Wideoszkolenie: Ewidencja gruntów

Co należy zrobić, jeśli zmiany zostały przyjęte z błędami ewidencyjnymi, a ustawodawca nie przewiduje wprowadzenia poprawek? Jak postępować z nieuregulowanymi księgami wieczystymi?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane jest do pracowników starostw powiatowych, którzy zajmują się ewidencją gruntów. Zapraszamy osoby pracujące w wydziałach geodezji i kartografii, mierzące się na co dzień z szerokim zagadnieniem, jakim jest ewidencja gruntów.

Dowiedzą się Państwo, jak radzić sobie z trudnościami podczas prowadzenia ewidencji gruntów i budynków.
Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków, a także ich klasyfikacja potrafi sprawić wiele trudności w codziennej pracy. Dlatego w oparciu o Państwa problemy i pytania stworzyliśmy program szkolenia, który ma za zadanie rozwiać wszystkie Państwa wątpliwości w tym zakresie. Nasz praktyk omówi zagadnienia, które pochodzą z naszych rozmów z pracownikami Starostw Powiatowych, w szczególności Wydziałów Geodezji i Kartografii. Dzięki temu wideoszkolenie jest praktyczne i odpowiada na zadane przez Państwa pytania w tym temacie. W programie znajdą Państwo zagadnienia związane z prowadzeniem ewidencji, wprowadzaniem zmian, niezgodnościach w ewidencji, a księgach wieczystych, wykazywanie interesu prawnego i faktycznego i wiele więcej.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak poprawnie wprowadzać adresy do ewidencji, jeśli nie są one do końca znane?
  • W dokumentacji geodeta nie daje zaświadczenia o tym, że działka jest działką rolną. Czy sama taka dokumentacja jest podstawą do wprowadzenia zmian w ewidencji, czy trzeba wszcząć postępowanie wyjaśniające, aby dowiedzieć się, że działka na pewno nie jest w trybie rolnym?
  • Dostaliśmy wniosek o nadanie gruntu. Czy jest podstawa do wydania ewidencji, jeśli w księgach nie została zapisana decyzja przekazująca działkę do Skarbu Państwa?
  • Jeżeli w ewidencji figuruje kilku współwłaścicieli, to czy w celu ujawnienia budynku w EGiB na wniosku powinni podpisać się wszyscy właściciele?
  • Czy następcy prawni muszą wykazywać interes prawny przy występowaniu o wypisy z ewidencji przy sprawach spadkowych?
  • Co zrobić , jeżeli pomieszczenie przynależne znajduje się poza budynkiem, w którym znajduje się lokal, a w przepisach jest jasno określone, że takie pomieszczenie musi znajdować się w tym samym budynku?
  • W postanowieniu z sądu brakuje dokładnych danych nowego właściciela oprócz imienia i nazwiska. Jak zidentyfikować taką osobę?

Szczegółowy program szkolenia:

1. Ostatnie rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków:

  • Ostatnie rozporządzenie w sprawie zmiany ewidencji gruntów i budynków - jakie nowości wprowadziło? Co zmieniło względem poprzedniego?
  • Jaka jest procedura ustalania działek ewidencyjnych na podstawie rozporządzenia?
  • Rozporządzenie z uwzględnieniem tematu lokali. Czego oczekiwać od właścicieli? Jakie dokumenty są potrzebne?

2. Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków oraz potrzebna dokumentacja:

