Szkolenie: Rachunkowość OPS

Rachunkowość Ośrodków Pomocy Społecznej w aspekcie realizowanych zadań


PCC Poland zaprasza służby finansowo-księgowe ośrodków pomocy społecznej, księgowe oraz główne księgowe ops.

Zapewniamy:

  • pełne wyżywienie
  • 2 noclegi 13-14 maja i 14-15 maja ze śniadaniem (pokoje 2 osobowe; pokoje 1-osobowe dodatkowo płatne – 400 zł – konieczna wcześniejsza rezerwacja)
  • 2 kolacje: 13 i 14 maja
  • przerwy kawowe i obiady
Dwudniowe szkolenie i warsztaty
Szkolenie kierowane jest do pracowników służb finansowo-księgowych ośrodków pomocy społecznej, zarówno początkujących jak i zaawansowanych. Charakter spotkania to szkolenie merytoryczne połączone z warsztatami i wymianą doświadczeń między uczestnikami. Prowadząca przeprowadzi uczestników przez zakres zagadnień obowiązujących w ośrodkach pomocy społecznej w oparciu o podstawy prawne, aż do praktycznych aspektów i problemów występujących w codziennej pracy księgowych. W czasie szkolenia uczestnicy odświeżą swoją wiedzę w zakresie odpowiedzialności, upoważnień i zakresu działania jaki nakładają przepisy ustaw na głównych księgowych OPS-ów. Przedstawiony zostanie pełny zakres realizacji planu finansowego jego zmian i podstaw prawnych w tym zakresie. W ramach wykonywanych zadań własnych gminy i zleconych z zakresu administracji rządowej omówione zostaną poszczególne zadania realizowane przez OPS-y z uwzględnieniem źródeł ich finansowania w praktycznych aspektach wydatkowania dotacji i sprawozdawczości. Dodatkowo uczestnicy zostaną zapoznani z programami resortowymi dedykowanymi ośrodkom pomocy społecznej na rok 2020. Majątek jakim dysponują OPS-y podlega ciągłym zmianom, a zmieniające się przepisy umożliwiają stosowanie uproszczeń w tym zakresie i zostanie on przedstawiony uczestnikom spotkania.

Wideo ze szkolenia

Zobacz wideo >>

W programie m.in.:

Rachunkowość Ośrodków Pomocy Społecznej w aspekcie realizowanych zadań z uwzględnieniem:

  • Podstaw prawnych prowadzenia rachunkowości OPS
  • Planu finansowego – realizacja i dokonywanie zmian
  • Upoważnień i odpowiedzialności w zakresie realizacji planu finansowego dochodów i wydatków.
  • Przyjętych zasad rachunkowości
  • Dotacje – wydatkowanie i rozliczanie
  • Sprawozdawczości budżetowej.
  • Dochodzenie należności budżetowych.
  • Programów wieloletnich.
  • Ewidencji majątku, wyceny bilansowej i zmian w majątku.
  • Warsztaty – ewidencja księgowa zdarzeń gospodarczych występujących w OPS


Szczegółowy program szkolenia:

Korzyści i umiejętności uczestników szkolenia:

MODUŁ MERYTORYCZNY

  • Podstawy prawne funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej
  • Odpowiedzialność kierownika i głównego księgowego OPS za gospodarkę finansową
  • Upoważnienia dla głównego księgowego do prowadzenia ksiąg rachunkowych
  • Konstrukcja planu finansowego z omówieniem klasyfikacji budżetowej przyporządkowanej poszczególnym zadaniom
  • Upoważnienia do dokonywania zmian w planie finansowym
  • Dyscyplina finansów publicznych
  • Polityka rachunkowości
  • Dowody księgowe podstawą do ujęcia zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych
  • Majątek trwały jednostki – środki trwałe, pozostałe środki trwałe, wartości niematerialne i prawne
  • Instrukcja inwentaryzacyjna
  • Sprawozdawczość budżetowa i finansowa oraz z operacji finansowych
  • Dotacje – wnioskowanie, realizacja i sprawozdawczość
  • Programy resortowe i UE – omówienie, konstrukcja budżetu i sprawozdawczość (SENIOR +, Opieka 75+, usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych, opieka wytchnieniowa, posiłek w szkole i w domu)
  • Należności budżetowe – przypis, wpłaty, odpisy, egzekucja, ulgi i przedawnienia

MODUŁ PRAKTYCZNY

  • Ewidencja na kontach księgowych:

1. Majątek trwały

  • przyjęcie środka trwałego
  • naliczenie amortyzacji środków trwałych
  • sprzedaż lub likwidacja środków trwałych
  • nieodpłatne przekazanie środka trwałego
  • otrzymanie w darowiźnie środka trwałego
  • różnice inwentaryzacyjne (nadwyżki, niedobory, zawinione i niezawinione)

