Wideoszkolenie: Erasmus +

Jak zarządzać finansami i budżetowaniem w programie Erasmus+? Jak obliczać różnice kursowe? Jakie są różnice między rozliczaniem projektu Erasmus+ a księgami rachunkowymi? Jak wygląda kontrola finansowa z Erasmus+? Jakie dokumenty przygotować do wglądu? Jakie koszty można ponosić, a jakie będą rozliczane z wkładu własnego? Jak i kiedy ubiegać się o wynagrodzenie dla koordynatora programu oraz księgowości? Cały proces rozliczeniowy dla osób wdrażających się w temat. Jak pisać raport końcowy?

od 649.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do pracowników liceów ogólnokształcących, techników oraz szkół zawodowych uczestniczących w programie Erasmus+. Zapraszamy szczególnie księgowe, koordynatorów programu oraz dyrektorów i wicedyrektorów szkół.


Dowiedz się jak poprawnie i bez problemu radzić sobie z różnicami kursowymi!
Szkolenie dotyczy zarządzania projektami, dokumentacją oraz finansami w ramach programu Erasmus +. Obejmuje również praktyczne aspekty realizacji mobilności uczniów i nauczycieli, a także przygotowanie i rozliczanie projektów zgodnie z wymogami programu Erasmus+. Program szkolenia oparty jest na rzeczywistych przypadkach z codziennej pracy. Od początku wideoszkolenia będą Państwo mogli zadawać własne pytania, na które odpowie prelegent-praktyk, dzieląc się swoimi rozwiązaniami.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Nauczyciel grupy pobiera środki w złotówkach, księgowość to księguje, wraca z wyjazdu i musi się rozliczyć - wychodzą różnice z uwagi na różne kursy - kto powinien zostać obciążony tymi różnicami?
  • Program pokrywa 80% wartości umowy, powiat pożycza 20% - po jakim kursie powinien przelać szkole te środki? Po kursie dnia, bankowym czy narodowym? Jak wtedy rozlicza się agencja z powiatem?
  • Kto i w jakim momencie będzie weryfikował, czy spełnione są wszystkie formalne wytyczne?
  • Jakie certyfikaty po mobilności - jak je nazywać w sprawozdaniach?
  • Przykład: po złożonym sprawozdaniu muszę czekać długo na uzyskanie informacji zwrotnej, w międzyczasie piszę już kolejne sprawozdanie. Chciałabym nie popełniać tych samych błędów. Omówienie krok po kroku, jak poprawnie przebiega cały proces wykonywania raportu końcowego?
  • Czy bilety najlepiej rezerwować imiennie, czy grupowo? Co jest bardziej opłacalne i w jakich sytuacjach? Co w sytuacji, kiedy dziecko zrezygnuje z wyjazdu, a bilety są zarezerwowane grupowo?
  • Czy w przypadku kupowania np. lekarstw na wyjeździe, czy przyjmować jeden paragraf - ogólny wyjazdowy? Czy na każdy wydatek inny paragraf?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Narzędzia upowszechniania projektów, które są łatwo dostępne/realizowalne dla szkół
  • Linki do stron, z których można czerpać informacje, jak radzić sobie z przygotowywaniem oraz rozliczaniem takiego projektu
  • Wzory dokumentów: lista płac - kieszonkowe - wzór, opisy do faktur, umowa partnerska

Szczegółowy program szkolenia:

Jak zarządzać finansami i budżetowaniem w programie Erasmus+?

