W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy organy administracji publicznej mogą prowadzić postępowania dotyczące urządzeń wodnych, a jeśli tak, to w jakim zakresie?
- Procedury, jak postępować w przypadku nielegalnego odprowadzania wody. Jakie są kroki w takim postępowaniu? Jakie działania należy podjąć, aby skutecznie rozwiązać ten problem?
- Samo egzekwowanie przyłączenia się – szczegółowo omówione postępowanie oraz procedura sprawdzania podłączenia deszczówki do kanalizacji, krok po kroku. Jakie działania należy podjąć, aby prawidłowo skontrolować takie podłączenia?Jakie kroki są niezbędne w przypadku stwierdzenia niezgodności?
- Zmiana obowiązującego pozwolenia, mamy modernizować oczyszczalnię i zwiększyć przepływ, unowocześniając ją. Musimy zmienić pozwolenie. Jak to zrobić? W trakcie obowiązywania pozwolenia, kiedy i jak zgłaszać zmiany? Jaki wniosek należy złożyć?
- Jakie środki są dostępne? Procedura aplikacji o dofinansowanie
- Ścieki bytowe, opadowe – w takich przypadkach, gdy są nielegalnie podłączone, jakie działania należy podjąć? Krok po kroku, co zrobić w sytuacji stwierdzenia nielegalnego podłączenia?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Zagospodarowanie wód opadowych
- Czy gmina może w jakikolwiek sposób przymusić osoby do montowania podliczników na wodę bezpowrotnie zużytą? Niektóre osoby mówią, że dużo poszło na ogród i że 40 metrów poszło. Czy takie wytłumaczenie jest do przyjęcia?
- Jak rozpatrywać tłumaczenia mieszkańców dotyczące zużycia wody (np. na podlewanie)? Czy wymagane są dodatkowe oświadczenia?
2. Postępowania i kary w sprawie nielegalnego odprowadzania wód
- Jak krok po kroku prowadzić postępowania w sprawie nielegalnego odprowadzania wód?
- Postępowanie, jak wymusić odłączenie, a następnie nałożyć kary.
- Czy organy administracji publicznej mogą prowadzić postępowania dotyczące urządzeń wodnych, a jeśli tak, to w jakim zakresie?
- Czy organy administracji publicznej mają kompetencje do oceny prawidłowości wylotu wód, a jeśli tak, to w jakim zakresie? Jakie są procedury związane z wydawaniem pozwolenia wodnoprawnego i jakie obowiązki wynikają z tego pozwolenia?
- Procedury, jak postępować w przypadku nielegalnego odprowadzania wody. Jakie są kroki w takim postępowaniu? Jakie działania należy podjąć, aby skutecznie rozwiązać ten problem?
- Postępowania odnośnie nielegalnych podłączeń, krok po kroku.
- Samo egzekwowanie przyłączenia się – szczegółowo omówione postępowanie oraz procedura sprawdzania podłączenia deszczówki do kanalizacji, krok po kroku. Jakie działania należy podjąć, aby prawidłowo skontrolować takie podłączenia? Jakie kroki są niezbędne w przypadku stwierdzenia niezgodności?
- Ścieki bytowe, opadowe – w takich przypadkach, gdy są nielegalnie podłączone, jakie działania należy podjąć? Krok po kroku, co zrobić w sytuacji stwierdzenia nielegalnego podłączenia?
- Po jakim czasie nałożyć karę, żeby nie odrzuciło? Kiedy gmina wybuduje zbiornik i przepisuje na osobę, która robi to sama?
3. Procedury i problemy w prawie wodnym
- Pan miał sprawę, w której doszło do naruszenia stosunków wodnych poprzez wybudowanie studni, która miała pełnić funkcję chłonną. W przypadku urządzeń wodnych orzecznictwo jest różne. Pan spotkał się z sytuacją, gdzie zgodnie z ustawą, organem odpowiednim do tego typu spraw są tylko Wody Polskie, ponieważ to one wydają decyzje wodnoprawne, a urzędy nie powinny orzekać. Pan zgłosił to i przekazał do nadzoru, czekając na dalsze rozstrzygnięcie. Czasami jednak pojawiają się niejasności, czy w ogóle mogą wstrzymać postępowanie. Jak powinno się zakończyć taką sprawę?
