W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak wygląda księgowanie podatku VAT w jednostkach organizacyjnych, a jak w organie?
- Przykłady rozksięgowania VAT-u na poszczególnych kontach.
- Jak przydzielać odpowiednio faktury, jakich paragrafów używać jeśli chodzi o klasyfikację budżetową?
- Ewidencja należności Skarbu Państwa - jak wykonać prawidłowo?
- Jak wygląda ewidencja środków zewnętrznych i funduszowych?
- Jak przygotować się do elektronicznej archiwizacji dokumentów?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wezwanie do złożenia informacji o sytuacji majątkowej dłużnika
- Upomnienie do zapłaty należności
- Wezwanie do zapłaty
- Umorzenie należności
- Protokół weryfikacji kont do bilansu
- Wzór wniosku o likwidację środków trwałych ( pismo od pracownika, w przypadku gdy coś uległo uszkodzeniu i pracownik chce poinformować o tym)
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy w trakcie ostatniego terminu szkolenia
- Starostwo wystawiło korekty sprzedaży do roku 2022. Czy kontrahent, który otrzymał korekty powinien ujmować je na bieżąco, czy cofnąć się do roku 2022?
- Czy zalecenie dot. przekształcania i opodatkowania VAT dotyczy przekształcenia z mocy prawa z 2018 r.
- Na jakim paragrafie KB zaksięgować koszt delegacji pracownika, który uczestniczył w bezpłatnych szkoleniach – 4410 czy 4700?
- Zakup tablic rejestracyjnych – usługa czy materiał?
- W jakiej kategorii archiwalnej umieszczamy sprawozdania miesięczne i sprawozdania roczne?
- Czy należy dokonywać wyceny waluty euro znajdującej się na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego na koniec każdego kwartału? Czy tylko na koniec roku obrotowego?
- W starostwie jest fundusz pomocy Ukrainie. Od lipca obciążamy za wyżywienie i zakwaterowanie obywateli Ukrainy za partycypację w kosztach. Jak ująć w ewidencji księgowej zobowiązanie w przypadku nieopłacenia przez nich kwoty partycypacji? Czy organ musi naliczać kwotę partycypacji?
- Czy wykup prawa użytkowania wieczystego wg nowej ustawy podlega pod podatek VAT 23%?
- Kto przeprowadza windykację?
1. Podatek VAT - jak księgować, jakie zmiany prawne zostały wprowadzone, schematy księgowań
- W jaki sposób rozliczyć podatek VAT?
- Jak wykonać ewidencję podatku VAT?
- Jakie zmiany zaszły w przepisach dotyczących podatku VAT?
- Jak wygląda kwestia VAT w starostwach powiatowych?
- Czy VAT podlega uregulowaniom? W sprawozdaniach jest wpisana kwota brutto, a jednostki wpłacają kwotę netto. Jak księgować w takim przypadku?
- Jak wygląda kwestia ewidencji VAT-u od podstaw tzn. od etapu wpływu do jednostek i organu, poprzez przekazanie do urzędów skarbowych, aż po wykazanie w sprawozdaniu wydatkowym?
- Jak księgować podatek VAT w jednostkach scentralizowanych?
- Jak wygląda księgowanie podatku VAT w jednostkach organizacyjnych, a jak w organie? Jakie są różnice, na co zwracać uwagę?
- Jak wygląda kwestia podatku VAT w odniesieniu do użytkowania wieczystego?
- Jak wygląda kwestia podatku VAT w kontekście przekształcania prawa użytkowania wieczystego?
- Podatek VAT w zakresie MDR
- Przykłady rozksięgowania VAT-u na poszczególnych kontach.
- Co zrobić w przypadku gdy ktoś nie opłaci należności i nie można rozliczyć VAT-u? Jak prawidłowo ująć to w bilansie i sprawozdaniu? Czy należy pomniejszyć inne dochody, żeby wszystko zgadzało się w rozliczeniu?
- Jak księgować VAT po stronie powiatów, jeśli podatek VAT został wyłączony z dochodów powiatu?
- Jak rozliczać podatek VAT gdy nie ma przepływu środków między jednostkami podległymi a powiatem? Jak księgować VAT w takim przypadku?
2. Należności Skarbu Państwa - jak prowadzić ewidencje
- Czy należności Skarbu Państwa powinny być wykazywane w bilansie?
- W jaki sposób wykazać dane, które wynikają z ewidencji należności Skarbu Państwa w sprawozdaniach finansowych?
- W jaki sposób wykonać ewidencję należności Skarbu Państwa?
