Wideoszkolenie: Pozwolenia zintegrowane

W jaki sposób należy weryfikować wnioski? Jakie są przesłanki ku temu, by dokonywać zmian pozwoleń zintegrowanych? Jak należy interpretować poszczególne BAT-y? Co jest „istotną zmianą” w pozwoleniach zintegrowanych w świetle przepisów ustawy Prawa ochrony środowiska? Czy należy oddzielnie tworzyć pozwolenie wodnoprawne, czy wystarczyć je „wrzucać” do zintegrowanych? Jak powinna przebiegać analiza wydanych pozwoleń?

od 549.00 zł

Widoeszkolenie PCC Poland skierowane do wydziałów ochrony środowiska; dla pracowników starostw powiatowych, którzy zajmują się pozwoleniami zintegrowanymi.

Dowiedzą się Państwo, jak interpretować i stosować poszczególne BAT-y!
Zapraszamy na szkolenie, które dostarczy Państwu niezbędnych informacji dotyczących weryfikacji wniosków oraz zarządzania pozwoleniami zintegrowanymi. Uczestnicy zdobędą wiedzę o kluczowych aspektach, na które należy zwracać uwagę przy analizie wniosków oraz o elementach, które powinny zawierać pozwolenia zintegrowane. W trakcie szkolenia omówimy, kiedy konieczne jest dokonanie zmian w pozwoleniu oraz jakie konkluzje BAT są ważne w kontekście rzeźni i sektora przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Dowiedzą się Państwo również, jak prawidłowo obliczać standardy emisji w kontekście uzyskiwania pozwoleń oraz jak prawidłowo weryfikować aspekty wodnoprawne.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • W jaki sposób należy weryfikować wnioski? Na co należy zwracać uwagę?
  • Co powinno zawierać pozwolenie zintegrowane?
  • Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
  • Omówienie konkluzji BAT dla rzeźni oraz sektorów przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
  • W jaki sposób prawidłowo należy obliczać standardy emisji pod pozwolenia?
  • Jak powinno się weryfikować pozwolenia w zakresie części wodnoprawnej?
  • Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

Wzór pozwolenia zintegrowanego – SCHEMAT

Szczegółowy program szkolenia:

1. Wniosek dotyczący wydawania pozwolenia zintegrowanego:

  • W jaki sposób należy weryfikować wnioski? Na co należy zwracać uwagę?
  • W jaki sposób należy weryfikować obliczenia emisji zawartej we wnioskach?
  • Gdzie należy umieścić wniosek?
  • Czy w przypadku braków we wniosku i tak należy umieścić go na stronie internetowej?
  • Czy wnioski, które muszą być umieszczone do informacji publicznej, mają znajdować się w prasie papierowej czy tylko na stronie internetowej?

2. Zawartość i zakres pozwoleń zintegrowanych

  • Co powinno zawierać pozwolenie zintegrowane?
  • Jaki zakres powinny obejmować takie pozwolenia?
  • Jakie pomiary ma wykazywać podmiot w związku z uzyskaniem pozwolenia?
  • Czy ujmuje się w pozwoleniu zintegrowanym instalacje, które podlegają w zgłoszeniu np. kotły?
  • W jaki sposób należy uzasadnić dodatkowe warunki monitorowania emisji gazów i pyłów do powietrza?
  • Czy olfaktometria dynamiczna może być określona jako dodatkowy monitoring?
  • Jak prawidłowo należy uzasadnić w polu „odstępstwa”, że to jest ekonomicznie?
  • Jak rozstrzygnąć kwestię wymagania decyzji środowiskowej do pozwolenia zintegrowanego?
  • Jak prawidłowo tworzyć raporty związane z pozwoleniami?
  • W jaki sposób interpretuje się wszelkie derogacje, odstępstwa w przypadku obiektów średnich, które emitują zanieczyszczenia?

3. Wydawanie i zmiany pozwoleń zintegrowanych

  • Jak poprawnie wydawać pozwolenia zintegrowane?
  • Jakie są przesłanki ku temu, by dokonywać zmian pozwoleń zintegrowanych?
  • Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
  • Czy w przypadku następowania zmiany instalacji powinno się wydawać nowe pozwolenia, czy też zmieniające?
  • Czy każdą zmianę w pozwoleniu należy wysłać do ministerstwa? Czy tylko te bardziej istotne?

4. BAT w pozwoleniach zintegrowanych- przybliżenie konkluzji BAT

  • Jak należy interpretować poszczególne BAT-y?
  • Jak podchodzić do BAT-ów?
  • Jak należy weryfikować treść wniosku pod kątem spełnianiu wymogów BAT-ów?
  • Jak w praktyce stosować nowe BAT-y przy decyzjach?
  • Omówienie konkluzji BAT dla rzeźni oraz sektorów przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
  • Jaki BAT zastosować w przypadku kogeneracji?
  • Jak należy interpretować BAT-y w przypadku wytworów drewnopochodnych?
  • Jak określać dopuszczalne emisje, jeżeli są one określone w konkluzjach BAT?
  • Kiedy należy stosować BAT uznaniowy?
  • Przykład:Starostwo posiada BAT-y dla instalacji przemysłu spożywczego i dla producenta drobiu-jak te przepisy w konkluzjach BAT przenieść do pozwolenia zintegrowanego?
  • Jak powinno przebiegać dostosowanie dyrektyw do istniejących pozwoleń zintegrowanych i wynikających z tego analiz?

