Wideoszkolenie: Usuwanie azbestu

Co zrobić, gdy mieszkaniec nie złożył deklaracji azbestowej? Jak organizować współpracę z firmami zajmującymi się utylizacją azbestu? Co zrobić, gdy gmina nie ma środków na dofinansowanie utylizacji azbestu?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane jest do pracowników urzędów gmin oraz starostw powiatowych, w Wydziale Środowiska, a także innych działach odpowiedzialnych za kwestie ochrony środowiska. Adresatami szkolenia są m.in.: kierownicy wydziałów, specjaliści ds. ochrony środowiska, inspektorzy ochrony środowiska, osoby odpowiedzialne za zarządzanie azbestem, a także pracownicy zajmujący się przyjmowaniem i weryfikowaniem deklaracji dotyczących usuwania azbestu oraz realizacją zadań wynikających z obowiązujących przepisów prawnych w tej dziedzinie.


Bezpieczne usuwanie azbestu – formalności pod kontrolą
Urzędnicy zdobędą kompleksową wiedzę na temat obowiązujących przepisów dotyczących azbestu, w tym zasad jego usuwania oraz konsekwencji prawnych za nieprzekazanie wymaganych informacji. Omówione zostaną również procedury kontrolne i administracyjne, a także skuteczne metody egzekwowania przepisów. Szkolenie pozwoli uczestnikom lepiej rozumieć zagrożenia związane z azbestem oraz unikać potencjalnych sankcji, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i zgodności z regulacjami prawnymi.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak wygląda proces wystawiania upomnień i nakładania kar?
  • Jak organizować odbiór i utylizację azbestu, tak aby zamknąć się w budżecie?
  • Co w sytuacji, kiedy właściciel nie potrafi określić stopnia pilności usunięcia azbestu?
  • Co zrobić, gdy mieszkaniec domaga się dofinansowania, ale programy wsparcia są niepewne?
  • Jak przekazywać mieszkańcom informacje o procedurach usuwania azbestu?
  • Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy zdejmą azbest, ale nie mają pieniędzy na nowy dach?
  • Jak postępować w przypadku nieprawidłowego składowania azbestu przez mieszkańców – kiedy wystarcza pouczenie, a kiedy powinny być podejmowane surowsze kroki?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Informacja o wyrobach zawierających azbest,
  • Ocena użytkowania wyrobów zawierających azbest,
  • Wzór oznakowania instalacji lub urządzeń zawierających azbest,
  • Wzór oznakowania dróg utwardzonych odpadami zawierającymi azbest,
  • Deklaracja uczestnictwa w zdaniu związanym z usuwaniem azbestu i wyrobów zwierających azbest

Szczegółowy program szkolenia:

I. Inwentaryzacja azbestu

  • Jak prowadzić bazę inwentaryzacyjną azbestu, tak żeby ułatwiała weryfikację wniosków (informacji)?
  • Czy wprowadzać dane do bazy mimo dużych rozbieżności, czy wstrzymywać ich wpisanie?
  • Czy bardziej ufać danym podawanym przez mieszkańców, czy tym zebranym przez pracowników terenowych?
  • Co zrobić, jeśli brakuje informacji o tym, co dokładnie zostało zdjęte z dachów?
  • Jak poprawnie obliczyć powierzchnię azbestu, skoro wielu mieszkańców ma z tym problem?

II. Zgłoszenia azbestu i obowiązki mieszkańców

  • Co zrobić, gdy mieszkaniec nie złożył deklaracji azbestowej?
  • Co zrobić, gdy mieszkańcy nie rozumieją, jak wypełnić deklarację, bo w rozporządzeniu brakuje jasnych instrukcji?
  • Jakie są procedury upominania mieszkańców, którzy nie zgłosili azbestu?
  • Jak postępować, gdy mieszkaniec pyta, czy zgłosił azbest związany z jego nieruchomością?
  • Jak sprawdzić, czy zostały złożone obowiązkowe deklaracje azbestowe przez mieszkańców, w sytuacji gdy brakuje do tego narzędzi?
  • Jak dokładnie uwzględniać w dokumentacji azbest już zebrany i spakowany na palety?
  • Jak ułatwić mieszkańcom składanie dokumentów, skoro każda deklaracja wymaga indywidualnego podejścia?
  • Czy mieszkańcy, którzy już nie mają azbestu, muszą składać zerową deklarację?
  • Czy zgłoszenia od osób, które już usunęły azbest, powinny być nadal uwzględniane w ewidencji?

III. Ocena pilności usunięcia azbestu

  • Co w sytuacji, kiedy właściciel nie potrafi określić stopnia pilności usunięcia azbestu?
  • Jak postępować, gdy właściciel nieruchomości nie wie, jak określić stopień pilności usunięcia azbestu?
  • Jakie informacje należy przekazać mieszkańcom, aby pomóc im określić stopień pilności usunięcia azbestu?

