Wideoszkolenie: Opłaty za odpady

Skąd brać informacje o podatnikach? Czy istnieją ograniczenia dotyczące górnych stawek? Jak rozliczyć mieszkańców? Które uchwały należy podjąć? Kiedy dokonywać zmian w uchwałach? W jaki sposób zamknąć konto osoby zmarłej?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do osób zajmujących się wymiarem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, przyjmujących deklaracje, dokonujących kontroli selektywnej zbiórki odpadów, prowadzących postępowanie o wysokości opłaty śmieciowej oraz wszystkich pracowników UMiG, ZGK, związków międzygminnych zajmujących się gospodarką odpadami.

Dowiedz się, jak ustalić górną stawkę dla nieruchomości.
Szkolenie dotyczące naliczania i egzekwowania opłat za odpady w nieruchomościach zamieszkałych i niezamieszkałych omawia konkretne problematyczne przypadki. Poruszane są kwestie dotyczące np.problemów z odpowiednim rozliczaniem zużycia wody jako wskaźnika wytwarzania odpadów i wypłacania nadpłat na kontach należących do osób zmarłych. W szkoleniu analizowane są także sytuacje dotyczące niejednoznacznych przypadków, śmierci podatnika lub narodzin. Uczestnicy dowiedzą się, jak radzić sobie z nieruchomościami letniskowymi i budynkami jedno- oraz wielolokalowymi.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy możemy uchylić uchwałę o ryczałcie na domki letniskowe?
  • Jak się nalicza opłatę za śmieci, jeśli ktoś złożył deklarację w połowie miesiąca?
  • Czy uchwałę można podjąć w każdej chwili?
  • Jak zamknąć konto osoby zmarłej w przypadku zaległości?
  • Czy zawiadomienia o zmianie stawki za odbiór odpadów powinny być podpisywane własnoręcznie?
  • Jak usunąć z konta przedawnioną nadpłatę?
  • Właściciele zgłaszają nam fikcyjną osobę zamieszkałą, aby mieć możliwość wystawiać odpady bio, trawy lub odpady remontowe z nieruchomości niezamieszkałej. Czy takie deklaracje powinny być weryfikowane? Czy należy dążyć do wyzerowania?


Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • decyzja o rozłożeniu na raty
  • decyzja rozłożenie na raty – odmowa
  • wzór decyzji o rozłożeniu na raty zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • załącznik do uchwały - deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • wezwanie dane z meldunków
  • wezwanie do usunięcia braków
  • decyzja utrata zwolnienia KDR
  • wyrok WSA w Gdańsku II SA Gd 80 19
  • wyrok WSA w Gliwicach I SA Gl 836 18 - opłata za gospodarowanie odpadami
  • wyrok WSA w Poznaniu II SA Gd 383 19
  • wezwanie domek letniskowy
  • wezwanie nieruchomość niezamieszkała (działalność)
  • załącznik do uchwały - deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • wszczęcie postępowanie nieruchomość niezamieszkała (działalność)
  • zakończenie postępowania nieruchomość niezamieszkała (działalność)
  • decyzja określająca wysokość opłaty nieruchomość niezamieszkała (działalność)
  • postanowienie o wszczęciu postępowania nieruchomość niezamieszkała 2
  • decyzja określająca wysokość opłaty nieruchomość niezamieszkała (działalność) 2

Szczegółowy program szkolenia:

