
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Jaki należy zapewnić odstęp między uczniami podczas egzaminu ósmoklasisty? Ilu uczniów może znajdować się w jednej sali egzaminacyjnej?
- W jaki sposób i w jakiej formie będą wydawane świadectwa uczniom? Czy będzie wersja elektroniczna świadectwa?
- Jak zorganizować zajęcia w świetlicy?
- Czy wpuszczać dziecko z katarem? Czy szkoła powinna zapewnić termometry bezdotykowe?
- Jak poradzić sobie z brakiem nauczycieli, którzy mogą odmówić pracy w takich warunkach w obawie o swoje zdrowie?
- Jak klasyfikować uczniów? Czy możliwa jest klasyfikacja ucznia online? Jak ocenić zachowanie uczniów przy zdalnym nauczaniu?
- Na jakiej zasadzie i na jakiej podstawie można brać oceny wystawione zdalnie i w jaki sposób uwzględniać je przy wystawianiu ocen końcoworocznych?
Szczegółowy program szkolenia:
Organizacja zajęć świetlicowych i kontynuacja nauki. Jak zorganizować zajęcia dla dzieci z klas I-III
- Kto ustala godziny pracy świetlicy?
- Jak mają wyglądać dyżury nauczycieli w świetlicy? Czy jest możliwość nieprzystąpienia nauczyciela do pracy, jeśli jest w grupie ryzyka?
- Czy podczas zajęć opiekuńczych mogą odbywać się zajęcia dydaktyczne?
- Jaki będzie sposób sprawowania opieki i prowadzenia zajęć dydaktycznych dla dzieci, które będą przebywać w szkole?
- Czy nauczyciele mają prowadzić zdalne nauczanie, dla tych którzy pozostaną w domu i jednocześnie w szkole sprawować opiekę i edukację dla dzieci?
- Jak zrealizować wytyczne rządowe: jak zmusić dzieci do zachowania odpowiedniego dystansu, np., w szatniach?
- W jakich sytuacjach dzieci będą musiały zakładać maseczki?
- Na jakich zasadach dzieci będą mogły korzystać z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły?
- Ile osób może przebywać na boisku?
- Jak będzie wyglądało utrzymywanie higieny w szkołach?
- Jak przypilnować, aby dzieci regularnie myły ręce?
- Ile dzieci może przebywać w jednej grupie? W jakich przypadkach można zwiększać limit dzieci?
- Jak szkoła ma zorganizować pracownikowi bezpieczne, higieniczne i ergonomiczne stanowisko pracy?
- W jakiej formie będą zajęcia opiekuńczo-wychowawcze? Jak szkoła ma to zorganizować? Czy zajęcia w świetlicy będą zajęciami opiekuńczo -wychowawczymi czy dydaktycznymi?
- Jeśli tylko opieka, to kiedy dzieci będą się uczyć, a jeśli nauka, to kto będzie prowadził te lekcje?
- Czy jeśli zajęcia będą mieli tylko nauczyciele świetlicy, to co z pozostałymi nauczycielami? Nauka ma być online w szkole, czy po południu online z rodzicami?
- Czy podczas takich zajęć należy uczyć się z dziećmi, czy tylko sprawować nad nimi opiekę?
- Czy opieka będzie dotyczyć tylko nauczycieli pracujących w świetlicy, czy również pozostałych nauczycieli dydaktycznych, czy mamy ustalać dyżury?
- Co będzie wtedy ze zdalnym nauczaniem? Będą też zajęcia, czy tylko opieka? Np. nauczyciel zada dziecku lekcje i na świetlicy to dziecko ma je odrabiać?
- Jak uczyć dzieci, jeśli nauczyciel bez uprawnień do nauki w klasie 1-3 będzie miał dyżur?
- Czy jeśli nauczyciel będzie miał dyżur w świetlicy, to będzie w tym dniu zwolniony ze zdalnego nauczania?
- Jak pilnować odległości między dziećmi?
- Jak weryfikować, które z dzieci przyjąć a które nie w związku z ograniczaniem liczebności dzieci w jednej klasie?
- W jaki sposób odbędzie się "selekcja" dzieci?
- Jak ustalić liczbę dzieci w sali? Wpuścimy 10 uczniów, a co z pozostałymi?
- Czy w związku z powrotem dzieci do szkół będzie można je wziąć na boisko czy plac zabaw?
- Jak okiełznać dzieci? Do świetlicy przychodziły bawić się i grać, teraz mają siedzieć w ławkach w stosownych odległościach od siebie?
- Kto zapewni środki ochrony, rękawiczki, maseczki, środki dezynfekujące?