  • Podziały nieruchomości w trybie rolnym. W dokumentacji geodeta nie daje zaświadczenia o tym, że działka jest działką rolną. Czy sama taka dokumentacja jest podstawą do wprowadzenia zmian w ewidencji, czy trzeba wszcząć postępowanie wyjaśniające, aby dowiedzieć się, że działka na pewno nie jest w trybie rolnym?
  • Zmiana funkcji budynku. Czy powinna ona nastąpić jedynie na podstawie dokumentacji geodezyjnej, czy musi mieć potwierdzenie w dokumentacji architektoniczno-budowlanej? Czy organ prowadzący ewidencję powinien wymagać takiego zgłoszenia zmiany funkcji?
  • Jak aktualizować użytki: B-tereny mieszkaniowe oraz Br- grunty rolne zabudowane na podstawie sporządzonego operatu geodezyjnego (geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza). Czy użytek B powinien być dla całej działki czy tylko do części wyłączenia z produkcji rolnej?
  • Budynek znajduje się na dwóch działkach, ale na każdej z nich ma wpisaną inną funkcję użytkowania. Na jakiej podstawie zweryfikować taką sytuację?
  • Co należy zrobić, jeśli zmiany zostały przyjęte z błędami ewidencyjnymi, a ustawodawca nie przewiduje wprowadzenia poprawek?
  • Jak poprawnie zaliczać grunty do odpowiednich użytków? Jaki jest zakres i sposób zmiany? Jaka jest zasada zaliczania gruntów do poszczególnych użytków gruntowych?
  • Czy dokumentacja z inwentaryzacji powykonawczej budynku jest podstawą do aktualizacji ewidencji w zakresie wprowadzenia budynku wybudowanego? Kiedy budynek powinien zmienić status na wybudowany?
  • Czy istotniejszy jest stan faktyczny budynku, czy to co znajduje się w dokumentacji?
  • W jaki sposób prostować nieuregulowane stany prawne?
  • Czy mapy ewidencyjne bez dokładnych miar są dokumentami, które są brane pod uwagę?
  • Przy pozwoleniu na budowę nie została wydana decyzja o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej i przychodzi dokumentacja do aktualizacji w ewidencji, w której nie ma wyłączenia. Czy powinna być wszczęte postępowanie o naliczaniu kary za brak wyłączenia?
  • Pani była właścicielem lokalu, który później podzieliła na dwie części. Starostwo czekało na akt notarialny, który jednak okazał się całkowicie niezgodny z ewidencją. Czy można wydać decyzję odmowną, jeśli notariusz upiera się przy swojej racji?
  • Władanie w ewidencji - Czy wydawać dokumenty władającym, jeśli jest ich kilku? Czy stare zapisy lepiej usuwać czy zostawić?
  • Na jakiej podstawie ewidencja gruntów powinna wprowadzać dokumenty?
  • Jak powinna wyglądać procedura wydawania decyzji o aktualizacji danych w ewidencji?
  • Jak wprowadzać wspólnoty gruntowe do ewidencji? Jakie dokumenty są potrzebne?
  • Kogo wpisać do ewidencji przy wodach płynących, skoro uprawnienia Marszałka po nowych przepisach przejęły Wody Polskie?
  • Jak archiwizować dokumenty w wersji elektronicznej?
  • Czy do ujawnienia lokalu w ewidencji gruntów wystarczy samo zaświadczenie o samodzielności lokalu wraz z dokumentacją techniczną? Czy potrzebny jest jeszcze wniosek właściciela, gdy otrzymujemy te zaświadczenia z wydziału architektury?
  • Czy poprawiona dokumentacja geodezyjna powinna zawierać wszystkie dokumenty wynikowe pracy geodezyjnej? Czy dopuszczalne jest w załączeniu zamieszczenie tylko poprawionych elementów operatu?
  • Jeżeli wszczynamy postępowania administracyjne z urzędu w zakresie aktualizacji informacji EGiB na podstawie aktów notarialnych, decyzji administracyjnych czy dokumentacji geodezyjnej, to czy urząd z racji braku możliwości aktualizacji na podstawie tego dokumentu odmawia, czy umarza postępowanie w tym zakresie?
  • Czy organ prowadzący EGiB może wystąpić do ministerstwa o dostęp elektroniczny do Centralnej Bazy Ksiąg Wieczystych w celu wyszukiwania numerów KW po różnych atrybutach lub sprawdzenia, czy dana działka ma założoną KW?
  • Na podstawie jakich dokumentów ujawniać Wody Polskie jako organ wykonujący prawa właścicielskie Skarbu Państwa w stosunku do gruntów pokrytych wodami płynącymi? Jaka forma władania?
  • Jeżeli w postanowieniu sądu o zasiedzeniu jest tylko informacja o numerze działki i obrębie, bez wskazanej powierzchni działki, to czy takie postanowienie jest możliwe do ujawnienia w EGiB?
  • Czy wszczęcie postępowania powinno odbyć się po przyjęciu operatu do zasobu?
  • Jaki dokument ma stanowić podstawę aktualizacji danych adresowych podmiotu? Czy baza numerów PESEL? Czy sporządzony aktualnie akt notarialny informujący o miejscu zamieszkania podmiotu?
  • Czy organ (weryfikator w ośrodku) powinien wymagać w sprawozdaniu w operacie wpisu o dokumentacji arch.-bud., jeżeli w operacie jest wykaz budynkowy dotyczący zmian danych, ponieważ dokumentacja taka jest podstawą do wprowadzenia zmian do ewidencji?
  • Jeżeli podczas modernizacji geodeta wprowadzi dla działki użytek B oraz budynki mieszkaniowe i inne, to czy może zmienić również na Br i budynki do produkcji rolnej? Czy musi być sporządzona dokumentacja o zmianie funkcji budynków?
  • Co w przypadku, gdy decyzja na podstawie przepisu art. 73 wpłynie później niż wprowadzona zmiana na podstawie innego opracowania geodezyjnego?

