
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
• Pomiar temperatury – czy można mierzyć temperaturę przy wejściu do szkoły? Czy jest potrzebna zgoda rodzica na pomiar? Jeżeli pomiar wynosi 38 stopni C lub więcej, co należy zrobić? Czy można odmówić dziecku wejścia do szkoły?
• Problem związany z wchodzeniem rodziców do szkoły – czy rodzić może wejść do szkoły wtedy, kiedy są lekcje, czy tylko podczas przerwy?
• W jaki sposób dyrekcja ma odróżnić objawy grypy od COVID-19? Na podstawie jakich objawów dyrektor powinien odizolować dziecko?
• Która z metod pracy zdalnej jest najskuteczniejsza? Jakie platformy do nauki zdalnej? Nauka zdalna, a RODO
• Nauczyciel na kwarantannie – czy jeśli uczeń miał z nim kontakt czy powinien być również objęty kwarantanną, a w konsekwencji cała klasa? Czy nauczyciel na kwarantannie może prowadzić lekcje?
• Nauczyciele w trosce o własne zdrowie decydują się na urlopy na podratowanie zdrowia – jak zapewnić kadrę do przeprowadzenia zajęć?
• Wycieczki szkolne – czy mogą być organizowane? Jak powinno wyglądać bezpieczeństwo podczas takiej wycieczki? Jak bezpiecznie zorganizować taką wycieczkę?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
• Gotowa Instrukcja bezpieczeństwa obowiązująca na terenie placówki podczas trwającej epidemii;
• Gotowe regulaminy COVID-19;
• Wszelkiego rodzaju zarządzenia obowiązujące w trakcie epidemii;
• Aneksy dotyczące COVID-19;
• Bezpieczeństwo i higiena pracy w szkole;
• Oferta firmy Karcher dot. odkurzacza SV;
• Instrukcja logowania Office;
• Lista nauczycieli – konsultacje;
• Pismo do rodziców w sprawie opinii;
• Rozliczenie godzin nauczycieli specjalistów;
• Rozliczenie godzin nauczycieli;
• Sprawozdanie tygodniowe nauczyciela ze zdalnego nauczania;
• Szkolne zasady prowadzenia lekcji online;
• Tygodniowy plan zdalnego nauczania dla nauczyciela;
• Umowa użyczenia sprzętu szkolnego;
• Zarządzenie dyrektora dot. pracy zdalnej.
Szczegółowy program szkolenia:
Zasady w trosce o bezpieczeństwo oraz w obawie przed zakażeniem COVID-19
• Czy zasady podane przez MEN, do których powinien się stosować każdy są możliwe do zrealizowania?
• Jak uniknąć podawania ręki na powitanie? Przykład alternatyw na przywitanie
• Używanie tylko własnych przyborów – co w przypadku, gdy uczeń zapomni którego z przyborów?
• Unikanie z większymi grupami podczas przerw – czy to możliwe? Szkolne korytarze oblegane są przez uczniów, w jaki sposób dopilnować tej zasady?
• Złe samopoczucie u ucznia, czy każdy ból głowy, mdłości, podwyższona temperatura ma być traktowana jako potencjalnie zakażaną osobę?
• W jaki sposób dyrekcja ma odróżnić objawy grypy od COVID-19?
• Na podstawie jakich objawów dyrektor powinien odizolować dziecko?
• Czy dziecko z rodziny, gdzie członek rodziny został objętym kwarantanna, musi pozostać w domu?
• Jaka kara grozi za nieobecność w szkole?
• Informacja do Głównego inspektora o zaistniałej sytuacji na terenie palcówki o zakażeniu - Jak napisać pismo do Stacji Sanitarno Epidemiologicznej?
• Co ma robić Dyrektor szkoły, kiedy dostaje informacje od Inspektora Sanitarnego potwierdzone dodatnim wynikiem, że na terenie placówki przebywa zakażona osoba?
• Czy na terenie szkoły obowiązuje zalecenie noszenia maseczek uczniom od 12 roku życia?
• Czy nauczyciel na kwarantannie może odbywać pracę zdalnie?
• Czy jest uzasadnienie, aby usunąć z pracy szkoły nauczycieli/pracowników niepedagogicznych 60+?
• Czy uczniowie przewlekle chorzy powinni uczęszczać na zajęcia stacjonarnie, czy można nauczać takich uczniów zdalnie?
