W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy od razu w rejestracji należy wpisywać, na jakim poziomie dana osoba ma kompetencje cyfrowe?
- Jak zrobić „obejście”, by doradca zawodowy mógł sporządzać IPD? Jak to udokumentować?
- Kiedy należy założyć IPD osobie bezrobotnej do 30 roku życia? Czy powinno to nastąpić niezwłocznie po rejestracji?
- Czy IPD może zostać sporządzone podczas kontaktu telefonicznego? Jeśli tak, to w jaki sposób można je zatwierdzić lub podpisać?
- Jeśli doradca ma kontakt z osobą bezrobotną, czy taki kontakt można odnotować jako realizację obowiązku kontaktu raz na 90 dni? Przy czym inicjatywa kontaktu wychodzi od urzędu (doradcy), a nie od bezrobotnego.
- Prawa i obowiązki na skierowaniach należy samemu przygotować, czy to będzie automatycznie zaciągać się z systemu?
- Jak ma wyglądać proces przyznawania bonów na zasiedlenie?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Przykładowy wzór informacji o prawach i obowiązkach dla osób bezrobotnych kierowanych np. na staż
- Adresaci form pomocy z podziałem
Szczegółowy program szkolenia:
1 . Zmiany w ustawie o rynku pracy i służbach zatrudnienia – co się zmieniło?
- Co zmieniło się w nowej ustawie? - porównanie starej ustawy do nowej
- Jak teraz wygląda procedura utrzymania statusu osoby bezrobotnej oraz jaka jest długość tego statusu?
2. Proces rejestracji osoby bezrobotnej - jak przebiega rejestracja osoby bezrobotnej według nowych zasad?
- Jak powinna przebiegać rejestracja osób bezrobotnych?
- Czy wnioski o rejestracje będzie można składać tylko w wersji elektronicznej, czy też papierowej?
- Czy od razu w rejestracji należy wpisywać, na jakim poziomie dana osoba ma kompetencje cyfrowe?
- Rolnicy będą mogli się teraz rejestrować jako osoby bezrobotne — jak należy zorganizować obsługę tej nowej grupy w urzędzie pracy?
3. Doradca zawodowy a doradca do spraw zatrudnienia - zakres obowiązków
- Jakie zadania należą teraz do doradcy zawodowego?
- Czy doradcy zawodowi mogą realizować zadania z zakresu pośrednictwa pracy? Czy mogą modyfikować IPD dla osób bezrobotnych?
- Czy doradca zawodowy może jedynie modyfikować IPD, czy również ma uprawnienia do jego sporządzania od początku?
- Czy doradztwa zawody może być doradcą do spraw zatrudnienia?
- Jak ma wyglądać łączenie stanowisk z doradztwa zawodowego a pośrednictwem praca?
- Czy w przypadku łączenia stanowiska doradcy zawodowego z rolą doradcy do spraw zatrudnienia powinny być wyznaczone konkretne dni, w których pełnione są poszczególne funkcje?
- Jak zrobić „obejście”, by doradca zawodowy mógł sporządzać IPD? Jak to udokumentować?
- Czy doradca zawodowy, który nie ma uprawnień do sporządzania IPD, powinien kierować osoby do doradcy do spraw zatrudnienia, aby ten przygotował IPD?
4. Obsługa osób do 30 roku życia - jakie są zadania doradcy?
- Czy należy wdrażać doradcę ds. osób do 30 roku życia?
- Jakie zadania pełni doradca do spraw osób do 30 roku życia?
- Kiedy należy założyć IPD osobie bezrobotnej do 30 roku życia? Czy powinno to nastąpić niezwłocznie po rejestracji?
- Osobie do 30. roku życia należy niezwłocznie założyć IPD. Czy IPD można sporządzić już w dniu odbioru decyzji, mimo że decyzja ta jeszcze nie jest prawomocna (prawomocność następuje po 14 dniach)?
