
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
• Jak prowadzić ewidencję VAT w gminie i na co zwrócić szczególną uwagę?
• Jakie dane wprowadzić do JPK_V7M w zależności od rodzaju sprzedaży/zakupu?
• Jak odliczać VAT w inwestycjach gminnych?
• Kiedy istnieje obowiązek korekty odliczonego VAT?
• Kiedy gmina jest zwolniona z opodatkowania dostawy inwestycji gminnej?
• Jakie są wnioski z przeprowadzonej przez NIK kontroli centralizacji VAT w samorządach?
• Czy w każdym urzędzie należy raportować schematy podatkowe?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Każdy z uczestników po wideoszkoleniu otrzyma materiał w formie 128 stronicowej prezentacji, w której są zawarte odpowiedzi na wszystkie zagadnienia ze szczegółowego programu wideoszkolenia!
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jak prowadzić ewidencję VAT w gminie? Na co zwracać uwagę?
• Jakie zapisy powinny znaleźć się w zarządzeniu wewnętrznym o centralnym rozliczaniu VAT?
• Jak ewidencjonować VAT naliczony w jednostkach organizacyjnych, które dokonują zakupów dla innych jednostek?
• Jaka jest struktura JPK_V7M. Jakie dane zawiera?
• Jakie elementy JPK_V7M szczególnie dotyczą JST?
• Jakie informacje z ewidencji podatkowej muszą znaleźć się w JPK_V7M?
2. Jakie błędy w rozliczaniach VAT samorządów wykazała kontrola przeprowadzona przez NIK? O jakie działania NIK wnioskował do Ministra Finansów?
• Jakie błędy popełniały samorządy rozliczając VAT?
• Jakie są wnioski i zalecenia kontroli NIK dla samorządów?
• W jakich obszarach można oczekiwać zmian, ewentualnie wyjaśnień Ministra Finansów?
3. Jak odliczać VAT w gminie? Jak odliczać VAT w inwestycjach gminnych? Czy można odliczyć własny prewspółczynnik? Jakie są korekty odliczenia VAT?
• Jakie są warunki odliczenia VAT w gminie?
• Jak odliczać VAT w projektach inwestycyjnych w gminie? Na co zwrócić największą uwagę?
• Jak odliczać VAT od działalności Urzędu? Przykłady.
• Jakie znaczenie na gruncie VAT mają czynności z jednostkami organizacyjnymi jst, a jakie ze spółkami?
• Jak odliczać VAT jeżeli inwestycja wykorzystywana jest przez inną jednostkę niż ponosząca wydatki?
• Czy można odliczać VAT od inwestycji w budowie, jakie należy spełnić warunki?
• Od jakich czynności można odliczyć VAT w gminie?
• Jak korygować VAT w sytuacji zmiany przeznaczenia inwestycji?
• Jak należy odliczyć VAT jeżeli gmina wykorzystuje towar/usługę jednocześnie do sprzedaży opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu? Czy należy stosować prewspółczynnik czy określić zakres wykorzystywania do czynności opodatkowanych?
• Kiedy należy odliczać VAT pre-współczynnkiem? Przykłady.
• Jak odliczać VAT pre-współczynnikiem w działalności wod-kan?
• Jak odliczać VAT w inwestycjach gminnych pre-współczynnikiem?
• Jak ustalić inny pre-współczynnik?
• Czy można odliczyć 100% VAT od budowy i utrzymania targowiska jeżeli pobiera się opłatę targową i tzw. opłatę rezerwacyjną?
• Czy można odliczać VAT od transakcji za wodę mimo, że gmina jeszcze nie ma w pełni wybudowanego wodociągu?
• Na co zwrócić uwagę przy kwalifikowaniu VAT w projektach dofinansowywanych z dotacji zewnętrznych?
4. Kiedy Gmina działa jako podatnik VAT? Opodatkowanie VAT zbycia nieruchomości. Opodatkowanie VAT dotacji na instalacje solarów, usuwanie azbestu, przydomowe oczyszczalnie ścieków.
• Kiedy gmina nie jest podatnikiem z tytułu dostawy/świadczenia usługi?
• Czynności z zakresu oświaty – interpretacja ogólna Ministra Finansów- jakie są wątpliwości?
• Kiedy dostawa nieruchomości (sprzedaż, aport) jest zwolniona z VAT, a kiedy opodatkowana?
• Które dotacje należy opodatkować, a które nie (np. od solarów, od przydomowych oczyszczalni ścieków)?
• Kiedy można zrezygnować ze zwolnienia z VAT dostawy nieruchomości i zastosować opodatkowanie nieruchomości?
5. Czym są schematy podatkowe? Jak je rozpoznawać? Czy każda gmina powinna raportować schematy podatkowe?
• Czy w każdym urzędzie należy raportować schematy podatkowe?
• Czym są schematy podatkowe? Kiedy istnieje obowiązek ich raportowania?
• Na co zwrócić uwagę w kontekście powiązań w jednostkach budżetowych/urzędzie/spółkach?
• Jak raportować schematy podatkowe?
• Czy są terminy dotyczące raportowania schematów podatkowych?
• Zdefiniowanie co wchodzi w schematy podatkowe.
• Co powinno być w zarządzeniu odnośnie MDR?
Prowadzący
Agnieszka
Januszkiewicz- pracownik samorządowy. Pracuje w Urzędzie Miejskim Wrocławia
gdzie od 9 lat kieruje działem, do którego zadań należy rozliczanie VAT oraz
przesyłanie JPK_VAT. Posiada 15 letnią praktykę w dziedzinie podatku VAT.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, radca
prawny od 2009 r.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.