  • Na co możemy przeznaczyć otrzymane środki? Jakie elementy całej podróży mogą być opłacone ze środków otrzymanych?
  • Czy można przeznaczyć pieniądze z Erasmus+ na szkolenie dla księgowych? Jeśli tak, kiedy należy o to wnioskować?
  • Jakie koszty można ponosić, a jakie będą rozliczane z wkładu własnego?
  • Kupujemy dzieciom koszulki - czy to jest wsparcie, czy cele promocyjne?
  • Jak wydatkować i rozliczać - cały proces w projekcie Erasmus+
  • Czy np. kieszonkowe można wypłacać dla uczestników po odbytych mobilnościach?
  • Kiedy zastosujemy środki zastępcze, a kiedy budżetowe?
  • Jak rozliczać środki, które zostaną po mobilnościach?
  • Jakie zasady należy stosować w przypadku wyjazdu młodzieży na Erasmus+ od strony budżetowej?
  • Na co mogą być przeznaczone zebrane odsetki?
  • Jakie wydatki są kwalifikowalne, a jakie nie?
  • Jak dostosowywać wydatki do tego, co jest w treści merytorycznej?
  • Jak obliczać różnice kursowe?
  • Co w przypadku różnic kursowych na minus?
  • Co w przypadku różnic kursowych na plus?
  • Jakie koszty można ponosić, a jakie będą rozliczane z wkładu własnego?
  • Jak prowadzić przewalutowania w najkorzystniejszy sposób?
  • Nauczyciel grupy pobiera środki w złotówkach, księgowość to księguje, wraca z wyjazdu i musi się rozliczyć - wychodzą różnice z uwagi na różne kursy - kto powinien zostać obciążony tymi różnicami?
  • Czy zasadne będzie przyjęcie zasady, że należy rozliczać się zgodnie z kursem, w którym zakupiono walutę? Jaką przyjąć zasadę w stosunku do tych różnic?
  • Kupując walutę za złotówki, jaki kurs należy przyjąć: kurs zakupu czy inne kursy?
  • Jeśli są różnice kursowe, kto je pokrywa? Koordynator?
  • Jaka jest procedura, jeśli po złożeniu raportu końcowego nie otrzyma się pełnego zwrotu kosztów?
  • Jaka jest procedura przy przenoszeniu środków?
  • Program pokrywa 80% wartości umowy, powiat pożycza 20% - po jakim kursie powinien przelać szkole te środki? Po kursie dnia, bankowym czy narodowym? Jak wtedy rozlicza się agencja z powiatem?
  • Rozliczenie projektu Erasmus dotyczącego wsparcia włączania dla uczestników - koszty nadzwyczajne w rozliczeniach budżetowych/księgowych
  • Czy koszty te można przesunąć? Co w przypadku ich niewykorzystania?
  • Aspekt odwróconego VAT-u w umowie z partnerem (czy to występuje w umowach oświatowych?)
  • Jakie są różnice między rozliczaniem projektu Erasmus+ a księgami rachunkowymi (budżetowymi)?
  • Czy warto prowadzić księgowość w euro?
  • Dostając pieniądze w euro (mając konta w euro), musimy zaksięgować w złotówkach - jak to skutecznie robić?
  • Czy kieszonkowe lepiej rozliczać jako delegację wyjazdu nauczyciela na Erasmus+? Które przepisy należy stosować - unijne czy krajowe?

Jakie są wymagania dotyczące dokumentacji i formalności w programieErasmus+?

  • Jakie są wymagania dotyczące dokumentacji i formalności w programie Erasmus+?
  • Na co zwracać uwagę podczas podpisywania umowy z Erasmus+?
  • Kto jest odpowiedzialny za rozliczanie całego programu - księgowość czy koordynatorzy projektów przeszkoleni zewnętrznie?
  • Jak dobrze podzielić prace między koordynatorem a księgową?
  • Jaka dokumentacja nas obowiązuje?
  • Jakie dokumenty są niezbędne/obowiązkowe, a jakie opcjonalne, uwzględniając różnice w projektach?
  • W jakich terminach powinna być składana jaka dokumentacja?
  • Jakie dokumenty składać w https://webgate.ec.europa.eu/?
  • Posiadając akredytację, jakie dokumenty powinno się mieć skompletowane?
  • Kto i w jakim momencie będzie weryfikował, czy spełnione są wszystkie formalne wytyczne?
  • Jakie certyfikaty po mobilności - jak je nazywać w sprawozdaniach?
  • Jak to wygląda w przypadku Europass, czy jest on dla wszystkich mobilności?
  • Jaką dokumentację należy prowadzić? (paragony czy ryczałtowo)
  • W czyjej gestii jest przetłumaczenie dokumentacji, która jest w języku angielskim?
  • Organizatorów/koordynatorów projektu - nauczycieli czy księgowości?
  • Jaką dokumentację należy przygotować przed kontrolą?

Jak starać się o akredytację i realizować projekty Erasmus+?