3. Ewidencja gruntów i budynków a księgi wieczyste.

  • Dostaliśmy wniosek o nadanie gruntu. Czy jest podstawa do wydania ewidencji, jeśli w księgach nie została zapisana decyzja przekazująca działkę do Skarbu Państwa?
  • Jak postępować z nieuregulowanymi księgami wieczystymi?
  • Jak wyszukiwać grunty po księgach wieczystych?
  • Co zrobić, gdy w księgach wieczystych widnieją stare numery działek?
  • Dziadek miał prawo własności, ale nie było założonej księgi wieczystej. Jak teraz dochodzić do prawa własności, gdy on tego nie pilnował?
  • Czy mapę z projektem podziału można uznać jako wpis do księgi wieczystej?
  • Jakie dokumenty powinny znajdować się w księgach wieczystych po zakończonych zmianach?
  • Jak uaktualnić starą księgę wieczystą, jeśli po latach wychodzi niezgodność w powierzchni?
  • Jak usuwać rozbieżności danych podmiotowych pomiędzy ewidencją gruntów, a księgami wieczystymi? Jaki jest tryb postępowania?
  • W księdze wieczystej widnieje podział gruntu, ale nie została wpisana zmiana powierzchni. Jakie kroki podjąć, aby wyjaśnić taką sytuację?
  • Czy można podać numer księgi wieczystej osobie, która przychodzi w tej sprawie po zmarłym członku rodziny?
  • Działka, na którą wpłynął wniosek o nadanie gruntów pod budynkami należy do Skarbu Państwa, ale w księdze wieczystej nie została uwidoczniona decyzja przekazująca całe gospodarstwo rolne na Skarb Państwa i okazało się, że są wpisani właściciele. Czy jest podstawa do wydania decyzji aby w ewidencji był prawidłowy właściciel, czy też nie? Jak właściciele mogą uporządkować sprawy w ewidencji gruntów?
  • Jeżeli dla jednej działki wystawione są dwa AWZ i założone dwie księgi wieczyste na dwóch różnych właścicieli, to w jaki sposób ujawnić podmioty w ewidencji? Czy założyć dwie jednostki rejestrowe dla jednej działki, czy jedną jednostkę dla działki z wpisaniem dwóch właścicieli z udziałem 1/1 dla każdego?
  • Jeżeli na działce jest budynek z numerem adresowym, to czy automatycznie działka też otrzymuje taki sam numer?
  • Czy w przypadku wpływu do EGiB postanowienia o nabyciu spadku lub aktu poświadczenia dziedziczenia po osobie władającej należy wpisać spadkobierców jako władających we wskazanych w dokumencie udziałach?
  • Co w przypadku aktów poświadczenia dziedziczenia lub postanowień sądowych, w których nie ma podanych numerów PESEL?
  • Czy można udostępnić osobie fizycznej decyzję o podziale nieruchomości, która obecnie jest właścicielem działki powstałej na skutek wydzielenia?
  • Jeżeli otrzymamy postanowienie sądu o nabyciu nieruchomości z błędami dot. numeracji działek i KW, to czy należy nałożyć obowiązek sprostowania na właściciela, czy sąd?
  • Czy przy scaleniu operatu ewidencji gruntów można wydzielić ekwiwalent w postaci jednej działki za dwie działki, z których jedna miała założoną KW, a druga nie?
  • Czy w przypadku rozbieżności pomiędzy I działem ksiąg wieczystych a EGiB wydaje się zaświadczenie prostujące te rozbieżności?
  • W EGiB figuruje spółka cywilna, w której w skład podmiotu grupowego wchodzi nieżyjąca już osoba fizyczna. Wpłynął akt poświadczenia dziedziczenia. W jaki sposób dokonać prawidłowej aktualizacji? Jakie dokumenty powinny być przedłożone w celu sporządzenia prawidłowej aktualizacji EGiB?
  • Firma fotowoltaiczna złożyła wniosek o wydanie wypisów uproszczonych w celu ustalenia właścicieli zamiarem ustanowienia służebności przesyłu na gruntach stanowiących trasę podłączenia farmy fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej. Wnioskodawca załączył warunki przyłączenia do sieci elektroenergetycznej wystawione przez przedsiębiorstwo przesyłowe XXX. Czy można wydać wypisy?

