W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak można zachęcić potencjalnego kandydata do podjęcia się opieki, gdy zachęta finansowa nie jest dla niego wystarczająca?
- Jak powinno przebiegać umieszczanie dziecka w pieczy zastępczej na podstawie wykonania postanowienia sądowego? Omówienie całej procedury.
- Jak postępować w przypadku niechęci rodziców zastępczych do oddawania dziecka z powrotem do rodziców biologicznych?
- Jak przygotować rodzinę zastępczą na kontakt ze strony rodziny biologicznej?
- Jak stworzyć standardy, które faktycznie będą działały, a nie leżały jako kolejny nieużywany dokument?
- Jak postępować w przypadku rozpoznania przemocy seksualnej?
- Jak reagować na komunikaty dotyczące chęci zmiany płci przez nastolatka?
Szczegółowy program szkolenia:
Potencjalni kandydaci na rodzinę zastępczą – jak skutecznie pozyskiwać, zachęcać potencjalnych kandydatów
- Jak skutecznie pozyskiwać kandydatów na rodzinę zastępczą?
- Gdzie najlepiej umieszczać informację o poszukiwaniu rodziców zastępczych?
- Na co zwracać uwagę u potencjalnych kandydatów na rodziców zastępczych?
- Jak należy diagnozować potencjalnych kandydatów?
- Jak można zachęcić potencjalnego kandydata do podjęcia się opieki, gdy zachęta finansowa nie jest dla niego wystarczająca?
- [PRZYKŁAD] mają trudność w przypadku kandydatów na rodziców zastępczych, ponieważ według nowej ustawy, jeżeli tacy kandydaci, pracowali za granicą w przeciągu 20 lat, muszą z danego kraju wykazać zaświadczenie o niekaralności. Ten proces bardzo długo trwa i sprawa się przeciąga – czy jest możliwość tego przyspieszania? Jak takie pozyskane zaświadczenie weryfikować?
Umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej- omówienie procedury umieszczania dziecka w pieczy zastępczej
- Jak powinno przebiegać umieszczanie dziecka w pieczy zastępczej na podstawie wykonania postanowienia sądowego? Omówienie całej procedury.
- Kto powinien odbierać dzieci z domu rodzinnego? Kurator czy pracownik PCPR?
- Jak pracownik powinien się zachować, poskromić emocję w momencie zabezpieczenie dzieci podczas interwencji?
- Jak powinien przebiegać transport dziecka z rodziny biologicznej do zastępczej?
- [PRZYKŁAD] pani miała sytuację, że policja interweniowała, ponieważ rodzice dwójki dzieci byli pijani. Pracownicy pieczy przyjechali na miejsce i zaczęli szukać możliwości tymczasowej opieki nad dziećmi. Dziadkowie, którzy mieszkali dom dalej nie chcieli podjąć się opieki. – jak w takiej sytuacji pracownik mógłby namówić dziadków do podjęcia opieki?
Współpraca z rodzinami zastępczymi – jak powinna przebiegać prawidłowa współpraca z rodzinami zastępczymi
- Jakie formy pomocy przysługują rodzinom zastępczym?
- Jak zachęcić rodziców zastępczych do brania udziału w szkoleniach/warsztatach przeznaczonych specjalnie dla nich?
- Jak zachęcić do brania udziału w grupie wsparcia? Co można wprowadzić tak innowacyjnego, by zachęcić/zaciekawić rodziców?
- [PRZYKŁAD] rodzina zastępcza spokrewniona nie chce brać udziału w szkoleniach, ponieważ ustawa tego od nich nie wymaga – jak można zachęcić taką rodzinę, która posiłkuję się ustawą?
- W jaki sposób adoptować/wprowadzić dzieci do rodziny zastępczej?
- [PRZYKŁAD] czasem dzieci trafiają do babci i ciężko przekonać babcie, że to, co dziecko robi, jest dla niego złe. Babcie wychodzą z założenia „, że wiedzą lepiej, bo wychowały już dużo dzieci” - jak rozmawiać z taką babcią? Jak przetłumaczyć jej, że np. telefon wpływa źle na dziecko?
