W programie m.in., wybrane zagadnienia:
• Jakie obowiązki urzędnika wynikają z uchwały antysmogowej?
• Jaką rolę pełni gmina w walce ze smogiem?
• Program „Czyste powietrze” - co zmieniło się po 15 maja? Porównanie zmian
• Jak powinna wyglądać inwentaryzacja pieców i kotłów?
• Gmina nie ma szans ani fizycznej możliwości skontrolowania wszystkich pieców po wymianie – co zrobić w takiej sytuacji? Jak sobie radzić z tym problemem?
• Sprawozdania do urzędu marszałkowskiego – co robić, jeśli gmina nie jest w stanie zebrać niektórych danych, a urząd marszałkowski mówi, że musi sobie z tym jakoś poradzić? Jak i skąd pozyskiwać informacje na temat tego, ile pieców zostało wymienionych w gminie? Jakie najważniejsze dane muszą zostać zawarte w sprawozdaniu?
• PRZYKŁAD: mieszkaniec dzwoni, że jego sąsiad pali w piecu jakimiś niedozwolonymi środkami; gmina jedzie z policją na kontrolę, a ta osoba mówi, że pali węglem, ale słabszej jakości – co robić? Czy karać takiego mieszkańca mandatem?
Szczegółowy program szkolenia:
Program „Czyste Powietrze” – zdrowie, środowisko, finanse
• Co zmieniło się po 15 maja? – porównanie zmian.
• Jak powinien wyglądać poprawnie złożony wniosek mieszkańca? Czy muszą być załączone jakieś załączniki? Jeżeli tak, to jakie? Jakie są najważniejsze elementy? Jakie założenia musi spełnić wnioskodawca?
• Na jakiej podstawie przyznawane są pieniądze z programu?
• Wyjaśnienie kwestii kwalifikowania się budynku do dofinansowania - dofinansowania są różne w zależności od tego, w którym roku powstał Przykład: inaczej traktowane są budynki z 2012 roku, inaczej z 2018 roku a inaczej te najnowsze…
• Jak tworzyć wewnętrzny regulamin wymiany pieców? Co powinien zawierać?
• Czy można łączyć różne dostępne programy ze sobą? Czy są jakieś wykluczenia?
• Wybór pieca - czy mieszkańcy mogą wybierać sobie piece? Jakie wymogi musi spełniać? Jakie certyfikaty, gabaryty musi posiadać?
• Co w momencie gdy ma się już jakieś ogrzewanie ekologiczne a chce się zrobić termomodernizację budynku?
• Jakie są normy emisyjne 5 generacji?
• Jak wygląda procedura wymiany kotłów? Jakie wnioski gmina powinna odrzucić?
• Jakie dokumenty są potrzebne przy wymianie pieców?
• Jak wygląda postępowanie przy dotacjach o piece? Z czym gminy mają największe problemy?
• Jak liczyć ulgę termomodernizacyjną?
• Gdzie znajdują się punkty newralgiczne w utracie ciepła? Jak je minimalizować?
• Jak zachęcić mniej zamożnych mieszkańców do wymiany pieców oraz innych programów?
• Jakie warunki musi spełniać mieszkaniec, aby otrzymać dofinansowanie na termomodernizacje? Jakie dokumenty musi złożyć?
• Co musi zawierać wzór umowy przy wymianie pieców?
• Jakich dokumentów wymaga Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska?
• PONE (Program Ograniczenia Niskiej Emisji) – czy jest obligatoryjny?
• Jak wygląda badanie dochodów mieszkańca? Jak dokładnie je wyliczyć?
• Jak wspomóc mało zamożnych mieszkańców?
Jak skutecznie przeprowadzać kontrole oraz reagować w przypadku zgłoszeń mieszkańców?
• Sprawozdania do urzędu marszałkowskiego – co robić, jeśli gmina nie jest w stanie zebrać niektórych danych, a urząd marszałkowski mówi, że musi sobie z tym jakoś poradzić? Jak i skąd pozyskiwać informacje na temat tego, ile pieców zostało wymienionych w gminie? Jakie najważniejsze dane muszą zostać zawarte w sprawozdaniu?
• Kontrola podmiotów korzystających ze środowiska – PRZYKŁAD: lokalna piekarnia posiadająca piec, musi stosować odpowiednie paliwa; działania te nie wymagają żadnych zezwoleń, ale mieszkańcy skarżą się, że jest dziwny dym i zapach – co urzędnik może sprawdzić w trakcie kontroli? Jak wygląda postępowanie administracyjne w takim wypadku? Czy po sygnale od mieszkańców gmina musi kierować skargi do inspekcji, czy sama może to skontrolować?
• Co można zrobić, gdy mieszkaniec anonimowo zgłasza, że sąsiad (nie podaje jego danych) spala śmieci?
• Co robić w sytuacji, gdy gmina wie, że mieszkaniec pali niewłaściwymi środkami, zostaje zapowiedziana kontrola, ale mieszkaniec zdążył wszystko sprzątnąć i kontrola nic nie wykazała? Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Jak udowodnić, że mieszkaniec pali niedozwolonymi substancjami?
• Jak ustalać wysokość kar dla mieszkańców za nieprzestrzeganie przepisów? PRZYKŁAD: mieszkaniec dzwoni, że jego sąsiad pali w piecu jakimiś niedozwolonymi środkami; gmina jedzie z policją na kontrolę, a ta osoba mówi, że pali węglem, ale słabszej jakości – co robić? Czy karać takiego mieszkańca mandatem?