4. Wprowadzanie i zmiana adresów do ewidencji.

  • Jak poprawnie wprowadzać adresy do ewidencji, jeśli nie są one do końca znane?
  • Kiedyś adresy były nadawane z małych liter, a teraz są z dużych. Jak sobie radzić ze starymi adresami pisanymi małą literą?
  • Adres zamieszkania na pobyt stały i adres pobytu stałego. Jak je rozróżniać? Co w sytuacji, gdy notariusz wpisze adres zamieszkania? Do czego to przydzielić?
  • Czy adresy powinny być podpięte tylko do budynku, czy do całej działki, na której znajduje się budynek?
  • Czy można wpisać adres zamieszkania z aktu notarialnego jako informację dodatkową przy osobie?
  • Co zrobić, jeżeli właściciel nie dokonał żadnego zgłoszenia w wydziale budownictwa dot. zmiany sposobu użytkowania budynku, a jest wyłącznie operat geodezyjny? Czy jest on podstawą do przyjęcia do zasobu i zmiany w EGiB?
  • Jeżeli w ewidencji figuruje kilku współwłaścicieli, to czy w celu ujawnienia budynku w EGiB na wniosku powinni podpisać się wszyscy właściciele?
  • Czy w momencie zmiany numeracji porządkowej budynku powinno się zmienić adresy lokali, które się w nim znajdują?
  • Na podstawie aktu notarialnego, którego przedmiotem jest umowa ustanowienia odrębności własności lokalu oraz sprzedaż w ewidencji działki ujawniony został budynek o dwóch punktach adresowych. Notariusz wyodrębniający lokal określił go zgodnie z treścią zaświadczenia o samodzielności lokalu, nazywając go lokalem o numerze projektowym 1 położonym w budynku, wskazując tylko jeden punkt adresowy. Czy jest to prawidłowe?