1. Kwestie formalne i prawne – skąd brać informacje o podatnikach? Czy istnieją ograniczenia dotyczące górnych stawek?

  • Czy opłata za domek letniskowy musi być równoznaczna z opłacaniem podatku?
  • Kto powinien zostać uznany za podatnika opłaty za gospodarowanie odpadami: gmina jako właściciel nieruchomości czy najemcy lokali? Są to w większości budynki kilkulokalowe, ale bez wyodrębnionych formalnie lokali, nie ma założonych wspólnot mieszkaniowych.
  • Czy gmina może mieć dwie odmienne metody naliczania - dla zabudowy jednorodzinnej od osoby i dla zabudowy wielorodzinnej za zużycie wody?
  • Jakie są konsekwencje zastosowania złej zwrotki?
  • Czy gmina może zapłacić za kontenery z odpadami po pogorzelcach?
  • Czy istnieją ograniczenia dotyczące wysokości górnych stawek?
  • Czy obecnie maksymalna stawka w przypadku metody „od osoby” może wynosić 29,24 zł?
  • Czy ceny górnych stawek można ustalić od 1 m3?
  • Czy możemy uchylić uchwałę o ryczałcie na domki letniskowe?
  • Czy gmina nieposiadająca domków letniskowych musi ustalać taką opłatę?
  • Co w przypadku, gdy odwołano się od decyzji naliczającej opłatę podwyższoną do SKO i czekamy już 2,5 roku na rozstrzygnięcie?
  • Czy w przypadku wniosku o rozłożenie na raty lub umorzenia zadłużenia, jako załącznika możemy żądać od mieszkańca dokumentów potwierdzających jego sytuację materialną?
  • Czy dowodem w sprawie mogą być odczyty z kodów kreskowych, że ktoś oddaje tylko i wyłącznie czarne worki?
  • Czy na podstawie przepisu art. 6o ust. 1a możemy wystąpić do spółdzielni lub zarządcy o podanie zużycia wody na konkretnych lokalach?
  • Jeżeli przedsiębiorstwo wodociągowe jest spółką to czy może udostępnić dane zużycia wody?
  • Co w przypadku, gdy dziecko urodziło się 30 stycznia, to kiedy należy dopisać dziecko do odpadów - w styczniu czy w lutym?
  • Od kiedy naliczamy opłatę, jeżeli dziecko urodziło się 28 września, a zameldowano je 5 października?
  • Co w sytuacji, gdy mieszkaniec zgłosi urodzenie dziecka po roku?
  • Jak postąpić w przypadku zgłoszenia urodzenia dziecka 25 marca 2022 r., a dopiero w kwietniu przebywającego w domu?
  • Właściciele zgłaszają nam fikcyjną osobę zamieszkałą, aby mieć możliwość wystawiać odpady bio, trawy lub odpady remontowe z nieruchomości niezamieszkałej. Czy takie deklaracje powinny być weryfikowane? Czy należy dążyć do wyzerowania?
  • Skąd brać informacje o śmierci podatnika lub o narodzinach dziecka? Czy USC może przekazywać takie dane? Na jakiej podstawie prawnej wydać decyzję podwyższającą opłaty za odpady w przypadku śmierci lub narodzin?
  • Na jakiej podstawie uzyskujemy informację z USC o zgonach, urodzeniach i nowych zameldowanych?
  • Osoba zmarła w styczniu, a właściciel poinformował nas o tym fakcie dopiero dzisiaj. Jeżeli od zgonu mija 7 miesięcy, to czy cofamy się 6 miesięcy?
  • Jeżeli zgon nastąpił 20 maja, to czy odpis należności powinien nastąpić od maja czy od czerwca?
  • W przypadku zgonu podatnika na czyje konto przeksięgować, jeśli nie ma spadkobiercy, czy nie powinien zostać zrobiony odpis?
  • Co można zrobić z osobą zmarłą, która nie miała zapłaconych należności? Czy zamykamy konto? Co zrobić z należnością? Umarzamy czy zostawiamy na okres lat 5 i po tym czasie umarzamy? Czy szukamy spadkobierców?
  • W naszym systemie możemy wpisać datę obowiązywania deklaracji, kiedy wpiszemy datę zgonu, np. 20 listopada – system policzy za ten miesiąc należność. Aby tego nie zrobił musimy wprowadzić do systemu jakby nową deklarację obowiązującą od dnia 20 listopada, wówczas dokona odpisu za listopad. Czy powinniśmy wprowadzać korektę „z urzędu”?
  • Czy w przypadku odbioru odpadów od mieszkańców w trybie in-house czy dla domków letniskowych należy ogłosić przetarg?
  • Osoba będąca właścicielem działki rekreacyjnej nie złożyła deklaracji. Wszczęto postępowanie i wydano decyzję określająca wysokość opłaty. Nieruchomość została sprzedana. Co w takiej sytuacji?
  • Niektóre deklaracje na odpady nie zostały pozamykane i opłaty nadal są naliczane, chociaż nikt nie mieszka. Jak poprowadzić postępowanie w takiej sprawie?
