W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie są nowe założenia i priorytety polityki oświatowej państwa? Jaki jest zakres kontroli, które będą prowadzone przez kuratorów oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego?
- Co należy zawrzeć w planie nadzoru pedagogicznego, uwzględniając najnowsze kierunki polityki oświatowej?
- Jak powinno przebiegać pierwsze spotkanie rady pedagogicznej w nowym roku szkolnym?
- Szczegółowe omówienie każdego kierunku polityki oświatowej na rok 2023/2024
- Jakie są zmiany dla nauczycieli w związku z tzw. “godzinami czarnkowymi”? Jak powinny być rozdzielone godziny pracy nauczyciela, jeśli jest on zatrudniony w kilku szkołach jednocześnie?
- Jak pozyskać informacje do stworzenia IPET dla konkretnego ucznia? Skąd takie informacje uzyskać, gdy uczeń ma dopiero przyjść do szkoły?
- PRZYKŁAD: Mamy nauczycieli, którzy nie są zaznajomieni z nowoczesnymi metodami związanymi z prowadzeniem biznesu. Czy tacy nauczyciele muszą zostać przeszkoleni? Kto powinien przeszkolić nauczycieli? Skąd brać fundusze na szkolenia?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Plan nadzoru pedagogicznego
- Plan pracy szkoły
- Plan pracy zespołu nauczycielskiego
- Wzór decyzji dyrektora
- Wzór wybranych uchwał rady pedagogicznej
- Wzór kalendarza wydarzeń szkolnych
Szczegółowy program szkolenia:
Najczęściej występujące pytania dotyczące dokumentacji w szkołach
- Jakie dokumenty są potrzebne do rozpoczęcia roku szkolnego? Jaką dokumentację bezwzględnie należy przygotować?
- Jakie są nowe zadania związane z awansem nauczyciela? Jak przygotować dokumenty dotyczące awansów nauczycieli? Czego należy unikać?
- Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy ocenianiu wewnątrzszkolnym?
- Treści uchwały zaproponowane przez pracowników nadzoru pedagogicznego - czy należy się nimi kierować?
- Jak prawidłowo skonstruować arkusz organizacyjny?
- Jak odpowiednio przygotować aneks do arkusza organizacyjnego?
- W jaki sposób odpowiednio i sprawnie przygotować kalendarz wydarzeń szkolnych?
- Jak budować uchwały, aby były prawidłowe pod względem prawnym?
- Jakie kwestie powinny być uregulowane uchwałami?
1. PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO - W jaki sposób stworzyć odpowiedni plan nadzoru pedagogicznego? Co należy zawrzeć w sprawozdaniu z nadzoru?
- Jakie są nowe założenia i priorytety polityki oświatowej państwa? Jaki jest zakres kontroli, które będą prowadzone przez kuratorów oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego?
- Jak zapewnić odpowiednią pomoc psychologiczno-pedagogiczną?
- Jak prawidłowo sprawować nadzór pedagogiczny? Na co szczególnie zwrócić uwagę? Jak wykonywać obowiązki tak, aby kuratorium nie miało zastrzeżeń?
- Jak skonstruować plan nadzoru pedagogicznego? Co powinien zawierać?
- Co należy zawrzeć w planie nadzoru pedagogicznego, uwzględniając najnowsze kierunki polityki oświatowej?
- Jak poprawnie prowadzić nadzór pedagogiczny? Jakich błędów nie popełniać? Na co zwracać szczególną uwagę? Jakie są wyznaczniki tego, że poprawnie prowadzi się nadzór pedagogiczny?
- Plan nadzoru pedagogicznego — co ująć w sprawozdaniu z nadzoru pedagogicznego, jakie informacje są istotne?
2. RADA PEDAGOGICZNA - Jak przygotować i przeprowadzić spotkanie rady pedagogicznej?
- Jak powinno przebiegać pierwsze spotkanie rady pedagogicznej w nowym roku szkolnym?
- Jak przygotować radę pedagogiczną i jakie są jej kompetencje?
- Jak przygotować podsumowanie rady?
3. ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM 2023/2024 I JAK REALIZOWAĆ PRIORYTETY WYZNACZONE PRZEZ MINISTERSTWO
- Które aspekty prawne należy uwzględnić przy organizacji nowego roku szkolnego?
- Jakie są kierunki polityki oświatowej na nowy rok szkolny 2023/2024?
- Szczegółowe omówienie każdego kierunku polityki oświatowej na rok 2023/2024
- Jakie są zapowiadane zmiany w prawie oświatowym? Czy będzie obowiązywać nowa dokumentacja?