5. Interes prawny i interes faktyczny.

  • Czym jest interes faktyczny a interes prawny? Jakie są różnice?
  • W jaki sposób wykazywać interes prawny? Jakimi dokumentami go wykazywać?
  • W jaki sposób uzasadnić interes prawny przy powoływaniu się na ochronę środowiska?
  • Czy organy administracji publicznej muszą wykazywać swój interes prawny?
  • Czy następcy prawni muszą wykazywać interes prawny przy występowaniu o wypisy z ewidencji przy sprawach spadkowych?
  • Jak postępować z nieuregulowanymi sprawami spadkowymi?
  • Przy jakich uzasadnieniach interesu prawnego wydawać dokumenty, a przy jakich nie?
  • Czy w przypadku składania wniosku o wypis z rejestru gruntów do sprawy spadkowej przez potencjalnego spadkobiercę musi on wykazać się interesem prawnym?
  • Co zrobić, jeżeli potencjalny spadkobierca wystąpi o wypis z rejestru gruntów w sytuacji, a w systemie figuruje osoba nieżyjąca? Czy na podstawie aktu zgonu możemy wydać taki dokument?
  • Czy do ujawnienia spadku lub zasiedzenia wymagany jest wniosek wszystkich spadkobierców, czy tylko jednego?
  • Co w przypadku, gdy podmioty realizujące budowę farm fotowoltaicznych powołują się na przepis art. 74, a nie mają umowy z właścicielem? Często występują o wypisy do celów „orientacyjnych”, aby zapoznać się z interesujących ich terenem.
  • Jak powinien postąpić organ w sytuacji, gdy część właścicieli lokali niemieszkalnych wystąpiła z wnioskiem o zmianę funkcji z niemieszkalnego na mieszkalny, jeżeli po wezwaniu do przedłożenia zaświadczenia o zmianie sposobu użytkowania podmioty wnioskują o wydanie decyzji administracyjnej, a zmiana jest niezgodna z MPZP? Czy powinniśmy pouczyć, że w tej sprawie powinna wystąpić wspólnota mieszkaniowa? Czy odmówić wszczęcia postępowania? Czy wszcząć postępowanie w stosunku do ponad 150 osób?
  • Czy w momencie zmiany numeracji porządkowej budynku powinno się zmienić adresy lokali, które się w nim znajdują?

6. Lokale w ewidencji gruntów i budynków.

  • Co zrobić , jeżeli pomieszczenie przynależne znajduje się poza budynkiem, w którym znajduje się lokal, a w przepisach jest jasno określone, że takie pomieszczenie musi znajdować się w tym samym budynku?
  • Lokal ma dodatkową piwnicę – jak go sklasyfikować?
  • Zaświadczenia o samodzielności lokalu – co w nich powinno się znajdować? Które informacje są najważniejsze?
  • Z zaświadczenia wynikało, że był budynek mieszkalny, a obok był budynek handlowy. Wyodrębniono lokal, tak że jedna część była w handlowym, a druga w mieszkalnym. Czy jest to zgodne z przepisami? Czy lokal nie powinien być wyodrębniony tylko do jednej funkcji? Jak tą sytuację rozwiązać?
  • Na podstawie jakich dokumentów wyodrębniać lokale?
  • Co wchodzi w skład lokalu?
  • Co przesądza o samodzielności lokalu mieszkalnego?
  • Jeżeli w skład lokalu wchodzi pomieszczenie nazwane w inwentaryzacji jako „garaż” lub „piwnica, a dostęp do tego pomieszczenia jest tylko z tego lokalu, to czy powierzchnia pomieszczenia powinna być wliczana do powierzchni lokalu? Czy stanowi pomieszczenie przynależne?
  • Czy do zmiany funkcji lokalu jest potrzebne nowe zaświadczenie o samodzielności lokalu?
  • Jakich dokumentów wymagać do zmiany funkcji lokalu z mieszkalnego na użytkowy i odwrotnie? Czy zgłoszenie do EGiB dokonuje właściciel nieruchomości?
  • Czy do powierzchni użytkowej lokalu wliczamy powierzchnię strychu?
  • Czy zmiana rodzaju budynku (zaopiniowana pozytywnie) zgłaszana jest przez właściciela nieruchomości, czy z urzędu?
  • Czy można wpisać Lasy Państwowe jako organ wykonujący prawa właścicielskie w stosunku do nieruchomości Skarbu Państwa, tylko na podstawie ustawy o lasach bez przekazania ich protokołem zdawczo-odbiorczym przez wojewodę?
  • Czy w ewidencji figuruje kilku współwłaścicieli, to czy w celu ujawnienia budynku w EGiB na wniosku powinni podpisać się wszyscy właściciele?
  • Na działce znajduje się budynek, który posiada jeden lokal stanowiący odrębną nieruchomość i ma założoną księgę wieczystą. W oparciu o decyzję o pozwoleniu do rozbiórkę i budowę nowego budynku geodeta sporządził wykaz zmian usuwający ten budynek. Czy taka dokumentacja geodezyjna jest podstawą do usunięcia lokalu?
  • Z czego wynika fakt, że notariusz może wzywać do dostarczenia wypisu z rejestru gruntów?