- Jak ewidencjonować mienie Skarbu Państwa i dochody z tym związane?
- Jak ewidencjonować środki trwałe jeśli chodzi o Skarb Państwa?
3. Sprawozdanie, klasyfikacja, bilans- jak klasyfikować koszty, wydatki, jak ujmować należności, gdzie klasyfikować poszczególne wydatki, jak sporządzić sprawozdanie, jak i kiedy wykonać korektę sprawozdania
- Konta księgowe. Co klasyfikować w poszczególnych kontach księgowych?
- Co powinno być ujęte w klasyfikacji, a co nie?
- Jak ewidencjonować przychody i koszty?
- W jaki sposób klasyfikować wydatki?
- Gdzie zaklasyfikować poszczególne wydatki?
- Co powinno być przypisane jako zobowiązanie i koszt?
- Jak klasyfikować koszty? Jakich paragrafów używać? Przykłady
- Jak księgować dochody i wydatki budżetowe?
- Jak księgować należności cywilnoprawne?
- Jakich paragrafów i w jakim przypadku należy używać przy klasyfikacji budżetowej?
- Jak przydzielać odpowiednio faktury, jakich paragrafów używać jeśli chodzi o klasyfikację budżetową?
- W jakich przypadkach ma zastosowanie paragraf 427?
- Czy przekształcanie powinno być księgowane na koncie 226? Jakie należności powinny być księgowane na koncie nr 226?
- Klasyfikacja- co powinno być klasyfikowane w związku z pracownikiem, a co nie?
- Jak prawidłowo wykonać sprawozdanie finansowe?
- Co powinno zawierać sprawozdanie?
- Zobowiązania wymagalne i niewymagalne w ujęciach sprawozdania i ewidencji
- W których sprawozdaniach należy ująć zobowiązania wymagalne?
- Należności w ujęciach sprawozdania i ewidencji
- Jakie są najczęstsze problemy i błędy w księgowaniu w przypadku klasyfikacji budżetowej? Czy są jakieś sposoby na rozwiązanie problemów i uniknięcie błędów? Na co zwracać uwagę?
- Dochody budżetowe- ewidencja, księgowanie
- Do kiedy jest możliwość dokonania korekty sprawozdania?
- Co zrobić w sytuacji, gdy minie termin oddania sprawozdania, ale okaże się, że wystąpił błąd i trzeba skorygować sprawozdanie? Czy można korygować po terminie?
- Do kiedy można robić korekty sprawozdań za poprzedni rok? Jak należy zrobić prawidłowo korektę za rok poprzedni?
- Jakiego paragrafu użyć przy księgowaniu usług remontowych?
- Jak wygląda kwestia księgowości analitycznej? Jak wygląda tworzenie analityki?
- Jak robić księgowanie w jednostce, a jak w organie?
- Jakie daty powinny być wpisywane w systemie np. jeśli chodzi o daty dokumentów, daty księgowań?
- Jak wygląda zakładowy plan kont dla jednostek budżetowych?
- Jakie zmiany prawne zaszły w temacie sprawozdań i bilansów?
- Jakie są zasady sprawozdawczości?
- Jak sporządzić sprawozdania NDS w zakresie ujmowania przychodów?
- Jak zrobić wyliczenie wolnych środków?
- Jak sporządzić bilans z wykonania budżetu? Na co zwrócić uwagę w tym zakresie?
- Kwestia wyżywienia w placówkach oświatowych dla uczniów szkół i przedszkoli. Z kim powinna być zawierana umowa? Czy z rodzicami czy z uczniami ( jeśli chodzi np. o uczniów szkół średnich)? Jak ująć to w sprawozdaniu? Jak klasyfikować?
- Jakie zmiany zachodzą w temacie klasyfikacji budżetowej na przestrzeni roku?
- Czy pojawiły się jakieś nowe przepisy w związku z księgowaniem działalności gospodarczych typu wynajmu pomieszczeń, sprzedaży nieruchomości?
- Jak postępować w przypadku najmu urządzeń wielofunkcyjnych, najmu samochodów, czynszów? Czym są te zobowiązania- czy należy traktować je jako dług lub należność czy jako umowę najmu, która co miesiąc powinna być księgowana?
- Czy usługi leasingowe powinny być ewidencjonowane pozabudżetowo? Czy je księgować czy prowadzić zapisy w odrębnym rejestrze?
- Zamknięcie ksiąg rachunkowych
- Jak uregulować prawidłowo kwestie związane z obiegiem dokumentów?
- Krajowy System e-faktur (KSeF) co warto wiedzieć o nowym systemie?
