
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Czy obowiązkowe jest sporządzenie regulaminu funkcjonowania przedszkola w czasie epidemii? Jakie zapisy trzeba, a jakie warto uwzględnić w regulaminie - przykładowy regulamin. Co powinna zawierać deklaracja rodzica o powrocie do przedszkola - przykładowa wersja deklaracji.
- Jak przygotować skuteczne procedury i egzekwować ich przestrzeganie? Dobre procedury szybkiej komunikacji z rodzicami dzieci.
- Czy i jaka odpowiedzialność spoczywa na organie prowadzącym oraz dyrektorze przedszkola, w razie zakażenia na terenie placówki? Jak ustrzec się przed przyjęciem zakażonego dziecka?
- W jaki sposób korzystać z placów zabaw i boisk, jeżeli korzystanie ze sprzętów jest niedozwolone? Czy teren placu zabaw lub boiska należy oznaczyć taśmą?
- Co z powierzeniem prowadzenia zajęć opiekuńczych nauczycielom i innym pracownikom powyżej 60. roku życia – czy możemy narażać ich na ryzyko zakażenia? Co w przypadku, gdy os. powyżej tego wieku wyraża gotowość do pracy?
- W jaki sposób zorganizować bezpieczne spożywanie posiłków? Czego wymagać od dostawców cateringów?
- W jaki sposób przygotować pomieszczenie, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Regulamin w czasie epidemii;
- Deklaracja rodzica o powrocie do przedszkola;
- Instrukcja mycia i dezynfekcji powierzchni i naczyń kuchennych;
- Instrukcja mycia rąk;
- Karta kontroli - łazienka personelu 1;
- Karta kontroli - łazienka personelu 2;
- Karta kontroli mycia i dezynfekcji pomieszczeń i wyposażenia;
- Karta kontroli - szatnia;
- Lista osób przebywająca z osobą zakażoną na COVID-19;
- Lista numerów telefonów na wypadek zagrożenia COVID-19;
- Pracownicy branży spożywczej muszą - krok po kroku kiedy muszą myć ręce;
- Procedura BHP COVID-19;
- Procedura dostaw żywności podczas COVID-19;
- Ramowy rozkład dnia;
- Rejestr pomiaru temperatury ciała dzieci;
- Zarządzenie dyrektora przedszkola w sprawie wprowadzenia procedur mających na celu zapobieganie i przeciwdziałanie COVID-19 w trakcie prowadzonych w przedszkolu zajęć.
Szczegółowy program szkolenia:
Jak przeprowadzić skuteczną ankietę wśród rodziców, jakie informacje powinny być zawarte w deklaracji i regulaminie powrotu do przedszkola?
• Do kiedy rodzice powinni dostarczyć deklarację do placówki?
• Jakie informacje powinny być zawarte w deklaracji, by zabezpieczyć placówkę przed ewentualnymi późniejszymi zarzutami, związanymi z zarażeniem?
• Czy wystarczy uzyskać deklarację telefoniczną, bez deklaracji pisemnej?
• Jaką drogą przekazać deklarację?
• Co w przypadku, jeżeli rodzic nie zadeklaruje chęci korzystania z placówki, ale za miesiąc zmieni zdanie?
• Czy jeśli troje rodziców wyrazi zgodę na oddanie swoich dzieci do placówki, czy taka placówka ma obowiązek je przyjąć, nawet wtedy, jeśli będzie to tylko ta trójka dzieci?
• Czy rodzić powinien podpisać oświadczenie o tym, ze bierze na swoje barki ew. ryzyko zachorowania dziecka?
• Czy obowiązkowe jest sporządzenie regulaminu funkcjonowania przedszkola w czasie epidemii?
• Jakie zapisy trzeba, a jakie warto uwzględnić w regulaminie?
• Co powinno się pojawić w wewnętrznych procedurach dot. bezpieczeństwa (w regulaminie)?
• Jak przygotować skuteczne procedury i egzekwować ich przestrzeganie? Dobre procedury szybkiej komunikacji z rodzicami dzieci.
• Kto odpowiada za nadzór i wdrożenie zasad/procedur?
• Czy i jaka odpowiedzialność spoczywa na organie prowadzącym oraz dyrektorze przedszkola, w razie zakażenia na terenie placówki? Jak ustrzec się przed przyjęciem zakażonego dziecka?
• Czy są jakieś szczególne informacje, które powinien wiedzieć rodzić przed posłaniem dziecka do placówki?
• Czy i w jakiej formie powinny być przedstawione rodzicowi procedury bezpieczeństwa i regulamin?
• W jaki sposób powinny być przekazane wytyczne dot. funkcjonowania wszystkich osób na terenie placówki podczas epidemii: sprzątaczek, kucharek czy pracowników gospodarczych?
