
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
1. Jak poprawnie zaksięgować zwolnienie z ZUS? Plan finansowy dla dochodów i wydatków związanych z przeciwdziałaniem COVID -19 wydzielonego rachunku – szczególne zasady ewidencji
2. Jakie są zasady sporządzania sprawozdań finansowych? Jakie są zapisy w polityce rachunkowości organu, urzędu i jednostek podległych?
3. Czy należy wykazywać w RB-N środki z Funduszu Pracy i ZFŚS?
4. W jakich paragrafach powinny być ujmowane zobowiązania na koniec roku w sprawozdaniu RB 28S?
5. Jakie są najczęstsze nieprawidłowości dotyczące sporządzania sprawozdań budżetowych?
6. Jak wykazać w jednostce pieniądze otrzymane w związku z COVID-19 na wyodrębniony rachunek z przeznaczeniem na inwestycje w roku bieżącym i latach następnych?
7. Jak wykazać w Rb N za IV kwartał dochody z US? Jak to ma się do należności i zaległości za rok sprawozdawczy? Czy wykazujemy należności długoterminowe w RB-N?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Prezentacja danych w ewidencji księgowej i sprawozdaniach kwartalnych z dokonywania wydatków i gromadzenia dochodów RB 28 S i Rb 27 S
- Zasady rachunkowości – rozwiązania przydatne do uwzględnienia w polityce rachunkowości
- Co powinno znajdować się w polityce rachunkowości w jednostce ?
- Czy forma przekazywanie sprawozdań do JST powinna być opisana w polityce rachunkowości?
- Szczegółowość informacji dodatkowej JST a zapisy w polityce
- Analityka księgi głównej organu dla potrzeb sprawozdawczości
- Jak rozbudować księgę główną?
- Problematyka ujmowania zobowiązań wieloletnich w ewidencji księgowej
- Problematyka zbiorczego ujmowania danych wynikających ze sprawozdań jednostkowych
- Czy jednostka samorządu terytorialnego ma również obowiązek sporządzać sprawozdania zbiorcze w okresach sprawozdawczych, w których nie przekazuje sprawozdań do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej? Czy jednak sprawozdanie zbiorcze sporządza się w okresach, w których jednostka samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdania za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej do Ministerstwa Finansów?
- Jakie są najczęstsze nieprawidłowości dotyczące sporządzania sprawozdań budżetowych
1.1 Wyjaśnienie wątpliwości dotyczących sprawozdań RB 27 S
- Jakie dochody ujmować w sprawozdaniu o dochodach, jakie należności ujmujemy?
- Problematyka związana z właściwym wypełnieniem kolumny „dochody otrzymane” w stosunku do wykonania na koniec roku i koniec każdego kwartału
- Czy zwroty z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych powinny być wykazywane w sprawozdaniu RB 27S czy w RB 27 ZZ? Jak należy je klasyfikować?
- Na co zwrócić uwagę przy sporządzaniu sprawozdania RB 27S, by uniknąć błędu?
- Co wykazuje się w ostatnich kolumnach RB 27 S. Jakie są skutki udzielonych ulg i zwolnień?
- Należności – w tym należności wymagalne i sporne
- Wykazywanie należności w sprawozdaniu Rb-27S
- Należności długoterminowe w sprawozdaniu Rb-27S
- Wysokość należności podatkowych w Rb-27S i Rb-N
- Należności wymagalne w sprawozdaniu Rb-27S i Rb-N
- Należności sporne
- Należności kwestionowane przez dłużnika i niezapłacone – sprawozdania Rb-27S i Rb-N
- Ujęcie księgowe środków wpłacanych przy użyciu terminali płatniczych
- Jak traktować środki, które są wpłacane na konto gminy za pośrednictwem terminali płatniczych, jak to księgować?
