
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jaka jest odpowiedzialność kierownika OPS za gospodarkę finansową jednostki z uwzględnieniem ustawy o rachunkowości, o finansach publicznych i naruszenia dyscypliny finansów publicznych?
- Dokumentacja wewnętrzna z zakresu rachunkowości OPS
- Omówienie realizowanych zadań OPS z zakresu administracji rządowej i zadań własnych
- Dochody i wydatki; przychody i koszty – jakie są zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2021?
- Księgowanie wypłaty świadczenia wychowawczego 500 PLUS, wypłaty świadczeń z FA i ŚR.
- Odsetki od należności – ewidencja i prezentacja w sprawozdaniach
- Dotacje i środki pozabudżetowe (Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, Fundusz Solidarnościowy)
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Przykład wniosku o dofinansowanie w ramach programu w części dotyczącej kosztorysu zadania:
- „Senior +”
W powiązaniu z harmonogramem zaplanowanych działań.
Przykładowa kalkulacja kosztów i metodologia ich obliczania na potrzeby programów resortowych WZORY udostępnione po szkoleniu
- „usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych” (do 75 r.ż),
- usługi opiekuńcze „75+”,
- „posiłek w domu i szkole” MODUŁ II dla OPS
W ramach przykładowej konstrukcji planu finansowego - wykaz klasyfikacji budżetowej z przyporządkowaniem do poszczególnych zadań w podziale na dochody i wydatki. omówienie
W ramach realizacji budżetu poprzez dokonywanie wydatków i zaciąganie zobowiązań wzory udostępnione po szkoleniu:
- Pisma do burmistrza/wójta w sprawie udzielenia upoważnienia do zaciągania zobowiązań wykraczających poza rok budżetowy
- Zarządzenie burmistrz/wójta w sprawie przekazania uprawnień kierownikowi OPS do zaciągania zobowiązań
- Upoważnienia Kierownika OPS do dokonywania zmian w planie finansowym wydatków bieżących
- Zarządzenia Kierownika OPS o dokonanych zmianach w planie finansowym wydatków bieżących
W ramach odpowiedzialności za powierzone zadania pracownikom merytorycznym i głównemu księgowemu wzory udostępnione po szkoleniu:
- Wzór imiennego upoważnienia dla pracowników działów merytorycznych wydających decyzje administracyjne - „Powierzenie obowiązków i odpowiedzialności z zakresu ustalania, dochodzenia, pobierania i umarzania należności budżetowych”,
- Wzór imiennego upoważnienia dla pracowników gospodarczych i zaopatrzenia – „Powierzenie obowiązków i odpowiedzialności z zakresu dokonywania wydatków i zaciągania zobowiązań”,
- Wzór imiennego upoważnienia dla pracowników odpowiedzialnych za deklaracje VAT – „Powierzenie obowiązków w ramach centralizacji rozliczania podatku od towarów i usług”,
- Wzór imiennego upoważnienia dla pracowników administracyjnych i konsultantów prawnych – „Powierzenie obowiązków i odpowiedzialności z zakresu zamówień publicznych”,
- Wzór powierzenia obowiązków głównemu księgowemu w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych.
- Wzór imiennego upoważnienia dla pracowników kadr i płac – „Powierzenie obowiązków i odpowiedzialności z zakresu Pracowniczych Planów Kapitałowych - NOWOŚĆ
W zakresie dokumentacji księgowej wzory udostępnione po szkoleniu:
- Przykładowa polityka rachunkowości (dla OPS)
- Przykładowa polityka rachunkowości (dot. UE)
W ramach ewidencji księgowej
- Omówienie ewidencji na kontach księgowych:
- dochodów i wydatków budżetowych w OPS,
- należność i zobowiązania OPS (w tym od dłużników alimentacyjnych),
- przychodów i kosztów,
- wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego, ŚR i świadczeń wychowawczych 500+.
- nienależnie pobranych świadczeń.
- odsetek należnych z tytułu dochodów budżetowych
- przykład uzgodnienia konta 130 w zakresie otrzymanych dotacji i dokonywanych wydatków w kontekście sprawozdania budżetowego Rb-28S
Wszystkie schematy księgowe w powyższym zakresie zostaną uwzględnione w materiałach szkoleniowych do wydruku (PDF).
