
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Jak kontrolować umowy między mieszkańcami, a podmiotami odbierającymi nieczystości?
- Jak powinno wyglądać postępowanie w przypadku gdy, mieszkańcy nie przedstawiają rachunku za odbiór nieczystości? Jak to egzekwować? W jaki sposób naliczać kary?
- Elektroniczna ewidencja, wprowadzenie techniczne. Jak ją tworzyć, jak ją aktualizować?
- Co robić w przypadku nieszczelnych szamb?
- Czasem ilość wody zużytej, nie równa się z ilością ścieków, co wtedy robić i skąd wziąć eksperta?
- Co gmina może zrobić w przypadku nielegalnie odprowadzanych ścieków?
- Jak postępować z mieszkańcami, którzy nie chcą się podłączyć do sieci kanalizacyjnej?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Zawiadomienie o kontroli,
- Protokół kontroli,
- Zawiadomienie o zastosowaniu kary,
- Informacja dla przedsiębiorców o nałożonej karze,
- Egzekucja kar,
- Wezwanie do uzupełnienia braków w dokumentacji,
- Wezwanie do wyjaśnienia nieścisłości,
- Wydawanie decyzji do podwojonej stawki opłaty- w sytuacji, gdy nie ma tej selektywnej zbiórki,
- Decyzja nakazująca postawienie szamba,
- Opinia dotycząca budowy przydomowych oczyszczalni,
- Zgłoszenie szamba,
- Pismo dotyczące koncesji,
- Wezwanie do przedstawienia dokumentów dotyczących opróżniania zbiorników,
- Decyzje wydawane w przypadku, gdy ktoś nie złoży deklaracji
- Decyzje dotyczące sytuacji, gdy jest płacone mniej, niż powinno.
Szczegółowy program szkolenia:
1. Kontrole mieszkańców, umów i firm odbierających nieczystości ciekłe. Jak je przeprowadzać i jak reagować na wynikające z nich nieprawidłowości?
• Jak powinna wyglądać kontrola umów i dowodów wnoszenia opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych?
• Co ma zrobić gmina w przypadku braku umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych?
• W jaki sposób sprawić by mieszkańcy przedłużali dokumenty dotyczące ich umów z firmami odbierającymi nieczystości?
• W jaki sposób kontrolować mieszkańców, czy ich umowy z firmami odbierającymi nieczystości płynne nie są martwe? Jak ustalić, czy rzeczywiście nieczystości są od nich regularnie odbierane, czy też są to tylko umowy fikcyjne?
• Jakie dokumenty powinna posiadać osoba fizyczna? Faktura i umowa wystarczy?
• Czy umowa ustna też jest umową zawartą z wykonawcą, który odbiera nieczystości ciekłe?
• Jakie informacje musi zawierać rachunek z odbioru nieczystości?
• Jak uzyskać listy osób, które mają podpisane umowy z firmami wywożącymi nieczystości, gdy te zasłaniają się ustawą RODO ? Czy możemy ich w jakiś sposób zmusić do przesyłania takich list?
• Jak współpracować z firmami odbierającymi nieczystości płynne, aby otrzymywać od nich rzetelne dane? Czy gmina ma obowiązek prowadzenia dokumentacji wywozu nieczystości z firmą odbierającą odpady?
• Jak walczyć z nieuprawnionymi prywatnymi firmami, które przewożą/odbierają odpady od mieszkańców bez umowy z gminą?
• Jak wyłapywać osoby próbujące uniknąć podpisania umowy o odbiór nieczystości płynnych?
• Jak powinno wyglądać postępowanie w przypadku gdy, mieszkańcy nie przedstawiają rachunku za odbiór nieczystości? Jak to egzekwować? W jaki sposób naliczać kary?
• Kto może przeprowadzić kontrole?
• Jak zorganizować kontrole mieszkańców i na co zwracać uwagę podczas takiej kontroli?
• Z jaką częstotliwością powinny odbywać się kontrole?
• Co zrobić, jeśli w urzędzie nie ma osoby odpowiedzialnej za kontrole zbiorników bezodpływowych?
• Jak powinna wyglądać kontrola „zza biurka”?
• W jaki sposób przeprowadzać kontrole, na co zwracać uwagę podczas kontroli indywidualnych?
• Jakie są zadania gminy w przypadku kontroli zbiorników bezodpływowych?
• Jak kontrolować przydomowe oczyszczalnie? W jaki sposób? Na podstanie dokumentacji? Czy została dobrze zamontowana? Jak kontrolować z punktu widzenia gminy?