- Jak poprawnie interpretować artykuł 234?
- Jako urząd nie możemy wymagać wybudowania zbiornika, jest sprzeczność. Naruszenie stosunków wodnych, art. 224. Na jakim etapie i w jakim zakresie prowadzi to urząd, a na jakim nadzór budowlany? Nadzór budowlany, gdy tylko zobaczy napis 'deszczówka', od razu wysyła sprawę do urzędu
- Po 2-3 latach od wydania decyzji, sprawa jest odrzucana. Wówczas włącza się dwóch biegłych do postępowania, przeprowadzają oględziny, a mimo to sprawa trafia ponownie do rozpatrzenia. Co zrobić w takich sytuacjach, gdy zarzuty są zgłaszane, mimo że wszystkie możliwe kroki zostały podjęte przez biegłych?
- Zmiana obowiązującego pozwolenia, mamy modernizować oczyszczalnię i zwiększyć przepływ, unowocześniając ją. Musimy zmienić pozwolenie. Jak to zrobić? W trakcie obowiązywania pozwolenia, kiedy i jak zgłaszać zmiany? Jaki wniosek należy złożyć?
- Jakie są procedury związane ze ściągalnością wsteczną w przypadku braku składania wymaganych informacji lub wystawienia decyzji? Krok po kroku, jak należy postępować w takich sytuacjach i jakie działania należy podjąć, aby cofnąć bądź poprawić wcześniejsze decyzje?
- Jaka jest procedura w przypadku, gdy np. osoba wzywająca ma wątpliwości, a adresat twierdzi, że nie spełnia warunków (np. 70%)? Czy w takiej sytuacji wzywająca strona musi kontynuować wyjaśnienia, czy osoba ta powinna przedstawić oświadczenie, jeśli jej przypadek nie podlega?
- Po 2-3 latach od wydania decyzji, sprawa jest odrzucana. Wówczas włącza się dwóch biegłych do postępowania, przeprowadzają oględziny, a mimo to sprawa trafia ponownie do rozpatrzenia. Co zrobić w takich sytuacjach, gdy zarzuty są zgłaszane, mimo że wszystkie możliwe kroki zostały podjęte przez biegłych?
- Kwota opłaty stałej budziła wątpliwości, ponieważ została naliczona od daty ostatecznej decyzji. Co należy zrobić w takim przypadku?
- Woda z rury zalewa, wydajemy nakaz zbudowania zbiornika retencyjnego, ponieważ pan nie jest w stanie zatrzymać wody - czy to jest poprawna metoda?
4. Dofinansowania
- Jakie środki są dostępne? Procedura aplikacji o dofinansowanie
- Krok po kroku - jak przygotować wnioski o dotacje?
5. Kompetencje organów w zakresie melioracji i rowów
- Jakie są kompetencje poszczególnych organów w zakresie melioracji i utrzymania rowów w kontekście inwestycji drogowych?
- Czy przebudowa rowu z istniejącym przepustem wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?
- Czasami rów przydrożny pełni również funkcję rowu melioracyjnego. Co wtedy?
6. Zakłócenia wody na gruncie
- Jakie przepisy Prawa wodnego regulują kwestie zalewania gruntów pomiędzy sąsiadami oraz inne związane z tym sytuacje? Jakie są możliwe formy rozwiązywania takich problemów i kto jest odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów w tym zakresie?
- Zalewanie sąsiadów, do kogo to kierować? Gdzie składać wnioski?
7. Terminologia prawna
- Jakie są kluczowe różnice w terminologii prawnej między 'wodą' a 'wodami' w kontekście przepisów dotyczących gospodarki wodnej, i jak samorządowcy powinni rozumieć te różnice przy prowadzeniu postępowań administracyjnych?
Prowadzący
Krystyna Jakielaszek– Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Krakowskiej. Pracuje w Urzędzie Miasta i Gminy w Kańczudze na stanowisku podinspektora ds. ochrony środowiska i gospodarowania odpadami, gdzie zajmuje się m.in. sprawami związanymi z ochroną wód oraz gospodarką wodno-ściekową na terenie gminy. W ramach obowiązków Pani Krystyna współpracuje z Wodami Polskimi, firmami asenizacyjnymi świadczącymi usługi na terenie gminy oraz przedsiębiorstwami wodno-kanalizacyjnymi.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.