- Jeśli wyznaczymy osobie do 30. roku życia termin spotkania w celu założenia IPD, to czy jej nieobecność mamy traktować jako odmowę?
- Jak często i w jaki sposób należy kontaktować się z osobami do 30. roku życia zarejestrowanymi jako bezrobotne?
- Jak ma wyglądać kontakt z osobą bezrobotną co 30 dni? Czy powinien być osobisty, czy dopuszczalny jest również kontakt telefoniczny lub zdalny?
- Co zrobić, jeśli osoba bezrobotna nie odbierze telefonu, a kontakt powinien odbywać się co 30 dni? Jakie są wtedy zalecane kroki i jaka powinna być procedura postępowania?
- Jak należy badać kompetencje cyfrowe?
5. Indywidualny Plan Działania (IPD) – jak prawidłowo zakładać i realizować?
- Jak ma wyglądać zakładanie IPD według nowych przepisów?
- Czy należy zamykać już istniejące IPD i tworzyć nowe, czy kontynuować pracę na tych, które istnieją ?
- Co powinno zawierać IPD, kiedy powinno być otwierane, modyfikowane i zamykane?
- Jak rozliczać Indywidualne Plany Działania?
- Kto powinien sporządzać Indywidualny Plan Działania – doradca zawodowy czy doradca do spraw zatrudnienia?
- Czy w IPD powinny być zapisywane także działania realizowane przez doradcę zawodowego?
- Skoro nie ma obowiązku osobistej wizyty w urzędzie, to w jaki sposób można założyć Indywidualny Plan Działania zdalnie?
- Co dokładnie oznacza, że osoby mają „niezwłocznie” założyć Indywidualny Plan Działania (IPD)? W jakim terminie powinna się stawić osoba bezrobotna, aby plan ten mógł zacząć działać?
- Czy bez założonego IPD może osoba przejść na formę wsparcia? Jeśli według nowych przepisów należy założyć IPD po 90 dniach.
- Dla pozostałych bezrobotnych IPD mamy założyć po 90 dniach — czy możemy wcześniej zaproponować im pomoc, czy dopiero na pierwszym spotkaniu po upływie 90 dni możemy założyć IPD?
- Czy IPD może zostać sporządzone podczas kontaktu telefonicznego? Jeśli tak, to w jaki sposób można je zatwierdzić lub podpisać?
- Czy dopuszczalne jest funkcjonowanie IPD bez podpisu osoby bezrobotnej?
- Dla osób zarejestrowanych powyżej 90 dni konieczne jest założenie IPD. Jeśli jednak osoba bezrobotna skontaktuje się wcześniej — czy możemy sporządzić IPD przed upływem 90 dni, o ile wyrazi na to zgodę? Czy taka zgoda powinna być udokumentowana?
6 .Obsługa i utrzymywanie kontaktu z osobą bezrobotną – jak powinna przebiegać?
- Jak ma wyglądać obsługa osób bezrobotnych według nowych przepisów?
- Czy należy wyznaczać kontakt, a jeśli tak to w jaki sposób?
- Jak powinny wyglądać kontakty z osobami bezrobotnymi, jeśli karta rejestracyjna nie jest do tego dostosowana?
- Jeśli kontakt z osobą bezrobotną ma odbywać się raz na 90 dni — czy możliwe jest wzywanie jej osobiście do urzędu, czy dopuszczalne są wyłącznie formy kontaktu telefonicznego i mailowego?
- Jak powinna wyglądać obsługa osób bezrobotnych poprzez kontakt telefoniczny?
- Jak zaplanować kontakt po rejestracji — zarówno w przypadku, gdy IPD nie zostało jeszcze założone, jak i gdy już jest?
- Jaka jest obowiązująca częstotliwość kontaktów wynikających z realizacji Indywidualnego Planu Działania (IPD) – co 30 dni czy co 90 dni?
