W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak postąpić w sytuacji, gdy osoba prywatna buduje sieć wodociągową i dostarcza wszystkie dokumenty do urzędu? W którym momencie ta sieć staje się środkiem trwałym? Czy taka sieć jest traktowana jako środek trwały, czy jest wpisana do ksiąg wieczystych?
- Jak zlikwidować środek trwały w przypadku, gdy ma on kilka części i wszystkie są na jednej fakturze? Jak dokonać likwidacji w przypadku kotła, który składa się z kilku elementów i jeden z elementów się zepsuł. Wszystko jest na jednej fakturze
- Jak traktujemy i jak likwidujemy wartości niematerialne i prawne? Jeśli program informatyczny jest takim środkiem, to czy likwidujemy go, gdy przestał być używany?
- Kto powinien prowadzić amortyzację nabytego nieodpłatnego środka trwałego?
- Jak ustalić wartość środka trwałego przyjętego w ramach darowizny?
- Jak postępować w sytuacji, gdy inwestycja trwa już trzy lata, a środkiem trwałym jest sama dokumentacja? Czy w takim przypadku sama dokumentacja może być środkiem trwałym?
- Co w przypadku jednorazowego środka trwałego? Jakie są zasady stosowania indywidualnych stawek amortyzacji?
Szczegółowy program szkolenia:
Klasyfikacja środków trwałych - jak klasyfikować dany środek trwały do konkretnej grupy?
- Jak prawidłowo klasyfikować dany środek trwały? Jak sprawdzić, czy dany środek trwały nadaje się do użytku lub czy jest kompletny? Czy drukarka jest samodzielnym, czy niesamodzielnym środkiem trwałym?
- Jak przyporządkować fotowoltaikę, która jest środkiem trwałym, do konkretnej kategorii?
- Jak interpretować sieci kanalizacyjne bądź wodociągowe? Czy każda sieć jest osobnym środkiem trwałym? Czy są jednym zbiorczym środkiem trwałym?
- Jak postępować ze środkiem trwałym w przypadku, gdy jest to złożony obiekt, który składa się z wielu elementów, na przykład basen (ogrodzenie, elementy budowli, trybuny)?
- Jak ujmujemy zakup np. 40 laptopów - czy każdy laptop to oddzielny środek trwały, czy należy je traktować jako całość? Co w przypadku drukarek? Czy to także oddzielne środki trwałe?
- Jak postępować w przypadku złożonego środka trwałego, który składa się z wielu elementów? Czy plac zabaw jest jednym środkiem trwałym, wraz z huśtawkami, zjeżdżalniami i koszami? Czy każdy elementy placu zabaw powinien być traktowany jako osobny środek trwały?
- Jak klasyfikować huśtawki na placu zabaw? Do wyposażenia do grupy ósmej, czy do grupy drugiej, jako obiekt budowlany naziemny lub podziemny o charakterze stałym?
- Jak wyszukiwać konkretne środki trwałe, aby przypisać je do konkretnej kategorii?
- Jak klasyfikować koszty?
- Jak przenieść inwestycję na środki trwałe?
- Jak wygląda kwestia rozliczeń do zbiorów bibliotecznych? PRZYKŁAD: przedszkola przystąpiły do programu, dzięki któremu dostaną książki; czy w takim przypadku należy zapisywać to na koncie 014, czy na bezwartościowym?
Likwidacja środka trwałego: jak prawidłowo dokonać likwidacji środka trwałego?
- Jak zlikwidować środek trwały w przypadku, gdy ma on kilka części i wszystkie są na jednej fakturze? Jak dokonać likwidacji w przypadku kotła, który składa się z kilku elementów i jeden z elementów się zepsuł. Wszystko jest na jednej fakturze
- Co w przypadku, gdy zepsuje się jeden element środka trwałego?
- Jak postąpić w przypadku, gdy w zestawie pomp psuje się jedna z nich. Co należy wtedy zrobić? Zlikwidować ją jako środek trwały?
- Kiedy mówimy o likwidacji środka trwałego? Jaka data powinna być zapisana?
- Jak traktujemy i jak likwidujemy wartości niematerialne i prawne? Jeśli program informatyczny jest takim środkiem, to czy likwidujemy go, gdy przestał być używany?
Modernizacja i zwiększenie wartości środka trwałego. Kiedy mówimy o modernizacji? Czy modernizacja zwiększa wartość środka trwałego?
- Jakie są zasady modernizacji środków trwałych? Jakie środki można modernizować, a jakich nie można? Zasady postępowania w przypadku odnowy środków trwałych
- Czy modernizacja powiększa wartość środka trwałego? W jakich przypadkach zwiększamy wartość środka trwałego?
- Jak interpretować kwestie modernizacji środka trwałego? Kiedy zmniejszać, a kiedy zwiększać wartość? Co w przypadku, gdy środek trwały nie ma wartości?
- Jak wyglądają kwestie modernizacji a remontu? Jaka jest różnica? Kiedy co jest czym?
- Co w przypadku, gdy zakupiono nowy środek trwały, np. łyżkę do koparki: czy są one traktowane jako osobny środek trwały, czy po prostu zwiększają wartość koparki jako środka trwałego?
- Jak ustalić wartość środka trwałego przyjętego w ramach darowizny?
Amortyzacja - jak amortyzować środek trwały?
- Jak amortyzujemy środek trwały? Jak ją prawidłowo przeprowadzić?
- Co w przypadku jednorazowego środka trwałego? Jakie są zasady stosowania indywidualnych stawek amortyzacji?