- Jakie priorytety wyznacza Ministerstwo Edukacji i Nauki? W jaki sposób je realizować?
- Jakie zmiany warto wprowadzić w statucie szkoły?
- Jakie są nowe kierunki polityki państwa i jaki wpływ mają na oświatę?
- Gdzie należy sprawdzać informacje o najnowszych zmianach w prawie oświatowym, aby być na bieżąco?
- Jak szybko i skutecznie dostosować nowe przepisy prawa oświatowego? Jakie nowe przedmioty z niego wynikają?
- Jak interpretować zmieniające się przepisy odnośnie programu nauczania?
- Zmiany w prawie oświatowym wchodzą szybko i są częste - gdzie sięgać po informacje o zmianach?
- Jak interpretować aktualne przepisy po zmianie odnośnie tworzenia dokumentów dla nowo zatrudnionych pracowników?
4. ZATRUDNIANIE NAUCZYCIELI - Jak poradzić sobie z organizacją nowego roku szkolnego przy brakach kadrowych? Jaka jest procedura zatrudniania nauczyciela, który nie ma pełnych kwalifikacji? Ile nadgodzin może wykonywać nauczyciel?
- Jak skutecznie szukać i zatrudniać osoby do kadry nauczycielskiej?
- Jak znaleźć nauczyciela, który mógłby prowadzić zajęcia zawodowe?
- Jakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel prowadzący przedmioty zawodowe?
- Jak prawidłowo przeprowadzić proces zatrudnienia początkującego nauczyciela?
- Jaka jest procedura zatrudniania nauczyciela, który nie ma pełnych kwalifikacji?
- Na podstawie którego paragrafu można zwolnić lub zatrudnić nauczyciela?
- Kiedy można zatrudnić emerytowanego nauczyciela?
- Jak wyważyć zatrudnienie nowych i emerytowanych nauczycieli?
- Czy jest możliwość zatrudnienia emerytowanego nauczyciela przed nowym nauczycielem? W jakich przypadkach jest to możliwe?
- Jaki wpływ będzie miał obowiązek i ujednolicenie formy zatrudnienia psychologów w szkołach?
- Jakie obowiązki pojawiają się przy mentorach w szkołach?
- Wcześniejsza emerytura dla nauczycieli - kto będzie uprawniony do przejścia na wcześniejszą emeryturę?
- Jakie są zadania związane z awansem nauczyciela? Jak przygotować dokumenty?
- Awans zawodowy nauczycieli - jak liczyć staż zawodowy?
- Jak przygotować dokumenty dotyczące stażu?
- Jakie są różnice w awansie zawodowym w obliczu ostatnich zmian?
- Jak nauczyciele mogą zgłaszać wnioski o zakończenie stażu?
- Awans nauczycieli - jak wygląda sytuacja w przypadku ukończenia stażu, ale nie uzyskania stopnia awansu przed zmianą przepisów? Na podstawie których przepisów awans będzie miał miejsce?
- Ile nadgodzin może wykonać nauczyciel i jak powinno się go rozliczyć?
- Jakie są zmiany dla nauczycieli w związku z tzw. “godzinami czarnkowymi”? Jak powinny być rozdzielone godziny pracy nauczyciela, jeśli jest on zatrudniony w kilku szkołach jednocześnie?
- Czy nauczycielom będzie przysługiwać 1,5 etatu?
- Czy nauczyciele w szkołach ponadpodstawowy będą mogli pracować na 1,5 etatu?
- Zatrudnianie powyżej półtora etatu - jak to wygląda prawnie?
- PRZYKŁAD: zatrudniamy nauczyciela, jest duże zapotrzebowanie w kadrach, już widzą, że nie są w stanie zmieścić się w 1.5 etatu, czy w tym momencie przekroczenie tego pułapu jest możliwe? Jak będzie wyglądać wynagrodzenie?
- Co zrobić jeżeli nauczyciel chce wziąć półtora etatu, jednak zajmuje się nauczaniem przedmiotów rozszerzonych i nie będzie miał możliwości poradzenia sobie z taką ilością materiału?
- Jakie warunki pracy powinien mieć zapewnione nauczyciel?
- W jaki sposób uzupełniać braki kadrowe?
- Jak radzić sobie z brakiem kadry? Kiedy najlepiej i w jaki sposób ogłaszać nabory?
- Jak poradzić sobie z organizacją nowego roku szkolnego przy brakach kadrowych?
- W jaki sposób poradzić sobie z brakami kadrowymi?