5. „Istotna zmiana”

  • Co jest „istotną zmianą” w pozwoleniach zintegrowanych w świetle przepisów ustawy prawa ochrony środowiska?
  • Co jest „nieistotną zmianą” w pozwoleniach zintegrowanych?
  • Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
  • Czy zakwalifikowania zaliczają się do” istotnej zmiany”?
  • Czy modernizacja zabudowy jest „istotną zmianą”? Jeśli tak, to w jakim zakresie traktujemy ją jako” istotną zmianę”?
  • Czy wzrost emisji substancji jest „istotną zmianą”?

6. Obliczenie emisji w pozwoleniach zintegrowanych:

  • W jaki sposób prawidłowo należy obliczać standardy emisji pod pozwolenia?
  • Jak należy określać dopuszczalne emisje do powietrza?
  • Jak prawidłowo przeprowadzić obliczenia nie używając przy tym programów obliczeń o modelowaniu?
  • Jakie są metodyki obliczeń emisji pochodzące z gospodarstw domowych?

7. Hałas w pozwoleniach zintegrowanych:

  • Jakie źródła hałasu powinny być ujęte w pozwoleniu? Wszystkie, które występują na terenie zakładu czy tylko to tyczące się tej konkretnej instalacji?

8. Pozwolenia wodnoprawne:

  • Czy należy oddzielnie tworzyć pozwolenie wodnoprawne, czy wystarczyć je „wrzucać” do zintegrowanych?
  • Kiedy musi być wydane sektorowe pozwolenie wodnoprawne, a kiedy może być „wciągnięte” w pozwolenie zintegrowane?
  • Czy powinno się przeprowadzać postępowanie zgodnie z Prawem wodnym, czy Prawem ochrony środowiska?
  • Jak powinno się weryfikować pozwolenia w zakresie części wodnoprawnej?
  • Czy powinno się analizować tę część bardziej szczegółowo? Czy wystarczy tylko analiza parametrów?
  • Czy powinno się mieć jakieś dodatkowe obowiązki w związku z pozwoleniami wodnoprawnymi? Czy powinno się pytać Wody Polskie, czy chcą dołożyć jakieś dodatkowe obowiązki?
  • Czy w momencie, gdy firma pobiera wodę na cele inne niż przemysłowe, to właściwy organ wydajający pozwolenie to w tym przypadku Wody Polskie czy starostwo?
  • Czy jeżeli w pozwoleniu była zawarta informacja o pozwoleniach wodnoprawnych, to czy to pozwolenie jest też uznawane podczas zmiany?
  • Przykład: Pobór wody ma dwa cele: jednym z nich jest wykorzystanie wody pod stacje uzdatniania wody, a drugim celem jest potrzeba wody przy płukaniach filtrów – czy w takim przypadku instalacje na pobór wody traktujemy jako jedna instalacja, czy już dwie?
  • Czy należy ujmować instalacje w pozwoleniach zintegrowanych w poborze wody w celach IPSIS?

9. Analiza i przegląd pozwoleń:

  • Jak powinna przebiegać analiza wydanych pozwoleń? Na co powinno się zwracać uwagę?
  • Czy w piśmie tworzonym po analizie należy szczegółowo zawrzeć informację o tym, co powinno się zmienić względem danego pozwolenia?
  • W jaki sposób należy tworzyć w piśmie odniesienie do obowiązku wnioskodawcy o wystąpieniu z określonym wnioskiem o zmianach w pozwoleniu?
  • Gdy są kontrole okresowe (przeglądy pozwoleń), to czy we wszystkich zakładach należy robić taką kontrolę?

10. Łączenie instalacji:

  • Jak powinno przebiegać łączenie instalacji?
  • Przykład: Małe spalarnie odpadów będą mogły być włączane do przedsiębiorstw energetycznych typu centralnych kotłowni- jak w tym przypadku należy interpretować powstałą kogenerację w momencie, gdy mamy kilka źródeł połączonych?

11. Przekazywanie dokumentów:

  • Przykład: Zmienia się instalacja, a pozwolenie zintegrowane wydawał na nią marszałek. Nagle instalacje przejęła inna firma i ma ona podlegać pod starostwo. Jak powinno przebiegać takie przekazywanie dokumentów? Czy są jakieś wyroki pod tym kątem?

12. Nadchodzące zmiany w pozwoleniach zintegrowanych

  • Co zmienia się w przepisach dotyczących pozwoleń zintegrowanych?
  • Jak mają wyglądać e-pozwolenia? Czego można się spodziewać po nowej zmianie?

Prowadzący

Agnieszka Piasecka - od 19 lat jest głównym specjalistą w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin. Po studiach o kierunku ochrona środowiska dokształcała się na studiach podyplomowych o tym samym profilu. Zawodowo zajmuję się wydawaniem zezwoleń i pozwoleń z zakresu gospodarowania odpadami, opiniuję zapytania i wnioski innych organów, przeprowadza kontrole instalacji w zakładach oraz kontrole realizowania przez zakłady posiadanych zezwoleń i pozwoleń z zakresu gospodarki odpadami. Od 2002 r. jest koordynatorem wydawania pozwoleń zintegrowanych, zajmuję się kierowaniem pracami zespołu oraz sektorową analizą dokumentacji.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 549.00
09 stycznia 2025

Podobne szkolenia