- Czy zanim wpuścimy dzieci do szkoły mamy im mierzyć temperaturę? Czy wpuszczać dziecko z katarem? Czy szkoła powinna zapewnić termometry bezdotykowe?
- Jak dzieci będą jadły i piły? Co z obiadem w stołówce?
- Jak utrzymać bezpieczną odległość w sali i odpowiednią higienę?
- Ile godzin w takim przypadku powinna być otwarta świetlica szkolna?
- Jak poradzić sobie z tym, aby rodzice niepracujący nie podrzucali w tym czasie dzieci do szkół? Jak to weryfikować?
- Jak sprawdzić czy to dziecko rodzica pracującego?
- Co zrobić, aby do świetlicy rzeczywiście przychodziły dzieci, których rodzice rzeczywiście nie mogą się nimi zająć?
- Czy wymagać od rodziców zaświadczeń z pracy? Co z RODO w tym przypadku?
- Jak zagospodarować zajęcia świetlicowe, aby zachować zasady sanepidowskie?
- Kto odpowie za stan zdrowia pracownika szkoły, jeśli świetlice zostaną otwarte a nauczyciel zarażony?
- Jak wspierać rodziców małych dzieci w zdalnej edukacji na poziomie wczesnoszkolnym?
- Jak ma realizować swoje obowiązki w okresie epidemii bibliotekarz?
- Czy jeśli dziecko ma powyżej 37 stopni, to nie możemy go wpuścić na zajęcia?
- Co z dowozem dzieci do szkół? Czy można zobowiązać rodziców do przywiezienia ucznia i odbioru?
- Co z książkami, czy dzieci mogą nosić podręczniki do domu i z domu?
- Czy dyrektor może w procedurach wprowadzić zakaz wchodzenia opiekunów na teren szkoły, tak by zostawiali dzieci przed szkołą?
- Czy jeśli rodzic nie wyrazi zgody na pomiar temperatury to przyjmujemy dziecko do szkoły?
- Czy należy wymagać od rodziców oświadczenia o zgodzie na mierzenie temperatury, czy wymagamy każdorazowo, czy tylko raz?
- Co z zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi indywidualnymi w domu rodzinnym ucznia? Czy za zgodą rodzica? Co z bezpieczeństwem nauczycieli pracujących indywidualnie w domu z niepełnosprawnym dzieckiem?
- Co z wyżywieniem dzieci podczas zajęć w szkole, skoro pracownicy nie mogą mieć kontaktu z dziećmi?
- Czy dzieci mogą jeść w szkole, jeśli jest catering?
- Czy kuchnia musi pracować w maseczkach?
- W jakim wymiarze godzinowym należy prowadzić zajęcia opiekuńcze: plan ucznia czy czas pracy świetlicy?
- Jeśli dziecko uczestniczy w zajęciach opiekuńczych, to nie uczestniczy w zajęciach online?
- Czy dzieci mają przynosić bidony, czy będą mogły korzystać z napoi przygotowanych przez panie z obsługi?
- Szkoła korzysta z obiektów GOS (boisko, bieżnia itp.,) czy można tam posłać dzieci?
- Czy dyrektor może zlecić pracę w klasach I-III pedagogowi, bibliotekarzowi?
- Jeżeli rodzice nie wyrażają zgody na udział dziecka w zajęciach rewalidacyjnych na terenie szkoły, czy pozostajemy przy nauczaniu online?
- Czy żądać oświadczenie od rodzica o braku zgody na zajęcia rewalidacyjne?
- Czy dyrektor może zlecić opiekę nad uczniami 1-3 nauczycielom, którzy uczą w klasach 4-8?
- Co z nauczycielami po 60. roku życia? Czy ich nie można w ogóle angażować w opiekę nad dziećmi w obecnej sytuacji?
- Co w przypadku, gdy nauczyciele 1-3 ze względów zdrowotnych, nie będą mogli prowadzić zajęć dydaktycznych lub wychowawczych?
- Czy nauczyciele wchodzący na świetlicę, jeśli w przydziale czynności, tak jak pedagog, mają tam godziny ponadwymiarowe, powinni je mieć płatne? Czy w ramach obowiązkowego pensum?
- Czy pedagog bądź logopeda musi prowadzić zajęcia online, czy mogą to być konsultacje?
- Co będzie z telefonami? Czy mają być dezynfekowane, czy ma być zakaz przynoszenia telefonów?
- Czy nauczyciel w czasie opieki nad dziećmi powinien mieć maseczkę?