- Jak dzielić nauczycieli pomiędzy różnymi szkołami?
- Jak radzić sobie z argumentami nauczycieli, że “pensja nie jest adekwatna do wykonywanej pracy”?
- Co zrobić, jeśli nauczyciele nie są chętni do prowadzenia przedmiotów rozszerzonych, ponieważ twierdzą, że jest to dla nich za duże obciążenie?
- Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym nauczycieli?
- Jak motywować nauczycieli? Jakie są sposoby, aby nauczyciele mieli pozytywne nastawienie do pracy?
- Jak ma wyglądać “nowa ścieżka awansu”? Na czym ona polega?
- Jak zorganizować awans zawodowy? Jakie dokumenty powinny być uwzględnione?
- Jak powinien przebiegać awans zawodowy początkującego nauczyciela?
5. POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W SZKOLE - jak zatrudnić dobrego pedagoga?
- Jak powinna wyglądać pomoc psychologiczna w szkole przy coraz częstszych przypadkach depresji u młodzieży?
- Jak powinno przebiegać udzielanie pomocy pedagogiczno-psychologicznej?
- Jak rozszerzyć pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole?
- Jak znaleźć i zatrudnić odpowiedniego pedagoga?
- Gdzie szukać specjalistów z zakresu psychologii do zatrudnienia w szkole, ponieważ jest z tym problem?
- W jaki sposób weryfikować kwalifikacje pedagogów i psychologów, którzy chcą pracować w szkole?
- Jak powinien być realizowany nadzór nad pomocą pedagogiczno-psychologiczną w szkole?
- Jakie dokumenty warto posiadać odnośnie pomocy pedagogiczno-psychologicznej realizowanej na terenie placówki?
6. Nauczanie indywidualne/uczniowie ze specjalnymi potrzebami
- Czy można odmówić indywidualnego nauczania, jeżeli nie ma wystarczającej liczby nauczycieli?
- Czy nauczanie indywidualne ucznia może odbywać się zdalnie?
- Jak poradzić sobie z dużą liczbą uczniów i jednocześnie kilkoma lub kilkunastoma przypadkami indywidualnego nauczania?
- Jak pozyskać informacje do stworzenia IPET dla konkretnego ucznia? Skąd takie informacje uzyskać, gdy uczeń ma dopiero przyjść do szkoły?
- Jakie dokumenty świadczą o tym, że dziecko powinno mieć przygotowany IPET?
- W jaki sposób prowadzić zajęcia dla osób z orzeczeniami zgodnie z najnowszymi wytycznymi? Jakie są wymogi i standardy nauczania indywidualnego?
- Jak powinna przebiegać prawidłowo praca z uczniami z różnego rodzaju schorzeniami?
- Jak dostosowywać treści nauczania dla uczniów ze zdiagnozowanymi różnego typu schorzeniami?
- Jak należy przygotować nauczyciela do pracy z dziećmi wymagającymi, który nie ma w tym doświadczenia?
- Uczeń ma cukrzycę - jakie szkolenia powinni przejść nauczyciele, którzy będą prowadzić zajęcia z klasą w której znajduje się ten uczeń?
- Jak powinna brzmieć prośba o zgodę do organu nadzorującego w kwestii sprawdzenia kwalifikacji nauczyciela wspomagającego? Kto powinien napisać taką prośbę?
7. Nowa podstawa programowa 2023/2024 oraz organizacja planu zajęć. Nowe przedmioty w szkołach
- Nowy przedmiot “Biznes i zarządzanie” - jak przebiegać będą zajęcia dydaktyczne?
- Czym przedmiot Biznes i Zarządzanie ma różnić się od Podstaw Przedsiębiorczości?
- Jaki wpływ na organizację planu lekcji będzie miało wprowadzenie nowego przedmiotu (Biznes i Zarządzanie) od 1 września? Czym różnić się będzie od przedsiębiorczości?
- Jak zorganizować zajęcia na strzelnicy w ramach przedmiotu Edukacja dla Bezpieczeństwa?
- Czy do podstawy programowej z języka polskiego zostaną dodane gry komputerowe? Czy warunki techniczne szkół pozwolą na korzystanie z nich? Jak będzie się to odbywać?
- Jakie nowe przedmioty pojawią się w nadchodzącym roku szkolnym? Na ile godzin mają być zaplanowane?
- Jak ma wyglądać wprowadzenie nowego przedmiotu “biznes i zarządzanie”? W jakiej klasie najlepiej wprowadzić ten przedmiot?