• Jak przeprowadzać kontrole u osób posiadających zbiorniki bezodpływowe?
• Jakich dokumentów od mieszkańców wymagać?
• Czy trzeba informować o kontroli, kiedy trzeba, kiedy nie trzeba?
• Co zrobić, jeśli mieszkaniec nie chce wpuścić urzędnika na posesję? Czy dzwonić na policję?
• Co jest niezbędne do przeprowadzenia kontroli? Czy wystarczające jest upoważnienie wójta? Ilu pracowników gminy powinno uczestniczyć w kontroli? Czy przedstawiciel służb mundurowych np. policji czy straży miejskiej/gminnej powinien również być obecny?
• W jaki sposób przeprowadzać kontrole bez straży miejskiej ?
• Czy przy kontroli musi być właściciel? Z kim można dokonać lustracji? Z pełnomocnikiem,/os. upoważnioną, co jeśli go nie ma? Odstępować od kontroli?
• Kiedy kontrola nie jest ważna?
• Czy wizje lokalną można uznać za kontrole?
• Jakie kary grożą gminie za niekontrolowanie zbiorników bezodpływowych?
• Jak weryfikować sprawozdania kwartalne składane przez przedsiębiorców?
• W jaki sposób nakłonić przedsiębiorców odbierających nieczystości do składania sprawozdań gminie? Czy gmina może żądać od przedsiębiorców imiennego sprawozdania (ile, od kogo odebrali, jaka była częstotliwość)?
• W jaki sposób egzekwować oddawanie nieczystości z lokalnych przedsiębiorstw np. lokali gastronomicznych - jako ścieków przemysłowych, a nie bytowych, jak to zazwyczaj bywa? Jakie sankcje gmina może nałożyć na takiego przedsiębiorcę?
• Jak gmina powinna kontrolować podmioty gospodarcze w zakresie zagospodarowania nieczystości ciekłych i stałych?
• Jak kontrolować sołtysów, czy podają dokładne, faktyczne dane? W jaki sposób nakłonić sołtysów do rzetelnego przekazywania danych?
• Jakie kompetencje w zakresie kontroli mieszkańców leżą po stronie gminy? Jakie sankcje karne może nałożyć gmina na mieszkańców?
• Jak egzekwować kary?
• Jak egzekwować należności sprzed kilku lat?
• W jaki sposób rozwiązać problemy z nieruchomościami niezamieszkałymi? Co zrobić, jeśli właściciele twierdzą, że nie mieszkają, więc nie płacą?
• Jak wszcząć postępowanie egzekwujące? Jak powinny wyglądać procedury?
• Jak z ramienia urzędu, kontrolować przewoźników odbierających nieczystości ciekłe ?
• W jaki sposób wzywać mieszkańców do pojawienia się w urzędzie, jeśli nie reagują na korespondencję wysyłaną kilkakrotnie ani na wezwania?
2. Elektroniczna ewidencja. Jak ją tworzyć, jakie programy mogą okazać się pomocne?
• Jak powinna wyglądać ewidencja nieczystości ciekłych, krok po kroku.
• Czy ewidencjonować przydomowe zbiorniki, gdzie to robić i jak?
• Jakie dane powinny się znaleźć w ewidencji?
• Jak ewidencjonować nieczystości z budynków wielorodzinnych?
• Elektroniczna ewidencja, wprowadzenie techniczne. Jak ją tworzyć, jak ją aktualizować?
• Jakie programy mogłyby być ułatwieniem dla pracowników przy wprowadzaniu danych do elektronicznej ewidencji?
• Czy dane dotyczące nieczystości ciekłych można wprowadzać do tej samej bazy, co gospodarkę odpadami?
• Jak wprowadzić elektroniczną ewidencję zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków? jak krok po kroku utworzyć ewidencję zbiorników i przydomowych oczyszczalni ścieków?
• W jaki sposób egzekwować przystąpienie do ewidencji ,od mieszkańców?
• Czy możemy nakazać mieszkańcom przystąpienie do ewidencji? Czy istnieje taki obowiązek?
• Mieszkańcy posiadają przydomowe oczyszczalnie, a tego nie zgłosili, jak ich do tego zmotywować?
• Jak zmobilizować mieszkańców do składania deklaracji, o posiadaniu zbiorników bezodpływowych ? Czy są jakieś konsekwencje podania nieprawdy w deklaracji, jakie?