W ramach omówienia zadań statutowych - omówienie metod obliczania kosztów obsługi:
- Świadczeń rodzinnych,
- Świadczeń wychowawczych,
- Świadczeń „Dobry Start”
- Świadczeń „Za życiem”
- Świadczeń rodzicielskich,
- Wynagrodzenia za sprawowanie opieki
- Dodatków dla pracowników socjalnych
- Frekwencji w programie „SENIOR+”
- Dodatku energetycznego
- Dopłaty do czynszu
- Programu „Czyste powietrze” w zakresie wydawanych zaświadczeń
- Programu „transportu do pkt. szczepień seniorów”
Powyższe metody obliczania kosztów obsługi zostaną uwzględnione w materiałach szkoleniowych do wydruku (PDF).
W ramach omówienia schematu obiegu dokumentów w księgowości:
- Przykładowy harmonogram pracy Działu FK,
- Wzór zarządzenia dyrektora wprowadzające harmonogram Działu FK.
Szczegółowy program szkolenia:
1. Realizacja programów wieloletnich finansowanych z budżetu państwa (dotacje celowe), Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 i Funduszu Solidarnościowego oraz UE
a) Program „Wspieraj Seniora”
b) „Dopłata do czynszu”
c) „Czyste powietrze” – zaświadczenia wydawane przez OPS na potrzeby Programu
d) „Usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych”
e) „Opieka Wytchnieniowa”
f) „Opieka 75+”
2. Plan finansowy wydatków i dochodów
a) Konstrukcja planu finansowego wydatków w podziale na poszczególne zadania statutowe z podaniem klasyfikacji budżetowej,
b) Konstrukcja planu finansowego dochodów – jego szacowanie, wykonanie i zmiany
c) Zaciąganie zobowiązań w trakcie roku i na przełomie roku budżetowego,
d) Dokonywanie zmian w planie finansowym wydatków i dochodów - upoważnienia
3. Odpowiedzialność kierownika i głównego księgowego OPS za gospodarkę finansową jednostki z uwzględnieniem ustawy o rachunkowości, o finansach publicznych i naruszenia dyscypliny finansów publicznych
4. Upoważnienia dla głównego księgowego do prowadzenia ksiąg rachunkowych
5. Upoważnienia dla pracowników, którym powierzono obowiązki w zakresie:
a) Zamówień publicznych,
b) Dokonywanych wydatków,
c) Należności budżetowych
6. Dyscyplina finansów publicznych (omówienie naruszeń na wybranych stanowiskach urzędniczych)
7. Najbardziej aktualną politykę rachunkowości (OPS i projektów UE)
8. Dowody księgowe (omówienie wymogów prawnych, formalnych i merytorycznych z podaniem wzorów opisu i pieczęci na potrzeby OPS i projektów UE)
9. Ewidencja/schematy księgowań wydatków i kosztów występujących w OPS:
a) wypłata świadczeń pieniężnych osobom uprawnionym (świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia rodzinne, wychowawcze, fundusz alimentacyjny, „dobry start”, dodatki mieszkaniowe, stypendia szkolne i inne),
b) wydatki bieżące (faktury za media, zakupy, usługi, szkolenia, opłaty, ekwiwalenty i inne),
c) wynagrodzenia (ewidencja poszczególnych składników wynagrodzeń),
10. Ewidencja/schematy księgowań dochodów i przychodów występujących w OPS :
a) odpłatności za świadczone usługi (usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze, pobyt w domu dla bezdomnych, pobyt w ośrodkach wsparcia, obiady dla seniorów),
b) zwroty świadczeń nienależnie pobranych z uwzględnieniem potrąceń z bieżących świadczeń,
c) fundusz alimentacyjny i zaliczka alimentacyjna,
d) odsetki i koszty upomnienia
Omówienie poszczególnych zadań statutowych realizowanych przez ośrodki pomocy społecznej (wynikających z ustaw i programów resortowych oraz programów wieloletnich). Przedstawienie zagadnień związanych z konstrukcją budżetu OPS, dokonywania jego zmian w trakcie roku przez kierownika jednostki, zarząd i organ stanowiący. Zaciąganie zobowiązań w trakcie roku i na przełomie roku z zastosowaniem odpowiednich upoważnień. Omówienie problematycznych księgowań na kontach syntetycznych z podaniem ewidencji analitycznej – gotowe rozwiązania na przykładach
• Przykładowy schemat obiegu dokumentów w księgowości (innowacyjna metoda organizacji pracy księgowości OPS)
• Sposoby rozliczania dotacji i ich zwroty
Dodatkowe zagadnienia
• Jak sporządzić wniosek o dofinansowanie na realizację programów resortowych - „Wspieraj seniora”, Senior+, usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych, opieka wytchnieniowa, usługi opiekuńcze 75+
• Jak przygotować dokumenty do podpisania umowy na realizację programów resortowych
• Jak prowadzić wyodrębnioną ewidencję księgową – zmiany w polityce rachunkowości
• Jak wnioskować o zasilenie rachunku (Wspieraj seniora, Dopłata do czynszu)
• Jak prowadzić ewidencję dowodów księgowych na potrzeby rozliczenia programów resortowych/wieloletnich zakończonych prawidłowo sporządzonym sprawozdaniem końcowym.
