W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- W jaki sposób wprowadzać do systemu deklaracje mieszkańców?
- W jaki sposób poruszać się po systemie ZONE?
- Jakie moduły są obligatoryjne do wypełnienia podczas wykonania np. kontroli spalania odpadów?
- Czy kontrole źródeł ciepła są obowiązkiem urzędu? Jaka jest do tego podstawa prawna?
- Czy gmina ma obowiązek przeprowadzić inwentaryzację, jeżeli mieszkaniec tego zażąda?
- Wcześniej była wykonywana kopia potwierdzenia kontroli (dla mieszkańca i urzędników) - czy aktualnie, wystarczy jedynie potwierdzenie z terminala?
- Czy przeprowadzenie inwentaryzacji można zlecić firmie zewnętrznej?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Pytania uczestników, na które udzieliliśmy odpowiedzi podczas ostatniego szkolenia:
- Czy trzeba zmienić deklarację, jeżeli zmienił się właściciel, a deklaracja jest do konkretnego budynku, a nie do osoby?
- Czy w deklaracji w CEEB jest opcja notatek, w których można dopisać, że zmiana dotyczyła dodania numeru domu?
- Czy przy kominku zaznaczamy ogrzewanie CO?
- Jakie są prawne sankcje za niezłożenie deklaracji CEEB?
- Kocioł jest na pellet z zasobnikiem, do którego została dokupiona grzałka elektryczna. Czy w deklaracji powinniśmy wpisać bojler elektryczny?
- Zarządcy budynków składają deklaracje, w których wpisują adres i numeru budynków, np. 10-15. Przy wyszukiwaniu konkretnego adresu system tego nie widzi. Takie sytuacje najczęściej zdarzały się w przypadku miejskiej sieci ciepłowniczej. Czy taki sposób złożenia deklaracji jest poprawny?
- Deklaracje były złożone na numeru budynku, np. 41 A. Obecnie jest problem z wyszukiwaniem budynków, które mają przerwę między liczbą a literą. Co w takim przypadku?
- Mamy wprowadzony w dotacjach gminny program dofinansowanie na wymianę źródeł ciepła. Czy naszym obowiązkiem jest wpisanie w moduł „dofinansowanie” udzielonych wszystkich dotacji mieszkańcom?
- Czy jest możliwość wydrukowania pustego protokołu?
- Jeżeli wprowadzamy dane dot. kontroli nieczystości ciekłych, to czy raporty z takich kontroli można uzyskać?
- Jak dokonać inwentaryzacji w systemie ZONE? Czy jest gdzieś ogólnodostępna instrukcja?
- Czy po wyfiltrowaniu pieców pozaklasowych, deklaracje które zostały wprowadzone po raz drugi ze względu na zmianę właściciela będą się dublować?
- Jakie są pozycje do wypełnienia przy kontroli nieczystości ciekłych?
2. Praca w systemie ZONE — co zrobić, gdy jest nowy właściciel mieszkania? Jak wprowadzić korektę?
- W jaki sposób dokonać korekty numeru nadanego pod dotowanie węgla?
- W jaki sposób wprowadzać do systemu deklaracje mieszkańców?
- W jaki sposób wyszukiwać deklaracje w systemie?
- Co oznacza, że deklaracja jest złożona, niezłożona albo nowa?
- Jak wprowadzić zmiany w systemie ZONE w przypadku zmiany adresu budynku?
- W jaki sposób dokonać korekty wniosku dotyczącego źródła ciepła?
- W systemie nie ma możliwości wpisania daty wprowadzenia deklaracji — czy można to pominąć? Czy da się tę informację umieścić w systemie?
- Jak tworzyć statystyki z danych zawartych w systemie? Np. na temat zużycia paliw?
- Co zrobić w sytuacji, gdy w raportach są rozbieżności? W innych modułach są inne liczby?
- Co zrobić w sytuacji, gdy w gminie zmieniła się część adresów?
- Co zrobić w sytuacji, gdy w systemie widnieje informacja, że w danym budynku jest konieczna wymiana źródła ciepła, ale budynek został wyburzony?
- Czy jest możliwość wprowadzenia danych o budynku do systemu ZONE przez nadzór budowlany przy jego odbiorze?
- Co zrobić w sytuacji, gdy system nie wyszukuje deklaracji, natomiast mieszkaniec upiera się, że taką deklarację złożył?
- Co, jeżeli mamy zgłoszenie z systemu ZONE i brak adresu do korespondencji?
