W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak prawidłowo zaksięgować odsetki od należności budżetowych?
- Co zrobić z przeterminowanymi lekami na magazynie – jak je usunąć i zaksięgować?
- Jak zaksięgować zwiększenie wartości budynków po modernizacji?
- Co zrobić, gdy wydatki zaczynają przekraczać założenia budżetowe?
- Co zrobić, gdy kontrahent odmawia uregulowania należności zgodnie z przepisami?
- Jak efektywnie ułożyć harmonogram pracy w okresie sprawozdawczym?
- Jak udokumentować przekazanie środka trwałego do innej jednostki?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Arkusz spisu z natury
- Protokół różnic inwentaryzacyjnych
- Protokół likwidacji składników majątkowych
- Protokół uzgodnienia sald
- RB-27S – Sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych
- RB-28S – Sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych
- Bilans jednostki budżetowej
- Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy)
- Protokół przekazania środka trwałego
- Zestawienie sald i obrotów kont księgowych
Szczegółowy program szkolenia:
Inwentaryzacja w PIW
- Jak podczas inwentaryzacji rozliczyć zalegające leki w magazynie ?
- Co zrobić z przeterminowanymi lekami na magazynie – jak je usunąć i zaksięgować?
- Jak dokumentować inwentaryzację, aby spełniała wymogi kontroli zewnętrznej?
- Jak przygotować dokumentację, aby uniknąć chaosu podczas realizacji wielu spisów i zestawień?
- Jakie dokumenty są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia inwentaryzacji?
- Czy arkusze inwentaryzacyjne w formie elektronicznej muszą być numerowane?
- Jak uzgodnić stan wyposażenia i środków trwałych z ewidencją księgową?
- Jakie konta należy weryfikować podczas inwentaryzacji na koniec roku?
- Co powinno się znaleźć w protokole inwentaryzacyjnym?
- Kiedy najlepiej przeprowadzać inwentaryzację – na koniec roku czy w innym terminie?
- Jak wyznaczać terminy inwentaryzacji, aby były zgodne z obowiązującymi regulacjami?
- Jak zaplanować inwentaryzację, aby nie zakłócała bieżącej pracy jednostki?
Sprawozdawczość i zamknięcie roku w PIW
- Jak przygotować dodatkową informację do bilansu?
- Jakie dane należy uwzględnić w informacji dodatkowej do bilansu?
- Jak sporządzić rachunek zysków i strat w jednostce sektora publicznego?
- Jak przenieść salda na koniec roku?
- Jak sporządzić dokumentację dla zmiany funduszu jednostki?
Konta i ewidencja
- Jak przypisać należności do właściwych kont, aby uniknąć błędów w księgach?
- Na jakie konta należy zaksięgować faktury poza bieżącym rokiem?
- Jak zaksięgować zwiększenie wartości budynków po modernizacji?
- Jak zaksięgować zmiany w funduszu jednostki?
- Jakie różnice należy uwzględnić przy weryfikacji kont bilansowych (np. 800) i wynikowych (np. 860)?
- Kiedy należności powinny zostać przeniesione z konta 221 na konto 227 226?
- Jakie należności należy ujmować w ewidencji księgowej, a jakie można pominąć?
- Jakie operacje należy księgować na kontach dochodów budżetowych?
- Jak zaksięgować korekty związane z poprzednim rokiem?
- Jak prawidłowo księgować odpisy należności na koncie 290?
- Na jakie konto należy przekazać zwracane środki budżetowe?
- Jakie dokumenty są niezbędne przy sporządzaniu sprawozdania w systemie TREZOR?
Odsetki i należności
- Jak prawidłowo zaksięgować odsetki od należności budżetowych?
- Jak naliczać odsetki od nieterminowych należności?
- Jak prawidłowo naliczać odsetki od zaległych należności?
- Jak rozliczać i ujmować należności z poprzednich lat?
Faktury
- Co zrobić, gdy faktury za dany rok spływają z opóźnieniem?
- Jak ująć faktury, które wpłynęły po zamknięciu roku?
Jak zaksięgować fakturę:
- Data wystawienia: 06.11.2024
- Data sprzedaży: 01–31.10.2024
- Data wpływu do jednostki: 08.11.2024?
Czy w takim przypadku należy zaksięgować fakturę z datą:
- Operacji: 31.10.2024
- Zapisu: 31.10.2024
- Dokumentu: 06.11.2024?
Środki trwałe i amortyzacja
- Jakie dokumenty są wymagane przy przeniesieniu środka trwałego do innej firmy/jednostki?
- Jak przenieść środek trwały (np. trychinoskop) zakupiony w 1999 roku na konto 013 jako „pozostałe środki trwałe”?
- Jak przygotować dokumentację do amortyzacji środków trwałych?
- Jak wygląda proces zatwierdzania amortyzacji przez komisję i kierowników?
- Jak zaksięgować zwiększenie wartości środków trwałych?
Koszty i wydatki
- Jak sprawdzić, czy koszty zostały prawidłowo zaklasyfikowane?
- Jak zaksięgować wydatki na inwestycje związane ze środkami trwałymi?
- Jakie konta należy przypisać do kosztów napraw i przeglądów (4270 vs 4300)?
Budżet i planowanie
- Jak planować wydatki tak, aby na koniec roku nie zostały niewykorzystane środki?
- Jak stworzyć plan pracy nad sprawozdaniami budżetowymi, aby zdążyć na czas?
- Co zrobić, gdy środki budżetowe nie zostały wykorzystane w planowanym terminie?
- Jak efektywnie ułożyć harmonogram pracy w okresie sprawozdawczym?
Organizacja pracy i współpraca oraz przepisy i regulacje
- Jakie zmiany w doręczeniach obowiązują w bieżącym roku?
- Co robić, gdy współpraca z innymi działami opóźnia przygotowanie raportu?
- Jak priorytetyzować zadania związane z zamknięciem roku w obliczu presji czasu?
Prowadzący
Agata Zielonka- od 14 lat pełni funkcję Głównej Księgowej w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii. W jej zakres obowiązków wchodzi min. planowanie finansowe dochodów i wydatków budżetowych oraz pozabudżetowych dla Inspektoratu, prowadzenie spraw związanych z egzekucją należności pieniężnych Inspektoratu oraz wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Inspektoratu. Wcześniej, w latach 2004-2011, pracowała w PKO BP S.A. we Wrocławiu, gdzie zaczynała jako kasjer i dysponent, a następnie awansowała na stanowisko kierownika Agencji. Swoją karierę zawodową rozpoczęła natomiast jako księgowa w Aptece Certus. Ukończyła studia magisterskie w 2004 roku na kierunku zarządzanie i marketing, ze specjalnością zarządzanie, w Wyższej Szkole Zarządzania Edukacja we Wrocławiu.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.