7. Pozostałe zagadnienia dotyczące ewidencji.

  • Wydawanie dokumentów z ewidencji gruntów podmiotom realizującym budowę farmy fotowoltaicznej - czy wymagane jest pełnomocnictwo do uzyskania wypisów zawierające dane podmiotowe, czy wystąpienie o decyzję środowiskową jest wystarczającą podstawą prawną?
  • Udostępnianie wypisów z rejestru gruntów spadkobiercom. Udostępnianie wypisów dla wszystkich spadkobierców - czy wymagane jest pełnomocnictwo wszystkich spadkobierców czy wystarczy podpis jednego zstępnego z uzasadnieniem np. dokument potrzeby w celu przeprowadzenia działu spadku?
  • Firma przysłała dokumentację, która tylko w części pokrywa się z wnioskiem. Czy zwrócić się z tym do firmy? Co, jeśli nie zgodzą się na spełnienie wniosku w całości?
  • Operat został przyjęty do zasobu, trafił on do ewidencji, ale okazało się, że posiada on wady, które nie zostały wykryte przy jego weryfikacji. W jaki sposób można to naprawić?
  • Wojewoda uznał, że w operacie są usterki, ale został on już przyjęty. Czy geodeta musi jeszcze raz wykonać tą samą pracę?
  • Jakie nieruchomości wchodzą w skład Państwowego Funduszu Ziemi? (definicje, rodzaje, regulacje prawne).
  • Kto ma pierwszeństwo przy podziale gruntu, jeśli dwie procedury podziału zostały wszczęte jednocześnie?
  • Czy rezerwacje działek projektowanych ma znaczenie, czy ważniejsze jest, która decyzja przyjdzie pierwsza?
  • W jakim czasie można wprowadzić nowy budynek do ewidencji? Czy trzeba czekać na informację od inwestora, że budynek jest już użytkowany?
  • § 15. ustawy o ewidencji gruntów i budynków. Jakie budynki powinny wejść do ewidencji?
  • Osoba przychodzi skarżyć się, że z działki sąsiada przewróciło się drzewo na jego działkę. Czy można mu udostępnić informację o właścicielu?
  • Na jakiej podstawie można ujawnić użytkownika gruntu? W jakich sytuacjach można to zrobić?
  • Projektant ma upoważnienie do poprowadzenia przyłączy do jednej z działek, ale muszą one przebiegać przez inne działki. Czy właściciele tych działek muszą składać oświadczenia o zgodzie na takie działania?
  • W postanowieniu z sądu brakuje dokładnych danych nowego właściciela oprócz imienia i nazwiska. Jak zidentyfikować taką osobę?
  • Wody płynące - jak ustalać ich granice?
  • Czy i kiedy wydawać wypisy z ewidencji dla fotowoltaiki?
  • Jak określać udziały współwłasności? Czy jest możliwe określenie jej przy współwłasności łącznej?
  • Jakie są sposoby udostępniania informacji w zakresie ewidencji gruntów, szczególnie pod kątem informacji publicznej?
  • W jaki sposób rejestr powinien być zgodny z mapą, jeśli skala mapy jest 1:5000, co jest sporym problemem?
  • Co zrobić gdy budynek leży na dwóch działkach? Jak wykazać przynależność?
  • Jak postępować, jeżeli budynek leży na dwóch obrębach i podczas raportów wyskakuje błąd?
  • Problem ze starymi drogami, które nie były sklasyfikowane. Jak z nimi postępować?
  • Jak ewidencjonować tereny zamknięte w części tekstowej i graficznej?