- Jak i kiedy można dokonać jednorazowej amortyzacji środka trwałego? Jakie są limity?
- Amortyzacja podatkowa a bilansowa (np. w leasingu)?
- Czy można korzystać z trzech amortyzacji?
- Kto powinien prowadzić amortyzację nabytego nieodpłatnego środka trwałego?
- Jak amortyzować wartości niematerialne prawne? Jak je przyjmować? Jak długo amortyzować?
- Jak amortyzować bloki mieszkalne?
- Jak przekłada się likwidacja środka trwałego na amortyzację środka trwałego (KŚT)?
Ewidencja - jak prowadzić ewidencję środków trwałych? O czym należy pamiętać?
- Jak ewidencjonować środki trwałe?
- Jak ewidencjonować grunty? Z jaką datą zapisywać modernizację w ewidencji?
- Czy w przypadku działki trzeba podać taką samą ewidencję, jak w kwestiach merytorycznych?
Środki niskocenne - jak ustalić środki niskocenne?
- Jak postępować w przypadku środków niskocennych? Jak je ustalić?
- Co w przypadku środków trwałych o małej wartości na fakturze zbiorczej powyżej 10 tysięcy?
- Jak wygląda sprawa związana ze zwiększaniem wartości środka trwałego poniżej 10 tysięcy?
- Środki trwałe niskocenne: jak je poprawnie prowadzić? Kiedy nie powinny być uwzględniane?
- Jak postępować z nieodpłatnymi środkami trwałymi?
Nabywanie środków trwałych - czy środek trwały może zostać odkupiony od osoby prywatnej?
- Jak wygląda proces przyjęcia środka trwałego na majątek jednostki?
- Jak ustalić wartość przyjętego na stan środka trwałego w ramach darowizny?
- Jak postępować w przypadku środków trwałych w informacji o stanie mienia?
- Jakie są sposoby rozliczania zakupów, nabywania środków trwałych?
- Co w przypadku odkupienia prawa własności gruntu, który był oddany do użytku wieczystego?
- Jak postąpić w sytuacji, gdy osoba prywatna buduje sieć wodociągową i dostarcza wszystkie dokumenty do urzędu? W którym momencie ta sieć staje się środkiem trwałym? Czy taka sieć jest traktowana jako środek trwały, czy jest wpisana do ksiąg wieczystych?
- Jak wygląda kwestia odkupienia środka trwałego od osoby prywatnej?
- Jak postępować w przypadku, gdy auto uległo wypadkowi, została zgłoszona szkoda całkowita, a ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie. Czy można za te pieniądze kupić nowe auto?
- Jak zdobywać dofinansowania środków trwałych?
- Jak wygląda kwestia dofinansowań i dotacji ze środków Unii Europejskiej w odniesieniu do środków trwałych?
- Jak wygląda sprawa łączenia sieci kanalizacyjnych?
Korekty, bilans i dokumentacje - jakich procedur należy przestrzegać przy tworzeniu korekt? Jak prawidłowo uwzględnić środki trwałe w informacji do bilansu?
- Jak wygląda kwestia środków trwałych w informacji dodatkowej do bilansu?
- Jak rozwiązać kwestie realizacji między gminą a zakładami budżetowymi w przypadku, gdy dokumenty są stare, sprzed kilku lat? Jak zaktualizować dokumenty i które dokumenty należy zaktualizować? Jak to wygląda ze strony praktycznej?
- Jak wygląda kwestia sprawozdania do PKD? Co w sytuacji, gdy na jednej części działki jest droga, a na drugiej części działki jest dom i są dwa PKD - drogi i budynku? Czy jest to prawidłowe?
- Korekty różnych operacji przy środkach trwałych - jak postępować, gdy coś się nie zgadza? Jakich procedur należy przestrzegać?
- Jak wykonywać korekty do amortyzacji środków trwałych?
- Jak postępować w sytuacji, gdy inwestycja trwa już trzy lata, a środkiem trwałym jest sama dokumentacja? Czy w takim przypadku sama dokumentacja może być środkiem trwałym?
- Jak odróżniać elementy, które mają wypisane 1,5% od 2% (sieci)?
- Jak wygląda kwestia przekazywania środka trwałego w formie aportu?
- Czy w sytuacji, gdy ZGK przyjęło środek trwały nieodpłatnie?
- Przeszacowanie środków trwałych - czy są/będą jakieś zmiany?
- Jak wygląda sprawa z procentami? Czy i kiedy można zwiększyć, a kiedy zmniejszyć procent? Jakie są warunki zwiększania procentów? Kto o tym decyduje, kto podejmuje decyzje? Kiedy można podnieść wartość do maksimum?
- Jak rozpatrywać projekty unijne?
Prowadzący
Agnieszka Kasperek – Dyrektor Zakładu Komunalnego w Maszewie od I.2022 r., aktualnie koordynuje ewidencję środka trwałego w Zakładzie Komunalnym oraz prowadzi księgowość w tym zakresie, przede wszystkim nadzorując wymianę środka trwałego z urzędem miejskim, biorąc pod uwagę w szczególności dofinansowania ze środków publicznych. W swoim dotychczasowym doświadczeniu, od 2009 r. zajmowała się prowadzeniem ewidencji środka trwałego, prowadziła inwentaryzacje oraz pisała sprawozdania roczne do GUS`u. Wcześniej: księgowa w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Maszewie od X.2019 r., Zarządca Nieruchomości we Wspólnocie Mieszkaniowej w Goleniowie od V.2015 r.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.