W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jaką stosować klasyfikację budżetową w oparciu o aktualne przepisy prawne?
- Jak prawidłowo gospodarować środkami finansowymi jednostek oświatowych?
- Jak tworzyć plany kont jednostek budżetowych?
- Jak należy ujmować koszty i przychody zgodnie z polityką rachunkowości?
- Jak sporządzić sprawozdawczość budżetowa po nowelizacji ustawy?
- Jakie wyróżniamy zasady odpłatności za posiłek dla uczniów oraz pracowników w placówkach oświaty?
- Jak przeprowadzić sprawozdawczość budżetową w zakresie operacji finansowych?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Klasyfikacja budżetowa – jak klasyfikować wydatki?
- Prawidłowe zastosowanie klasyfikacji budżetowej? Jak interpretować poszczególne paragrafy? Co ujmujemy i zaliczamy do konkretnych paragrafów?
- Jak interpretować paragrafy dotyczące identyfikacji środków przeznaczonych na pomoc obywatelom Ukrainy?
- Jaki paragraf zastosować przy zakupie wyposażenia dla uczniów z Ukrainy?
- Jak powinno się ująć pomoc uczniom z Ukrainy w klasyfikacji budżetowej?
- Do jakiego paragrafu należy zakwalifikować wydatki ponoszone na rzecz zakupu pomocy dydaktycznej oraz materialnej dla uczniów z Ukrainy?
- Jak prawidłowo powiązać poszczególne konta kosztowe z paragrafami klasyfikacji budżetowej dla placówek oświatowych?
- Na jakie kontach księgować środki trwałe oraz jak zaprzestać ujmowania środka trwałego z przyczyny likwidacji bądź niedoboru?
- Jak właściwie stosować podziałki klasyfikacji budżetowej po nowelizacji w ustawie?
- Rozliczenia wynikające z rozdziału 80149 oraz 80150 - jak klasyfikować wydatki?
- Jakie zmiany zostały wprowadzone w obszarze klasyfikacji budżetowej po rozporządzeniu Ministra Finansów z 15 lipca 2022?
- Jakie jest zastosowanie klasyfikacji budżetowej?
2. Polityka rachunkowości – jak planować oraz kontrolować wydatki?
- Jaka powinna być polityka rachunkowości w szkołach?
- Jak ujmować projekty unijne w polityce rachunkowości?
- W jaki sposób opracowywać instrukcje dla jednostek oświatowych?
- Jakie wytyczne należy przestrzegać przy tworzeniu zakładowych planów kont w jednostkach budżetowych?
- Zakładowy plan kont jako obligatoryjna podstawa prowadzenia rachunkowości w jednostce oświatowej.
- Jakich zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych należy przestrzegać?
- Jakie są sposoby na rozliczanie środków ukraińskich? Czy należy je rozliczać szczegółowo czy ogólnie?
- Jak działa rachunkowość w chmurze dla placówek oświaty?
- Jak przygotować się do kontroli RIO? Na co warto zwrócić uwagę?
- Jak rozliczać wynagrodzenia dla nauczycieli?
- Jak prawidłowo ujmować koszty i przychody zgodnie z polityką rachunkowości? Jak poprawnie podporządkować je do odpowiednich paragrafów?
- Jak planować i kontrolować wydatki w jednostkach oświaty?
- Jakie wyróżniamy zasady zapisu na kontach?
3. Opłaty za posiłek, wynajem pomieszczeń- jakie są zasady odpłatności dla poszczególnych podmiotów?
- Jak interpretować i rozliczać należności budżetowe za obiady w placówkach oświatowych?
- Czy należy opodatkowywać sprzedaż posiłków dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych?
- Jakie są zasady odpłatności za posiłek dla uczniów oraz pracowników pedagogicznych, niepedagogicznych w placówkach oświaty?
- Jak naliczyć odsetki w szkole i przedszkolu za nieopłacony posiłek?
- Jak księgować wpłaty uczniów za posiłki, jeśli zostały one wpłacone gotówką, zbiorowo? Czy każdego należy księgować osobno czy jako jedną osobę?
- Czy i na jakich zasadach szkoła może wynająć stołówkę firmie zewnętrznej?
4. Sprawozdawczość́ jednostek oświatowych – jak prawidłowo przeprowadzić?
- Jak wykonać sprawozdanie budżetowe po nowelizacji rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej z 26 stycznia 2023? Jakie konsekwencje niesie ze sobą ta nowelizacja?
- Jak sporządzać sprawozdanie finansowe?
- W jakiej formie należy prowadzić sprawozdawczość budżetową po nowelizacji w styczniu 2023?
- Jak przeprowadzić sprawozdawczość budżetową w zakresie operacji finansowych?
Prowadzący
Wieloletni praktyk i pracownik samorządowy, obecnie zastępca skarbnika gminy; z rachunkowością budżetową i finansami publicznymi związana od 2004r. Absolwentka uczelni ekonomicznej o specjalności – Rachunkowość i finanse. Doświadczony szkoleniowiec, w przeciągu dwudziestoletniej kariery zawodowej współpracowała z wieloma ośrodkami edukacyjnymi w Polsce.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.