  • W jaki sposób podpisywać dokumenty, które są w formie elektronicznej?
  • Pełnomocnictwo - czy organy mogą sami poświadczać pełnomocnictwo?
  • Dokumentacja elektroniczna. Czy skan dokumentu można zaliczać do oryginału, czy wnioskodawca musi przynieść oryginalny dokument?
  • Dzierżawy - co zrobić, gdy pojawiają się w umowach w aktach notarialnych?
  • Błędy w zaświadczeniach - jak je prostować?
  • Co należy zrobić, jeśli grunt jest wyłączony z produkcji rolnej, a wydane zostało pozwolenie na budowę?
  • W jakich przypadkach można uwzględnić umowę majątkową małżeńską?
  • Jeżeli działka zapisana w EGiB została sklasyfikowana jako Ls i wykupiona przez gminę pod drogę, która została urządzona, to czy na wniosek gminy organ prowadzący ewidencję może zmienić użytek Ls na dr?
  • Czy można wykreślić osobę władającą na jej wniosek, jeżeli twierdzi, że nie włada tym gruntem, a jest wpisana w EGiB? Czy trzeba prowadzić postępowanie?
  • Co zrobić, jeżeli trwały zarząd dla marszałka został wygaszony (dla wód płynących) i został Skarb Państwa, a Wody Polskie nie wystąpiły o wydanie niezbędnej decyzji do wojewody?
  • Czy w ramach postępowania administracyjnego można zmienić oznaczenie terenów mieszkaniowych na tereny rolne zabudowane oraz zmienić rodzaj budynku KŚT na budynek służący do produkcji rolnej?
  • Czy w postępowaniu administracyjnym można usunąć części opisowe budynku, które zostały wykreślone z mapy na podstawie map sytuacyjno-wysokościowych bez wykazów zmian?
  • Czy na podstawie § 13 w związku z § 11 pkt 7 i § 12 pkt 1 i 3 na podstawie jednego dokumentu tworzymy dla nabywców działek oddzielną jednostkę rejestrową, tj. jeden dokument = jedna jednostka rejestrowa? Jeżeli księga wieczysta założona jest na różne dokumenty, to czy łączymy jednostki rejestrowe z różnymi dokumentami objętymi jedną księgą wieczystą?
  • Jaka datę nabycia spadku należy wpisać przy wprowadzaniu spadku?
  • Co, jeżeli osoba mająca swój udział w jednostce rejestrowej odziedziczy udział po jednym z rodziców, a następnie po drugim rodzicu?
  • Jeżeli działka ma użytek W lub Wp oraz wpisana jest własność Skarbu Państwa, a użytkownikiem jest gmina lub osoba fizyczna, to czy na wniosek można dokonać wykreślenia użytkownika?

Prowadzący

Ewa Maj - od 2002 roku pracuje na stanowisku geodeta powiatowy i naczelnik Wydziału Geodezji w Starostwie Powiatowym w Kamiennej Górze. Prowadzi sprawy z zakresu ewidencji gruntów i ochrony gruntów rolnych. W latach 2013 – 2017 była członkiem Zarządu Związku Powiatów Województwa Dolnośląskiego. Jest członkiem Wojewódzkiej Komisji Dyscyplinarnej od spraw geodezji i kartografii przy Wojewodzie Dolnośląskim. Pełni funkcję biegłego sądowego z zakresu geodezji i kartografii przy Sądzie Okręgowym w Jeleniej Górze. Ukończyła Wydział Melioracji i Inżynierii Środowiska Akademii Rolniczej we Wrocławiu na kierunku Geodezja i Kartografia w zakresie Geodezji Gospodarczej i Gospodarki Nieruchomościami.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
06 czerwca 2025

Podobne szkolenia