3. Zagadnienia techniczne — jak działają nowo wprowadzone moduły do systemu ZONE?
- Co zrobić w przypadku, gdy przy wypełnianiu deklaracji zrobi się błąd?
- W jaki sposób zaciągnąć dane z systemu ZONE?
- W jaki sposób poruszać się po systemie ZONE?
- Jakie dane można uzyskać/wygenerować z systemu ZONE?
- Jak działa zakładka dotycząca deklaracji?
- Nadpisywanie deklaracji — czy da się tego uniknąć?
- W jaki sposób wyszukiwać informacje w systemie?
- W jaki sposób nadać uprawnienia urzędnikom i udostępnić im system jako administrator?
- Jak nadaje się uprawnienia innym osobom?
- Kto w przypadku nadania uprawnień ma złożyć wniosek?
- Czy administrator może sam złożyć wniosek, a następnie go rozpatrzyć - np. w przypadku, gdy urząd decyduje, żeby nadać komuś uprawnienia?
- W jaki sposób korzystać w modułów w systemie ZONE?
- Kto może mieć dostęp do systemu ZONE?
- W jaki sposób generować raporty?
- Co zrobić w przypadku, gdy raporty się dublują?
- Co zrobić, gdy system nie przyjmuje danych?
- Co zrobić, jeśli nie ma się dostępu do systemu ZONE jako gmina?
- W jaki sposób działa moduł raportowania?
- W jaki sposób można wygenerować raport z poprawnymi danymi?
- Jak upewnić się, czy dane w raporcie są poprawne?
- Jak działa system ZONE? Od A do Zet
- Co zrobić z błędami systemu? Jak kontaktować się ze wsparciem technicznym?
- Dlaczego nie ma się dostępu do wszystkich modułów w systemie ZONE?
- W jaki sposób otrzymać dostęp do wszystkich modułów w ZONE?
- Czy powinno się mieć dostęp do wszystkich modułów w ZONE?
- W jaki sposób założyć konto w systemie ZONE?
- Jak uruchomić konto w systemie ZONE? - KROK PO KROKU
- Jak aktywować konto w systemie ZONE?
- Po jakim czasie od założenia konto powinno być aktywne?
- Kiedy należy skontaktować się z pomocą techniczną?
- Co oznaczają statusy w odniesieniu do akceptacji konta?
- Wprowadzenie do systemu — co jest, do czego i po co?
- Jak aktywować nowego użytkownika?
- Co zrobić w przypadku, gdy system nie wyszukuje adresu?
- Co zrobić w przypadku, gdy system nie wyszukuje deklaracji?
- W jaki sposób korzystać z modułu dotyczącego raportów?
4. Obowiązki wynikające z systemu — czy kontrole może wykonywać straż miejska? Jak w praktyce wygląda zamówienie przeglądu przewodów kominowych i jaka jest rola kominiarzy? Czy gmina powinna typować uprawnionionych kominiarzy i jak ich weryfikować? Jakie są zadania gminy w tym zakresie?
- Co zrobić w sytuacji, gdy w deklaracji nie podano danych? Czy należy wezwać do uzupełnienia? Czy da się to zrobić przez system?
- Które dane, w którym module są obowiązkowe do uzupełnienia, a które obligatoryjne?
- Jakie zadania ma gmina w związku z systemem ZONE?
- Jaka jest podstawa prawna nakazująca urzędowi korzystania z systemu ZONE?
- Czy są jakieś przepisy regulujące korzystanie i wprowadzanie danych do systemu ZONE?
- Czy kontrole dotyczące spalania odpadów i nieczystości ciekłych należy umieszczać w systemie ZONE? Czy jest to obligatoryjne?
- Czy należy dokonywać kontroli?
- Jakie moduły są obligatoryjne do wypełnienia, wykonując np. kontrolę spalania odpadów?
- Czy konieczna będzie weryfikacja, czy dane wprowadzone podczas autoinwentaryzacji są poprawne?
- Czy w przypadku kontroli zbiorników bezodpływowych lub odpadów można wpisać jedynie dane z tych obszarów, a w reszcie modułów „brak danych”?
- Jakie są obowiązki urzędu związane z systemem ZONE?
- Jakie są moduły w systemie ZONE? Do czego są przeznaczone? Jak działają?
- Czy wydział ochrona środowiska jest zobligowany jedynie do wprowadzania deklaracji rodzajów źródeł ciepła do systemu ZONE?
- Co zrobić w sytuacji, gdy nie ma się jeszcze dostępu do systemu ZONE?
