
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Jak powinien wyglądać syntetyczny opis działania w ofercie?
- Kosztorys jako składnik ofert, jak przepisać pozycje z kosztorysu do umowy? Jak przenosić informacje, które są w ofercie do umowy?
- Jak przygotować konkurs? W jaki sposób ogłasza się konkursy? Jak będą wyglądały konkursy przy nowych wzorach pism? Jak przeprowadzać konkursy ofertowe a jak regrantingu?
- Jak przeprowadzić otwarty konkurs ofert? Jaka jest procedura zlecania zadań publicznych organizacjom? Jakie są zasady współpracy pomiędzy administracją publiczną a OPP?
- Jak ma być prowadzona dokumentacja dotycząca rozliczania organizacji?
- Jak kontrolować Organizacje Pożytku Publicznego? Co jeśli przedstawiciel jakiejś organizacji chce ukryć fakt, że spożytkował pieniądze niezgodnie z przeznaczeniem? Jak udowodnić takiej osobie taką sprawę?
- · Jak urzędnicy mają podchodzić do dokumentacji
księgowej i na co zwrócić uwagę jaka dokumentacja powinna być faktycznie
tworzona przez organizacje, które są np.: stowarzyszeniami zwykłymi?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
*Ogłoszenie o konkursie,
*Zarządzenie o powołaniu komisji,
*Protokół z komisji,
*Odrzucenie oferty,
*Wezwanie do złożenia sprawozdania,
*Wezwanie do zwrotu dotacji
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jak wypełniać nowe wzory ofert, umów oraz sprawozdań?
- W druku oferty wkład osobowy i rzeczowy jest jako jedna pozycja (suma), a w umowie jest to rozbite na dwie osobne pozycje, jak wtedy wypełnić te pozycje w umowie?
- Jakie
dane zamieścić w ofercie?
- Jak powinien wyglądać syntetyczny opis działania w ofercie?
- Jak powinno być opisane miejsce realizacji w ofercie?
- Jak powinien wyglądać plan i harmonogram w ofercie?
- Do kiedy trzeba uchwalić program? Jaka powinna być zawartość programu? Jak tworzyć programy współpracy rocznej oraz wieloletniej?
- Czy w komisji, która zajmuje się uchwaleniem programu mają być urzędnicy, czy osoby z zewnątrz? Czy mogą być to osoby związane z organizacjami lub ich przedstawiciele?
- Jak spisać rezultaty ilościowe i jakościowe? – Kwestie praktyczne i problematyczne.
- W niektórych gminach organizacje nie muszą już przedstawiać faktur, w jaki sposób wtedy sprawdzić czy spisane w sprawozdaniu rezultaty faktycznie zostały wykonane?
- Jak wypełniać nowe druki sprawozdań i jak umieszczać tam pozycje kosztorysowe? Jakie są możliwości przesuwania pozycji w kosztorysie? Pozycje kosztorysowe, a faktury okazane przez organizacje. Które organizacje powinny okazywać faktury? Na co zwracać uwagę?
- Kosztorys
jako składnik ofert, jak przepisać pozycje z kosztorysu do umowy? Jak przenosić
informacje, które są w ofercie do umowy?
- Co jest dowodem na to, że jakiś rezultat został wykonany i wszystkie cele są osiągnięte?
- Jak powinien wyglądać opis zakładanych rezultatów w ofercie? Jak spisać rezultaty i produkty? Co może być rezultatem? Jak sprawdzić rezultaty?
- Przykłady: jeśli urząd daje dotacje
na klub sportowy to jak spisać z tego rezultaty?
- Co jeśli klub sportowy wygra 10
meczy, a co jeśli przegra? Co wtedy jest rezultatem? To, że awansują, utrzymają
się?
- Pozycje kosztorysowe a faktury
okazane przez organizacje, umieszczanie pozycji kosztorysowych w sprawozdaniach
- jak wypełniać sprawozdania?
- Czy organizacje powinny dostarczać
faktury?
- Jak ma wyglądać procedura wymiany
druków dotyczących organizacji pożytku publicznego?
- Jak wypełniać nowe wzory pism? Na co zwrócić uwagę podczas ich wypełniania i jak je rozumieć? Punkt po punkcie co się w nich znajduje i na co należy zwrócić największą uwagę?
- Jak formułować warunki współpracy z
organizacjami w świetle nowych przepisów?
- Jak rozumieć art. 19a z ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie?
2. Jak powinna wyglądać procedura ogłaszania konkursu? Jak rozliczać Organizacje Pożytku Publicznego?
- Jak
przygotować konkurs? W jaki sposób ogłasza się konkursy? Jak będą wyglądały
konkursy przy nowych wzorach pism? Jak
przeprowadzać konkursy ofertowe a jak
regrantingu?
- Jakie są procedury ogłaszania konkursów? Ogłaszanie konkursów w świetle nowych przepisów i nowych wzorów dokumentów. Jak przeprowadzać konkursy? Jak wygląda procedura oferty w konkursie?
