W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- W jaki sposób należy weryfikować wnioski? Na co należy zwracać uwagę?
- Co powinno zawierać pozwolenie zintegrowane?
- Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
- Omówienie konkluzji BAT dla rzeźni oraz sektorów przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
- W jaki sposób prawidłowo należy obliczać standardy emisji pod pozwolenia?
- Jak powinno się weryfikować pozwolenia w zakresie części wodnoprawnej?
- Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Wzór pozwolenia zintegrowanego – SCHEMAT
Szczegółowy program szkolenia:
1. Wniosek dotyczący wydawania pozwolenia zintegrowanego:
- W jaki sposób należy weryfikować wnioski? Na co należy zwracać uwagę?
- W jaki sposób należy weryfikować obliczenia emisji zawartej we wnioskach?
- Gdzie należy umieścić wniosek?
- Czy w przypadku braków we wniosku i tak należy umieścić go na stronie internetowej?
- Czy wnioski, które muszą być umieszczone do informacji publicznej, mają znajdować się w prasie papierowej czy tylko na stronie internetowej?
2. Zawartość i zakres pozwoleń zintegrowanych
- Co powinno zawierać pozwolenie zintegrowane?
- Jaki zakres powinny obejmować takie pozwolenia?
- Jakie pomiary ma wykazywać podmiot w związku z uzyskaniem pozwolenia?
- Czy ujmuje się w pozwoleniu zintegrowanym instalacje, które podlegają w zgłoszeniu np. kotły?
- W jaki sposób należy uzasadnić dodatkowe warunki monitorowania emisji gazów i pyłów do powietrza?
- Czy olfaktometria dynamiczna może być określona jako dodatkowy monitoring?
- Jak prawidłowo należy uzasadnić w polu „odstępstwa”, że to jest ekonomicznie?
- Jak rozstrzygnąć kwestię wymagania decyzji środowiskowej do pozwolenia zintegrowanego?
- Jak prawidłowo tworzyć raporty związane z pozwoleniami?
- W jaki sposób interpretuje się wszelkie derogacje, odstępstwa w przypadku obiektów średnich, które emitują zanieczyszczenia?
3. Wydawanie i zmiany pozwoleń zintegrowanych
- Jak poprawnie wydawać pozwolenia zintegrowane?
- Jakie są przesłanki ku temu, by dokonywać zmian pozwoleń zintegrowanych?
- Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
- Czy w przypadku następowania zmiany instalacji powinno się wydawać nowe pozwolenia, czy też zmieniające?
- Czy każdą zmianę w pozwoleniu należy wysłać do ministerstwa? Czy tylko te bardziej istotne?
4. BAT w pozwoleniach zintegrowanych- przybliżenie konkluzji BAT
- Jak należy interpretować poszczególne BAT-y?
- Jak podchodzić do BAT-ów?
- Jak należy weryfikować treść wniosku pod kątem spełnianiu wymogów BAT-ów?
- Jak w praktyce stosować nowe BAT-y przy decyzjach?
- Omówienie konkluzji BAT dla rzeźni oraz sektorów przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
- Jaki BAT zastosować w przypadku kogeneracji?
- Jak należy interpretować BAT-y w przypadku wytworów drewnopochodnych?
- Jak określać dopuszczalne emisje, jeżeli są one określone w konkluzjach BAT?
- Kiedy należy stosować BAT uznaniowy?
- Przykład:Starostwo posiada BAT-y dla instalacji przemysłu spożywczego i dla producenta drobiu-jak te przepisy w konkluzjach BAT przenieść do pozwolenia zintegrowanego?
- Jak powinno przebiegać dostosowanie dyrektyw do istniejących pozwoleń zintegrowanych i wynikających z tego analiz?
5. „Istotna zmiana”
- Co jest „istotną zmianą” w pozwoleniach zintegrowanych w świetle przepisów ustawy prawa ochrony środowiska?
- Co jest „nieistotną zmianą” w pozwoleniach zintegrowanych?
- Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
- Czy zakwalifikowania zaliczają się do” istotnej zmiany”?
- Czy modernizacja zabudowy jest „istotną zmianą”? Jeśli tak, to w jakim zakresie traktujemy ją jako” istotną zmianę”?
- Czy wzrost emisji substancji jest „istotną zmianą”?
6. Obliczenie emisji w pozwoleniach zintegrowanych:
- W jaki sposób prawidłowo należy obliczać standardy emisji pod pozwolenia?
