W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Wymogi formalne prowadzenia akt osobowych - jak zorganizować teczki pracownicze: dokumentacja papierowa, czy elektroniczna
- Jaki komplet dokumentów powinna złożyć osoba ubiegająca się o stanowisko?
- Czy powinno się anonimizować akta osobowe złożone w składnicy akt lub w archiwum zakładowym?
- Jak wyliczyć nadgodziny nocne dla pracowników służby cywilnej?
- Kwota wolna od podatku w przypadku różnych typów umów
- Czy w przypadku pracy w terenie możliwa jest praca zdalna?
- Jakie dokumenty/ zaświadczenia przyjmować i jakich wymagać od pracowników mających doświadczenie pracy na umowie zlecenie, które wlicza się do stażu pracy?
- Jakie uprawnienia przysługują osobom niepełnosprawnym?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Prowadzenie akt osobowych
- Wymogi formalne prowadzenia akt osobowych. Jak zorganizować teczki pracownicze: dokumentacja papierowa, czy elektroniczna. Zmieniające się przepisy w Kodeksie pracy dotyczące akt osobowych.
- Jakie dokumenty powinny znajdować się w aktach osobowych?
- Czego nie powinny zawierać akta osobowe?
- Ochrona danych a akta osobowe
- Czy powinno się stosować anonimizację w aktach osobowych?
2. Dokumenty umieszczane w poszczególnych częściach akt osobowych
- Dokumentacja części A - dokumentacja rozpoczęcia pracy
- Dokumentacja w części B – część kodeksowa KP i część służby cywilnej KSC - dokumentacja przebiegu zatrudnienia, w tym. m.in. informacja dla pracownika, opis stanowiska pracy, oceny okresowe, IPRZ, badania okresowe, angaże, informacje o wynagrodzeniu itp.
- Dokumentacja w części C, D, E
- Jaki komplet dokumentów powinna złożyć osoba ubiegająca się o stanowisko?
- Gdzie umieścić CV i list motywacyjny – w której części akt osobowych (A, czy B)?
- Uzupełnienie akt osobowych o wcześniej niezłożone dokumenty (np. doniesienie świadectwa pracy od poprzedniego pracodawcy), gdzie i do jakiej części akt umiejscawiać takiego typu dokumenty?
- Uzupełnienie dokumentacji potwierdzającej staż pracy – co dalej, w przypadku gdy dodatek stażowy był niższy niż 20%.
3. Archiwizacja akt osobowych
- Zasady archiwizacji i przechowywania akt osobowych
- Co powinno znajdować się w poszczególnych częściach akt w kontekście archiwizacji dokumentacji osobowej?
- Czy powinno się anonimizować akta osobowe złożone w składnicy akt lub w archiwum zakładowym?
4. Zatrudnienie w korpusie służby cywilnej
- Procedura naboru
- Ogłoszenie o naborze – podstawy sporządzenia (opis stanowiska pracy)
- Aktualne wzory umowy o pracę
- Checklista przy zatrudnieniu nowego pracownika – przydatne elementy
5. Omówienie ewidencji czasu pracy. Jak rozliczyć nadliczbowe godziny pracy?
- W jaki sposób właściwie wykonać wyliczenie przeciętnego zatrudnienia pracownika?
- Jak prawidłowo zgłaszać pracowników do składek społecznych?
- Jak rozliczyć nadgodziny w podstawowym systemie czasu pracy (pracownik pełnoetatowy)?
- Czy płacić za godziny nadliczbowe, czy udzielać czasu wolnego? Jak je rozliczyć?
- Jaka musi nastąpić przerwa/ ile czasu musi upłynąć między kolejnym podjęciem pracy w przypadku nadgodzin w systemie podstawowym czasu pracy?
- Jak powinien wyglądać szablon/ wzór dokumentu dotyczącego rozliczania czasu pracy?
- Jak rozliczyć wyjścia prywatne pracowników w ewidencji czasu pracy?
- Jak rozliczać nadgodziny w służbie cywilnej, w przypadku kiedy pracownicy są oddelegowani?
