W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- W jaki sposób weryfikować czy ułatwienia, które są wprowadzane dla osób ze szczególnymi potrzebami są użyteczne i spełniają swoje funkcje?
- Czy wszystkie skany, które znajdowały się na Biuletynie Informacji Publicznej przed rokiem 2019 powinny być teraz dostosowane cyfrowo?
- Skąd warto pobierać grafiki na stronę internetową, ponieważ jest mały dostęp do tego typu darmowych obrazów?
- Czy warto zastosować system, który wymusza dodawanie opisów do zdjęć ze względu na to, że pracownicy urzędu często omijają te opisy lub zapominają o nich?
- Jak zdobyć budżet na zapewnienie dostępności cyfrowej w urzędzie?
- Jakie są dostępne narzędzia do przeprowadzenia audytu stron internetowych? W jaki sposób zinterpretować wyniki audytu?
- Czy nagrania z sesji obrad miejskich muszą być obowiązkowo wyposażone w audiodeskrypcję?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- szablon deklaracji dostępności
- materiały pomocnicze dotyczące tworzenia treści do Biuletynu Informacji Publicznej
Szczegółowy program szkolenia:
1. Tworzenie stron internetowych, dostosowywanie czcionki – jak zweryfikować, czy strona spełnia wszystkie wymagania WCAG 2.1
- Od czego zacząć dostosowywanie strony internetowej, aby była jak najbardziej dostępna dla osób z niepełnosprawnościami?
- Jak zorganizować stronę internetową, żeby spełnić wymogi dostępności treści dla wszystkich mieszkańców?
- Co powinna obligatoryjnie zawierać strona internetowa stworzona z myślą o osobach niepełnosprawnych?
- Jaki należy wybrać silnik strony internetowej urzędu, aby umożliwiał stosowanie różnych ułatwień dla osób ze szczególnymi potrzebami np. kontrastu?
- Jak stosować standardy ETR podczas tworzenia treści na stronę internetową?
- Jak ułatwić dostęp do załatwiania spraw drogą internetową osobom w podeszłym wieku?
- Jak dostosowywać strony internetowe do użytku osób starszych, aby było to dla nich jak najbardziej komfortowe?
- Jak tworzyć treści na stronę internetową, aby spełniały wymagania dostępności cyfrowej?
- Jak powinna przebiegać publikacja tekstu na stronach internetowych?
- Jakie są zasady redagowania tekstów zamieszczanych na stronie internetowej podmiotu?
- Jakie czcionki są najbardziej praktyczne do zastosowania na stronie internetowej?
- Jak dostosować stronę urzędu dla osób słabowidzących, jeżeli lupa, która teoretycznie powinna umożliwiać powiększenie treści, sprawia, że obraz się rozchodzi i jest dalej nie widoczny?
- Jak stworzyć mobilną wersję strony, aby mogła być wyświetlana zarówno na telefonie, laptopie, jak i tablecie?
- Jak zweryfikować czy strona internetowa spełnia wszystkie wymagania dostępności cyfrowej?
- W jaki sposób wprowadzać treści na stronę, żeby były dobrze odbierane przez użytkowników ze szczególnymi potrzebami?
- Jakie są dostępne narzędzia do przeprowadzenia audytu stron internetowych? W jaki sposób zinterpretować wyniki audytu?
2. Materiały wideo i fotografie – tworzenie tekstów alternatywnych
- Jak prawidłowo muszą być umieszczane na stronach internetowych zdjęcia i materiały wideo?
- W jaki sposób przygotowywać transkrypcje do materiałów wideo?
- Jak powinny wyglądać teksty alternatywne i na co szczególnie zwracać uwagę podczas ich tworzenia?
- Czy zdjęcia umieszczane na stronie internetowej urzędu muszą być zawsze podpisywane?
- Czy jest system, który wymuszałby na pracownikach urzędu dodawanie opisów do publikowanych zdjęć?
- Czy warto zastosować system, który wymusza dodawanie opisów do zdjęć ze względu na to, że pracownicy urzędu często omijają te opisy lub zapominają o nich?
- Jak tworzyć napisy do materiałów wideo, jeśli ludzie mówią równocześnie na nagraniu?
- Skąd warto pobierać grafiki na stronę internetową, ponieważ jest mały dostęp do tego typu darmowych obrazów?
- Czy nagrania z sesji obrad miejskich muszą być obowiązkowo wyposażone w audiodeskrypcję?
- Czy w umieszczonych na stronie nagraniach sesji obrad miejskich muszą się znaleźć napisy?
- Czy do każdego umieszczanego na stronie filmiku powinny być dołączone napisy? Przy sesjach rady gminy dołączanie napisów jest jasne, natomiast czy konieczne jest tworzenie napisów przy np. filmach z występów na dożynkach?
- Czy warto umieszczać na stronie filmiki z różnych wydarzeń kulturalnych, jeśli dodawanie napisów do każdego materiału jest kosztowne dla urzędu?
- Jak zapewnić dostępność w języku migowym w przypadku dużej ilości materiałów wideo? Czy w takich sytuacjach warto korzystać z usług firm zewnętrznych?
- Jakie korzyści płyną z zapewnienia wideo tłumacza na stronie urzędu?
- W jaki sposób opisywać grafiki, żeby były dobrze odbierane przez osoby ze szczególnymi potrzebami?
3. Tworzenie dokumentów według wytycznych WCAG 2.1 – pliki Excel, Adobe Acrobat
- Jak stworzyć dokumenty, żeby były zgodne z wytycznymi WCAG 2.1?
- Jak tworzyć dokumenty w sposób cyfrowo dostępny?
- W jaki sensowny sposób przygotowywać arkusze kalkulacyjne ze sprawami związanymi z budżetem do umieszczenia na BIP, jeśli znajdują się one w dużych tabelach?