W jaki sposób bezpiecznie zorganizować egzamin ósmoklasisty? Jak odpowiednio zabezpieczyć uczniów i nauczycieli? Jak spełnić wszystkie przepisy bezpieczeństwa?
- Jak zorganizować konsultacje dla ósmoklasistów, którzy przygotowują się do egzaminów?
- Jakie będą wytyczne do egzaminów dla klas ósmych?
- Jaki powinien być wiek nauczycieli w komisjach?
- Jaka ma być liczba nauczycieli w komisjach?
- Jaka ma być liczba uczniów w klasie, jaki ma być odstęp między uczniami, jak ustawić ławki, co ile ławek mają siedzieć uczniowie?
- W jaki sposób będzie przeprowadzany egzamin?
- Czy dzieci zdążą przygotować się do egzaminu? Jak pomóc uczniom w tym przygotowaniu?
- Jaki należy zapewnić odstęp między uczniami podczas egzaminu? Ilu uczniów może znajdować się w jednej sali egzaminacyjnej?
- Jak poradzić sobie z brakiem nauczycieli, którzy mogą odmówić pracy w takich warunkach w obawie o swoje zdrowie?
- Jak w sytuacji panującej epidemii zmusić dzieci do przyjścia na egzamin do szkoły?
- Czy w przypadku egzaminów ośmioklasisty szkoła musi zapewnić wszystkim maseczki i pozostałe środki ochrony?
- Jak interpretować zwolnienie lekarskie w czasie odbywających się egzaminów ośmioklasistów?
- Jak zorganizować egzamin ucznia na kwarantannie? Czy jest możliwość przełożenia egzaminu? Jeżeli tak, to na jaki termin?
- Co z ósmoklasistami, którzy nie będą mogli przystąpić do egzaminu w czerwcu?
- Czy egzamin będzie pisany w rękawiczkach i maseczkach?
- Czy podczas egzaminów członkowie komisji powinni być w maseczkach?
- Czy w skład komisji będą wchodziły też osoby z innej szkoły tak, jak dotychczas?
- Czy komisja egzaminacyjna będzie mierzyła uczniowi temperaturę?
- Co w przypadku, gdy nauczyciel z innej szkoły odmówi uczestniczenia w komisji i co w przypadku braku możliwości zastąpienia go nauczycielem z innej szkoły?
- Czy należy zapytać na piśmie nauczyciela, czy wyraża zgodę na udział w komisji?
- Jeżeli nauczyciel nie zgodzi się zasiadać w komisji, czy powinien mieć L4?
Jak zorganizować zakończenie roku? W jaki sposób i w jakiej formie będą wydawane świadectwa uczniom? Czy będzie wersja elektroniczna świadectwa?
- Czy możliwe jest wydłużenie roku szkolnego kosztem wakacji?
- Kiedy i w jaki sposób można zorganizować zakończenie roku?
- W jaki sposób będą wydawane świadectwa uczniom? Czy uczeń będzie mógł odebrać świadectwo w umówionym czasie osobiście? Czy jest możliwość otrzymania świadectwa skanem, kurierem czy pocztą?
- Drukowanie świadectw – jak mają sobie z tym poradzić wychowawcy? Czy aby wydrukować takie świadectwo, wychowawcy muszą przyjść do szkoły, czy mogą to zrobić w domu?
- Czy nauczyciel ma możliwość nagrać film z pożegnaniem i podziękowaniem dla uczniów zamiast oficjalnego zakończenia?
- Jak przygotować szkołę do wprowadzenia elektronicznego świadectwa?
- Czy zostanie wprowadzony obowiązek elektronicznego podpisu dyrektorów szkół?
- Czy elektroniczne świadectwo będzie wykorzystane przy rekrutacji do szkół średnich?
- Jak wręczyć świadectwa uczniom, aby nie dochodziło do bezpośredniego przekazywania papierowych dokumentów z rąk do rąk?
- Co z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych? Kiedy koniec roku? Czy zostanie przesunięty?
- Jak zorganizować powrót do szkoły we wrześniu, jeśli jesienią nastąpi druga fala zachorowań na COVID-19?
- Na jakich warunkach ma się odbyć powrót dzieci do szkół?
Jak klasyfikować uczniów? Czy możliwa jest klasyfikacja ucznia online?
- Czy można klasyfikować uczniów do następnej klasy tylko na podstawie wykazanej obecności?
- Jak rozliczać ucznia z nieobecności? Jak przyjmować usprawiedliwienia?
- Czy uczniowie mogą być promowani do następnych klas automatycznie?
- Jak klasyfikować uczniów zagrożonych?
