W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie są nowe obowiązki zamawiających związane z umowami?
- Co to znaczy, że Zamawiający i wykonawca „obowiązani są współdziałać przy wykonaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego”? Jak daleko winna sięgać ta współpraca?
- Jak prawidłowo określić termin realizacji w miesiącach lub tygodniach, a kiedy można zapisać go określoną datą graniczną?
- W jakich przypadkach musi być podwyższane wynagrodzenie i na czym polega waloryzacja cen?
- Jak w praktyce stosować zapisy o zmianach o wartości odpowiednio do 10%/15% umowy, czy są jakieś ograniczenia formalne w tym zakresie?
- Jakie są różnice między gwarancją a rękojmią?
- Czym jest raport z realizacji zamówienia i jak go sporządzić?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Uczestnicy dostaną przykłady zapisów waloryzacyjnych!
Szczegółowy program szkolenia:
Co zmieniło się w przepisach dotyczących umów o zamówienia publiczne?
- Jakie główne zmiany wprowadziła nowa ustawa Prawo zamówień publicznych?
- Które przepisy stosować do umów zawartych przed 1 stycznia 2021 r.?
- Jakie są nowe obowiązki zamawiających związane z umowami?
- Co to znaczy, że Zamawiający i wykonawca „obowiązani są współdziałać przy wykonaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego”? Jak daleko winna sięgać ta współpraca?
- Czy umowa musi być zawarta elektronicznie?
- Czym różni się postać od formy elektronicznej?
- Czy umowę można zawrzeć po upływie terminu związania ofertą?
- Czy osoba podpisująca umowę lub aneks musi składać oświadczenie o braku konfliktu interesów?
Jak prawidłowo opracować zapisy przyszłej umowy?
- Czy lepiej stosować wzór umowy czy istotne postanowienia umowy?
- Co jest bardziej praktyczne: przygotowanie przetargu raz na kilka lat czy powtarzanie co roku?
- Jakie elementy powinna zawierać umowa?
- Jak prawidłowo określić termin realizacji w miesiącach lub tygodniach, a kiedy można zapisać go określoną datą graniczną?
- Co to są klauzule abuzywne?
- Czym różnię się „opóźnienie” od „zwłoki” wykonawcy i jakie są konsekwencje tego rozróżnienia dla zapisów umownych?
- Czy można przewidywać możliwości ograniczenia zakresu zamówienia i jakie warunki trzeba spełnić, aby zrobić to zgodnie z prawem?
- Co to jest prawo opcji i kiedy można je stosować?
- Czy do umowy trzeba wprowadzać odniesienia do kryterium oceny ofert?
- Kiedy do wzoru umowy konieczne jest wprowadzenie kontroli zatrudnienia na umowę o pracę?
Elementy umowy z terminem realizacji powyżej 12 miesięcy
- Kiedy można zawrzeć umowę dłuższą niż 4 lata?
- W jakich przypadkach musi być podwyższane wynagrodzenie?
- Na czym polega waloryzacja cen?
- Jakich wskaźników należy użyć do waloryzacji?
- Czy zamawiający musi indeksować ceny po roku trwania umowy?
- Jak ustalać płatności częściowe?
Zmiany umowy
- Kiedy zmiana zawartej umowy jest istotna?
- Na jakiej podstawie można zmienić termin realizacji? Jaki podać powód/argument? Czy można to zrobić gdy termin był kryterium oceny ofert?
- Jakie okoliczności warto przewidzieć jako przyczyny zmiany umowy?
- Jak w praktyce stosować zapisy o zmianach o wartości odpowiednio do 10%/15% umowy, czy są jakieś ograniczenia formalne w tym zakresie?
- Które z możliwości zmiany umowy dopuszczone w art. 455 ustawy pzp zdarzają się najczęściej w praktyce, a które są najbardziej ryzykowne?
- Kiedy konieczne jest sporządzenie ogłoszenia o zmianie umowy?
- Czy każda zmiana wymaga aneksu?
- Kto może przeprowadzić postępowanie ugodowe?
Zapisy dotyczące podwykonawstwa
- Czy zamawiający musi wprowadzać do umowy paragraf dotyczący podwykonawców?
- Czy wykonawca może w trakcie realizacji umowy wprowadzić podwykonawcę jeśli w ofercie deklarował osobiste wykonanie?
- Czy wykonawca musi wskazywać wszystkich podwykonawców i co jeśli ich nie wskaże?
- Czy zamawiający musi kontrolować pracę podwykonawcy?
- Czy zamawiający musi ingerować w zapisy umowy o podwykonawstwo?
- Kiedy zamawiający musi dokonać bezpośredniej zapłaty podwykonawcy?
- Czy zamawiający musi badać podwykonawcę pod kątem spełniania warunków udziału w postępowaniu i podstaw wykluczenia?
Formy zabezpieczające interes zamawiającego
- Czy zamawiający musi wymagać zabezpieczenia należytego wykonania umowy i rękojmi?
- Jakie kary trzeba zapisać w umowie?
- Czy zamawiający ma dowolność w ustalaniu wysokości kary umownej?
- Jakie są różnice między gwarancją a rękojmią?
- Czy można żądać polisy OC?
- Jakich kar nie wolno naliczać?
Zakończenie umowy
- Kiedy należy wysłać ogłoszenie o wykonaniu umowy?
- Czym jest raport z realizacji zamówienia i jak go sporządzić?
- Czy można aneksować umowę po upływie terminu realizacji?
- Kiedy zamawiający może odstąpić od umowy?
- Kiedy umowa podlega unieważnieniu i jakie są tego konsekwencje?
Relacja pomiędzy procesem zawierana umów a dyscypliną finansów publicznych
Konsekwencje nienależytego wykonywania umów o zamówienie publiczne a przesłanki wykluczenia z postępowania o udzielenie innego zamówienia
Prowadzący
Paweł Nocoń - Kierownik w Wydziale Zamówień Publicznych Urzędu Miasta Rzeszowa, prowadzący postępowania dla wydziałów Urzędu, jak i dla jednostek miejskich w ramach pomocniczych działań zakupowych. Prowadzi postępowania krajowe i unijne, drobne i te za kilkadziesiąt milionów złotych, głównie na roboty budowlane. Ekspert w dziedzinie zamówień publicznych, praktyk, od 18 lat pracujący w zamówieniach publicznych po stronie zamawiającego.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.