IV. Nieprawidłowości w inwentaryzacji i skargi mieszkańców

  • Co zrobić, gdy mieszkaniec zgłasza błąd między inwentaryzacją a stanem budynku?
  • Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy zdejmą azbest, ale nie mają pieniędzy na nowy dach?
  • Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy twierdzą, że „nikt ich nie poinformował” o obowiązku zgłaszania azbestu?
  • Czy da się doprecyzować wnioski, żeby azbest na dachu i ten już zdemontowany były uwzględniane oddzielnie?

V. Dofinansowanie usuwania azbestu

  • Co zrobić, gdy mieszkaniec pyta o możliwość dofinansowania na usunięcie azbestu?
  • Jak wyjaśnić mieszkańcom, dlaczego nie mogą otrzymać dofinansowania z programu „Czyste Powietrze”?
  • Co zrobić, gdy mieszkaniec domaga się dofinansowania, ale programy wsparcia są niepewne?
  • Jakie działania można podjąć, gdy nie ma pewności, czy dofinansowanie na usuwanie azbestu zostanie uruchomione?
  • Czy można jakoś połączyć programy utylizacji azbestu z dofinansowaniem na nowe pokrycie dachowe?
  • Co robić, gdy gmina nie ma środków na dofinansowanie, ale mieszkańcy oczekują wsparcia?
  • Jak zabezpieczyć budżet gminy na utylizację azbestu, gdy nie ma pewności co do dostępności środków z funduszy wojewódzkich?
  • Dlaczego tylko rolnicy dostali dofinansowanie na dachy w ubiegłym roku?

VI. Proces usuwania i utylizacji azbestu

  • Jak organizować współpracę z firmami zajmującymi się utylizacją azbestu?
  • Jakie zasady obowiązują przy ustawianiu pojemników na odpady zawierające azbest?
  • Jak organizować odbiór i utylizację azbestu, tak aby zamknąć się w budżecie?
  • W jaki sposób gmina rozlicza usuwanie azbestu i jakie dokumenty są potrzebne do potwierdzenia odbioru?
  • Jak wygląda proces składania wniosków o dofinansowanie i jak długo trwa?

VII. Egzekwowanie przepisów i kary

  • Jak wygląda proces wystawiania upomnień i nakładania kar?
  • Co zrobić, gdy mieszkaniec pyta, kto nakłada kary za brak zgłoszenia azbestu?
  • Jak odpowiedzieć mieszkańcowi, który obawia się kar za brak zgłoszenia azbestu?
  • Jak postępować w przypadku nieprawidłowego składowania azbestu przez mieszkańców – kiedy wystarcza pouczenie, a kiedy powinny być podejmowane surowsze kroki?
  • Jakie kroki należy podjąć w przypadku źle składowanego azbestu?

VIII. Informowanie mieszkańców

  • Jak przekazywać mieszkańcom informacje o procedurach usuwania azbestu?
  • Jak informować mieszkańców o obowiązku deklaracji azbestu?
  • Jak wytłumaczyć procedurę usuwania azbestu osobom, które dzwonią z pytaniami?
  • Jak pomóc mieszkańcom w odnalezieniu swojej działki na mapie, żeby uniknąć błędów we wniosku?

IX. Problemy organizacyjne i administracyjne

  • Jak radzić sobie z natłokiem zgłoszeń, gdy mieszkańcy składają dokumenty na ostatnią chwilę?
  • Co zrobić, gdy Geoportal się zacina lub nie pokazuje poprawnych numerów działek?
  • Co zrobić, gdy baza azbestowa się zacina i utrudnia pracę?
  • Jak rozdzielić dwie działki przypisane do jednego numeru właściciela, żeby uniknąć błędów w bazie?
  • Co zrobić, gdy mieszkańcy zgłaszają dachówkę, a w rzeczywistości okazuje się, że to azbest?
  • Jak wygląda procedura wymiany dachu dla rolników w ramach programów agencyjnych?
  • Jak najprościej wytłumaczyć mieszkańcom, jak obliczyć powierzchnię azbestu?
  • Jak docierać do większej liczby osób i zachęcać ich do składania wniosków?
  • Jak skutecznie oszacować ilość azbestu, skoro często pojawiają się błędy w zgłoszeniach?

Prowadzący

Marek Siry– Inspektor ds. ochrony środowiska w Urzędzie Gminy Żary.Posiada 8-letnie doświadczenie w realizacji gminnego Programu usuwania azbestu, w tym w skutecznym pozyskiwaniu środków z WFOŚiGW na działania związane z jego eliminacją.Na co dzień zajmuje się również procedowaniem decyzji środowiskowych, a także wydawaniem zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Dzięki wieloletniej praktyce w administracji publicznej doskonale zna procesy związane z ochroną środowiska na szczeblu gminnym i skutecznie doradza w zakresie stosowania przepisów ochrony przyrody i gospodarki odpadami. Absolwent Politechniki Wrocławskiej na Wydziale Inżynierii Środowiska.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
09 maja 2025

Podobne szkolenia