Wideoszkolenie: Rachunkowość jednostek oświaty

Jak sporządzić sprawozdania budżetowe placówek oświaty? Jaką zastosować klasyfikację budżetową dochodów i wydatków jednostek oświatowych w oparciu o aktualne przepisy? Jak prawidłowo ujmować koszty i przychody zgodnie z polityką rachunkowości? Jakie są zasady odpłatności za posiłek dla uczniów oraz pracowników pedagogicznych, niepedagogicznych w placówkach oświaty?


Wideoszkolenie PCC Poland przeznaczone dla pracowników centrum usług wspólnych, pracowników oświatowych na stanowisku głównego księgowego, pracowników urzędów miast i gmin zajmującymi się sprawami oświaty

Powiemy jak właściwie stosować podziałki klasyfikacji budżetowej po nowelizacji ustawy
Dzięki udziałowi w szkoleniu uzyskają Państwo wiedzę jak w praktyczny sposób organizować rachunkowość oświatową. Praktyk z dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym podzieli się z Państwem swoim doświadczeniem w zakresie interpretacji paragrafów dotyczących identyfikacji środków przeznaczonych na pomoc obywatelom Ukrainy; jak prawidłowo powiązać poszczególne konta kosztowe z paragrafami klasyfikacji budżetowej dla placówek oświatowych? Dodatkowo prelegentka wyjaśni jak ujmować projekty unijne w polityce rachunkowości oraz poda szczegółowe wskazówki, dzięki którym bezproblemowo przejdą Państwo kontrolę z RIO.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jaką stosować klasyfikację budżetową w oparciu o aktualne przepisy prawne?
  • Jak prawidłowo gospodarować środkami finansowymi jednostek oświatowych?
  • Jak tworzyć plany kont jednostek budżetowych?
  • Jak należy ujmować koszty i przychody zgodnie z polityką rachunkowości?
  • Jak sporządzić sprawozdawczość budżetowa po nowelizacji ustawy?
  • Jakie wyróżniamy zasady odpłatności za posiłek dla uczniów oraz pracowników w placówkach oświaty?
  • Jak przeprowadzić sprawozdawczość budżetową w zakresie operacji finansowych?

Szczegółowy program szkolenia:

1. Klasyfikacja budżetowa – jak klasyfikować wydatki?

  • Prawidłowe zastosowanie klasyfikacji budżetowej? Jak interpretować poszczególne paragrafy? Co ujmujemy i zaliczamy do konkretnych paragrafów?
  • Jak interpretować paragrafy dotyczące identyfikacji środków przeznaczonych na pomoc obywatelom Ukrainy?
  • Jaki paragraf zastosować przy zakupie wyposażenia dla uczniów z Ukrainy?
  • Jak powinno się ująć pomoc uczniom z Ukrainy w klasyfikacji budżetowej?
  • Do jakiego paragrafu należy zakwalifikować wydatki ponoszone na rzecz zakupu pomocy dydaktycznej oraz materialnej dla uczniów z Ukrainy?
  • Jak prawidłowo powiązać poszczególne konta kosztowe z paragrafami klasyfikacji budżetowej dla placówek oświatowych?
  • Na jakie kontach księgować środki trwałe oraz jak zaprzestać ujmowania środka trwałego z przyczyny likwidacji bądź niedoboru?
  • Jak właściwie stosować podziałki klasyfikacji budżetowej po nowelizacji w ustawie?
  • Rozliczenia wynikające z rozdziału 80149 oraz 80150 - jak klasyfikować wydatki?
  • Jakie zmiany zostały wprowadzone w obszarze klasyfikacji budżetowej po rozporządzeniu Ministra Finansów z 15 lipca 2022?
  • Jakie jest zastosowanie klasyfikacji budżetowej?

2. Polityka rachunkowości – jak planować oraz kontrolować wydatki?

  • Jaka powinna być polityka rachunkowości w szkołach?
  • Jak ujmować projekty unijne w polityce rachunkowości?
  • W jaki sposób opracowywać instrukcje dla jednostek oświatowych?
  • Jakie wytyczne należy przestrzegać przy tworzeniu zakładowych planów kont w jednostkach budżetowych?
  • Zakładowy plan kont jako obligatoryjna podstawa prowadzenia rachunkowości w jednostce oświatowej.
  • Jakich zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych należy przestrzegać?
  • Jakie są sposoby na rozliczanie środków ukraińskich? Czy należy je rozliczać szczegółowo czy ogólnie?
  • Jak działa rachunkowość w chmurze dla placówek oświaty?
  • Jak przygotować się do kontroli RIO? Na co warto zwrócić uwagę?
  • Jak rozliczać wynagrodzenia dla nauczycieli?
  • Jak prawidłowo ujmować koszty i przychody zgodnie z polityką rachunkowości? Jak poprawnie podporządkować je do odpowiednich paragrafów?
  • Jak planować i kontrolować wydatki w jednostkach oświaty?
  • Jakie wyróżniamy zasady zapisu na kontach?

3. Opłaty za posiłek, wynajem pomieszczeń- jakie są zasady odpłatności dla poszczególnych podmiotów?

  • Jak interpretować i rozliczać należności budżetowe za obiady w placówkach oświatowych?
  • Czy należy opodatkowywać sprzedaż posiłków dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych?
  • Jakie są zasady odpłatności za posiłek dla uczniów oraz pracowników pedagogicznych, niepedagogicznych w placówkach oświaty?
  • Jak naliczyć odsetki w szkole i przedszkolu za nieopłacony posiłek?
  • Jak księgować wpłaty uczniów za posiłki, jeśli zostały one wpłacone gotówką, zbiorowo? Czy każdego należy księgować osobno czy jako jedną osobę?
  • Czy i na jakich zasadach szkoła może wynająć stołówkę firmie zewnętrznej?

4. Sprawozdawczość́ jednostek oświatowych – jak prawidłowo przeprowadzić?

  • Jak wykonać sprawozdanie budżetowe po nowelizacji rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej z 26 stycznia 2023? Jakie konsekwencje niesie ze sobą ta nowelizacja?
  • Jak sporządzać sprawozdanie finansowe?
  • W jakiej formie należy prowadzić sprawozdawczość budżetową po nowelizacji w styczniu 2023?
  • Jak przeprowadzić sprawozdawczość budżetową w zakresie operacji finansowych?

Prowadzący

Wieloletni praktyk i pracownik samorządowy, obecnie zastępca skarbnika gminy; z rachunkowością budżetową i finansami publicznymi związana od 2004r. Absolwentka uczelni ekonomicznej o specjalności – Rachunkowość i finanse. Doświadczony szkoleniowiec, w przeciągu dwudziestoletniej kariery zawodowej współpracowała z wieloma ośrodkami edukacyjnymi w Polsce.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


Brak dostępnych szkoleń.

Podobne szkolenia