- Jak przygotowywać rodziców zastępczych do opuszczenia po pewnym czasie ich domów przez dziecko?
- Jak wspierać rodziców w momencie rozłąki z dzieckiem?
- Jak postępować w przypadku niechęci rodziców zastępczych do oddawania dziecka z powrotem do rodziców biologicznych?
- [PRZYKŁAD] dziadkowie w podeszłym wieku, którzy pełnią role rodziny zastępczej często mają niskie kompetencje wychowawcze i nie zawsze sobie radzą z aktualnymi problemami dzieci-jak postępować ? Jak współpracować z osobami w podeszłym wieku? Jak sprawić by taka współpraca była efektywna?
- • [PRZYKŁAD] rodzice zastępczy mają pod opieką dziewczynkę, która wchodzi w okres dojrzewania. Dziewczynka zaczyna ubierać się bardziej wyzywająco, co zaczyna niepokoić rodziców-jak pomóc takim rodzicom? Co można im doradzić? Jak przygotować ich na okres dojrzewania?
- • [PRZYKŁAD] rodzice zastępczy mają wygórowane oczekiwania co do dzieci, słyszy się teksty” taka leniwa ta dziewczyna”. Maja pod opiekę dziewczynkę co ma 15 lat i mają za duże oczekiwania a dziewczynka ma niepełnosprawność intelektualną. Rodzice frustrują się, że nie potrafi zrobić nawet kanapki-jak wspierać rodziny zastępcze, którzy mają pod opiekę dzieci niepełnosprawne, a nie mają w tym doświadczenia?
- Gdzie należy umieścić dzieci w momencie, kiedy rodzina zastępcza według prawa z ustawy chce podjąć się 30 dni przerwy w sprawowaniu opieki ?
- W jaki sposób można zachęcać rodziny zastępcze niezawodowe do przekwalifikowania się i mogły opiekować się większą ilością dzieci?
- Jak reagować i wspierać rodziny zastępcze w momencie pojawienia się nagłej trudności związanej z wychowaniem dziecka?
Współpraca z rodzinami biologicznymi – jak prawidłowo współpracować z rodzicami biologicznymi dziecka?
- Jak powinien przebiegać kontakt z rodzicami biologicznymi przez pracowników?
- Jak formalnie powinno wyglądać odbieranie dzieci od rodziców i przekazywanie do pieczy?
- Jak należy naliczać opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej?
- Jak podchodzić do agresywnych rodziców?
- Jak motywować rodziców biologicznych w pracy nad sobą, by uzyskać możliwości powrotu dziecka do domu?
- Jaka jest procedura powrotu dziecka z rodziny zastępczej do biologicznej?
Relacja rodzin biologicznych z rodzinami zastępczymi – jak poprawić komunikację między rodzinami?
- Jak wspierać rodziców zastępczych w momencie kontaktów z rodziną biologiczną?
- Jak przygotować rodzinę zastępczą na kontakt ze strony rodziny biologicznej?
- Jak poprawić komunikację między rodzinami biologicznymi a zastępczymi?
- Jak rozwiązywać konflikty pomiędzy rodzinami?
- [PRZYKŁAD] dziadkowie próbują na siłę odzyskać dziecko, mimo że badania psychologiczne wykazują na to, że nie powinni się zajmować dzieckiem. Bardzo często próbują zgłosić się do rodziny zastępczej- jak sobie radzić z takim przypadkiem? Jak mediatorować dwie strony?
- [PRZYKŁAD] państwo mają trudność z rodzicem biologicznym, który specjalnie wpływ negatywnie na dziecko, by utrudnić pracę rodzica zastępczego, którym jest babcia, z która ma konflikt -jak reagować? Czy można ograniczyć jakoś kontakt z rodzicem biologicznym dla dobra dziecka?