• Jaka powinna być częstotliwość wywozu osadów z przydomowych oczyszczalni ścieków? Czy gmina może taką częstotliwość narzucić posiadaczom przydomowych oczyszczalni ścieków?
• Czy istnieje przepis, dzięki któremu gmina może ukarać mieszkańca za niezgłoszenie zbiornika do ewidencji?
• W jaki sposób mobilizować gminę/ współpracowników do działania w temacie ewidencji nieczystości ciekłych?
• Czy są jakieś sankcje za brak ewidencji?
3. Nielegalne odprowadzanie ścieków, nieszczelne zbiorniki, niechęć mieszkańców do podłączania się do sieci kanalizacyjnych- Jak sobie z tym radzić, gdzie szukać wsparcia?
• Co gmina może zrobić w przypadku nielegalnie odprowadzanych ścieków?
• Jak karać osoby, które nielegalnie odprowadzają ścieki?
• Jakie sankcje karne należy nałożyć w przypadku, gdy nieczystości trafiają do gruntu?
• Co zrobić, jeśli na mieszkańców nielegalnie odprowadzających ścieki nie działają nawet kary pieniężne?
• W jaki sposób zniwelować ilość nielegalnych zbiorników bezodpływowych?
• Jak skutecznie wpłynąć na świadomość mieszkańców i nakłonić ich, aby nie wylewali nieczystości płynnych oraz aby podpisali umowy z firmą odbierającą nieczystości?
• Jaki organ gmina, czy nadzór budowlany ma sprawdzać szczelność obiektów?
• W jaki sposób i kto powinien posiadać próby szczelności? Gmina, czy właściciel?
• Czy pracownicy urzędu są w stanie sprawdzić szczelność szamba?
• Co robić w przypadku nieszczelnych szamb?
• Jak poradzić sobie z problemem przeciekających zbiorników, które przez powodzie czy deszcz powodują zanieczyszczenie środowiska?
• W jaki sposób skłonić mieszkańców do dbania o szczelność zbiorników bezodpływowych?
• Czy w przypadku podejrzenia, że przydomowa oczyszczalnia nie działa prawidłowo, gmina ma uprawnienia do przeprowadzenia badania? Jakie postępowanie przeprowadzić w ramach sprawdzenia?
• Czy badanie szczelności zbiorników, ma opierać się na wywozie nieczystości?
• Kogo prosić o poradę gdy podejrzewamy zły stan techniczny, lub niewłaściwe usytuowanie zbiorników?
• Jak zwiększyć poziom skanalizowania gminy?
• Jak przeprowadzić postępowanie w sprawie przyłączenia mieszkańców do kanalizacji?
• Jak przekonywać mieszkańców do zbiorczych systemów kanalizacyjnych; jak przedstawiać im korzyści z podłączenia się do kanalizacji?
• Jak przeprowadzić procedurę podłączenia mieszkańców do sieci kanalizacyjnej? Krok po kroku?
• Dobre praktyki, doświadczenia urzędów. Jakich skorzystać metod, by zmotywować mieszkańców do połączenia się do sieci kanalizacyjnych?
• Czy istnieją możliwości dofinansowania kanalizacji dla biedniejszych rodzin? W jaki sposób można uzyskać dofinansowania dla gminy na budowę sieci kanalizacyjnej i przydomowych oczyszczalni ścieków?
• Jak postępować z mieszkańcami, którzy nie chcą się podłączyć do sieci kanalizacyjnej?
• Jakie czynności ma wykonać gmina w przypadku niewykonania przyłącza kanalizacyjnego?
• Jak ściągać koszty z przymusowego podłączenia mieszkańców do kanalizacji?
• Jak sprawdzić, czy mieszkaniec nie wykonał nielegalnego przyłączenia do sieci kanalizacyjnej
• Jak zorganizować odbiór zastępczy?
• W jaki sposób nakładać na właścicieli nieruchomości decyzje związane z nakazem wywozu nieczystości?
• Jak powinna wyglądać egzekucja w wyniku, której występuje wykonanie następcze wywiezienia nieczystości? Jak to powinno wyglądać w praktyce?
• Zbiorniki bezodpływowe, podłączenie do kanalizacji – cała procedura, wezwania, zawiadomienia, egzekwowanie wywozu. Jakie dokumenty potrzebne są podczas postępowania?