- Jak wyliczyć nadgodziny nocne dla pracowników służby cywilnej?
6. Omówienie naliczania dodatku stażowego i innych dodatków - dokumentacja
- Uzupełnienie dokumentacji potwierdzającej zatrudnienie, jakie dokumenty wpływają na wysokość dodatku stażowego?
- W jaki sposób wyliczyć dodatek stażowy przy uzupełnieniu dokumentacji potwierdzającej staż pracy uprawniający do tego dodatku?
- Dodatek funkcyjny.
- Dodatek zadaniowy.
- Dodatek motywacyjny.
- Kwota wolna od podatku w przypadku różnych typów umów?
7. Omówienie wprowadzenia pracy zdalnej częściowo lub okazjonalnie
- Praca zdalna – założenia i możliwości.
- Jak poradzić sobie z nowymi przepisami dotyczącymi zasad BHP?
- Przepisy dotyczące pracy zdalnej. Czy konieczna jest refundacja zwrotów za prąd, za energię?
- Czy w przypadku pracy w terenie możliwa jest praca zdalna?
- Jak ustalić harmonogram pracy zdalnej?
- Na jakich stanowiskach możliwa jest praca zdalna?
8. Omówienie aktualnych zmian związanych z urlopami rodzicielskimi i „rodzinnymi”
- Kiedy pracownik może wykorzystać przysługujący mu bezpłatny urlop opiekuńczy?
- Wymiar urlopu opiekuńczego
- Jakie są terminy wykorzystywania urlopów macierzyńskich itp.?
- Jakie dokumenty powinna złożyć osoba ubiegająca się o urlop macierzyński lub inne świadczenie rodzicielskie?
9. Nadchodzące zmiany wliczania umów zleceń do stażu pracy - Jak poprawnie wyliczyć umowę zlecenie do stażu pracy?
- Czy umowa zlecenie wlicza się do stażu pracy?
- Jakie dokumenty/ zaświadczenia przyjmować i jakich wymagać od pracowników mających doświadczenie pracy na umowie zlecenie, które wlicza się do stażu pracy?
- Jak oskładkowane są umowy zlecenia?
- Czy osobie, która pracowała za granicą i tam posiadała działalność gospodarczą, przysługuje rozliczenie stażu pracy?
10. Pozostałe:
- Jak przygotować materiały do sprawozdania GUS (czas pracy, zatrudnienie), aby były one mniej czasochłonne?
- Jak krok po kroku napisać sprawozdanie RB-70 z GUSu?
- Jakie uprawnienia przysługują osobom niepełnosprawnym?
- Jak zastosować zmiany związane z dodatkowymi urlopami dla powodzian w praktyce?
Prowadzący
Dagmara Potoczny - Główny specjalista, Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Sanoku.
Pracownik administracji publicznej od ponad 25 lat. Blisko dziesięcioletni staż pracy w Wojewódzkim Inspektoracie Weterynarii w Krośnie w Zespole finansowo – księgowym oraz w Zespole ds. administracyjnych, zajmując kolejno stanowiska referenta, starszego referenta i starszego specjalisty. Od grudnia 2007 roku zatrudniona w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Sanoku na stanowisku Głównego Specjalisty w Zespole ds. administracyjnych. Główne zadania obejmują tematykę kadrową oraz administracyjną. Wieloletnie doświadczenie w zakresie pracy na podstawie przepisów ustawy o służbie cywilnej i Kodeksu pracy oraz wielu innych przepisów normujących pracę jednostek administracji publicznej.
Wykształcenie
1. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – studia licencjackie i magisterskie na kierunku informatyka i ekonometria, ukończone w stopniu magistra na specjalizacji Systemy informacyjne, na specjalności: E-biznes (2006).
2. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – studia podyplomowe: Rachunkowość i finanse (2009).
3. SP Oświata w Rzeszowie – kurs zawodowy „Kadry i płace” (2011).
4. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – studia podyplomowe: Audyt wewnętrzny (2013).
5. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania – studia podyplomowe: Mediacje i negocjacje z elementami psychologii (2015).
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.