Wideoszkolenie: Pomoc de minimis dla rolników

Co powinien zawierać prawidłowo sporządzony formularz dotyczący udzielenia pomocy de minimis?Jak przebiega procedura rezygnacji rozłożenia na raty podatku? Jak wyliczyć indywidualnie limit pomocy de minimis? Co się wlicza w limit, a co się nie?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do pracowników urzędów gmin, urzędów miast i gmin i urzędów miast, którzy zajmują się pomocą de minimis, do wydziałów podatkowych, referatów budżetowych, księgowości podatkowej.

Co obejmuje pomoc de minimis, czym się charakteryzuje i jak rozróżnić ją od pomocy publicznej?
Uczestnicy praktycznych warsztatów rozszerzą wiedzę w temacie ”Pomocy de minimis dla rolników: Prowadzący skupi się na udzieleniu praktycznych wskazówek oraz przybliży, czym jest ta forma wsparcia, kto może z niej skorzystać oraz wyjaśni jak skutecznie ubiegać się o pomoc w ramach obowiązujących limitów i przepisów.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak wyliczyć indywidualnie limit pomocy de minimis dla rolnika wnioskującego o pomoc de minimis? Co się wlicza w limit, a co nie?
  • Jak powinien wyglądać prawidłowo sformułowany wniosek o ulgę podatkową? Czy powinien przybrać formę prośby?
  • Jak zweryfikować dane zawarte w przedłożonym przez rolnika oświadczeniu dotyczącym otrzymanej pomocy de minimis w rolnictwie w okresie 3 minionych lat?
  • Jak wprowadzić ulgę inwestycyjną do systemu SRPP?
  • Jak poprawnie naliczyć pomoc de minimis przy ulgach udzielanych na podstawie Ordynacji podatkowej?
  • Czy wartość udzielonej pomocy de minimis zawrzeć w wydanej decyzji czy wystawić zaświadczenie o uzyskanej pomocy de minimis?
  • Zasada jawności finansów publicznych - Jakie dane i w jakim terminie należy wykazać podmioty, którym udzielono pomocy publicznej?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Wzór decyzji w sprawie przyznania zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów rolnych w celu powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego lub utworzenia nowego.
  • Wzór decyzji odmawiającej udzielania pomocy de minimis po wyczerpaniu limitu krajowego.
  • Wzór decyzji w sprawie przyznania ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym.
  • Wzór decyzji w sprawie umorzenia zaległości w podatku rolnym wraz z odsetkami za zwłokę w ramach pomocy de minimis.
  • Wzór decyzji w sprawie rozłożenia na raty zaległości w podatku rolnym wraz z odsetkami za zwłokę w ramach pomocy de minimis.
  • Wzór decyzji w sprawie odroczenia terminu płatności podatku rolnego w ramach pomocy de minimis.
  • Wzór zaświadczenia o pomocy de minimis w sektorze rolnym.
  • Wzory decyzji odmownych dotyczących ulg podatkowych.
  • Wzór postanowienia w sprawie przedłużenia terminu do załatwienia sprawy.
  • Wzór postanowienia w sprawie wyznaczenia 7-dniowego terminu do wypowiedzenia się w zakresie zebranego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie.
  • Wzór postanowienia w sprawie odmowy wszczęcia postępowania.
  • Wzory formularzy przedstawianych przez wnioskodawcę w związku z wnioskowaną ulgą podatkową.
  • Wzór wezwania do uzupełnienia braków formalnych wniosku.
  • Wzory niezbędne do obliczenia ekwiwalentu dotacji brutto (EDB).

Szczegółowy program szkolenia:

1. Pomoc de minimis w rolnictwie

  • Czym charakteryzuje się pomoc de minimis? Jak odróżnić ją od pomocy publicznej? Co obejmuje pomoc de minimis?
  • Omówienie obecnie obowiązujących przepisów prawnych regulujących udzielanie rolnikom pomocy de minimis,które pozostają zgodne z regulacjami Unii Europejskiej?
  • Jakie są dostępne formy wsparcia finansowego dla rolników w ramach pomocy de minimis – klasyfikacja rodzajów ulg? Jakie są podstawy prawne przy udzielaniu pomocy de minimis?
  • Jakie dokumenty są wymagane przy składaniu wniosku o pomoc de minimis w formie ulg podatkowych oraz o pomoc publiczną w postaci ulgi inwestycyjnej?
  • Problematyczne zakwalifikowanie przedsiębiorcy - czy fundacja lub stowarzyszenie mogą zostać uznane za przedsiębiorców i tym samym kwalifikować się do otrzymania pomocy de minimis?
  • Jakie kroki należy podjąć, aby skorzystać z dostępnych ulg podatkowych? Jakie dokumenty i formularze są wymagane dla osób fizycznych oraz prawnych?
  • Jakie dane powinny być zawarte w prawidłowo sporządzonym formularz dotyczący udzielenia pomocy de minimis?
  • Jak wyliczyć indywidualnie limit pomocy de minimis dla rolnika wnioskującego o pomoc de minimis? Co się wlicza w limit, a co nie?
  • Czy zwolnienie z opłaty skarbowej wlicza się limit udzielanej pomocy de minimis?
  • Jakie zaświadczenia o uzyskanej pomocy de minimis powinien posiadać rolnik składając wniosek o ulgę?
  • Czy rolnik prowadzący małe gospodarstwo zawsze kwalifikuje się do otrzymania pomocy de minimis w rolnictwie? Jakie kryteria decydują o przyznaniu tego rodzaju wsparcia?
  • Czy zwolnienie należy się na całość gruntów rolnych czy jedynie na tę część zakupionego gruntu, która służy powiększeniu posiadanego gospodarstwa przez rolnika?
  • Z jakiego tytułu powinna być udzielona pomoc w przypadku rolników, którzy prowadzą również działalność gospodarczą. Jak sklasyfikować takich rolników?
  • Jak rozróżnić o jaki rodzaj pomocy wnioskuje rolnik w przypadku gdy prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą? W jaki sposób należy klasyfikować takich rolników? Jak zweryfikować limitu pomocy de minimis w ich przypadku?
  • Jak przebiega procedura rozłożenia podatku na raty i odroczenia terminu płatności? – krok po kroku.
  • Jak właściwie ocenić poziom ryzyka dla indywidualnego rolnika i określić jego rating, ustalić stopę bazową i marżę na potrzeby obliczenia EDB, w przypadku wniosku o rozłożenie podatku na raty bądź odroczenia terminu płatności? Dlaczego przyjmujemy 400% marży, a nie 600% marży?
  • Jak przebiega procedura umorzenia podatku lub odsetek za zwłokę – krok po kroku? Jak należy obliczyć pomoc de minimis w takich przypadkach?
  • Jakiego typu uzasadnień formalno-prawnych używać w decyzjach dotyczących ulg podatkowych udzielanych na podstawie Ordynacji podatkowej i ustawy o podatku rolnym?
  • Jakie wydać zaświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis w przypadku powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego bądź utworzenia nowego gospodarstwa?
  • Co należy zrobić w sytuacji, gdy wniosek został zaakceptowany, ale przed wydaniem decyzji wyczerpano dostępny limit pomocy de minimis?
  • Jak powinien wyglądać prawidłowo sformułowany wniosek o ulgę podatkową? Czy powinien przybrać formę prośby?
  • W przypadku wyczerpania limitu pod koniec roku, czy właściwym rozwiązaniem jest wydanie decyzji odmownej, czy raczej postanowienie o przedłużeniu terminu do załatwienia sprawy?
  • Jakie są rodzaje programów pomocowych stosowanych w ulgach podatkowych udzielanych rolnikom?
  • Jaką stopę referencyjna przyjąć przy udzielaniu ulg podatkowych przyznawanych na podstawie Ordynacji podatkowej?
  • Jak wykluczyć małego rolnika, żeby nie obejmowała go pomoc de minimis?
  • Jaka jest procedura gdy wniosek o ulgę z tytułu nabycia gruntu nie spełnia kryteriów przyznania pomocy? Jak sposób postępowania zastosować?
  • Przykład: Kościół występuje o pomoc de minimis? Czy parafia jest osobą prawną czy jednostką nieposiadającą osobowości prawnej? Czy może skorzystać z pomocy?
  • Przykład: Czy rolnik prowadzący małe gospodarstwo jest traktowany w myśl przepisów unijnych jako mikroprzedsiebiorca? Czy zagraża konkurencji? Czy jeśli nie posiada hodowli zwierząt, ale jest w posiadaniu gruntów kwalifikuje się do uzyskania pomocy de minimis?
  • Jakie polskie i unijne akty prawne mają zastosowanie w procedurze udzielania pomocy de minimis w rolnictwie?
  • Wydane zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie. Jak sporządzić sprawozdanie w systemie SRPP?
  • Jak skorygować wydane zaświadczenie o udzielonej pomocy i wykazać je w sprawozdaniu?
  • Zasada jawności finansów publicznych - Jakie dane i w jakim terminie należy wykazać podmioty, którym udzielono pomocy publicznej?

