W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Ochrona danych osobowych w szkołach: zasady, praktyczne zastosowanie oraz jaka jest odpowiedzialność dyrektora szkoły w zakresie przetwarzania danych osobowych? Gotowe wzory dokumentów
- Dane osobowe zwykle i wrażliwe: czym są i kiedy można z nich korzystać?
- Jak utrzymać motywację u uczniów podczas nauki zdalnej?
- W jaki sposób wesprzeć dzieci w powrocie do szkoły? Powrót ucznia do równowagi
- Jak prawidłowo powinna wyglądać współpraca z rodzicami? Praktyczne wskazówki
- Jak rozpoznać depresję wśród uczniów? Jak wesprzeć ucznia z objawami depresyjnymi?
- Jak reagować na sytuacje, w których rodzice wypełniają za dzieci prace domowe – w jaki sposób dochodzić, czy praca jest samodzielna?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Ochrona danych osobowych w szkołach: zasady, praktyczne zastosowanie oraz jaka jest odpowiedzialność dyrektora szkoły w zakresie przetwarzania danych osobowych?
- Procedura RODO w szkole od A do Z: jak stworzyć skuteczną dokumentację ochrony danych?
- Jak prawidłowo realizować RODO?
- W jaki sposób prowadzić procedurę, aby nie wyciekły dane osobowe?
- Jaką dokumentację powinna prowadzić szkoła względem RODO i jego prawidłowego funkcjonowania?
- RODO w szkole: gotowe regulaminy
- Jakie kontrole przeprowadza administrator względem RODO oraz na co zwrócić szczególną uwagę, aby kontrola przeszła bezproblemowo?
- Inspektor danych osobowych: jak wygląda współpraca inspektora danych osobowych ze szkołą, czy inspektor danych osobowych jest w stałym kontakcie ze szkołą i można liczyć z nim na kontakt i rozwiązywanie bieżących kwestii problematycznych?
- Współpraca z inspektorem RODO
2. Polityka haseł a RODO
- Jak chronić hasła zgodnie z wymogami RODO?
- Czy szafy w szkolenie powinny być pod kluczem?
- RODO a hasła indywidualne dla rodziców: przetwarzanie danych rodziców
3. Jakich informacji można udzielać, aby było to zgodne z RODO?
- Jakich informacji można, a jakich nie powinno się udzielać rodzicom?
- Jakie ważne obowiązki nakłada na szkoły RODO?
4. Dane zwykłe i wrażliwe w kontekście RODO
- Dane osobowe zwykle i wrażliwe: czym są i kiedy można z nich korzystać?
5. Jakie zgody oraz deklaracje są wymagane w szkole na przetwarzanie danych osobowych według RODO?
- Jakie zgody musi zbierać szkoła względem RODO?
- Czy nauczyciel również musi podpisać zgodę na przetwarzanie wizerunku?
- Jak powinna wyglądać zgoda, by była poprawna według przepisów RODO?
- Kiedy trzeba zbierać zgodę, a kiedy nie?
- Jakie obowiązki informacyjne trzeba spełnić, zbierając dane osobowe?
- Jakie zgody muszą zbierać administratorzy?
- Czy każdy rodzic powinien wypełnić zgodę na udostępnianie danych i zdjęć dziecka?
- Dziennik elektroniczny: czy jest potrzebna zgoda rodzica na przetwarzanie danych osobowych?
6. Jak prawidłowo powinna wyglądać ochrona danych osobowych w miejscu pracy?
- Co jest priorytetem oraz o czym każdy pracownik powinien pamiętać, jeśli jest upoważniony do przetwarzania danych osobowych?
- Na co zwrócić szczególną uwagę oraz jaka odpowiedzialność grozi za nieprzestrzeganie oraz naruszenie przepisów RODO?
- Na co powinien zwracać uwagę pracownik w momencie, kiedy odchodzi od stanowiska pracy?
- Czego pracownik powinien dopilnować, kiedy usypia komputer oraz kiedy dokumenty są w miejscu ogólnodostępnym?
- W jaki sposób przechowywać prace pisemne uczniów oraz dziennik stacjonarny, aby było to zgodne z RODO?
- RODO w szkole: na co każdy z pracowników powinien zwracać uwagę?
- Jak długo należy przechowywać w szkole dokumenty ucznia? Jaki jest okres przechowywania dokumentów w szkole?
- Fałszywe mail-e z wirusami: gdzie je zgłosić oraz jak je rozpoznać? Nauczyciele bardzo często się nie znają na technologii informacyjnej: procedura postępowania z takimi mail-ami od strony technicznej
- Jaka procedura jest zgodna z RODO w przypadku użytkowania komputerów przenośnych?
- Jak ma się RODO do przesyłania i publikacji filmików podczas lekcji?
7. Jak utrzymać motywację u uczniów podczas nauki zdalnej?
- Brak motywacji do nauki zdalnej: jak budzić motywację wśród uczniów?
- Nauczanie zdalnie: brak łączności z uczniami, brak motywacji do nauki – jak pracować z uczniem, który nie ma motywacji do nauki, jak budzić motywację wśród uczniów?