• Czy koniecznym jest, aby wyparzać naczynia oraz sztućce każdorazowo po skonsumowanym posiłku przez ucznia, czy wystarczy obmycie pod bieżącą wodą?
• W jaki sposób postępować z uczniami, którzy przed powrotem do szkoły byli uczestnikami imprez w różnych obszarach?
• Czy podczas przewozu uczniów autobusem do szkoły i ze szkoły, uczniowie powinni mieć na sobie maseczki?
• Czy rodzice będą mogli osobiście zajrzeć do szkoły?
• Jak rodzice mają się kontaktować ze szkołą?
• Czy w szkole będą prowadzone zajęcia pozalekcyjne/kółka zainteresować czy zajęcia dodatkowe/uzupełniające?
• Czy dyrektor szkoły może wprowadzić dodatkowe środki bezpieczeństwa oraz obostrzenia?
• Co w przypadku, gdy u jednego z przebywających uczniów na terenie szkoły jest podejrzenie zakażenia – miał wcześniej kontakt z większością szkoły, czy kwarantanną musi być objęta cała szkoła?
• Rozmieszczenie uczniów podczas przerw – jak uniknąć skupisk uczniów? Jak zachować zasady bezpieczeństwa z zachowaniem odpowiedniej odległości podczas przerw? Nieuniknione jest, że podczas przerw uczniowie się spotykają/rozmawiają – co w takim przypadku?
• Problem związany z wchodzeniem rodziców do szkoły – czy rodzić może wejść do szkoły podczas przerwy czy wtedy, kiedy są lekcje? Jaka procedura przyprowadzania i odbierania dzieci zwłaszcza tych przedszkolnych? Wejście na dzwonek – odbiór dziecka na dzwonek (domofon)
• Nauczyciel na kwarantannie – czy jeśli uczeń miał z nim kontakt czy powinien być również objęty kwarantanną, a w konsekwencji cała klasa?
• Wycieczki szkolne – czy mogą być organizowane?
• Jak powinno wyglądać bezpieczeństwo podczas takiej wycieczki?
• Jak bezpiecznie zorganizować taką wycieczkę?
• Czy jeśli szkoła jest objęta czerwoną strefą to czy szkoła/klasa może brać udział w wycieczce?
• Co z tym co mówi Minister – póki co nie ma przeszkód epidemicznych – jak to nie ma jak liczba zakażeń cały czas wzrasta? Jak zorganizować wyjścia grupowe?
• Duża ilość dzieci, mała liczba sal – jak sobie z tym poradzić?
Metody oraz warianty nauki w czasie trwającej epidemii – zdalne nauczanie, a RODO
• Czy nauczyciel przebywający na kwarantannie musi wyrazić zgodę o przeprowadzeniu lekcji czy odgórnie jest taki obowiązek?
• Czy nauczyciel, jeśli chce to prowadzi, a jeśli nie chce to nie prowadzi lekcji podczas kwarantanny? Powinno być uszczegółowienie, ponieważ „ma” czy „może” to znaczna różnica.
• Podejmowanie decyzji o doborze odpowiedniego wariantu nauki – stacjonarnie, zdalnie czy forma mieszana (hybrydowa)
• Która z metod pracy zdalnej jest najskuteczniejsza?
• Korzystanie ze środków cyfrowych – które są najbardziej bezpieczne i skuteczne w komunikowaniu podczas nauki zdalnej?
• Jak technologicznie przygotować się do nauki zdalnej?
• Platforma ministerialna – czy to główna forma do realizacji treści programowych? Czy mamy obowiązek z niej korzystać? Jakie są inne, skuteczne rozwiązania? Kiedy warto poszukiwać własnych dróg do realizacji treści programowych?
• Jak korzystać z dostępnych, bezpłatnych form komunikacji zdalnej z uczniami? Jakie to formy?
• Czy nauczyciele mogą korzystać z YouTube’a, Skype’a, WhatsAppa i innych komunikatorów?
• Czy można zlecać prace uczniom, poprzez stworzenie z rodzicami grupy na Messengerze? Co na to RODO?
• Jak wprowadzić spójne narzędzia do komunikacji i nauki przez wszystkich nauczycieli?
• Dla kogo Teams? Dla której grupy wiekowej?