- Czy gmina ma obowiązek działania na systemie ZONE? Co w przypadku, gdy nie ma się jeszcze do niego dostępu?
- Czy urzędnicy są zobowiązani do wykonania świadectwa energetycznego?
- Czy należy kontrolować, kto ma dostęp do systemu i jakie dane wprowadza?
- Czy administrator ma obowiązek kontrolować to, czy dane wpisywane przez inne osoby są pełne i poprawne?
- Jakie dane pracownik ochrony środowiska musi wprowadzać do systemu, a jakie jedynie może?
- Czy MOPS może mieć dostęp do wszystkich danych z systemu ZONE? Czy jedynie do wybranych modułów?
- Jak określić i zaznaczyć, jakie jest źródło ciepła w budynku wielorodzinnym?
- Czym jest budynek gospodarczy?
- Co w przypadku, gdy otrzymamy zawiadomienie, że pod pewnym adresem nie ma zgłoszonej deklaracji CEEB?
5. Kontrola źródeł ciepła — czy urzędnicy muszą dokonywać kontroli w związku z deklaracjami o źródle ciepła?
- Jaki dokument prawny określa liczbę koniecznych do przeprowadzenia kontroli?
- Co zrobić w sytuacji, gdy wpłynie anonimowe zgłoszenie, że ktoś pali „kopciuchem”? W jaki sposób należy zareagować na takie zgłoszenie? Jakie podjąć działania?
- W jaki sposób powiązać dane z wniosków dot. źródeł ciepła z innymi danymi?
- Czy kontrole źródeł ciepła są obowiązkiem urzędu? Jaka jest do tego podstawa prawna?
- Czy urząd jest zobowiązany do wprowadzania danych z wykonanych kontroli?
- Czy protokoły z kontroli, które powstały przed systemem ZONE powinny zostać do niego wprowadzone?
- Czy przeprowadzane kontrole należy wprowadzać do systemu? Co w przypadku, gdy nie ma się do niego dostępu?
- Czy kontroli źródeł ciepła może dokonać straż miejska?
6. Jak przeprowadzić inwentaryzację?
- Jakie obowiązki spadają na pracownika w związku z dokonywaniem inwentaryzacji? Jaką wiedzę powinien posiadać urzędnik?
- W jaki sposób ustalić, jaka jest grubość ścian?
- W jaki sposób stwierdzić, jaka jest kubatura budynku?
- Czy urzędnicy mają uprawnienia co do kontroli autoinwentaryzacji?
- Czy urzędnicy mają uprawnienia do wykonania inwentaryzacji?
- Czy gmina ma obowiązek przeprowadzić inwentaryzację, jeżeli mieszkaniec tego zażąda?
- Czy inwentaryzacje może wykonywać straż miejska?
- Czy urzędnicy są zobowiązani do przeprowadzania inwentaryzacji?
- Czy istnieje podstawa prawna do tego, czy urzędnik musi wykonywać inwentaryzacje?
- Czy podczas np. dokonania kontroli źródła ciepła konieczne jest dokonanie całej inwentaryzacji budynku?
- Jakie kroki należy podjąć, dokonując inwentaryzacji?
- Co trzeba zrobić/zmierzyć przy inwentaryzacji?
- Co zrobić w sytuacji, gdy w urzędzie nie ma osoby, która ma uprawnienia do wykonania inwentaryzacji?
- Czy dokonując kontroli źródła ciepła, konieczne jest dokonanie inwentaryzacji? Co jeśli się tego nie zrobi? Co zrobić w przypadku, gdy system wymusza podanie danych?
- Kto może wykonać inwentaryzacje? Jakie do tego należy mieć uprawnienia?
- Do jakich dodatków i dofinansowań konieczne jest przeprowadzenie inwentaryzacji?
- Jakie dane należy zebrać, wykonując inwentaryzacje?
- Jaka wiedza jest potrzebna do wykonania inwentaryzacji?
- Jakie trzeba mieć uprawnienia do wykonania inwentaryzacji?
- Czy kominiarz może dokonać inwentaryzacji budynku?
- Czy inwentaryzacja jest obowiązkowa dla mieszkańców? Czy jest konieczne powiadomienie o tym mieszkańców?
- Czy to prawda, że w 20% domach jednorodzinnych powinna być wykonana inwentaryzacja?
- Kiedy będzie konieczność wykonywania inwentaryzacji oraz kontroli autoinwentaryzacji?