- Z czego wynika obowiązek kontaktu raz na 90 dni i kogo on dotyczy? Czy obejmuje tylko osoby, które mają już IPD?
- Jeśli osoba bezrobotna ma obowiązek kontaktu co 90 dni, czy ten kontakt musi odbywać się koniecznie z doradcą, czy może to być dowolny inny pracownik urzędu pracy?
- Czy kontakt musi być inicjowany przez pracownika urzędu, czy może również pochodzić od osoby bezrobotnej?
- Jeśli doradca ma kontakt z osobą bezrobotną, czy taki kontakt można odnotować jako realizację obowiązku kontaktu raz na 90 dni? Przy czym inicjatywa kontaktu wychodzi od urzędu (doradcy), a nie od bezrobotnego.
- Czy należy rozdzielić typowe wizyty związane z IPD od obowiązkowych spotkań odbywających się co 90 dni?
- Czy system w IPD będzie informował o obowiązkowych kontaktach?
- Czy w przypadku, gdy osoba bezrobotna nie kontaktuje się z urzędem, należy zastosować wyłączenie z powodu przerwania Indywidualnego Planu Działania?
- Czy należy tworzyć osobną kartę wizyt lub kontaktów jako uzupełnienie do karty rejestracyjnej?
- W jaki sposób należy zapisywać kontakty w IPD — czy stosować zapis w formacie ‘od–do’, czy wystarczy sama data kontaktu?
- Czy jeśli ktoś nie zgłosi się na obowiązkową wizytę to jego IPD zostanie samo wyłączone?
- Co w sytuacji, gdy kontaktujemy się z osobą bezrobotną, a ta przestaje odbierać telefony — czy takie próby kontaktu można już traktować jako kontakt pośrednika? Czy osoba bezrobotna musi odebrać, żeby można było to nazwać kontaktem?
7. Portal e- Praca- jak działa?
- Czy w związku z przekształceniem CBOP w ePracę, każda oferta pracy upowszechniana przez urząd automatycznie pojawia się w systemie ePraca?
- Czy system ePraca będzie w pełni dostosowany i gotowy do działania od 1 czerwca?
- Jak ma działać baza ofert pracy (e-Praca)?
- Jak przebiega proces zamieszczania CV w bazie e-Praca?
- Czy oferty zamieszczane w BIP powinny być automatycznie publikowane na portalu e-Praca, czy dotyczy to tylko ofert pracy bez przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego?
- Jeśli instytucja już znalazła kandydata na dane stanowisko (np. zgłosił się samodzielnie), czy mimo to oferta musi być opublikowana na portalu e-Praca?
8.Skierowania – kto może wydawać skierowanie?
- Jak powinna wyglądać prawidłowa obsługa skierowań?
- Kto może wydawać skierowania?
- Prawa i obowiązki na skierowaniach należy samemu przygotować, czy to będzie automatycznie zaciągać się z systemu?
- Jakie informacje należy umieszczać na skierowaniu w zakresie praw i obowiązków dla osób już zarejestrowanych oraz tych, które dopiero będą się rejestrować?
- Czy wystarczy, że informacja o prawach i obowiązkach związanych z daną formą pomocy będzie zamieszczona na skierowaniu, czy też musi być do tego przygotowany oddzielny dokument?
- Jakie są formy rozliczania skierowania?
- Czy osoby i organizatorzy muszą sami pilnować terminów zwrotu skierowania, czy urząd pracy powinien to nadzorować?
- Co zrobić w sytuacji odmowy wydania skierowania?
9. Formy wsparcia - jak kwalifikować i kierować osoby do różnych form wsparcia?
- Jak kwalifikować osoby do poszczególnych form wsparcia?
- Jakie działania powinny być podejmowane przy kierowaniu klientów na formy wsparcia?
- Jak powinno wyglądać kierowanie osobami zgodnie z przepisami artykułu 69?
- Jak funkcjonować, gdy większość form wsparcia w urzędzie jest nieaktywna?