1.2 Wyjaśnienie wątpliwości związanych z dochodami JST
- Dochody wykonane
- Dochody z tytułu części subwencji oświatowej
- Subwencja na przełomie lat budżetowych
- Dochody wykonane a dochody otrzymane
- Dochody związane z realizacją zadań zleconych
- Należności i dochody JST z tytułu realizacji zadań zleconych
- Dochody Skarbu Państwa w jednostce samorządu terytorialnego
- Zasady wykazywania należności w sprawozdaniach Rb-27ZZ i Rb-27S
- Ujmowanie dochodów z funduszu alimentacyjnego w sprawozdaniach – powiązania między Rb-27S a Rb-27ZZ
- Dotacje na zadania zlecone
- Nienależne świadczenia i ich zwrot
- Nienależne świadczenia sfinansowane z dotacji otrzymanej z budżetu państwa a sprawozdania Rb-27S i Rb-28S
- Wykazanie zwrotu dotacji z zakresu zadań zleconych
- Zwrot nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych przez świadczeniobiorców i przekazanie ich przez jednostkę samorządu terytorialnego do urzędu wojewódzkiego
- Ujmowanie zwrotu nienależnie pobranych dochodów z opłat i odsetek
1.3 Wyjaśnienie wątpliwości dotyczących sprawozdań RB 28 S
- W jakich paragrafach powinny być ujmowane zobowiązania na koniec roku w sprawozdaniu RB 28 S?
- Zaangażowanie wydatków budżetowych w sprawozdaniu Rb-28S
- Z jakich dokumentów powinno wynikać zaangażowanie budżetów jednostek samorządu terytorialnego? (umowy, podjęte decyzje, porozumienia i inne dokumenty)
- Ewidencja zaangażowania w zakresie zobowiązań
- Uproszczenia dotyczące ewidencjonowania zaangażowania
- Dodatkowe wynagrodzenie („trzynastka”)
- Wydatki niewygasające a zaangażowanie
- Mylne wpływy
- Mylne wpływy na rachunek bankowy – symbol 4990 w sprawozdaniach Rb-28S
- Wykazanie mylnego wpływu do wyjaśnienia w sprawozdaniu Rb-28S
1.4 Korekty sprawozdań
- Korekta sprawozdania Rb-27S po nieodwracalnym zamknięciu ksiąg rachunkowych
- Roczne sprawozdanie Rb-27S a korekta sprawozdania Rb-27S za grudzień
- Korekta błędów w grudniowym Rb-27S
- Korygowanie danych wykazywanych w sprawozdaniu za styczeń
- Korekta sprawozdania Rb-27S
- Korekta sprawozdania Rb-28S
- Sprawozdania jednostkowe zawierające błędy
2. Sprawozdania zbiorcze
- Jak prawidłowo sporządzić wspólne sprawozdanie urzędu z organem? Jakie są zalecenia pokontrolne w przypadku tego sprawozdania?
- Regionalna Izba Obrachunkowa adresatem sprawozdania zbiorczego
- Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartałów
- Terminy sporządzania zbiorczych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S
- Sprawozdanie zbiorcze Rb-27ZZ
- Obowiązek sporządzania zbiorczych miesięcznych sprawozdań w JST
3. Prezentacja danych w sprawozdaniu RB 27 ZZ – wybrane problemy
- Co należy ujmować w sprawozdaniu RB 27ZZ?
- Czy w przypadku odzyskanych, nienależnie wypłaconych ze środków budżetu państwa zasiłków i świadczeń rodzinnych należy całość należności przypisanej do zwrotu z tytułu zaliczki alimentacyjnej wykazywać w sprawozdaniu RB 27 ZZ?