- Jak należy określać dopuszczalne emisje do powietrza?
- Jak prawidłowo przeprowadzić obliczenia nie używając przy tym programów obliczeń o modelowaniu?
- Jakie są metodyki obliczeń emisji pochodzące z gospodarstw domowych?
7. Hałas w pozwoleniach zintegrowanych:
- Jakie źródła hałasu powinny być ujęte w pozwoleniu? Wszystkie, które występują na terenie zakładu czy tylko to tyczące się tej konkretnej instalacji?
8. Pozwolenia wodnoprawne:
- Czy należy oddzielnie tworzyć pozwolenie wodnoprawne, czy wystarczyć je „wrzucać” do zintegrowanych?
- Kiedy musi być wydane sektorowe pozwolenie wodnoprawne, a kiedy może być „wciągnięte” w pozwolenie zintegrowane?
- Czy powinno się przeprowadzać postępowanie zgodnie z Prawem wodnym, czy Prawem ochrony środowiska?
- Jak powinno się weryfikować pozwolenia w zakresie części wodnoprawnej?
- Czy powinno się analizować tę część bardziej szczegółowo? Czy wystarczy tylko analiza parametrów?
- Czy powinno się mieć jakieś dodatkowe obowiązki w związku z pozwoleniami wodnoprawnymi? Czy powinno się pytać Wody Polskie, czy chcą dołożyć jakieś dodatkowe obowiązki?
- Czy w momencie, gdy firma pobiera wodę na cele inne niż przemysłowe, to właściwy organ wydajający pozwolenie to w tym przypadku Wody Polskie czy starostwo?
- Czy jeżeli w pozwoleniu była zawarta informacja o pozwoleniach wodnoprawnych, to czy to pozwolenie jest też uznawane podczas zmiany?
- Przykład: Pobór wody ma dwa cele: jednym z nich jest wykorzystanie wody pod stacje uzdatniania wody, a drugim celem jest potrzeba wody przy płukaniach filtrów – czy w takim przypadku instalacje na pobór wody traktujemy jako jedna instalacja, czy już dwie?
- Czy należy ujmować instalacje w pozwoleniach zintegrowanych w poborze wody w celach IPSIS?
9. Analiza i przegląd pozwoleń:
- Jak powinna przebiegać analiza wydanych pozwoleń? Na co powinno się zwracać uwagę?
- Czy w piśmie tworzonym po analizie należy szczegółowo zawrzeć informację o tym, co powinno się zmienić względem danego pozwolenia?
- W jaki sposób należy tworzyć w piśmie odniesienie do obowiązku wnioskodawcy o wystąpieniu z określonym wnioskiem o zmianach w pozwoleniu?
- Gdy są kontrole okresowe (przeglądy pozwoleń), to czy we wszystkich zakładach należy robić taką kontrolę?
10. Łączenie instalacji:
- Jak powinno przebiegać łączenie instalacji?
- Przykład: Małe spalarnie odpadów będą mogły być włączane do przedsiębiorstw energetycznych typu centralnych kotłowni- jak w tym przypadku należy interpretować powstałą kogenerację w momencie, gdy mamy kilka źródeł połączonych?
11. Przekazywanie dokumentów:
- Przykład: Zmienia się instalacja, a pozwolenie zintegrowane wydawał na nią marszałek. Nagle instalacje przejęła inna firma i ma ona podlegać pod starostwo. Jak powinno przebiegać takie przekazywanie dokumentów? Czy są jakieś wyroki pod tym kątem?
12. Nadchodzące zmiany w pozwoleniach zintegrowanych
- Co zmienia się w przepisach dotyczących pozwoleń zintegrowanych?
- Jak mają wyglądać e-pozwolenia? Czego można się spodziewać po nowej zmianie?
Prowadzący
Agnieszka Piasecka - od 19 lat jest głównym specjalistą w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin. Po studiach o kierunku ochrona środowiska dokształcała się na studiach podyplomowych o tym samym profilu. Zawodowo zajmuję się wydawaniem zezwoleń i pozwoleń z zakresu gospodarowania odpadami, opiniuję zapytania i wnioski innych organów, przeprowadza kontrole instalacji w zakładach oraz kontrole realizowania przez zakłady posiadanych zezwoleń i pozwoleń z zakresu gospodarki odpadami. Od 2002 r. jest koordynatorem wydawania pozwoleń zintegrowanych, zajmuję się kierowaniem pracami zespołu oraz sektorową analizą dokumentacji.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.