieniały wcześniej kody PKD, a potem wychodzi po weryfikacji, że jest niezgodny kod PKD?
  • Co jeśli postępowanie z osobą wydłuża się do kilku miesięcy właśnie z powodu kodów?
  • Jak wyegzekwować spłacenie odsetek?
  • Jaka dokumentacja jest wymagana?
  • Czy dokumenty należy kserować?
  • Ile jest czasu na przeprowadzenie kontroli?


Prowadzący

Kierownik Referatu ds. obsługi prawnej i kadr Urzędu Pracy z miasta wojewódzkiego.Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego na kierunku prawo z 12 - letnim doświadczeniem zawodowym w strukturach publicznych służb zatrudnienia. Certyfikowana specjalistka procedury administracyjnej oraz postępowania egzekucyjnego w administracji. Pasjonatka cyfrowej administracji. Doświadczenie zawodowe zdobywała w powiatowych urzędach pracy jako pracownik etatowy. Ukończyła studia podyplomowe na Wydziale Zarządzania GWSH na kierunku kadry i płace, prawo i praktyka gospodarcza oraz studia podyplomowe na Wydziale Nauk Stosowanych na kierunku prawo zamówień publicznych. Obecnie uczy się na kierunku zarządzanie kapitałem ludzkim.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 379.00
30 listopada 2021

Podobne szkolenia