- PRZYKŁAD: Mamy nauczycieli, którzy nie są zaznajomieni z nowoczesnymi metodami związanymi z prowadzeniem biznesu. Czy tacy nauczyciele muszą zostać przeszkoleni? Kto powinien przeszkolić nauczycieli? Skąd brać fundusze na szkolenia?
- Jakie są najnowsze metody zarządzania biznesem? Co musi wiedzieć o nich nauczyciel prowadzący przedmiot “biznes i zarządzanie”?
- W jaki sposób można dostosowywać formy treści do możliwości edukacyjnych uczniów, aby kuratorium nic nie mogło zarzucić?
8. Plan zajęć i program nauczanie na rok szkolny 2023/2024
- Czy religia i etyka nadal będą obowiązkowe?
- PRZYKŁAD: Proboszcz wnioskuje, aby odbywała się 1 godzina religii w tygodniu, a w rozporządzeniu wymóg to dwie godziny lekcyjne. Jak rozwiązać taki spór? Jakie istnieją rozwiązania prawne?
- Jak ma wyglądać przygotowanie szkolnego programu profilaktyczno-wychowawczego? Jak go czytać? Jak odnosić go do przepisów prawa?
- Jak w łatwy sposób ułożyć plan zajęć mając na uwadze, że kilku nauczycieli pracuje w kilku szkołach?
- Jak w łatwy sposób ułożyć plan zajęć, jeśli kilku uczniów szkoły korzysta z nauczania indywidualnego?
- Jak tworzyć plan zajęć, aby wszystko było zgodne z wymaganiami prawnymi?
9. Edukacja włączająca oraz system oceniania uczniów
- Jakie są kompetencje dyrektorów i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego?
- Jak wprowadzić system oceniania ucznia niepolegający na wystawianiu ocen? Jaki system oceny ucznia byłby najlepszy?
- Czy i jakie są konkretne kryteria oceny uczniów?
10. REKRUTACJA UCZNIÓW
- Jak skuteczniej zorganizować proces rekrutacji uczniów do szkół ponadpodstawowych?3
- Jak skuteczniej “zweryfikować” ucznia podczas rekrutacji? (np. czy nie będzie sprawiał problemów wychowawczych?)4
- W jaki sposób sprawnie przeprowadzić rekrutację oraz jak radzić sobie z uczniami, którzy pomimo dostania się wybierają inną szkołę?5
11. EGZAMINY POPRAWKOWE
- Co zrobić, jeśli okaże się, że uczeń z klasy pierwszej nie zdał poprawki, a klasy są już zapewnione?
- Jak powinny być oceniane egzaminy poprawkowe? Procedury egzaminów poprawkowych
- W jakiej klasie należy umieścić ucznia, który nie zdał poprawki? Co zrobić, jeśli klasy są już zapełnione?
- W jakiej klasie należy umieścić ucznia, który zdał egzamin poprawkowy?
- Uchwała w sprawie zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów, którzy przystąpili do egzaminu poprawkowego
12. FUNDUSZE ORAZ LAPTOPY DLA UCZNIÓW I BONY DLA NAUCZYCIELI
- Jakie są możliwości w zakresie szukania oszczędności?
- Jak zdobyć środki na pomoce naukowe?
- W jaki sposób finansować nowe sprzęty?
- Zakup laptopów dla dzieci - którzy uczniowie je dostaną? Jak będzie się to odbywać?
- Kto powinien zająć się aktualizacją oprogramowania na komputerach oraz kiedy i jak powinno się to zrobić?
- Czy nauczyciel może wydać bon na laptop na coś innego, jeśli nowy nie jest mu potrzebny?
- Czy można i skąd można pozyskać dodatkowe środki na koła zainteresowań? Jak je pozyskać?
- Jak pozyskać środki na rozbudowę szkoły, by była ona dostosowana do liczby uczniów?
Prowadzący
Agnieszka Wierzchowska - dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Dąbrowskiej w Płocku, wcześniej Zastępca Dyrektora Wydziału Informacji i Programów Rządowych Kuratorium Oświaty w Warszawie, a następnie Dyrektor Delegatury w Płocku Kuratorium Oświaty w Warszawie. Z wykształcenia nauczyciel języka niemieckiego. Ze szkołą związana od 2003 r., funkcję dyrektora liceum pełni od 2013 r. Ukończyła również studia na kierunku stosunki międzynarodowe na UMK w Toruniu, a także wiele kursów doskonalących. Aktywna tutorka, a także zwolenniczka idei oceniania kształtującego.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.