- Na jakiej zasadzie i na jakiej podstawie można brać oceny wystawione zdalnie i w jaki sposób uwzględniać je przy wystawianiu ocen końcoworocznych?
- Jak będzie wyglądała klasyfikacja końcoworoczna? Czy możliwa jest klasyfikacja ucznia on-line?
- Czy dyrektor może samodzielnie sklasyfikować uczniów według prawa oświatowego?
- Czy jest możliwe ujednolicenie stosowanych przez nauczycieli rozwiązań tak, aby uczniowie z różnych szkół i klas mogli pracować w sposób możliwie do siebie zbliżony?
- Kiedy i jak przeprowadzić Radę Pedagogiczną, skoro w dzień nauczyciele prowadzą lekcje a wieczorem sprawdzają zadania domowe i nie ma na to czasu
- Jaką moc prawną będzie miała Rada Pedagogiczna odbyta zdalnie? Na jakiej platformie najlepiej zorganizować spotkanie nauczycieli? Czy można zwołać Radę Pedagogiczną w normalnych warunkach, w czasie epidemii?
- Jak prowadzić działania rady pedagogicznej w trybie obiegowym?
- Co z nadzorem pedagogicznym? Czy planowane obserwacje zajęć nauczycieli mogą odbywać się online?
- Jak pomóc dzieciom z rodzin patologicznych, gdzie szkoła była dla nich jedyną ucieczką od rodzinnej sytuacji?
- Czy jest jakieś rozporządzenie mówiące, że wystarczą 3 oceny do klasyfikacji, czy ma to byś wpis w statucie?
- Czy dyrektor może zmniejszyć liczbę zajęć tygodniowo?
- Jak dokonać oceny końcowej w przypadku, gdy nie wrócimy do szkół?
- Jak zdalnie monitorować i oceniać postępy uczniów?
- Jak uczniowie mogą poprawiać oceny podczas nauczania zdalnego?
- Czy można ocenić ucznia za wypowiedź ustną ucznia w formie online?
- Czy wystawianie ocen online jest zgodne ze statutem szkoły?
- Co z rewalidacją? Czy zajęcia rewalidacyjne należy zawiesić zarządzeniem, jeśli nie będą się odbywać?
- Za co dokładnie można wystawić ocenę, a za co lepiej nie?
- Jaka częstotliwość wystawiania ocen jest wskazana?
- Jak motywować uczniów do pracy zwłaszcza klas ósmych, w szczególności dużego ryzyka konkursu świadectw zamiast egzaminu?
- Jak nakłonić uczniów do aktywnego uczestniczenia w lekcjach online? Jak oceniać takich uczniów?
- Czy można wystawiać uczniom tylko te oceny, które oni chcą? Co w sytuacji, gdy uczniowi nie podoba się wystawiona ocena?
- W jaki sposób należy informować o ocenach, jeżeli szkoła nie posiada dziennika elektronicznego?
- Czy egzamin klasyfikacyjny/poprawkowy/sprawdzający może być przeprowadzany zdalnie?
- Jak i za co wystawiać oceny? Czy nauczyciel może wystawić za jedną pracę domową jedna ocenę czy zbiorczo za kilka podesłanych prac domowych?
- Nauczyciele zbierają materiały w teczkę i rodzice mają odbierać je ze szkoły. Czy to jest właściwe i bezpieczne rozwiązanie? Czy może lepiej wysyłać kurierem? Po jakim czasie materiały dostarczane uczniom podlegają ocenie? Po miesiącu? W jaki sposób uczniowie mają je zwracać?
- Kto poniesie koszty kuriera lub wysłania znaczków, aby była możliwość odesłania wypełnionych prac przez uczniów?
- Jak oceniać uczniów, którzy nie odsyłają prac domowych?
- Czy prace domowe zrobić w plikach i wysyłać zdalnie?
- Czy aby była zaliczona obecność dziecka na zajęciach, musi on być przez cały dzień (według planu zajęć) zalogowany w systemie, czy może się tylko raz zalogować, pobrać co trzeba?
- Skąd pewność, że zadania wykonane zdalnie są robione tylko przez uczniów?
- Czy jest możliwość sprawdzenia samodzielnej pracy ucznia? Jak rzetelnie oceniać uczniów za wykonane prace domowe?
- Jak rozwiązać kwestie dotyczące poprawy ocen? W jaki sposób dopytywać ucznia?
- Jak poprawiać i oceniać uczniów, którzy na półrocze otrzymali ocenę niedostateczną i nie chcą współpracować z nauczycielami?
- Czy nauczyciel ma prawo wystawić warunkową ocenę mierną, jeśli nie ma rozporządzenia MEN?