2. Majątek obrotowy

  • Należności - przypisy, opisy i wpłaty (m.in. odpłatności za usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze, pobyt w domu dla bezdomnych, pobyt w ośrodkach wsparcia, obiady dla seniorów, fundusz alimentacyjny, zaliczka alimentacyjna, nienależnie pobrane świadczenia)
  • rozrachunki z kontrahentami
  • środki pieniężne – wpływ dotacji, płatności, zwroty i wypłaty

3. Fundusze

  • ZFŚS – odpisy na ZFŚS, zmniejszenia i zwiększenia, wypłata świadczeń
  • Fundusz solidarnościowy – ewidencja, wpływy, refundacje i zwroty

4. Zobowiązania

  • krótkoterminowe – z tytułu dostaw i usług, wobec budżetów, z tytułu ubezpieczeń społecznych i z tytułu wynagrodzeń

Dzień pierwszy

Godz. 10.00 rozpoczęcie szkolenia
Godz. 10.00 – 12.00 wykład, warsztaty

MODUŁ I

PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ I REALIZOWANYCH ZADAŃ

1. Statut i niektóre regulaminy wprowadzane przez kierownika jednostki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej

2. Odpowiedzialność kierownika i głównego księgowego OPS za gospodarkę finansową jednostkiz uwzględnieniem ustawy o rachunkowości, o finansach publicznych i naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

3. Upoważnienia dla głównego księgowego do prowadzenia ksiąg rachunkowych i innych osób, którym powierzono obowiązki w zakresie:

  • zamówień publicznych,
  • dokonywania wydatków,
  • VAT (centralizacja),
  • należności budżetowych

4. Konstrukcja planu finansowego z omówieniem klasyfikacji budżetowej przyporządkowanej poszczególnym zadaniom

  • Omówienie konstrukcji planu finansowego dochodów i wydatków, możliwości dokonywania zmian z paragrafach dotyczących wynagrodzeń i wydatków bieżących, dokumentacja umożliwiająca wprowadzanie zmian do planu finansowego

5. Upoważnienia do dokonywania zmian w planie finansowym

  • Omówienie wszystkich upoważnień dla organu zarządzającego i kierownika jednostki

6. Dyscyplina finansów publicznych

  • Omówienie podstawowego zakresu naruszeń mogących występować w OPS na poszczególnych stanowiskach urzędniczych

Godz. 12.00 – 12.30 Przerwa kawowa

Godz. 12.30 – 14.30 Wykład, warsztaty


MODUŁ II

POLITYKA RACHUNKOWOŚCI, DOWODY KSIĘGOWE I MAJĄTEK TRWAŁY OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ

1. Aktualna polityka rachunkowości

  • Omówienie polityki rachunkowości z udostępnieniem wzoru dla OPS

2. Rodzaje dokumentów wpływających do księgowości OPS stanowiących dowody księgowe (prawne, formalne i merytoryczne wymogi dowodów księgowych z podaniem przykładów i wzorów opisów oraz pieczęci występujących w OPS)

3. Majątek trwały jednostki – środki trwałe, pozostałe środki trwałe, wartości niematerialne i prawne

  • przyjęcie środka trwałego
  • naliczenie amortyzacji środków trwałych
  • sprzedaż lub likwidacja środków trwałych
  • nieodpłatne przekazanie środka trwałego
  • otrzymanie w darowiźnie środka trwałego
  • różnice inwentaryzacyjne (nadwyżki, niedobory - zawinione i niezawinione)

4. Instrukcja inwentaryzacyjna


Godz. 14.30 – 15.00 Przerwa obiadowa

Godz. 15.00 – 17.00 Wykład, warsztaty


MODUŁ III

ZADANIA WŁASNE I ZLECONE Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJREALIZOWANE W OŚRODKACH POMOCY SPOŁECZNEJ

1. Dotacje– wnioskowanie, realizacja i sprawozdawczość

2. Zadania OPS (rządowe i samorządowe) omówienie poszczególnych zadań

  • Zadania samorządowe (zasiłki celowe, pobyt w DPS, schronisko dla bezdomnych, usługi opiekuńcze, dożywianie, ośrodki wsparcia, zespół interdyscyplinarny, rodziny zastępcze, asystenci rodzin),
  • Zadania rządowe (§ 201) (składki zdrowotne od świadczeń rodzinnych, dodatki energetyczne, specjalistyczne usługi opiekuńcze, świadczenia wychowawcze, świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, karta dużej rodziny),
  • Zadania rządowe (§ 203) (składki zdrowotne od zasiłku stałego, zasiłek okresowy, zasiłek stały, dożywianie, zasiłki i stypendia szkolne, asystenci rodzin)