- Co zrobić w przypadku, gdy w urzędzie nie pracuje osoba, która byłaby w stanie przeprowadzić inwentaryzacje?
- Jak dokonać inwentaryzacji od A do Zet? Co należy wziąć pod uwagę? Jakie dane są obligatoryjne, a jakie nie?
- Jakie narzędzia i wiedzę trzeba mieć do wykonania inwentaryzacji?
- Jak sprawdzić grubość stropodachu?
- Czy podczas inwentaryzacji możemy opierać się jedynie na informacji pozyskanej od mieszkańca?
- Czy gmina ma obowiązek wystawienia kalendarza do zgłoszeń o inwentaryzację?
- Czy jakby było zgłoszenie od mieszkańca, to urzędnik ma obowiązek wykonać inwentaryzację?
- Co zrobić w sytuacji, gdy mieszkaniec nie ma danych domu potrzebnych do inwentaryzacji?
- Czy przeprowadzenie inwentaryzacji można zlecić firmie zewnętrznej?
- Jak ustalić grubość stropów i ścian przy inwentaryzacji?
- Kto może nadać uprawnienia do wykonywania inwentaryzacji? Czy wójt/burmistrz/prezydent może wskazać taką osobę?
- Czy urzędnicy mają obowiązek dokonywania inwentaryzacji?
7. Działanie terminalu — w jaki sposób rozpocząć korzystanie z terminala GUNB?
- W jaki sposób działa czytnik do inwentaryzacji?
- Co należy zrobić z terminalami otrzymanymi od GUNB?
- Jak wpisać numer faktury w terminalu?
- Do czego jest terminal od GUNB? Jak go obsłużyć?
- Co zrobić w przypadku, gdy używając terminalu, nie ma zasięgu?
- Co zrobić w sytuacji, gdy terminal nie drukuje potwierdzenia?
- Wcześniej była wykonywana kopia potwierdzenia kontroli (dla mieszkańca i urzędników) - czy aktualnie, wystarczy jedynie potwierdzenie z terminala?
- W jaki sposób wpisywać dane w terminalu?
- Jak korzystać z terminali?
- Jak je uruchomić?
- Do czego są one przeznaczone?
- Co zrobić w sytuacji, gdy nie ma internetu i nie możemy wydrukować potwierdzenia?
- Co zrobić, jeżeli nadal nie otrzymało się karty sim do terminala?
- Czy jest konieczność korzystania z terminala?
- Do czego wykorzystuje się terminale? Jak one działają? Jak się nimi posługiwać?
- Co w sytuacji braku karty do terminalu?
- Jak uruchomić terminal od GUNB?
Prowadzący
Dorota Nowicz- Podinspektor w Referacie Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Sulejowie. Posiada ponad dwuletnie doświadczenie w pracy w Urzędzie związane bezpośrednio z ochroną środowiska. Zajmuje się obsługą systemu ZONE w zakresie wprowadzania deklaracji źródeł ciepła, inwentaryzacji nieruchomości i źródeł ciepła lub spalania paliw, kontroli źródła spalania paliw, spełnienia wymagań określonych w uchwale antysmogowej, gospodarowania odpadami komunalnymi oraz odprowadzania nieczystości ciekłych. Ponadto do obowiązków prelegentki należy podejmowanie działań administracyjnych i organizacyjnych celem zapobiegania i likwidacji zagrożeń dla środowiska w tym przeprowadzanie kontroli właścicieli nieruchomości ww. zakresie. Bierze również aktywny udział w tworzeniu akcji ekologicznych i prowadzeniu edukacji ekologicznych na terenie gminy Sulejów w celu ograniczenia zanieczyszczania środowiska i podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców.
Ukończyła szkolenie E-Usługi Projektu ZONE przeznaczone dla urzędników i przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, na którym poznała w praktyce kolejne moduły systemu i ich funkcjonalność. Ponadto aktywnie korzysta z akademii CEEB, w ramach której ukończyła kursy z zakresu:
- Instrukcje dla lokalnego administratora systemu (LAS)
- Zarządzający wnioskami o dostęp do CEEB
- Obsługa deklaracji Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
- Przeprowadzanie inwentaryzacji budynków
- Wprowadzanie i przeglądanie programów dofinansowania
- Od czego zacząć? Rejestracja dla jednostek administracyjnych
- Obsługa zgłoszenia „kopciucha”
- Przeglądanie i wprowadzanie danych o wsparciu socjalnym
- Kontrole środowiskowe
- Analiza danych - system raportowy
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.