Współpraca PCPR z poszczególnymi organami – jak powinna prawidłowo przebiegać współpraca z organami?
- Jak powinna prawidłowo przebiegać współpraca z asystentem rodzinny?
- Co w przypadku, gdy poszczególne organy nie wywiązują się z terminów?
- [PRZYKŁAD] występuje bardzo słaba komunikacja z sądami. Mają przypadki, że dostają od sądów nieprzebadane gotowe rodziny zastępcze, które okazują się nieodpowiednie- Co zrobić w takiej sytuacji?
- [PRZYKŁAD] przedłuża się procedura sądu dotycząca dalszych kroków postępowania z dzieckiem. Decyzja powinna zostać już dawno podjęta (minął rok) - co zrobić w takim przypadku, gdy rozprawa się przeciąga?
- [PRZYKŁAD] w ciągu godziny pracownicy są zmuszeni wykonać postanowienie sądu. Potrzebują do tego dokumentacji związana z dzieckiem, dostają często imię i nazwisko z brakiem adresu – jak postępować w takiej sytuacji?
- [PRZYKŁAD] piątka dzieci została przywieziona do PCPR przez ośrodek pomocy. Mimo sprawnych poszukiwań przez 1,5 miesiąca nie mogli znaleźć im miejsca – co robić w takich sytuacjach? Z kim się kontaktować?
Ustawa Kamilka – standardy ochrony małoletnich. Jakie zmiany czekają PCPR? Jak prawidłowo należy tworzyć standardy?
- Jakie zmiany czekają PCPR w związku z nową ustawą?
- Jak prawidłowo szkolić pracowników pod kątem obowiązku wynikającego z tej ustawy?
- Jak prawidłowo wprowadzać/ wdrażać standardy?
- Co po kolei powinny zawierać standardy?
- Jakie dokumenty są potrzebne podczas tworzenia standardów ?
- Jak stworzyć standardy, które faktycznie będą działały, a nie leżały jako kolejny nieużywany dokument?
- Jak stworzyć standardy tak, by faktycznie były możliwe do zrealizowania?
Doznawanie przemoc u dzieci – jak rozpoznawać pierwsze symptomy przemocy? Jak pomóc dziecku, u którego rozpoznano stosowanie przemocy?
- Jak rozpoznawać symptomy przemocy?
- Jak postępować w momencie rozpoznania stosowanej przemocy?
- Jak powinna wyglądać praca z dzieckiem, u którego rozpoznano przemoc?
- Jak rozpoznawać, że dziecko doświadczyło przemocy seksualnej?
- Jak postępować w przypadku rozpoznania przemocy seksualnej?
- Kogo poinformować o rozpoznanej przemocy seksualnej?
- Jak pracować z dzieckiem, które doświadczyło przemocy seksualnej?
- Gdzie szukać pomocy w momencie rozpoznania przemocy seksualnej?
Problemy z seksualność u dzieci – Jak pomagać rodzinom, u których dziecko doświadcza problemów identyfikacji swojej płci?
- Jak reagować na komunikaty dotyczące chęci zmiany płci przez nastolatka?
- Do jakiego specjalisty można skierować dziecko w związku z trudnością identyfikacji swojej płci?
- Jak pomagać rodzinie zastępczej w momencie, gdy dziecko chciałoby zmienić swoją płeć?
- Jak prawidłowo wspierać dziecko, które nie czuję się dobrze w swoim ciele?
- Gdzie należy pokierować rodziców zastępczych dziecka, który przejawia bardzo duży popęd seksualny?
- Jak koordynatorzy mają sobie radzić w pierwszym kontakcie z wysokim popędem seksualnym u dziecka?
Strefa psychiczna dziecka, próby samobójcze, samookaleczenia-Jak wspierać, pomagać dzieciom z różnymi problemami związanymi z ich sferą psychiczną?
- Jak radzić sobie z groźbami dzieci dotyczące ich śmierci?
- Jak reagować na takie groźby?