• Jaka podstawę prawną powinno się umieścić w regulaminie?
• Czy trzeba zmienić statut przedszkola pod katem przyprowadzania i odbierania dzieci z placówki?
• Czy powinien być dodatkowy regulamin dotyczący korzystania z placu zabaw/boisk podczas trwającej epidemii?
• Czy powinno się zorganizować spotkanie z pracownikami i rodzicami, omawiające instrukcje obowiązujące podczas trwającej epidemii?
• Czy jest potrzebne oświadczenie podpisane przez rodziców, obejmujące zgodę na mierzenie temperatury przez nauczyciela?
• Co z dyżurami wakacyjnymi – czy można wydłużyć okres otwarcia tych palcówek o cały okres wakacyjny? Czy będą dyżury wakacyjne?
• Czy można podjąć decyzję o zniesieniu przerwy urlopowej w lipcu? Jak będzie wyglądała perspektywa przyszłościowa?
• Czy nadal będzie przysługiwać zasiłek opiekuńczy dla rodziców, którzy nie mogą oddać swoich dzieci do przedszkoli?
• Kiedy rodzic nie będzie mógł oddać dziecka do przedszkola?
• Czy listy i dokumenty muszą 3 dni być w kwarantannie?
• Co z dziećmi, których nie możemy przyjąć?
• Czy do oddziału przedszkolnego, do którego zgłosiło się 5 dzieci od 25 maja można dołączyć brata przedszkolaka z drugiej klasy jako jedyne dziecko w szkole?
• Czy umowy z nowymi rodzicami mogą być podpisywane w przedszkolu czy dopuszczalne jest drogą mailową?
Jak zapewnić bezpieczeństwo dzieciom i wszystkim pracownikom? Jak przygotować procedury bezpieczeństwa i skutecznie je wdrożyć?
• Czy palcówka może być otwarta, jeśli na terenie gminy jest ognisko wirusa? Kto podejmuje decyzje o otwarciu placówek?
• Jak w krótkim czasie odpowiednio przygotować się do otwarcia placówki – wskazówki krok po kroku.
• Jak postąpić w przypadku, gdy placówka nie ma wystarczającej powierzchni do przyjęcia wszystkich chętnych?
• Czy rodzić będzie miał zagwarantowane miejsce w przedszkolu? Czy wszyscy rodzice będą mogli posłać swoje dzieci do przedszkola? Wg jakiego klucza prowadzić nabór, jeśli mamy więcej chętnych, niż możemy przyjąć?
• Kto w pierwszej kolejności ma gwarancję na przyjęcie?
• Czy pierwszeństwo do przyjęcia maja dzieci obojga rodziców pracujących?
• Ilu opiekunów powinno przysługiwać na ile dzieci?
• Jak przygotować procedury bezpieczeństwa i skutecznie je wdrożyć, by zapewnić bezpieczeństwo dzieciom i wszystkim pracownikom? Procedury obowiązujące w przedszkolu podczas trwającej epidemii.
• Jaką kolejność nadać poszczególnym procedurom?
• W jakieś środki musi się zaopatrzyć palcówka?
• Jakich używać środków bez konieczności ich wycierania? Szybka dezynfekcja.
• Rejestr dezynfekcji, rejestr wietrzenia sal, procedura wydawania posiłków?
• Czy toalety dla pracowników trzeba dezynfekować w trakcie dnia po każdym użyciu czy raz na koniec dnia?
• W jaki sposób przygotować sale na przyjęcie dzieci?
• Czy w przypadku niedużej liczby chętnych wystarczy modernizacja jednej sali, jeśli jest więcej pomieszczeń?
• W jakie środki ochrony osobistej powinny być wyposażone osoby przebywające na terenie placówki?
• Czy przedszkola powinny być wyposażone w ozonator?
• Jakie zabawki można dzieciom zostawić, a co usunąć, aby nie miały z nimi styczności?
• Jakie zalecenia higieniczne trzeba stosować?
• Czy wymagane jest posiadanie przez placówki takich środków ochrony jak przyłbice?
• Czy nauczyciele będą musieli chodzić cały czas w maseczkach i rękawiczkach?
• Jak często dezynfekować zabawki i sprzęt?
• Co jeśli sale są wyłożone dywanami, a pod nimi jest posadzka? Jak dezynfekować wykładziny dywanowe? Czy należy je zdjąć?
• Jak małemu dziecku wytłumaczyć, że przez czas pobytu w przedszkolu ma trzymać odpowiedni dystans między innymi dziećmi? Czy to w ogóle możliwe?
• Czy dzieci mogą codziennie przynosić swój kocyk i poduszkę na czas odpoczynku i zabierać codziennie do domu?