• Co montować zbiorniki bezodpływowe, czy przydomowe oczyszczalnie ? Jeśli miejscowe plany przyjmują montaż zbiorników bezodpływowych przed wybudowaniem sieci, a inwestor chce przydomową oczyszczalnie? Kto powinien decydować? Sąd, orzecznictwo, czy miasto?
• Czy w przypadku sławojek jest obowiązek wywożenia gromadzonych tam nieczystości? Czy jeżeli ktoś ma wychodek - czy powinno być wszczęte postępowanie w sprawie wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy?
• Jakie są obowiązki właścicieli nieruchomości, którzy posiadają przydomowe oczyszczalnie ścieków?
• Czasem ilość wody zużytej, nie równa się z ilością ścieków, co wtedy robić i skąd wziąć eksperta?
• Co robić w przypadku nierealnych danych dotyczących wywozów nieczystości?
• Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu ilości ścieków?
• Jak ustalać odpowiednią ilość zużytej wody i jak określać jej stawkę za metr kwadratowy?
• Jak postępować z mieszkańcami, u których widać, że zużycie wody jest bardzo duże, a odbiór bardzo mały?
• Co w przypadku, kiedy właściciel nie potrafi określić wielkości zbiornika, a wiemy, że jest nieszczelny po sprawdzeniu ilości zużytej wody? Czy należy przekazać sprawę do nadzoru budowlanego?
• Z jaką częstotliwością mieszkaniec powinien opróżniać szambo? Czy należy regulować częstotliwość opróżniania?
• Jaka powinna być częstotliwość wywozu osadów z przydomowych oczyszczalni ścieków? Czy gmina może taką częstotliwość narzucić posiadaczom przydomowych oczyszczalni ścieków?
• Co z osobami, które nie mieszkają na działce przez część roku lub oszczędnie gospodarują wodą - jaka powinna być częstotliwość wywozu nieczystości?
• Co zrobić, gdy mieszkaniec mówi, że nie wie, jaka jest pojemność zbiornika bezodpływowego?
• Skąd wziąć dane techniczne zbiornika bezodpływowego?
• Czy odległości wskazane w rozporządzeniu są jednakowe dla wszystkich działek, bez względu na to gdzie zbiornik będzie ustawiony, czy i kiedy można zastosować łagodniejsze zasady?
• Jak przygotowywać rysunki techniczne dla mieszkańców?
• Nowe uchwały dotyczące aglomeracji ściekowej – jakie zmiany ze sobą niosą
• Jak urzędnik może reagować na skargi mieszkańców, dotyczące zalewania przez sąsiada posesji, czy nieprzyjemnego zapachu? Jakie gmina ma możliwości w tym zakresie?
• Jak postępować w przypadku donosów sąsiedzkich, że ktoś wylewa ścieki w grunt, do rowu, na pole?
• Czy gmina ma prawo zażądać wyników badań nieczystości odprowadzanych do rowu z oczyszczalni ścieków?
• Jak badać czystość gruntu?
• Jak gmina ma postąpić w przypadku osób, które nie mają łazienek i zbiorników bezodpływowych? Jak je skłonić do budowy zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków?
• Jak przeprowadzić procedurę, gdy ktoś nie ma szamba? Jak ją prawidłowo przeprowadzić?
• Czy gmina może/powinna angażować się wymianę szamb? Jak później zmusić właścicieli do opłaty?
• Co wynika z ustawy? Jakie są obowiązki urzędnika w temacie nieczystości ciekłych?
• Jak powinno wyglądać wydawanie decyzji na wywóz nieczystości ciekłych?
• Jak ustalać wysokość opłat za wywóz nieczystości płynnych od mieszkańców?
• Jak można pomóc mieszkańcom zagospodarować osady z przydomowych oczyszczalni ścieków?
• Jakie są skuteczne metody na rozbudzenie świadomości ekologicznej mieszkańców?
Prowadzący
Bożena Sokołowska- praktyk z 12 letnim doświadczeniem. Zawodowo zajmuje się problematyką związaną z ogólnie podjętą ochroną środowiska jest to m.in. wydawanie decyzji środowiskowych, przyjmowanie wniosków i zgłoszeń, gospodarka odpadami, w tym kontrola wypełniania przez mieszkańców obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach- kontrola zbiorników przydomowych (szamb), kompostowników, prowadzenie ewidencji. Absolwentka Wydziału Ochrony Środowiska na Uniwersytecie Warmińsko - Mazurskim w Olsztynie ze specjalizacją - technologia wody i ścieków.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.