- Zaliczka alimentacyjna
- Jednostka wykazująca w sprawozdaniu plan i wykonanie dochodów pobranych przez JST na rzecz budżetu państwa
- Opłata za udostępnienie danych w sprawozdaniach Rb-27ZZ, Rb-N, Rb-ZN
- Dochody JST z zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w sprawozdaniu Rb-27ZZ
- Ewidencja przypisów dochodów należnych budżetowi państwa w starostwie powiatowym
- Dochody ze zwrotów nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych oraz z kosztów upomnienia
- Księgowanie kosztów upomnienia za brak wpłaty nienależnie pobranego świadczenia
- Przesyłanie sprawozdań Rb-27ZZ i Rb-50 w przypadku awarii systemu informatycznego
- Forma przekazywania sprawozdań Rb-27ZZ i Rb-50 do dysponenta budżetu państwa i RIO
4. Sprawozdanie Rb-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego
- Jaki zakres danych ujmowany jest w sprawozdaniu Rb-NDS?
- Struktura sprawozdania Rb-NDS
- Źródło danych stanowiących podstawę sporządzenia sprawozdania Rb-NDS oraz terminy jego sporządzania
- Skutki nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdania Rb-NDS
- Omówienie poszczególnych pozycji i sposobu prezentacji danych w sprawozdaniu NDS
5. Sprawozdania finansowe jednostki za 2020 r.
- Jakie informacje należy umieszczać w informacjach dodatkowych w bilansach ?
- Jakie są zasady sporządzania sprawozdań finansowych? Jakie są zapisy w polityce rachunkowości organu, urzędu i jednostek podległych?
6. Sprawozdania z operacji finansowych – wybrane problemy
- Jakie są zasady sporządzania sprawozdań z operacji finansowych?
- Jakie są zasady sporządzania sprawozdania Rb N -należności , prawidłowości ujmowania należności w sprawozdaniu
- Czy należy wykazywać w RBN środki z Funduszu Pracy i ZFŚS?
- Co należy a czego nie należy ujmować w RB N?
- Jakie są zasady sporządzania sprawozdania RB Z?
- Czy w RB Z wykazuje się zobowiązania, które są rozłożone na raty?
7. Pomoc z Tarczy - składki ZUS związane z Covid-19 – potrzeba utworzenia planu finansowego dla dochodów i wydatków związanych z przeciwdziałaniem COVID -19 wydzielonego rachunku – szczególne zasady ewidencji wynikające z ustawy z dnia 2 marca 2020r o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
- Jak zaliczyć składki z ZUS?
- Jak poprawnie zaksięgować zwolnienie z ZUS?
- Umorzenie składek ZUS
- Jak poprawnie powinny być płacone składki ZUS przez pracodawcę i pracownika?
- Czy podlega umorzeniu składka ZUS płacona przez pracownika?
8. Sprawozdanie Rb-ST o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego
- Co należy ujmować w sprawozdaniu RB ST o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego?
- Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
- Wydatki niewygasające
- Środki dotacji i subwencji przekazane w grudniu na styczeń następnego roku
- Lokaty środków pieniężnych na rachunku budżetu JST
- Sprawozdania negatywne
- O czym należy pamiętać sporządzając sprawozdanie RB ST?
9. Sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – Rb-34S
- O czym należy pamiętać sporządzając sprawozdanie Rb-34S?
10. Sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST ustawami – Rb-50
- Omówienie problemów związanych z gromadzeniem, wydatkowaniem oraz zwrotem otrzymanych środków na zadania zlecone
- Jak należy sporządzić sprawozdanie RB 50 o dotacjach i wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego?
- Jak wykazać zaangażowanie własnych środków na zadania zlecone, które podlegają refundacji ?
11. Prezentacja danych w sprawozdaniach RB ZN i RB ZZ
12. Prezentacja danych RB UZ i RB UN
Prowadzący
Agnieszka Woźniak – skarbnik gminy, praktyk z blisko 20-letnim doświadczeniem w zakresie finansów publicznych, w tym 6 lat doświadczenia w księgowości jednostek oświatowych i pomocy społecznej. Odpowiadała za wdrożenie budżetu zadaniowego w jednostkach samorządowych. Ukończyła Szkołę Główną Handlową w Warszawie – kierunek Finanse i bankowość, a także Podyplomowe Studia Podatkowe na tej samej uczelni.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.