2. Zwolnienie i ulga z tytułu nabycia gruntu

  • Nabycie gruntu: Czy limit udzielanej pomocy de minimis w rolnictwie dotyczy tylko danego nabycia, w związku z którym podatnik zwraca się o ulgę czy obejmuje wszystkie pomoce uzyskane w ciągu 3 minionych lat?
  • Co powinno zwierać podanie i jakie dokumenty powinien dostarczyć rolnik wraz z wnioskiem o ulgę?
  • Czy w przypadku powiększenia gospodarstwa zwolnienie i ulga podatkowa obejmują wszystkie grunty rolne, czy jedynie tę część nowo nabytego gruntu?
  • Przykład: Podatnik uzyskał zwolnienie i ulgę z tytułu nabycia gruntu. Po 3 latach sprzedał grunt objęty zwolnieniem. Jak w takim przypadku poprawnie nanieść korekty?
  • Jeżeli małżeństwo dokonało zakupu gruntów i ubiega się o zwolnienie i ulgę z tytułu nabycia gruntów, komu udzielić wnioskowanej ulgi? Jakie wystawić zaświadczenie de minimis? Jak wykazać je w systemie SRPP?
  • Przykład: Co w przypadku gdy pomoc uzyska małżeństwo - jedno z nich we wniosku o zwolnienie i ulgę wskazuje PESEL, a drugie NIP. Czy podane dane są prawidłowe? Jak wykazać pomoc w systemie SRPP?
  • Przykład: Małżeństwo zakupiło grunty w udziale 1/1 - wspólność małżeńska i zawnioskowało o zwolnienie i ulgę z tytułu nabycia gruntu. Na kogo wydać decyzję? Kto w takim przypadku jest beneficjentem pomocy?
  • Przykład: Zakup gruntu, zwolnienie z podatku PCC, wniosek o ulgę i długotrwały brak zaświadczenie z Urzędu Skarbowego. Jak ma postąpić organ podatkowy przed wydaniem decyzji?
  • Jak zweryfikować dane zawarte w przedłożonym przez rolnika oświadczeniu dotyczącym otrzymanej pomocy de minimis w rolnictwie w okresie 3 minionych lat?

3. Ulga inwestycyjna

  • Jak należy postępować w sytuacji, gdy obowiązuje ulga inwestycyjna w podatku rolnym, a rodzice decydują się na sprzedaż lub darowiznę części majątku dzieciom? Jakie konsekwencje ma takie działanie dla przyznanej ulgi i jakie kroki należy podjąć?
  • Przykład: Czy w przypadku zamontowania paneli fotowoltaicznych na budynku gospodarczym lub mieszkalnym podatnikowi podatku rolnego należy się ulga inwestycyjna?
  • Jak należy postąpić w sytuacji, gdy podatnik składa wniosek o ulgę inwestycyjną na inwestycje inne niż panele fotowoltaiczne, ale twierdzi, że są to urządzenia wykorzystujące naturalne źródła energii? Czy taka inwestycja powinna być przypisana do gospodarstwa rolnego? W jaki sposób prawidłowo zaklasyfikować tego rodzaju wsparcie?
  • Przykład – W jaki sposób rolnik może jednocześnie skorzystać z ulgi inwestycyjnej oraz programu „Czyste Powietrze”? Czy montaż paneli fotowoltaicznych powinien być uwzględniony w rozliczeniu podatku VAT w urzędzie skarbowym? Czy korzystanie z jednego programu ogranicza możliwość otrzymania drugiego? Jak prawidłowo zakwalifikować wydatki związane z instalacją paneli fotowoltaicznych – czy powinny zostać ujęte jako inwestycja i zgłoszone do ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym?
  • Przykład: Czy rolnik może skorzystać z ulgi inwestycyjnej na zakup pieca ekologicznego? Czy taka inwestycja może być powiązana bezpośrednio z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, czy odnosi się jedynie do budynku mieszkalnego? Jak należy poprawnie zakwalifikować taki wniosek (wydatek) w kontekście ulgi podatkowej?
  • Przykład: Podatnik rozbudowuje budynek gospodarczy służący do przechowywania sprzętu? Czy może skorzystać z ulgi inwestycyjnej?
  • Jak wprowadzić ulgę inwestycyjną do systemu SRPP?