- Czy jeśli konkurs został wszczęty
przed marcem 2019 roku to czy sprawozdanie pisane przez organizacje ma być
pisane na nowych drukach do sprawozdania czy na starych?
- Jak
przeprowadzić otwarty konkurs ofert? Jaka jest procedura zlecania zadań
publicznych organizacjom? Jakie są zasady współpracy pomiędzy administracją
publiczną a OPP?
- Czy nowe koła gospodyń wiejskich mogą brać udział w konkursie mimo tego, że pracują również na kapitał własny?
- Czy organizacje pożytku publicznego, które posiadają księgowość uproszczoną mogą brać udział w konkursach? Dlaczego?
- Jakim dokładnie organizacjom można
przekazać środki? Jakim organizacjom nie można przekazać dotacji i dlaczego?
- W jaki sposób bez konkursowo przydzielać pieniądze? Jak przeprowadzać konkurs na zasadach uproszczonych?
- Jak urzędnicy mają podchodzić do dokumentacji księgowej i na co zwrócić uwagę jaka dokumentacja powinna być faktycznie tworzona przez organizacje, które są np.: stowarzyszeniami zwykłymi?
- Jak faktycznie powinna być prowadzona dokumentacja zgodnie z wytycznymi ustawy o finansach publicznych i rachunkowości?
- Jak mają być opisywane faktury przedstawiane przez organizacje?
- Jak weryfikować sprawozdania
przedstawiane przez Organizacje Pożytku Publicznego?
- Jak rozliczać się z organizacjami
na podstawie nowych wzorów dokumentów?
- Jak udzielać dotacje? Jak rozliczać dotacje dla organizacji? Jak rozliczać organizacje w świetle nowych przepisów i ustawy?
- W jakim terminie organizacje powinny zostać rozliczone? W jakim terminie organizacje powinny złożyć sprawozdanie?
- Jak prawidłowo rozliczać sprawozdania stowarzyszeń sportowych w oparciu o ustawę o sporcie?
- Jakie są procedury rozliczania zadań powierzonych organizacjom? Co jest najważniejsze przy rozliczaniu organizacji?
- Jeśli w rozliczeniu występują wydatki przed umową i po
umowie, to czy one oznaczają dotacje pobrane w nadmiernej wysokości,
niewykorzystane czy wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem?
- Jak na podstawie nowych wzorów pism policzyć nadmiernie pobraną dotację? Co zrobić w przypadku niewykorzystanej dotacji? Czy organizacja ma zwrócić taką dotację, czy dotacja przechodzi na następny rok?
3. Jak przygotować się do kontroli RIO? Jak prowadzić dokumentację dla OPP? Jakie są formalno – prawne aspekty współpracy z OPP?
- Jak kontrolować Organizacje Pożytku Publicznego? Co jeśli przedstawiciel jakiejś organizacji chce ukryć fakt, że spożytkował pieniądze niezgodnie z przeznaczeniem? Jak udowodnić takiej osobie taką sprawę?
- Jak współpracować z Organizacjami Pożytku Publicznego? Jakie są możliwości wsparcia dla takich organizacji?
- Jakie akty prawne regulują umowy z organizacjami? Jakie są obowiązki samorządu wobec organizacji użytku publicznego?
- W jaki sposób postępować z organizacjami, które są tzw. stowarzyszeniami zwykłymi? Co je wyróżnia?
- Jak ma być prowadzona dokumentacja dotycząca rozliczania organizacji?
- Jakie są różnice między stowarzyszeniami zwykłymi, a rejestrowanymi?
- Jakie są sfery działalności pożytku publicznego w kontekście zadań własnych gminy? Powierzenie zadań samorządów dla organizacji pożytku publicznego, czy może być i na czym polega?
- Jak przygotować się do kontroli RIO pod względem rozliczeń organizacji pożytku publicznego?
- Jak przygotować się do kontroli RIO w zakresie przekazywania dotacji dla organizacji pożytku publicznego?
Prowadzący: Justyna Sołtys – doświadczony pracownik referatu oświaty i administracji w Urzędzie Gminy Niedrzwica Duża, gdzie od pięciu lat zajmuje się kwestią dotacji, współpracy oraz rozliczania organizacji pożytku publicznego. Do jej obowiązków należą też sprawy związane z dotacjami: podręcznikowymi, wyprawek szkolnych, Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, Aktywnej Tablicy, stypendia sportowe, Systemu Informacji Oświatowej. Dodatkowo rozlicza dotacje obejmujące wychowanie przedszkolne i dotacje na dzieci zamieszkałe na terenie gminy, ale uczęszczające do przedszkola w innej gminie. Do jej obowiązków należy współpraca przy tworzeniu regulaminów i informacji oświatowej. Poprzednio pracowała w referacie podatków oraz w referacie spraw obywatelskich. Ukończyła studia wyższe o kierunku administracja, ze specjalizacją administracja publiczna.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.