- Rezygnacja z aktywności na lekcjach – jak zmusić ucznia, który ginie w systemie, do aktywności bądź podłączenia się na zajęcia?
- W jaki sposób szkoła może zareagować na brak społecznych relacji z rówieśnikami? Co można zrobić z perspektywy szkoły, aby ta relacja była cały czas?
- Coraz mniej dzieci aktywnie uczestniczy podczas lekcji, przekłada się to naukę i rozwój uczniów: w jaki sposób ustabilizować poziom uczniów?
- Zaczyna się unikanie, kombinowanie – w jaki sposób nauczyciele mają sobie z tym poradzić, jakie są metody i sposoby, aby nakłonić ucznia do nauki?
- Forma zdalnego nauczania nie jest już czymś nowym i ciekawym dla uczniów – jakie są narzędzia, by wzbudzić w uczniach zainteresowanie lekcją zdalną? Jak poradzić sobie z brakiem obowiązku włączania kamer, jakimi sposobami nakłonić i przekonać ucznia do włączenia kamery podczas zajęć?
- Jak wspierać dzieci uboższe, ponieważ dzieci z ubogich rodzin są jedną z grup najbardziej zagrożonych wykluczeniem przez rówieśników?
8. W jaki sposób wesprzeć dzieci w powrocie do szkoły? Powrót ucznia do równowagi
- Powrót dzieci do szkół: jak radzić sobie z depresją wśród uczniów?
- W jaki sposób wesprzeć ucznia w powrocie do szkoły oraz w osiągnięciu równowagi i odnalezieniu się w rzeczywistości szkolnej?
- Jakie emocje i stany emocjonalne towarzyszą uczniom, rodzicom oraz nauczycielom w okresie zdalnego nauczania? W jaki sposób radzić sobie z tymi stanami po powrocie do szkoły?
- Jakiego rodzaju wsparcie po powrocie do szkoły mogą otrzymać dzieci, rodzice, nauczyciele?
9. Jak prawidłowo powinna wyglądać współpraca z rodzicami?
- Jak podczas zdalnego nauczania powinna prawidłowo wyglądać współpraca z rodzicami, ponieważ bardzo często rodzice są przekonani, że jeśli dziecko cały dzień siedzi przed komputerem to się uczy, a jednak sygnały ze szkoły są inne, a rodzic nie bardzo się tym przejmuje? W jaki sposób wypracować kontakt z rodzicem, aby był on efektywny dla dwóch stron?
- Kontakt z rodzicami: jakie są procedury oraz jak powinna efektywnie wyglądać współpraca z rodzicami?
- W jaki sposób współpracować z rodzicami podczas nauczania zdalnego, gdy kontakt jest bardzo ograniczony z powodu niemożliwości wezwania rodzica do szkoły?
- Jakie są sposoby rozmowy z rodzicami na rozwiązywanie konfliktów?
- Jak reagować na sytuacje, w których rodzice wypełniają za dzieci prace domowe – w jaki sposób dochodzić, czy praca jest samodzielna?
- W jaki sposób szkoła ma wspierać rodziców, ponieważ rodzice odgrywają bardzo dużą rolę w edukacji dzieci?
- Jakie ma obowiązki rodzic względem dziecka i jakie roszczenia może wyegzekwować szkoła względem rodzica w przypadku, gdy rodzic zaniechał swoich obowiązków?
- Rodzice ukrywają wiele rzeczy, szkoła nie może zmusić rodzica do wykonania testu dziecku, rodzic nie chce pójść z dzieckiem do lekarza, a dziecko nie chodzi 3 tyg. do szkoły, jakie można wyciągnąć konsekwencje względem rodzica?
- W jaki sposób wspierać rodziców i uczniów podczas trwającej epidemii?
- W jaki sposób uczyć rodziców odpowiedzialności?
Prowadzący
Anna Listewnik –pełni funkcję dyrektora Szkoły Podstawowej nr 57 im. gen. Władysława Andersa w Gdańsku od 2016 roku. Filolog, pedagog dramy, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Lider Inspiratorium grupy dyrektorek i dyrektorów placówek oświatowych, z którymi wymienia się dobrymi praktykami oraz pomysłami. Organizator Międzynarodowych Konferencji pt. „Współpraca edukacyjna Gdańsk –Lwów - Odessa - Kutaisi – Batumi”. Stworzyła innowacyjny projekt lekcje języka polskiego i gruzińskiego w języku angielskim. . Prowadząca blog pt. „Przestrzeń Edukacji”. Otworzyła oddziały przygotowawcze dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Zmieniła przestrzeń szkoły na przytulną i przyjazną dzieciom. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się z dyrektorami szkół, z nauczycielami nie tylko w Polsce, ale także za granicą. Między innymi udzieliła wywiadów w telewizji ukraińskiej nt. systemu edukacji. Praca według jej wartości to zaangażowanie, empatia, rodzinna atmosfera, rozwój, co w konsekwencji daje ogromne możliwości. Ukończyła m. in. studia podyplomowe z zakresu organizacji i techniki handlu zagranicznego oraz marketingu, wiedzy o kulturze. Chętnie podzieli się z Państwem swoimi dobrymi praktykami wypracowanymi podczas pełnienia funkcji dyrektora szkoły.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.