Wideoszkolenie: Zamknięcie roku budżetowego w PIW

Jak przypisać należności do właściwych kont? Jak zaksięgować faktury, które wpłynęły po zamknięciu roku? Jak planować wydatki, by na koniec roku nie zostały niewykorzystane środki budżetowe? Inwentaryzacja

od 649.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland dla pracowników działów finansowo-księgowych PIW, odpowiedzialnych za zamknięcie roku budżetowego, sprawozdawczość oraz planowanie i realizację budżetów w inspektoratach weterynarii.

Jakie dane należy uwzględnić w informacji dodatkowej do bilansu?
Szkolenie pomoże zrozumieć, jak skutecznie przeprowadzić inwentaryzację, prawidłowo zaksięgować środki oraz przygotować dokumentację zgodnie z wymogami kontroli. Omówimy kluczowe problemy związane z zamknięciem roku oraz organizacją pracy w jednostkach sektora publicznego, wskazując praktyczne rozwiązania.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak prawidłowo zaksięgować odsetki od należności budżetowych?
  • Co zrobić z przeterminowanymi lekami na magazynie – jak je usunąć i zaksięgować?
  • Jak zaksięgować zwiększenie wartości budynków po modernizacji?
  • Co zrobić, gdy wydatki zaczynają przekraczać założenia budżetowe?
  • Co zrobić, gdy kontrahent odmawia uregulowania należności zgodnie z przepisami?
  • Jak efektywnie ułożyć harmonogram pracy w okresie sprawozdawczym?
  • Jak udokumentować przekazanie środka trwałego do innej jednostki?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Arkusz spisu z natury
  • Protokół różnic inwentaryzacyjnych
  • Protokół likwidacji składników majątkowych
  • Protokół uzgodnienia sald
  • RB-27S – Sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych
  • RB-28S – Sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych
  • Bilans jednostki budżetowej
  • Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy)
  • Protokół przekazania środka trwałego
  • Zestawienie sald i obrotów kont księgowych

Szczegółowy program szkolenia:

Inwentaryzacja w PIW

  • Jak podczas inwentaryzacji rozliczyć zalegające leki w magazynie ?
  • Co zrobić z przeterminowanymi lekami na magazynie – jak je usunąć i zaksięgować?
  • Jak dokumentować inwentaryzację, aby spełniała wymogi kontroli zewnętrznej?
  • Jak przygotować dokumentację, aby uniknąć chaosu podczas realizacji wielu spisów i zestawień?
  • Jakie dokumenty są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia inwentaryzacji?
  • Czy arkusze inwentaryzacyjne w formie elektronicznej muszą być numerowane?
  • Jak uzgodnić stan wyposażenia i środków trwałych z ewidencją księgową?
  • Jakie konta należy weryfikować podczas inwentaryzacji na koniec roku?
  • Co powinno się znaleźć w protokole inwentaryzacyjnym?
  • Kiedy najlepiej przeprowadzać inwentaryzację – na koniec roku czy w innym terminie?
  • Jak wyznaczać terminy inwentaryzacji, aby były zgodne z obowiązującymi regulacjami?
  • Jak zaplanować inwentaryzację, aby nie zakłócała bieżącej pracy jednostki?

Sprawozdawczość i zamknięcie roku w PIW

  • Jak przygotować dodatkową informację do bilansu?
  • Jakie dane należy uwzględnić w informacji dodatkowej do bilansu?
  • Jak sporządzić rachunek zysków i strat w jednostce sektora publicznego?
  • Jak przenieść salda na koniec roku?
  • Jak sporządzić dokumentację dla zmiany funduszu jednostki?