• Czy w sali dzieci mogą używać wspólnie kredek? Czy najlepiej jakby każde dziecko miało swoje w pudełku?
• Czy na sali mogą zostać książki - np: książki z grubymi kartonowymi kartami?
• Czy dla każdego dziecka powinien być przygotowany osobny pakiet materiałów plastycznych np. kartki, kredki itp.
• Czy podczas wietrzenia sal za każdym razem trzeba wyprowadzić grupę z sali?
• Czy mogą być otwarte okna jak są dzieci w pomieszczeniu? Czy tylko otwieramy okno jak nie ma dzieci?
• Czy w szatni ubrania dzieci powinny być też w odległych od siebie szafkach?
• Jak zabezpieczyć dzieci, aby jedno nie zaraziło się od drugiego? Jak wytłumaczyć dziecku, żeby zachowywało bezpieczną odległość od innych?
• Jak egzekwować od kilkuletnich dzieci odpowiednie mycie rąk?
• Czy z każdym dzieckiem będzie trzeba chodzić do toalety, by pilnować przestrzegania zasad higieny? Czy są potrzebne osobne procedury korzystania z toalet? Jak prawidłowo korzystać z toalet?
• Czy w każdej łazience muszą być kosze na zużyte maseczki i rękawiczki?
• Jak wpływać na dzieci, które wkładają ręce do buzi?
• Czy dzieci będą musiały chodzić cały czas w maseczkach?
• Czy w szatniach musi obowiązywać limit osób?
• Jak utworzyć z grup 25 os. grupy sześcioosobowe, bądź spełnić warunek 1 os. na 15m2?
• Czy jak jest przedszkole w budynku szkoły, a wracają dzieci do szkół i jest wspólny hol czy przedszkole może korzystać z holu z którego korzystają pozostałe dzieci?
• Jak w bezpieczny sposób zmieniać dziecku pampers, jeśli go nosi?
• W jaki sposób zorganizować żywienie dzieci?
• Ile razy mierzyć dziecku temperaturę? Czy musimy mieć zgodę rodzica na mierzenie?
• Co, jeśli placówka nie posiada termometru elektronicznego tylko jeszcze tzw. „starej daty”?
• Czy pracownicy powinni mierzyć sobie temperaturę?
• Czy można posłużyć się dzwonkiem do wpuszczania dzieci na teren placówki?
• Czy nauczyciel/dyrektor może odmówić przyjęcia dziecka wykazującego oznaki choroby? Co w przypadku, gdy rodzic tłumaczy to alergią dziecka?
• Jak uchronić zdrowe dzieci przed chorymi, które w takim stanie zostały przyprowadzone do przedszkola?
• Czy dzieci powinny wchodzić same i pojedynczo do przedszkola?
• Czy przed wejściem dziecko powinno mieś zdezynfekowane rączki przez nauczyciela?
• Czy dziecko powinno być wprowadzone bez dotykania?
• Czy nauczyciel powinien cały czas chodzić w przyłbicy?
• Czy dzieci podczas pobytu na terenie placówki mogą myć zęby?
• Jakie przedmioty powinny być usunięte z sal? Czy są to również klocki, puzzle, książki?
• Czy meble mogą być przykryte folią?
• Czy każda rzecz powinna być przecierana po jednorazowym użyciu?
• Czy placówka powinna być zabezpieczona w pleksi przed wejściem?
• Czy po każdej wspólnej zabawie piłką, należy zdezynfekować zabawkę i umyć ręce?
• Czy czynności związane z dezynfekcją powinno się odnotowywać?
• Czy personel powinien chodzić w fartuchach nieprzemakalnych?
• Czy pomoc powinna być przypisana do każdej grupy?
• Czy możliwa jest jedna pomoc na 2 grupy?
• Czy powinniśmy zrezygnować z języka angielskiego, jeśli prowadzi go osoba, która jest zewnątrz i prowadzi lekcje w kilku przedszkolach?
• Co z dziećmi 3 letnimi, które będą przyjęte od września - ciężka adaptacja?
• Co sanepid będzie sprawdzał przy ewentualnej kontroli?
• Jeśli os. po 60 roku życia będzie chciała pełnić obowiązki opiekuńcze czy można jej to umożliwić?
• Czy konserwator lub inna osoba postronna wchodząca na teren placówki ma założyć foliowe ochraniacze na obuwie?
• Ile dzieci może siedzieć przy stole podczas zabaw czy spożywania posiłków?
Jak radzić sobie z obawami kadry pedagogicznej i pracowników? Jak realizować podstawę programową, jeśli część dzieci będzie w przedszkolach, a część pozostanie w domach? Organizacja zajęć w przedszkolu
• Strach nauczyciela przed zachorowaniem – dziecko może przechodzić chorobę bezobjawowo i nieświadomie zarażać. Co z komfortem psychicznym nauczycieli i pozostałych pracowników?