- Czy można publikować materiały z sesji rady gminy w formie skanów? Czy powinny być to pliki pdf?
- Jak powinny być dostosowane zamieszczone na stronie druki do pobrania, aby mogły z nich korzystać osoby z problemami wzrokowymi?
- Jak ocenić, czy dokument jest napisany w sposób dostępny cyfrowo?
- Czym są czcionki szeryfowe? Dlaczego należy ich unikać?
- Czy można umieszczać skany zarządzeń i kwestii związanych z budżetem urzędu?
- Jakie pliki należy koniecznie publikować na stronie internetowej urzędu?
- Jak powinien przebiegać cały proces przygotowywania wniosków dla klientów i formularzy w programie Adobe Acrobat, aby były dostępne cyfrowo?
- Czy dokumenty, które urząd otrzymuje listownie, powinny być przepisywane (niektóre z nich mają np. po dziesięć stron), aby móc zapewnić dostępność cyfrową?
- Jak dostosowywać załączniki, które przychodzą z działu finansowego, aby można było je opublikować na stronie w wersji dostępnej cyfrowo?
- Jak wyeksportować w formie tekstowej wzory i wnioski z systemu PWPW, które są przekazywane z wydziału komunikacji do publikacji na stronie internetowej?
- Jak przygotowywać dokumenty, żeby były prawidłowo odczytywane przez czytniki?
- Jakie narzędzie wspomagają weryfikację dokumentów pod kątem dostępności?
- Jak dostosowywać druki, które muszą zostać opublikowane na stronie?
4. Deklaracja dostępności – jak ją stworzyć?
- Jak powinno się budować deklarację dostępności?
- Gdzie umieszczać deklarację dostępności odnośnie aplikacji?
- Jak powinno się tworzyć deklarację dostępności?
- Jak spełnić wszystkie wymagania deklaracji dostępności?
5. Przepisy prawne – ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
- Co gmina powinna zmienić w zakresie zapewniania dostępności cyfrowej, aby dostosować się do obowiązujących aktualnie przepisów?
- Jakie obligatoryjne aspekty zapewniania dostępności cyfrowej wynikają z przepisów prawa?
- Co jest konieczne w każdym urzędzie do zapewnienia dostępności cyfrowej?
- Czy wszystkie skany, które znajdowały się na Biuletynie Informacji Publicznej przed rokiem 2019 powinny być teraz dostosowane cyfrowo?
- Jak interpretować prawidłowo ustawę o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych? Jakie obowiązki dla urzędników zajmujących się dostępnością cyfrową wynikają z tej ustawy?
6. Zwiększanie świadomości otoczenia – jak zachęcić osoby spoza urzędu do przesyłania materiałów w wersji dostępnej cyfrowo?
- Jak zwiększyć świadomość przełożonych na temat konieczności zapewniania dostępności cyfrowej?
- Jak zachęcić osoby spoza urzędu do przesyłania materiałów w wersji dostępnej cyfrowo np. geodetów, którzy przesyłają ogłoszenia do opublikowania?
- Jak przekonać pracowników, aby przesyłali materiały dostępne cyfrowo do koordynatora do spraw dostępności?
- Jak uświadamiać pracowników urzędów, że teksty alternatywne są ważne i należy je tworzyć?
- Jak zmieniać podejście ludzi w urzędzie, aby dostrzegali, że wprowadzane przepisy dotyczące zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami są potrzebne?
7. Inne – problematyczne zagadnienia, jak zdobyć budżet na zapewnianie dostępności cyfrowej w urzędzie?
- Jaką wiedzę powinna posiadać osoba, która zaczyna pracę jako koordynator do spraw dostępności cyfrowej?
- W jakim celu na stronie urzędu do treści jest dołączony tłumacz w języku migowym, jeśli osoba niesłysząca ze sprawnym wzrokiem może również przeczytać ten tekst?
- Jak organizować czas pracy, aby móc spełniać wszystkie warunki zapewniania dostępności dla osób niepełnosprawnych?
- W jaki sposób weryfikować czy ułatwienia, które są wprowadzane dla osób ze szczególnymi potrzebami są użyteczne i spełniają swoje funkcje?
- Co zrobić, jeśli inne instytucje przesyłają dokumenty w formie skanów? Czy należy te petycje, pisma we własnym zakresie przerabiać graficznie?
- Jak zdobyć budżet na zapewnienie dostępności cyfrowej w urzędzie?
- Czym się kierować przy wyborze firmy zewnętrznej do wykonania zlecenia z zakresu dostępności cyfrowej?
- Jak często należy dokonywać audytu dostępności cyfrowej? Jak wygląda jego przeprowadzenie, jak często należy robić audyt?
- Jak reagować na skargi dotyczące braku dostępności cyfrowej?
- Złożoność dokumentów urzędniczych, a WCAG 2.1 - dlaczego trudno połączyć te dwa aspekty?
- Ekspertów od WCAG 2.1 jest niewielu, często korzysta się z usług ludzi spoza urzędu. W jaki sposób weryfikować umiejętności i doświadczenie takiej osoby?
- Jakie są zalety ze zwiększenia kart usług świadczonych przez Internet?
Prowadzący
Tomasz Bajon - jest absolwentem Politechniki Śląskiej, obecnie spełnia obowiązki z zakresu zapewniania dostępności cyfrowej na stanowisku Informatyka Urzędu w Urzędzie Gminy Pilchowice. Jest praktykiem, który posiada jedenastoletnie doświadczenie pracy w samorządzie. Posiada tytuł certyfikowanego audytora wiodącego normy ISO 27001. W pracy zawodowej zajmuje się szeroko pojętą informatyką, w tym stronami internetowymi oraz bezpieczeństwem danych.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.