UWAGA!!! Prowadząca omówi innowacyjną metodę zarządzania dokumentami księgowymi w OPS
• Jak prawidłowo powinien przebiegać obieg dokumentów księgowych w OPS?
• Jak skonstruować harmonogram pracy działu księgowości?
• Jak prawidłowo powinien przebiegać obieg dokumentów księgowych w OPS?
• W jaki sposób rozdzielić zadania i odpowiedzialności miedzy pracowników działu księgowości aby usprawnić pracę z dokumentacją księgową?
Jaka jest odpowiedzialność kierownika OPS za gospodarkę finansową jednostki?
• Podstawa prawna odpowiedzialności kierownika i głównego księgowego oraz zakres odpowiedzialności z uwzględnieniem przepisów z zakresu odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
• Rodzaje upoważnień udzielanych przez organ stanowiący i zarząd jednostki oraz kierowników podległych jednostek.
• Upoważnienia dla pracowników OPS w zakresie: zamówień publicznych, dokonywanych wydatków, należności budżetowych
• Dyscyplina finansów publicznych w zakresie podstawowych naruszeń - omówienie podstawowego zakresu naruszeń mogących występować w OPS na poszczególnych stanowiskach urzędniczych .
• Zaciąganie zobowiązań przez kierownika OPS (w roku budżetowym i wykraczających poza rok budżetowy).
Dokumentacja wewnętrzna z zakresu rachunkowości OPS
• Polityka rachunkowości – omówienie jej konstrukcji i szczegółowości na potrzeby OPS i odrębnie dla projektów UE.
• Przejście z obrotu gotówkowego na obrót bezgotówkowy – wskazanie gotowych rozwiązań i dokumentów niezbędnych do likwidacji kasy w OPS
• Nowe rozwiązania bankowe – wspomagające realizację wypłat świadczeń
Dowody księgowe w OPS
• Wymogi formalne, merytoryczne i prawne dowodów księgowych,
• Przykłady opisu dowodów księgowych oraz wzory pieczęci księgowych stosowanych w OPS.
Schematy księgowe w OPS
Schematy księgowe kosztów i wydatków w podziale na:
• wypłaty świadczeń pieniężnych,
• wydatki bieżące,
• wynagrodzenia.
Schematy księgowe przychodów i dochodów z uwzględnieniem:
• odpłatności za świadczone usługi,
• zwroty świadczeń nienależnie pobranych,
• funduszu alimentacyjnego i zaliczki alimentacyjnej
• odsetek i kosztów upomnienia
Jak księgować świadczenia rodzinne?
• W jaki sposób księgować wydatki z tytułu programu „Za życiem”?
• W jaki sposób księgować wydatki z tytułu programu „500+”, „Dobry start”?
Omówienie realizowanych zadań OPS z zakresu administracji rządowej i zadań własnych
• NOWOŚĆ - Programy resortowe/wieloletnie - „Senior +”, „usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych” (do 75 r.ż), usługi opiekuńcze „75+”, „opieka wytchnieniowa”,
• Realizacja zadań w zakresie RODZINA - świadczenia rodzinne i wychowawcze oraz fundusz alimentacyjny (podział dotacji na zasiłki i obsługę)
• Specjalistyczne usługi opiekuńcze (koszt usług a odpłatność za świadczone usługi)
• Rządowa karta dużej rodziny
• Dodatki energetyczne
• Składki zdrowotne (za podopiecznych)
• Dodatki dla pracowników socjalnych – rozliczenie dotacji
• Zasiłki stałe i okresowe
• Stypendia socjalne dla uczniów
• Domy pomocy społecznej (odpłatność, egzekucja należności oraz koszty gminy w tym zakresie oraz zakres zwolnień z VAT)
• Zasiłki celowe
• Usługi opiekuńcze (odpłatność a koszt gminy dot. realizacji tego zadania)
• Dodatki mieszkaniowe i dopłaty do czynszu z Funduszu przeciwdziałania COVID-19
• Placówki wsparcia dziennego (świetlice socjoterapeutyczne domy dziennego pobytu)
• Współfinansowanie kosztów umieszczenia dzieci w rodzinie zastępczej (gmina/powiat)
Zarządzanie dokumentami księgowymi w OPS
• jak skonstruować harmonogram pracy działu księgowości?