• Czy jeden nauczyciel ma być niezmiennie opiekunem jednej grupy? Czy może być rotacja nauczycieli, czy lepiej jej unikać?
• Jak ustrzec się przed przeniesieniem wirusa na nauczyciela, czy pozostałych pracowników, a w konsekwencji przeniesienie wirusa na członków rodziny tych pracowników?
• Co z zajęciami dodatkowymi typu balet, robotyka i czy do pracy może wrócić logopeda i psycholog?
• Czy płatności za przedszkola będą zawieszone lub odroczone?
• Czy będzie potrzebna dodatkowa kadra?
• Czy godziny ponadwymiarowe są dodatkowo płatne?
• Co z nauczycielami, którzy mają etat nauczyciela? Czy chwilowo mogą zrezygnować z godzin z dziećmi by skupić się na nadzorze funkcjonowania placówki?
• Jakie konsekwencje ponosi dyrektor w czasie funkcjonowania placówki podczas trwającej epidemii. gdy procedury zawiodą?
• Czy zasiłek będzie utrzymany dla tych rodziców, którzy nie mogą posłać swoich dzieci do placówek?
• Czy w razie uruchomienia opieki w przedszkolu, powinno być kontynuowane nauczanie zdalne dla pozostałych dzieci?
• Jak realizować godziny nauki tych dzieci, których pozostały w domach, skoro nauczyciele będą pochłonięci opieką w placówce?
• Czy dziecko podczas pobytu w placówce będzie miało drzemkę jak dotychczas?
• Czy można odgórnie ustalić, aby dzieci przynosiły własne posiłki, aby nie angażować kolejnych osób do ich wydawania czy przygotowywania?
• Jak bezpiecznie zorganizować zabawę dzieciom?
• Co z najmłodszymi dziećmi, które maja potrzebę snu w czasie dnia?
• Czy będzie można wychodzić na spacery na podwórko przy przedszkolu?
• Co i w jaki sposób dezynfekować na podwórku?
• Jaki jest całkowity koszt utrzymania przedszkola podczas epidemii?
• Jak często powinno wietrzyć się pomieszczenia?
• Jak zaplanować bieżące wydatki, by nie zabrakło pieniędzy w późniejszym czasie?
• Co z całym sprzętem, który zostanie zakupiony w czasie epidemii i tylko wtedy on będzie przydatny, a po niej pójdzie do lamusa?
• Bezpieczny sposób na odbieranie i przyprowadzanie dzieci do placówki – czy taki w ogóle istnieje?
• Czy w czasie obecnej epidemii ze względów organizacyjnych można zatrudnić nowego nauczyciela?
• Czy w czasie pracy przedszkola jest możliwość odbycia praktyk na kuchni przez praktykantkę?
•Co z nauczycielem, który nie pracuje w obecnej chwili z dziećmi, ale chce się przygotować przed podjęciem pracy i zabrać z innej sali pomoce?
• Kto ma pracować zdalnie dla grupy za nauczyciela, który pracuje 9 godzin?
Jakie parametry powinno spełniać pomieszczenie, w którym będzie można odizolować osobę w razie zdiagnozowania objawów COVID-19?
• Co w przypadku, gdy przedszkole nie ma dodatkowego pomieszczenia z przeznaczeniem na miejsce tymczasowej izolacji?
• W co powinno być wyposażone pomieszczenie do odbycia izolacji i jakie mieć parametry izolujące?
• Jak powinny brzmieć procedury na terenie placówki, na wypadek podejrzenia zakażenia oraz gdy zdiagnozowano u jednej z osób zakażenie koronawirusem?
• Kiedy dziecko miałoby zostać skierowane do miejsca izolacji?
• Czy z dzieckiem mającym objawy powinien stale przebywać nauczyciel? Kto zaopiekuje się pozostałymi dziećmi, w trakcie nieobecności jednego z opiekunów? Czy powinniśmy wezwać dodatkowe wsparcie?
• Czy w pomieszczeniu do odbycia izolacji może znaleźć się leżak?
Prowadzący
Dorota Karczmarczuk - nauczyciel z 35 letnim stażem pracy pedagogicznej. Od 18 lat Dyrektor Przedszkola Nr 19 w Lublinie, pracującego metodą Marii Montessori. Od kilku lat współpracuje z Centrum Rozwoju i Edukacji Champion w Lublinie, w zakresie szkoleń organizowanych dla Rad Pedagogicznych placówek oświatowych. Współpracowała z Akademią Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi, prowadząc zajęcia ze studentami studiów podyplomowych.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.