  • Jak starać się o akredytację Erasmus+?
  • Jakie kryteria należy spełniać? Jak poprawnie opisać cele?
  • Co jest wymagane w poszczególnych rodzajach mobilności?
  • Jakie są kolejne kroki rozliczania projektu?
  • Przykład: po złożonym sprawozdaniu muszę czekać długo na uzyskanie informacji zwrotnej, w międzyczasie piszę już kolejne sprawozdanie. Jak nie popełniać tych samych błędów?
  • Omówienie krok po kroku, jak poprawnie przebiega cały proces wykonywania raportu końcowego?
  • Jak pisać umowy zlecenia w programie Erasmus+?
  • Co w przypadku, kiedy uczestnicy nie wykorzystują całej kwoty? Jak to udokumentować?
  • Czy pieniądze, które zostaną, możemy zachować, wydać, czy należy je zwrócić? Jeśli tak, to komu i kiedy?
  • Jakie projekty są łatwe do realizacji dla szkół?

Jakie są procedury i jak obsługiwać programy Erasmus+?

  • Jakie zmiany zaszły w umowach z Erasmus+ w ostatnich latach? Na co w kontekście kursu zwrócić uwagę? Co jeśli w umowie nie ma podanego kursu?
  • Praktyczne rozwiązania problemów wynikających ze zmieniającej się umowy z Erasmus+
  • Cały proces rozliczeniowy, dla osób wdrażających się w temat
  • Jak poprawnie napisać raport końcowy?
  • Jak obsługiwać programy Erasmus+? Wyjaśnienie działania programu do obsługi Erasmus+, od a do zet, co gdzie klikać i jakie czynności po kolei wykonywać?
  • Jak i kiedy ubiegać się o wynagrodzenie dla koordynatora programu oraz księgowości?
  • Czy stosować regulaminy wynagradzania wewnętrzne, czy np. umowy zlecenia? Co jest korzystniejsze?

Jak przebiegają kontrola i audyt w programie Erasmus+?

  • Na co zwraca uwagę kontrola finansowa z Erasmus+? Jakie dokumenty przygotować do wglądu?
  • Jak wygląda kontrola? Czego można się spodziewać?
  • Jak przebiega taka kontrola?
  • Jakich pytań można się spodziewać na kontroli?
  • Na co trzeba zwrócić uwagę przy kontroli?
  • Czego dotyczy kontrola finansowa Erasmus+?

Jak planować i organizować wyjazdy w programie Erasmus+?

  • Czy bilety najlepiej rezerwować imiennie, czy grupowo? Co jest bardziej opłacalne i w jakich sytuacjach? Co w sytuacji, kiedy dziecko zrezygnuje z wyjazdu, a bilety są zarezerwowane grupowo?
  • Czy w przypadku kupowania np. lekarstw na wyjeździe, czy przyjmować jeden paragraf - ogólny wyjazdowy? Czy na każdy wydatek inny paragraf?
  • W czasie wyjazdów istotny jest również aspekt transportu lokalnego, zakwaterowania i wyżywienia - jak to rozliczać i do jakich kategorii?
  • Każda operacja, którą należy rozliczyć podczas takiego wyjazdu (np. dojazd itp.), wymaga oddzielnych działań rozliczeniowych. Jak to efektywnie robić?
  • W przypadku sytuacji kryzysowej, np. złamania ręki dziecka na wyjeździe, kiedy należy zapłacić za leczenie lub leki, do jakiej kategorii to zaliczać i w jaki sposób to rozliczyć?
  • Co zrobić, kiedy dziecko rezygnuje z wyjazdu?

Prowadzący

Edyta Michaluk- Współpracuje z szeregiem przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ogólnokształcących i zawodowych oraz z instytucjami zaangażowanymi w kształcenie w zakresie pozyskiwania dofinansowania z programu Erasmus oraz programów regionalnych. W ramach programu Erasmus zajmuje się kompleksowym procesem pozyskiwania i rozliczania dotacji, tj. od etapu poszukiwania partnerów zagranicznych i sporządzania wniosków o dofinansowanie aż po końcowe rozliczenie oraz kontrolę projektów. W swojej pracy napotkała wiele nieszablonowych przypadków, z którymi dzięki doświadczeniu i wieloletniej praktyce udało jej się uporać. Posiada 8-letnie doświadczenie w zakresie funduszy UE. Prowadzi działalność gospodarczą Edukreator, która specjalizuje się w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych oraz rozliczaniu dotacji. Jest absolwentką studiów magisterskich kierunku ekonomia na Uniwersytecie w Białymstoku.


Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 649.00
25 września 2024

Podobne szkolenia