4. Odroczenia, rozłożenia na raty, umorzenia

  • Jakie dokumenty należy przedstawić przy składaniu wniosku o rozłożenie na raty w ramach pomocy de minimis? Jakie formalności trzeba spełnić, aby uzyskać taką formę wsparcia?
  • W jaki sposób należy przeprowadzić analizę zgromadzonej dokumentacji dotyczącej wniosku o rozłożenie na raty w ramach pomocy de minimis? Jakie aspekty warto uwzględnić podczas oceny dokumentów?
  • Jak poprawnie naliczyć pomoc de minimis przy ulgach udzielanych na podstawie Ordynacji podatkowej?
  • Jak poprawnie uzupełnić formularz przedstawiany wraz z wnioskiem o ulgę podatkową?
  • W jaki sposób należy prawidłowo wykazać wartość udzielonej pomocy de minimis w zaświadczeniu, w związku z rozłożeniem podatku na raty lub odroczeniem terminu jego płatności?
  • Co w sytuacji gdy podatnik nie dotrzyma terminów płatności wskazanych w decyzji dotyczącej rozłożeniu podatku na raty?
  • Czy dokumentacja wymagana przy ubieganiu się o ulgę podatkową w ramach pomocy de minimis w rolnictwie różni się w zależności od tego, czy wnioskuje o nią osoba prawna, czy osoba fizyczna? Jakie są różnice w wymaganych dokumentach dla tych podmiotów?
  • Według jakiego wskaźnika należy ocenić zdolność finansową gospodarstwa rolnego w kontekście rozłożenia zobowiązań na raty w ramach pomocy de minimis? Jak powinna wyglądać dokumentacja dotycząca analizy sprawozdawczości finansowej oraz możliwości finansowych rolnika ubiegającego się o ulgę podatkową?
  • W jaki sposób należy prawidłowo sformułować wniosek o ulgę podatkową? Jakie elementy powinien zawierać taki dokument, aby spełniał wymagania formalne?
  • Czy wartość udzielonej pomocy de minimis zawrzeć w wydanej decyzji czy wystawić zaświadczenie o uzyskanej pomocy de minimis?
  • Kiedy podatnik może złożyć wniosek o umorzenie podatku? Jak poprawnie naliczyć odsetki?
  • Przykład: Umorzenie należności objętych hipoteką w przypadku wniosku spadkobierców? Jak postąpić?
  • Przykład: O pomoc de minimis w rolnictwie wnioskuje spółka cywilna? Jak wydać decyzję i zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis? Czy na spółkę czy na wspólników spółki? Jak ująć dane w systemie SRPP?
  • Przykład: Czy podatnik, któremu podło zwierzę i znalazł się w trudnej sytuacji finansowej może uzyskać ulgę podatkową w ramach pomocy de minimis?

Prowadzący

Anna Łukasiewicz– Kierownik Referatu Rachunkowości Podatkowej w Urzędzie Gminy Kraśnik, członek komisji Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Doświadczenie Zawodowe: kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu spraw związanych z udzielaniem ulg podatkowych dla wszystkich rodzajów podatków, jak również prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości z pomocy publicznej udzielonej podatnikom; postępowania podatkowe; podatek od środków transportowych; zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej., sprawozdawczość budżetowa (sprawozdanie RB 27-S).

Osiągnięcia: kilkadziesiąt przygotowanych decyzji w sprawie ulg podatkowych (umorzenia, rozłożenie na raty, odroczenia terminu płatności) udzielanych na podstawie Ordynacji podatkowej; kilkaset przygotowanych decyzji i zaświadczeń o pomocy de minimis na podstawie ustawy o podatku rolnych (zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntu, ulga inwestycyjna); rejestrowanie pomocy w systemie SRPP i SHRIMP, tworzenie procedur podatkowych i projektów uchwał podatkowych i wiele innych związanych z zakresem czynności.

Wykształcenie: wykształcenie wyższe – politolog -Wydział Politologii UMCS Lublin – praca magisterska w tematyce Pomocy publicznej w podatkach i opłatach lokalnych, Ponadto podnoszenie kwalifikacji poprzez uczestnictwo w szkoleniach dot. tematyki pomocy publicznej np. certyfikat ukończenia szkolenia nt. „Pomoc publiczna udzielana przez gminy – zmiany i nowości w 2023 r.”, postepowań podatkowych; zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, procedur podatkowych, realizacji podatku od środków transportowych i wiele innych.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
10 września 2025

Podobne szkolenia