Konta i ewidencja

  • Jak przypisać należności do właściwych kont, aby uniknąć błędów w księgach?
  • Na jakie konta należy zaksięgować faktury poza bieżącym rokiem?
  • Jak zaksięgować zwiększenie wartości budynków po modernizacji?
  • Jak zaksięgować zmiany w funduszu jednostki?
  • Jakie różnice należy uwzględnić przy weryfikacji kont bilansowych (np. 800) i wynikowych (np. 860)?
  • Kiedy należności powinny zostać przeniesione z konta 221 na konto 227 226?
  • Jakie należności należy ujmować w ewidencji księgowej, a jakie można pominąć?
  • Jakie operacje należy księgować na kontach dochodów budżetowych?
  • Jak zaksięgować korekty związane z poprzednim rokiem?
  • Jak prawidłowo księgować odpisy należności na koncie 290?
  • Na jakie konto należy przekazać zwracane środki budżetowe?
  • Jakie dokumenty są niezbędne przy sporządzaniu sprawozdania w systemie TREZOR?

Odsetki i należności

  • Jak prawidłowo zaksięgować odsetki od należności budżetowych?
  • Jak naliczać odsetki od nieterminowych należności?
  • Jak prawidłowo naliczać odsetki od zaległych należności?
  • Jak rozliczać i ujmować należności z poprzednich lat?

Faktury

  • Co zrobić, gdy faktury za dany rok spływają z opóźnieniem?
  • Jak ująć faktury, które wpłynęły po zamknięciu roku?

Jak zaksięgować fakturę:

  • Data wystawienia: 06.11.2024
  • Data sprzedaży: 01–31.10.2024
  • Data wpływu do jednostki: 08.11.2024?

Czy w takim przypadku należy zaksięgować fakturę z datą:

  • Operacji: 31.10.2024
  • Zapisu: 31.10.2024
  • Dokumentu: 06.11.2024?

Środki trwałe i amortyzacja

  • Jakie dokumenty są wymagane przy przeniesieniu środka trwałego do innej firmy/jednostki?
  • Jak przenieść środek trwały (np. trychinoskop) zakupiony w 1999 roku na konto 013 jako „pozostałe środki trwałe”?
  • Jak przygotować dokumentację do amortyzacji środków trwałych?
  • Jak wygląda proces zatwierdzania amortyzacji przez komisję i kierowników?
  • Jak zaksięgować zwiększenie wartości środków trwałych?

Koszty i wydatki

  • Jak sprawdzić, czy koszty zostały prawidłowo zaklasyfikowane?
  • Jak zaksięgować wydatki na inwestycje związane ze środkami trwałymi?
  • Jakie konta należy przypisać do kosztów napraw i przeglądów (4270 vs 4300)?

Budżet i planowanie

  • Jak planować wydatki tak, aby na koniec roku nie zostały niewykorzystane środki?
  • Jak stworzyć plan pracy nad sprawozdaniami budżetowymi, aby zdążyć na czas?
  • Co zrobić, gdy środki budżetowe nie zostały wykorzystane w planowanym terminie?
  • Jak efektywnie ułożyć harmonogram pracy w okresie sprawozdawczym?

Organizacja pracy i współpraca oraz przepisy i regulacje

  • Jakie zmiany w doręczeniach obowiązują w bieżącym roku?
  • Co robić, gdy współpraca z innymi działami opóźnia przygotowanie raportu?
  • Jak priorytetyzować zadania związane z zamknięciem roku w obliczu presji czasu?

Prowadzący

Agata Zielonka- od 14 lat pełni funkcję Głównej Księgowej w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii. W jej zakres obowiązków wchodzi min. planowanie finansowe dochodów i wydatków budżetowych oraz pozabudżetowych dla Inspektoratu, prowadzenie spraw związanych z egzekucją należności pieniężnych Inspektoratu oraz wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Inspektoratu. Wcześniej, w latach 2004-2011, pracowała w PKO BP S.A. we Wrocławiu, gdzie zaczynała jako kasjer i dysponent, a następnie awansowała na stanowisko kierownika Agencji. Swoją karierę zawodową rozpoczęła natomiast jako księgowa w Aptece Certus. Ukończyła studia magisterskie w 2004 roku na kierunku zarządzanie i marketing, ze specjalnością zarządzanie, w Wyższej Szkole Zarządzania Edukacja we Wrocławiu.


Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 649.00
06 marca 2025

Podobne szkolenia