- Co proponować osobom, które na podstawie wywiadu lub kwestionariusza zostały zakwalifikowane jako wykluczone, np. komunikacyjnie? Jak wtedy dobrać odpowiednią formę pomocy?
- Jeśli pracodawca złoży wniosek wskazujący konkretną osobę, czy mamy obowiązek skierować tę właśnie osobę do form wsparcia, czy należy najpierw uwzględnić osoby mające pierwszeństwo?
- Jak skutecznie kierować osoby bezrobotne do pracodawców w celu uzupełniania wakatów i jak je do tego zachęcać?
10. Szkolenia - jak należy przygotowywać plan szkolenia? – skierowane specjaliści ds. rozwoju
- W ustawie nie ma zapisów o obowiązku sporządzania planu szkoleń — czy to oznacza, że urzędy pracy mają przygotowywać plany szkoleń na bieżący i przyszły rok według dotychczasowych (starych) zasad?
- Jak wygląda możliwość udziału w szkoleniach przez osoby poszukujących prace?
- Jak wyłaniać firmę ubezpieczeniową dla osób, które podejmą zatrudnienie w czasie szkolenia?
- Czy przy szkoleniach indywidualnych należy zapewnić osobne ubezpieczenie dla każdej osoby uczestniczącej?
11. Bony, dodatki aktywizacyjne i wyposażenia stanowiska pracy
- Jak ma wyglądać proces przyznawania bonów na zasiedlenie?
- Jak realizować bon na kształcenie?
- Jak przebiega procedura przyznawania bonu kształcenia?
- Jeśli bon składa się z kilku elementów, jak np. szkolenia i studia podyplomowe, czy trzeba najpierw złożyć jeden wniosek na cały bon, a potem osobne wnioski na każdą formę wsparcia?
- Czy osoby prowadzące działalność gospodarczą, które są zwolnione ze składek społecznych i zdrowotnych, nadal mają prawo do dodatku aktywizacyjnego?
- Jak wygląda kwestia dodatku aktywizacyjnego dla osób, które podjęły działalność gospodarczą? Czy takie osoby również będą mogły otrzymać dodatek? Co z osobami, które już prowadzą działalność — jaki dokument należy od nich wtedy wymagać?
- W kwestii wyposażenia stanowiska pracy – jak obecnie podpisywać umowy? Czy realizować je na dotychczasowych zasadach, czy na razie należy się wstrzymać z działaniami?
12. Badania lekarskie dla pracowników merytorycznych
- Kto może kierować na badania lekarskie?
13. Utrata statusu osoby bezrobotnej
- Kiedy można pozbawić osobę statusu bezrobotnego, a kiedy nie?
- W jaki sposób należy wyrejestrować osoby bezrobotne, które nie spełniają warunków?
Prowadzący
Sylwia Szargan- Kierownik Centrum Aktywizacji Zawodowej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Rawiczu.
Doświadczenie zawodowe: Kierownik Centrum Aktywizacji Zawodowej nadzorujący zadania realizowane w dziale, Specjalista ds. programów – pozyskiwanie środków UE oraz realizacja projektów, Pośrednik pracy, Pracownik monitorujący w WUP w zakresie monitorowanie zmian społeczno-gospodarczych zachodzących na rynku pracy. Ekspertka w obszarze pracy z klientem wchodzącym i powracającym na rynek pracy. Posiadam wieloletnie doświadczenie w pracy z klientem oraz z realizacją projektów unijnych. Moje doświadczenia są wsparte solidnym przygotowaniem edukacyjnym oraz zawodowym. Posiada wykształcenie wyższe w zakresie: Studia podyplomowe z zakresu Pośrednictwo Pracy, Magister Pedagogika, Specjalizacja: Doradztwo Zawodowe i Personalne, a także licencjat Pedagogika Społeczna, specjalizacja: Poradnictwo
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.