- Jak ma wyglądać elektroniczna archiwizacja dokumentów? Jak należy się do tego przygotować?
4. Dotacje, fundusze, dofinansowania, inwestycje- jak prowadzić ewidencję dotacji, projektów, funduszy
- W jaki sposób rozliczyć dotacje udzielone, dotacje rządowe?
- Jak wygląda ewidencja otrzymanych dotacji w organie?
- Dotacje z budżetu- jak rozliczać? Jakie umowy są zawierane w tym zakresie?
- Czy dotację na inwestycję ujmować na koncie 800 czy 810?
- Jak księgować inwestycję? Jak powinien wyglądać cały proces od początku do końca?
- Prowadzimy zadanie inwestycyjne np. budowa dróg. Czy odszkodowanie za grunt należy uznać za zwiększenie wartości? Jaki stosować paragraf w takim przypadku?
- Jak ewidencjonować projekty, np. w przypadku jakiejś przebudowy? Jak ewidencjonować w przypadku gdy fundusze na projekt zostały przyznane z jakiegoś programu np. polskiego ładu?
- Fundusz KPO. W jaki sposób prawidłowo ewidencjonować projekty KPO, aby przy kontroli dobrze się z tego rozliczyć?
- Jak ewidencjonować programy zewnętrzne ( np. rządowy fundusz rozwoju dróg, Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych i inne)?
- W jaki sposób ewidencjonować fundusz pomocy Ukrainie?
- Jak ewidencjonować projekty unijne?
- Projekty w euro- jak rozliczać i wykonać ewidencję księgową?
- Zestawienie zmian funduszu, które jest wykonywane na koniec roku. Co warto wiedzieć?
Prowadzący
Ewa Krahl - ekonomista z 29-letnim stażem, specjalizuje się w finansach publicznych i księgowości budżetowej. Ukończyła ekonomię na Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. Od początku swojej pracy zawodowej jest związana z finansami publicznymi i rachunkowością. Doświadczenie zawodowe zdobywała zarówno w strukturach miejskich jak i powiatowych. Aktualnie Skarbnik Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego.W bieżącym roku laureatka rankingu Dziennika Gazety Prawnej „Skarbnik Samorządu” w kategorii powiaty – za rok 2023 (III miejsce).
Od 1 czerwca 2022 r. Skarbnik Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego.
W okresie 01.05.2012 – 31.05.2022 r. pracowała w strukturach samorządu miejskiego:
- 01.01.2014 – 31.03.2015 oraz 01.03.2017- 31.05.2022 dyrektor w Zespole Obsługi Oświaty i Wychowania w Kędzierzynie-Koźlu (Centrum Usług Wspólnych dla miejskich jednostek oświatowych i żłobków),
- od 01.05.2012-31.12.2013 Urząd Miasta Kędzierzyn-Koźle na stanowisku Zastępca Skarbnika Miasta
W latach 01.12.2003 -- 30.04.2012 dyrektor w Powiatowym Zarządzie Oświaty w Kędzierzynie-Koźlu (Centrum Usług Wspólnych dla powiatowych jednostek oświatowych)
- 01.02.2003 - 30.11.2003 – Zespół Szkół Nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu:
- 01.07.2003 – 30.11.2003 – główny księgowy
- 01.02.2003 – 30.06.2003 – kierownik administracyjno-gospodarczy
- 04.01.1996 – 31.01.2003 – Zespół Szkół nr 4 w Kędzierzynie-Koźlu, księgowy
- 03.04.1995 – 27.12.1995 – Rejonowy Urząd Pracy w Kędzierzynie-Koźlu, referent w dziale księgowości
W czasie swojej pracy zawodowej ugruntowała wiedzę z zakresu finansów publicznych i rachunkowości, a także prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, zamówień publicznych i prawa oświatowego. Jako dyrektor ZOOiW zarządzała 32 osobowym zespołem pracowników. Była odpowiedzialna za prowadzenie ksiąg rachunkowych, w tym za sprawozdawczość budżetową i finansową 37 jednostek budżetowych, prowadzenie obsługi płacowej i kadrowej ponad 1300 pracowników, a także nadzorowała realizację budżetu jednostek oświatowych i żłobków. Współpracowała z dyrektorami obsługiwanych jednostek w zakresie spraw finansowych, a także kadrowych i administracyjnych.
Zajmowane stanowiska z uwagi na szerokie spektrum wymagały znajomości nie tylko rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, ale także prawa zamówień publicznych, ordynacji podatkowej czy też postępowania egzekucyjnego w administracji.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.