Godz. 17.00 Zakończenie dnia pierwszego

Godz. 18.00 Kolacja


Dzień drugi

Godz. 9.00 – 12.00 wykład, warsztaty


MODUŁ I

SPRAWOZDAWCZOŚĆ BUDŻETOWA, FINANSOWA I Z OPERACJI FINANSOWYCH, NALEŻNOŚCI BUDŻETOWE

1. Sprawozdanie budżetowe

  • Podział sprawozdań
  • Kalendarium sprawozdawczości
  • Sprawozdanie Rb-27S
  • Sprawozdanie Rb – 27 ZZ
  • Sprawozdanie Rb – 28S
  • Sprawozdanie Rb- 50
  • Sprawozdania z operacji finansowych Rb-N, Rb-ZN, Rb-Z
  • Sprawozdania finansowe

2. Realizacja programów wieloletnich finansowanych z budżetu państwa, Funduszu Pracy i Funduszu Solidarnościowego oraz UE

  • Usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych (do 75 r.ż.),
  • Usługi opiekuńcze „75+”,
  • Opieka wytchnieniowa,
  • Centrum opiekuńczo - mieszkalne;
  • Posiłek w szkole i w domu
  • Projekty dofinansowane z UE (WUP, ROPS)
  • Omówienie przedmiotowych umów, zasad realizacji poszczególnych programów, ewidencji księgowej, opisu dowodów księgowych, sprawozdawczości i innych problemów w tym zakresie

3. Rodzaje niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnych występujących w OPS w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych z podaniem podstaw prawnych (wyciąg z ustaw) - przykłady z praktyki

  • świadczenia rodzinne (wraz z dodatkami),
  • fundusz alimentacyjny,
  • świadczenia wychowawcze,
  • świadczenie „dobry start”
  • świadczenia z pomocy społecznej
  • stypendia szkolne

4. Zasady umarzania, odraczania terminu płatności i rozkładania na raty - z urzędu oraz na wniosek

Omówienie niepodatkowych należności o charakterze publicznoprawnym – ulgi i ich zastosowanie w praktyce. Udzielenie ulg w spłacie należności budżetowych – zasady i ewidencja:

  • umorzenie należności,
  • odroczenie terminu płatności,
  • rozłożenie zaległości na raty.

Godz. 12.00 – 12.30 Przerwa obiadowa

Godz. 12.30 – 15.00 Warsztaty i wymiana doświadczeń


MODUŁ II

Ewidencja księgowa

1. Ewidencja/schemat księgowywydatków i kosztów budżetowych występujących podczas realizowanych zadań OPS:

  • wypłata świadczeń pieniężnych osobom uprawnionym (świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia rodzinne, wychowawcze, fundusz alimentacyjny, „dobry start”, dodatki mieszkaniowe, stypendia szkolne i inne),
  • wydatki bieżące (faktury za media, zakupy, usługi, szkolenia, opłaty, sorty i inne),
  • wynagrodzenia (ewidencja poszczególnych składników wynagrodzeń),

2. Ewidencja/schemat księgowy dochodów i przychodów budżetowych występujących podczas realizowanych zadań OPS:

  • odpłatności za świadczone usługi (usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze, pobyt w domu dla bezdomnych, pobyt w ośrodkach wsparcia, obiady dla seniorów),
  • zwroty świadczeń nienależnie pobranychz uwzględnieniem potrąceń z bieżących świadczeń,
  • należności budżetowe
  • umorzenie należności,
  • odroczenie terminu płatności,
  • rozłożenie zaległości na raty

3. Wymiana doświadczeń, dyskusja, pytania


Prowadzący

Małgorzata Jaźwińska– praktyk, od ponad 20 lat pracuje w MOPS w Dębicy a od 2004 roku zajmuje stanowisko Głównego Księgowego oraz zarządza i nadzoruje pracę działu finansowo-księgowego. Odpowiada za wydatki budżetowe w rocznej wysokości ok 70 mln. zł. Realizuje lub nadzoruje realizację projektów współfinansowanych ze środków UE. Prowadzi ewidencję księgową ośrodków wsparcia dla seniorów i dzieci znajdujących się w strukturach OPS. Wprowadziła: własny innowacyjny system zarządzania dokumentacją księgową oraz jego obieg we wszystkich komórkach organizacyjnych OPS-u, a także zadaniową strukturę budżetu. Posiada doświadczenie w ewidencji księgowej zakładu budżetowego, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni socjalnych oraz dokumentacji wymaganej do KRS w związku z prowadzeniem tego typu działalności. W 2001 roku uzyskała tytuł magistra ekonomii na UMCS w Rzeszowie oraz w 2004 r. i 2013 r. ukończyła studia podyplomowe na kierunku rachunkowość i zarządzanie finansami. W 2014 roku uzyskała certyfikat Księgowy Ministra Finansów w zakresie samodzielnego prowadzenia biur rachunkowych.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


Brak dostępnych szkoleń.

Podobne szkolenia