• jak prawidłowo powinien przebiegać obieg dokumentów księgowych w OPS?
• w jaki sposób rozdzielić zadania i odpowiedzialności miedzy pracowników działu księgowości
Dotacje i środki pozabudżetowe (Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, Fundusz Solidarnościowy)
• Co powinny zawierać wnioski o udzielenie dofinansowania w ramach programów wieloletnich?
• Jak prawidłowo skonstruować budżet i ewidencję księgową na potrzeby programu.
• Przygotowanie dokumentów do realizacji i rozliczenia dofinansowania
• Jak należy zaplanować i rozliczać koszty obsługi z tytułu świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń rodzicielskich, programu „Za życiem”, programu „500+” oraz wynagrodzenia z tytułu opieki prawnej, „Dobry start”?
• Jak rozliczyć programy: „Senior +”, „usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych” (do 75 r. ż.), usługi opiekuńcze „75+”, „opieka wytchnieniowa”,
Analiza kazusów
• Czy powinno się księgować każdą decyzję wydaną przez OPS osobno, czy może pracownik merytoryczny powinien dawać na koniec miesiąca zestawienie wydanych decyzji z całkowitą wartością świadczeń na cały okres zasiłkowy celem ujęcia w zaangażowaniu?
• Jak zaksięgować operację związaną ze zwrotem nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych za lata ubiegłe, w przypadku braku zgody kierownika jednostki budżetowej na rozłożenie ich na raty i sukcesywną spłatę przez zobowiązanych? Schematy księgowań!
• Jeżeli obsługa programu 500+ należy do kompetencji Urzędu Gminy ale Ośrodek Pomocy Społecznej został zobligowany do wypłacania świadczeń, to w jaki sposób, jakim dokumentem powinno być uregulowane to przesuwanie czynności przez gminę na OPS?
• Ośrodek Pomocy Społecznej świadczy usługi opiekuńcze. Zatrudnia w tym celu – na umowę o pracę – opiekunki. Czy dochód ze świadczonych usług w myśl art. 43 Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. jest zwolniony z VAT czy nie podlega?
• Za pobyt seniora w Domu Pomocy Społecznej, pobierana jest opłata od rodziny. Opłata ta trafia do Ośrodka Pomocy Społecznej. Czy sprzedaż usługi pobytu w DPS jest zwolniona z VAT, czy nie podlegająca, biorąc pod uwagę fakt, że są to zadania własne wynikające z ustawy o pomocy społecznej.
• W jaki sposób księgować obiady dla podopiecznych w ramach Programu „Posiłek w domu i szkole” na przełomie roku oraz w trakcie roku bieżącego do momentu otrzymania dotacji. Jak opisywać dowody finansowe?
Prowadzący
Małgorzata Jaźwińska, praktyk, od ponad 20 lat pracuje w MOPS w Dębicy a od 2004 roku zajmuje stanowisko Głównego Księgowego oraz zarządza i nadzoruje pracę działu finansowo-księgowego. Odpowiada za wydatki budżetowe w rocznej wysokości ok 60 mln. zł. Realizuje lub nadzoruje realizację projektów współfinansowanych ze środków UE w rocznej wysokości ok 1,5 mln. zł. Prowadzi ewidencję księgową dla pięciu ośrodków wsparcia dla seniorów i dzieci znajdujących się w strukturach OPS. Wprowadziła: własny innowacyjny system zarządzania dokumentacją księgową oraz jego obieg we wszystkich komórkach organizacyjnych OPS-u, a także zadaniową strukturę budżetu. Była również Główną Księgową zakładu budżetowego Centrum Integracji Społecznej w Dębicy. Posiada doświadczenie w prowadzeniu ewidencji księgowej dla stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni socjalnych oraz dokumentacji wymaganej do KRS w związku z prowadzeniem tego typu działalności. W 2001 roku uzyskała tytuł magistra ekonomii na UMCS w Lublinie Filia w Rzeszowie oraz w 2004 r. i 2013 r. ukończyła studia podyplomowe na kierunku rachunkowość i zarządzanie finansami. W 2014 roku uzyskała certyfikat Księgowy Ministra Finansów w zakresie samodzielnego prowadzenia biur rachunkowych. Prowadzi seminaria i prelekcje dla księgowych OPS na terenie całej Polski.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.