• Jakie dokumenty należy sporządzać po rutynowych kontrolach kotłów?
• Jak postępować, gdy mieszkaniec zgłasza, że Kowalski pali śmieci?
• Co może zrobić gmina, gdy mieszkaniec zawiadamia, że zakład X spala śmieci?
• Czy mieszkaniec może na podwórku palić ognisko? Jeżeli tak, to czym powinien palić?
• Jak przeprowadzać kontrole w gminie, gdy nie ma straży gminnej? Jakie wymogi musi spełniać osoba, która zajmie się kontrolą?
• Gmina nie ma szans ani fizycznej możliwości skontrolowania wszystkich pieców po wymianie – co zrobić w takiej sytuacji? Jak sobie radzić z tym problemem?
• Jakie są rekomendowane rodzaje paliw? Czym mieszkańcy mogą palić w piecach?
• Jak wygląda kontrola pod kątem uchwały antysmogowej?
• Jak dokonać pomiaru wilgotności drewna?
• Jak określać ziarnistość węgla? Co na ten temat mówi uchwała antysmogowa? Rozbieżności między uchwałami antysmogowymi a ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
• Gdzie zgłaszać, że ktoś sprzedaje złe paliwo? Jakie certyfikaty musi mieć paliwo?
• Co powinno znaleźć się w pokontrolnym piśmie urzędniczym, jeżeli stwierdzone zostaną nieprawidłowości?
• Jakie konsekwencje może ponieść mieszkaniec za palenie w piecu niedozwolonymi środkami?
• Jakie konsekwencje może ponieść mieszkaniec palący śmieci? Jak gmina może ukarać takiego mieszkańca?
• Jak wszczynać postępowanie w stosunku do osób, które palą śmieci?
• Na jakiej podstawie prawnej urzędnik może wejść na posesję i dokonać kontroli?
• Kiedy urzędnik może wejść na posesję mieszkańca? Czy musi być w asyście policjanta? Jak wygląda procedura kontrolna?
• Czy można przeprowadzić kontrolę bez zapowiedzi?
• Jakie obowiązki urzędnika wynikają z uchwały antysmogowej?
• Skąd brać pieniądze na analizę próbek w laboratorium?
• Jak obciążyć mieszkańca opłatą za badanie składu popiołu?
• Jak reagować na zgłoszenia mieszkańców? Co może urzędnik, a czego nie?
• Jak powinny wyglądać kontrole przed i po zamontowaniu nowego pieca? Jak pisać raporty z kontroli? Co muszą zawierać? Czego nie można pominąć? Na co zwracać największą uwagę?
• Jak często powinny być przeprowadzane kontrole kotłów i spalanego w nich paliwa? Czy są z góry ustalone zasady?
Jak zachęcić mieszkańców do udziałów w dostępnych programach? Jak podnieść ich świadomość? Jak skutecznie realizować Program Ochrony Powietrza?
• Co robić, gdy był już ustalony regulamin, ale Polska Izba Ekologii miała uwagi, że brakowało zagadnień związanych z ustawą antysmogową? Czy regulamin zawsze musi mieć zagadnienia z ustawy antysmogowej?
• Jakie kary czekają na gminy, które nie wprowadzają programów ekologicznych na swoich terenach?
• Jak będą wyglądały zapowiadane kontrole zarządów gmin na terenach gmin? Co będzie kontrolowane?
• Poziomy alarmowe – kiedy się pojawiają?
• Co gmina może zrobić przy słabych przepisach i małym budżecie?
• Jakie przepisy obligują do czynności?
• Do czego według przepisów, gmina jest zobligowana?
• Jak skutecznie informować mieszkańców o dostępnych możliwościach?
• Jaką gmina pełni rolę w walce ze smogiem?
• Jakie gmina ma obowiązek opracować zasady?
• Gdzie gmina może szukać wsparcia oraz pieniędzy na programy?
• Jak wyliczać opłaty za korzystanie ze środowiska?
• Jakie są obowiązki mieszkańca w zabudowie jednorodzinnej oraz wielorodzinnej?
• Jak powinna wyglądać inwentaryzacja pieców i kotłów? Jak ją dobrze przeprowadzić?
• Jak zachęcić mieszkańców do korzystania z wybranych programów?
• Jak radzić sobie z opornymi mieszkańcami?
• Jak najlepiej reklamować dostępne programy? Jakie akcje promocyjne można prowadzić?
• Jak edukować i zachęcać ludzi starszych, niezamożnych, którzy ogrzewają się piecami kaflowymi (które spełniają również inne funkcje) aby zmieni formę ogrzewania na ekologiczną?
Prowadzący
Anna Dębiec - od 1991r. zatrudniona w Urzędzie Miejskim w Sosnowcu w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa, aktualnie Wydziale Ekologii i Gospodarki Odpadami, na stanowisku kierownika referatu ochrony środowiska. W trakcie pracy w Urzędzie zajmuje się tematyką ochrony powietrza, zarówno w zakresie udzielania pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, przyjmowania zgłoszeń instalacji nie wymagających pozwolenia, pozwoleń zintegrowanych, zezwoleń na udział w systemie handlu emisjami, jak również kontroli, rozpatrywania skarg i wniosków, a także współpracy przy opracowywaniu programów ochrony środowiska i raportów z ich realizacji, Programu Ograniczania Niskiej Emisji (opracowywanie regulaminów udzielania dotacji z budżetu miasta na zadania ochrony środowiska i gospodarki wodnej), jak również sporządzanie corocznych sprawozdań z realizacji programów ochrony powietrza dla woj. śląskiego.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.