• Czy wideolekcje na Teamsach przebiegają bezproblemowo?
• Czy do pracy na Teamsach jest potrzebna licencja, czy pracujemy tam za darmo?
• Czy najpierw wprowadzamy użytkowników, a potem przydzielamy ich do grup?
• Czy udział na platformie Skype nie jest dozwolony od 16 roku życia?
• Czy wystarczy kontakt telefoniczny i mailowy? Jak rozwiązać problem braku programów do nauczania zdalnego: co, jeśli programy są płatne, lub są bezpłatne tylko na np. dwa próbne miesiące?
• Jak wygląda indywidualne nauczanie ucznia w obecnej sytuacji?
• Jak należy dokumentować pracę nauczycieli? Czy trzeba przygotowywać tygodniowe sprawozdania, podsumowujące pracę nauczyciela?
• Gdzie znaleźć wszystkie podręczniki i ćwiczenia w wersji online?
• Jak stworzyć plan działania dla nauczycieli, by nie nałożyły się na siebie różne aktywności, prowadzone przez nauczycieli w tym samym czasie?
• Jak znaleźć, jak zainstalować, w jakim programie komunikować się z uczniami?
• Czy powinien powstać nowy plan zajęć? Jak ma wyglądać taki plan zajęć on-line? Jak ułożyć plan pracy w przypadku nauczycieli uczących w różnych placówkach?
• Co z planem lekcji? Czy można zmienić, ograniczyć godziny?
• Czy można skrócić długość lekcji? Czy ta informacja musi pojawić się w zarządzeniu?
• Czy wystarczy jedynie informacja na stronę, ale nie w formie zarządzenia?
• Organizacja planu zajęć i ich dokumentacja - jak zorganizować plan zajęć? Czy plan powinien być taki sam, jak plan, który obowiązywał wcześniej? Jaką dokumentację należy sporządzić?
• Wielu nauczycieli również nie posiada odpowiedniego sprzętu, nawet jeśli nauczyciele są chętni prowadzić zajęcia w takiej formie – jak pokonać problem sprzętowy? Co, jeśli nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem w domu? Czy może prowadzić zajęcia ze szkoły, używając komputerów w szkole?
• Jak uczyć? Jakimi metodami? (wielu nauczycieli nie ma takiej wiedzy)
• Jak sprawdzać listę obecności? Jak wprowadzać tematy lekcji do dziennika?
• Obecność uczniów, o której ją sprawdzamy, bo przecież dziecko może niektóre zadania wykonywać później, niż jest to w planie lekcji?
• Jak ma wyglądać e-ocenianie? Za pomocą jakich narzędzi oceniać pracę uczniów? Z czym nauczyciele mają największe problemy/wątpliwości?
• Ocenianie sprawdzianów – jak powinno się oceniać zdalnie sprawdziany? Jak to wygląda w praktyce?
• Jak zdalnie monitorować i oceniać postępy uczniów?
• Jak egzekwować od ucznia realizację zajęć?
• Wystawianie ocen on-line nie jest zgodne ze statutem szkoły, więc jak to robić?
• Jak zbierać materiały od uczniów? Jak ich oceniać? Na podstawie czego?
• Dzieci do 13 r. ż. nie mogą założyć sobie nawet własnego maila – jak więc mają wysyłać prace w sposób elektroniczny?
• Jak sprawdzić, czy wszyscy spośród np. 700 uczniów, mają odpowiednie warunki techniczne do e-edukacji?
• Co w przypadku, gdy szkoły nie mają kontaktu internetowego ze wszystkimi uczniami, rodzicami i nauczycielami?
• Czy to dobry pomysł, aby wywieszać informację dla uczniów, co mają przerobić i co jest zadane na tablicach informacyjnych przed szkołą?
• Jakie są sposoby, by zachęcić uczniów do pracy na komputerze i korzystali z zajęć on-line?
• Praca na komputerze a BHP – ile czasu mogą przy komputerze spędzić uczniowie klas 4-8 maksymalnie, czy jest to określone?
• Jak zorganizować lekcje w przypadku problemów z połączeniem się wszystkich uczniów? Realizować dla części, czy wcale?
• W jaki sposób najłatwiej wykonywać zdalne nauczanie?
• Nauczanie przez Librusa – jak ma funkcjonować, aby było zgodne ze statusem szkoły?