- Co zrobić w sytuacji, kiedy nauczyciel, w związku z brakiem możliwości oceniania ucznia, nie ustali oceny klasyfikacyjnej z danego przedmiotu? Czy uczeń będzie mógł przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego? Czy jeśli uczeń nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego, nie będzie mógł uzyskać promocji do klasy wyższej lub nie ukończy szkoły?
- Jak się wytłumaczyć ze zrealizowanej podstawy programowej, jeśli przyjdzie na kontrolę wizytator z kuratorium z podważeniem oceny niedostatecznej?
- Jakie konsekwencje poniesie dyrektor szkoły, jeśli rodzic odwoła się do kuratorium i dołączy do tego oświadczenie, że dziecko nie posiadało komputera, albo łącze było bardzo słabe i to uniemożliwiało mu poprawne zrealizowanie podstawy programowej?
- Ile godzin dziennie uczeń/nauczyciel może siedzieć przed ekranem? Jak uwzględnić "sytuację rodzinną uczniów"?
- Jak zadać e-zadania z ruchu na basenie, skoro baseny są zamknięte? Jak wystawić ocenę z nauki pływania?
- Czy istnieje jakiś sposób odwoływania się rodziców od ocen wystawianych zdalnie?
- Czy o wprowadzonych zmianach w ocenianiu powinni być poinformowani rodzice?
- Jak ocenić uczniów, którzy w ogóle nie współpracują, nie wysyłają żadnych prac?
- Jeśli w pierwszym półroczu uczeń miał dwójki i trójki - na półrocze 3, a teraz ma 5 i 4 jaka ocena roczna?
Problemy z nauczaniem zdalnym, użytkowaniem aplikacji oraz przestrzeganiem RODO
- Czy lekcję online można rejestrować? Co nam w zasadzie można, a czego nie i na jakich warunkach? Czy powinno to zostać określone zarządzeniem dyrektora?
- Czy można wpisać nieobecność ucznia na lekcji online?
- Czy dyrekcja ma prawo podjąć decyzję o zakazie nagrywania lekcji?
- Czy nauczyciel może nagrywać odpowiedź dziecka na wideospotkaniu?
- Czy nauczyciel może w ogóle prosić dziecko o nagranie się i wysłanie np. nagrania śpiewu, recytacji wiersza itp.?
- RODO – czy można wysyłać maile do rodziców bez ich pisemnej zgody?
- Jak mają radzić sobie nauczyciele muzyki, czy nagrania są zgodne z RODO?
- Czy narzędzia, z których korzystają nauczyciele są zgodne z RODO? Na ile to jest bezpieczne? Co z bezpieczeństwem? Czy ktoś później nie zarzuci nam niedopatrzenia, nieprzestrzegania RODO, działania niezgodnego z RODO?
- Jak przedstawia się bezpieczeństwo platform i innych narzędzi czy aplikacji i programów, z jakich korzystają nauczyciele, a które nie są polecane przez Ministerstwo, np. polecane są e-podręczniki, a o innych programach już nie ma mowy?
- Kwestia bezpieczeństwa platform e-learningowych i innych narzędzi: jakie narzędzia wybierać, aby były bezpieczne? Ale czy teraz już nie jest na to za późno?
- Jak zdalnie zbudować relacje nauczyciel-uczeń?
- Co, jeśli nie do wszystkich uczniów się dociera lub nie ma od nich informacji zwrotnej, nie odsyłają nam nic, nie ma z nimi żadnego kontaktu?
- Jak zabezpieczać prywatne komputery, które można łatwo zhakować?
- Większość zajęć online obstawiają językowcy i matematycy, jak więc zorganizować lekcje online z innych przedmiotów, skoro ustawiono nauczycielom limit dla klasy 3 lekcji online dziennie?
- Jak stosować przepisy RODO w przypadku rekrutacji elektronicznej?
- Jak udokumentować pracę zdalną, jeśli nie ma dziennika elektronicznego?
Prowadzący
Dorota Chojna- dyrektor Szkoły Podstawowej nr 50 im. Emilii Plater w Gdańsku, wcześniej dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Nowym Dworze Gdańskim, z wykształcenia nauczyciel języka niemieckiego. Ze szkołą związana 27 lat, w tym 13 lat jako dyrektor. Ukończone studia podyplomowe z organizacji i zarządzania oświatą, doradztwa zawodowego oraz coachingu. Trener myślenia krytycznego oraz kształcenia kompetencji kluczowych. Absolwent menedżerskich studiów podyplomowych MBA.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.