- Jak wspierać rodziny zastępcze, które doznają gróźb ze strony dziecka?
- Jak postępować w przypadku zauważenia śladów po samookaleczeniu przez dziecko?
- jak radzić sobie z emocjami z nastolatkami po przejściach?
- Jak radzić sobie z ucieczkami dzieci?
- Jak radzić sobie z buntem nastolatków?
- Jak pomagać dzieciom, które nie radzą sobie z odrzucaniem przez rodziców?
- Jak współpracować z dziećmi po traumie?
- Jak można wzmacniać kompetencje pracowników, by umieli dotrzeć do dzieci po traumie? By dziecko jak najszybciej umiało się przed nimi otworzyć bez konieczności współpracy z psychologiem?
- Jak współpracować z nastolatkami lękowymi?
Uzależnienia młodzieży z rodzinnej pieczy zastępczej – jak pracować z dziećmi uzależnionymi?
- Jak rozmawiać z młodzieżą uzależnioną od telefonów?
- Co można doradzić rodzicom zastępczych, których dzieci nadużywają telefonów?
- Jak rozmawiać z młodzieżą zażywającą środki psychoaktywne?
- Jakie nowe zagrożenia kulturowe mogą się pojawić? Na co należy teraz zwracać uwagę w pracy z osobą młodą?
Plany pomocy dla wychowanków pieczy zastępczej- metodyka tworzenia planu pomocy dla dziecka
- Jak prawidłowo napisać indywidualny plan?
- Jak należy modyfikować plan?
Prowadzący
Joanna Bałasz - absolwentka psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim, ukończyła studia podyplomowe w zakresie psychologicznego wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami oraz HR dla profesjonalistów. Specjalista organizacji pomocy społecznej. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała podczas ponad 30 – letniej pracy zawodowej w jednostkach pomocy społecznej oraz instytucjach pieczy zastępczej, w tym min. w ośrodku adopcyjnym, ośrodku interwencji kryzysowej oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Od 1993 roku jako psycholog zaangażowana w diagnozę i terapię dzieci i młodzieży z trudnościami oraz pracą z rodziną w kryzysie. Część życia zawodowego poświeciła pracy z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi. Była dyrektorem ośrodka adopcyjnego oraz placówki opiekuńczo-wychowawczej. Obecnie jest dyrektorem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Legnicy. Autorka i koordynatorka licznych programów profilaktycznych oraz edukacyjnych, w tym m.in. programu szkoleniowego dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej pt. „Szkoła dla rodziców zastępczych”. Na co dzień współpracuje z rodzinami zastępczymi, zajmuje się także szkoleniem i kwalifikowaniem osób chętnych do prowadzenia rodzinnej pieczy zastępczej.
Anna Selmaj – Duczkowska -zatrudniona w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Legnicy na stanowisku Starszy koordynator rodzinnej pieczy zastępczej. Posiada doświadczenie w pracy z rodzinami zastępczymi oraz dziećmi w trudnych sytuacjach życiowych. Zapewnia wsparcie rodzinom zastępczym w codziennych wyzwaniach, a także współpracuje z instytucjami odpowiedzialnymi za dobro dziecka, takimi jak sądy, ośrodki pomocy społecznej i organizacje pozarządowe. Posiada szeroką wiedzę w zakresie ochrony praw dziecka, ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i rodzinnych form opieki. Specjalizuje się w budowaniu relacji między dziećmi a rodzinami zastępczymi oraz długofalowym wspieraniu rodzin w procesie opieki zastępczej, adopcji lub powrotu dzieci do rodzin biologicznych. Podczas prowadzonego szkolenia skupi się na praktycznych aspektach pracy koordynatora, omówi wyzwania związane z pieczą zastępczą i podzieli się przykładami z własnej praktyki zawodowej, co pozwali uczestnikom lepiej zrozumieć złożoność tematu i podnieść kompetencje niezbędne do pracy w tej dziedzinie.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.