• Co zrobić, gdy w Librusie nie widać odczytanej wiadomości przez telefon?
• Jak wspierać rodziców w takim zdalnym nauczaniu?
• Jak pomóc rodzicom, którzy nie rozumieją materiału dla klas starszych?
• Jak realizować podstawę programową w trybie zdalnego nauczania z dziećmi, które dopiero uczą się czytać i pisać? Czy rodzice mają nauczyć czytać dzieci? Jak sprawdzić postępy dziecka? Jaką rolę będą wtedy pełnić nauczyciele? Kto utrwala materiał z dziećmi?
• W jaki sposób prowadzić nadzór nad nauczycielami i uczniami, jeżeli nie ma Librusa? Jak wstawiać oceny, gdy nie ma elektronicznego dziennika?
• Jak przekazywać informacje, jeśli rodzice nie odczytują lub nie korzystają z dziennika elektronicznego?
• Co mają zrobić szkoły, które nie mają żadnych platform do e-nauczania?
• Jak prowadzić zajęcia, na których trzeba coś dzieciom wytłumaczyć np. matematyka?
• Sprawdzanie obecności – w jaki sposób sprawdzać obecność w trakcie zajęć online?
• Czy aby była zaliczona obecność dziecka na zajęciach, musi on być przez cały dzień (według planu zajęć) zalogowany w systemie, czy może się tylko raz zalogować, pobrać co trzeba?
• Nieprzygotowanie uczniów do lekcji - każde dziecko jest inne, każde dziecko wymaga indywidualnego podejścia – jak rozwiązać takie problemy?
• Technologia informacyjna – zdalne nauczanie, a RODO
• W jakich formach przeprowadzać nauczanie zdalne?
• Podstawy prawne przy zdalnym nauczaniu
• Bezpieczeństwo podczas zdalnego nauczania
• Jak sprawnie przejść z nauczania stacjonarnego na naukę hybrydową czy zdalną?
Braki kadrowe w roku szkolnym 2020/2021
• Skąd czerpać dodatkowe pieniądze, by zmniejszyć liczebność klas?
• Podział uczniów na mniejsze grupy wymaga zatrudnienia nowych pracowników skąd czerpać na to finanse?
• Samorządy bronią się brakiem środków na wypłacanie nadgodzin, w jaki sposób zmotywować nauczyciela do pozostania w zawodzie?
• Nauczyciele w trosce o własne zdrowie decydują się na urlopy na podratowanie zdrowia – jak zapewnić kadrę do przeprowadzenia zajęć?
• Część nauczycieli korzysta z zwolnień L-4, w ten sposób są braki kadrowe jak to rozwiązać?
• Co w przypadku, gdy jest ograniczona liczba nauczycieli z danego przedmiotu, a klasa jest podzielona na dwie części i w tym samym czasie mają być prowadzone zajęcia dla 2 grup z tego samego przedmiotu?
• Mała ilość godzin od organu prowadzącego, jeśli chodzi o dzieci z orzeczeniami i opiniami – zbyt mała ilość godzin
• Mała ilość nauczycieli wspomagających
Epidemia COVID-19: cały czas trwa – funkcjonowanie szkół w nowej rzeczywistości – rok szkolny 2020/2021 na nowych zasadach – procedury oraz regulaminy
• Konkretne informacje – jak zorganizować pracę szkoły, aby wiedzieć, że wszystkie zasady bezpieczeństwa zostały poprawnie wprowadzone? Jeśli chodzi o budynek/sale - wytyczne są ogólnikowe
• Procedura kontaktu z rodzicami w przypadku pogorszenia stanu zdrowia.
• Jak należy sporządzić procedurę bezpieczeństwa? Gotowy przykład
• Czy w regulaminie powinien zostać ujęty punkt o pomiarze temperatury?
• Czy rodzic może nie wyrazić zgody na podpisanie procedury o pomiarze temperatury u swojego dziecka?
• Czy zgoda na pomiar temperatury ma być wyrażona na semestr czy cały rok z góry?
• Czy jest potrzebne oświadczenie podpisane przez rodziców, obejmujące zgodę na mierzenie temperatury przez nauczyciela?
• Czy dyrektor powinien zarządzeniem zatwierdzać procedury organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czy tylko wtedy, gdy w procedurach zaszły zmiany?
• Czy należy wprowadzać jakież zmiany w statucie w związku z procedurami?
• Jakie procedury obowiązują dla specjalistów: pedagog, psycholog, bursa szkolna czy stołówka?
• Jakie informacje powinny się znajdować w procedurze korzystania z pracowni komputerowej?
• Jakie procedury obowiązują w stosunku do nauczycieli 60+ z grupy osób podwyższonego ryzyka? Czy taki nauczyciel musi podpisać jakieś oświadczenie?
• Jakie dane powinny się znajdować w regulaminie opieki nad dowozem uczniów do szkoły w obecnej sytuacji – COVID-19?
• Co powinno się pojawić w wewnętrznych procedurach dot. bezpieczeństwa (w regulaminie)?
• Jakie zapisy trzeba, a jakie warto uwzględnić w regulaminie w celu zabezpieczenia placówki?
• Jak przygotować skuteczne procedury i egzekwować ich przestrzeganie? Dobre procedury szybkiej komunikacji z rodzicami dzieci.
• Czy powinien być dodatkowy regulamin dotyczący korzystania z placu zabaw/boisk podczas trwającej epidemii?
• Jak przygotować procedury bezpieczeństwa i skutecznie je wdrożyć, by zapewnić bezpieczeństwo dzieciom i wszystkim pracownikom?
• Jaką kolejność nadać poszczególnym procedurom?
• Co powinno się znajdować w regulaminie pracy zdalnej?
• Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie procedur bezpieczeństwa przez uczniów, kadrę pedagogiczną, osób z zewnątrz?
• Co powinno się znajdować w procedurze bezpieczeństwa w podpunkcie ogólnych zasad organizacji pracy?
• Czy wymagane są trzy odrębne procedury bezpieczeństwa czy regulaminy do 3 różnych form nauczania?
• Czy koniecznym jest ujęcie formy kształcenia w procedurze bezpieczeństwa?
• Jakie informacje w procedurze bezpieczeństwa powinny się znaleźć odnośnie do nauczycieli?
• Czy rodzice dziecka powinni podpisać procedurę bezpieczeństwa?
• Czy pracownikowi niepedagogicznemu można zalecić bieżące śledzenie bieżących informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl z uwzględnieniem takiego punktu w procedurze?
• Czy w procedurze bezpieczeństwa powinien znajdować się odrębny punkt dotyczący przyprowadzania i odbierania dziecka ze szkoły z oddziałami przedszkolnymi?
• Czy place zabaw, sale gimnastyczne oraz boiska szkolne powinny zostać czasowo wyłączone z użytkowania oraz czy zamieścić takie dane w procedurze?
• Jakie zasady powinny obowiązywać w trakcie korzystania z biblioteki szkolnej?
• Jakie zasady bezpieczeństwa wprowadzić dla przyjmowania cateringu oraz spożywania posiłku i korzystania ze stołówki?
• Kontakt z osobami trzecimi – umieścić w procedurze? Czy da się go uniknąć na terenie placówki?
• Czy każdy z pracowników szkoły bez wyjątków powinien podpisać taką procedurę bezpieczeństwa?
• Czy rodzić musi się zapoznać z procedurą bezpieczeństwa oraz podpisać deklaracje po zapoznaniu się z procedurami jakie obowiązują?
• Deklaracja dla rodziców oświadczająca zapoznanie się z procedurami bezpieczeństwa – gotowy wzór
• Organizacja – Co z dywanami czy mają zostać czy nie? Czy odkurzać piorący w przypadku dużej szkoły to dobre rozwiązane?
• Częsta dezynfekcja czy po każdym zużyciu? Harmonogram dezynfekcji
• Jak w dobie COVID uniknąć ryzyka zawodowego?
Prowadzący
Martyna Pilas z wykształcenia filolog polski i angielski, doktorantka pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego; zarządza Zespołem Kształcenia i Wychowania w Bielkówku (woj. pomorskie); z zamiłowania społeczniczka, wychowawca i informatyk; zainteresowania naukowe to konflikty szkolne na linii nauczyciel-rodzic; wywodzi się z gdańskiej szkoły pedagogiki prof. dr hab. Marii Mendel; zwolenniczka ścisłej współpracy rodziny, szkoły, samorządu i środowiska lokalnego oraz Pozytywnej Dyscypliny dr Jane Nelsen
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.