  • Mieszkaniec miał naliczenie opłaty decyzją. Pisma są odbierane, ale opłaty nie są wnoszone. Ostatnio przypadkiem dowiedzieliśmy się, że ta pani już tam nie mieszka. Co zrobić w tej sytuacji?
  • Umowa najmu zakończyła się w 2020 roku. Do chwili obecnej naliczana była opłata, ale w 2022 r. wynajmowany budynek został rozebrany. Co w takiej sytuacji?
  • Od kiedy odpisać lokatora, który się wyprowadził, a nam tego nie zgłosił? Czy Od chwili, którą nam wskaże właściciel w oświadczeniu czy od miesiąca bieżącego?
  • Dlaczego błędne jest kontynuowanie historii osób na danym koncie pod jednym adresem?
  • Co w przypadku związku celowego, który nie posiada dostępu do takich informacji jak podatek od nieruchomości? Skąd uzyskać informację o zmianie właściciela?
  • Co, jeśli nowy właściciel nie zamieszkał na kupionej nieruchomości?
  • Nieruchomość została przepisana na niepełnoletnie dzieci. Deklarację złożył rodzic jako opiekun prawny. Nie można przepisać na dzieci, które są właścicielami, dopóki nie osiągną wieku 18 lat. Jest dług. Co, jeżeli rodzice są nieściągalni i nie można dokonać wpisu na hipotekę?
  • Czy gmina szuka spadkobierców, czy sami powinni się zgłosić?
  • Jak ma się przepis dot. zmiany miejsca zamieszkania na terenie innej gminy (opłata należna w starym miejscu zamieszkania za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana) do przepisu, który mówi o deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania złożoną w terminie do 10.? (opłata zmieniona o miesiąc, w którym nastąpiła zmiana)
  • Jak odpowiednio ustalić strony postępowania? Jak przeprowadzać procedury w przypadku współwłaścicieli nieruchomości?
  • Jak postąpić w sytuacji nieuregulowanej własności działki? Brak spraw spadkowych (właściciel nie żyje, są wnukowie), działka zapuszczona - wiele odpadów. Na jakiej podstawie realizować usługę odbioru odpadów i w jakiej formie, skoro to właściciel nieruchomości powinien składać?
  • Co w przypadku, gdy nieruchomość została sprzedana 5 czerwca, a ktoś wyprowadził się z niej 5 października?
  • Skąd można pozyskać informację, że zmienił się właściciel nieruchomości?
  • W jakie sposób zweryfikować, czy budynek jest wielolokalowy, czy jednolokalowy?
  • Jak szukać mieszkańców w zabudowie wielolokalowej, gdzie nie wiadomo, ile osób mieszka pod danym adresem?
  • Czy domy w zabudowie bliźniaczej mogą być traktowane jako jednorodzinne?
  • Zostało wydane pozwolenie na budowę zespołu 28 jednorodzinnych budynków w zabudowie grupowej, po cztery budynki w każdej grupie. W każdym budynku dwa lokale mieszkalne, co daje 56 lokali mieszkalnych. Dla zespołu budynków będzie powołana jedna wspólnota mieszkaniowa (analogicznie jak jest to dla zabudowy wielolokalowej) i też w podobny sposób nad zabudową będzie realizowany zarząd, ale nie jest to budynek wielolokalowy. Jest to zabudowa jednorodzinna. Co w takiej sytuacji?
  • Czy budynki bliźniacze powinny należeć do istniejącej spółdzielni mieszkaniowej?
  • Czy ma się bilansować wymiar opłaty śmieciowej z deklaracji? Czy gmina będzie dopłacać, aby się bilansował?
  • Omówienie wyników kontroli NIK
  • Czy organ może wszcząć postępowanie wobec stron niezamieszkujących nieruchomości?
  • Jak rozwiązać problem firm, które nie są objęte systemem, ale nie mają umowy na odbiór odpadów?
  • Czy firmy budowlano-remontowe, które generują odpady w miejscu świadczenia usług, są zobowiązane do zawarcia umowy na odbiór odpadów?
  • Co zrobić, gdy właściciel nieruchomości nie złożył oświadczenia o przystąpieniu do systemu, a nie ma umowy z przedsiębiorcą?
  • Co w przypadku, gdy przedsiębiorstwo ma dwie lokalizacje swojej działalności: w naszej gminie i sąsiedniej? Umowa na odbiór odpadów jest podpisana wyłącznie w sąsiedniej gminie i przedsiębiorstwo twierdzi, że odpady z działalności zlokalizowanej w naszej gminie przewozi do drugiej.
  • Co w sytuacji, gdy firma, z którą przedsiębiorca podpisał umowę rozwiązała ją, a przedsiębiorca okazał się niewypłacalny?
  • Czy dopuszczalne jest zawarcie umowy na odbiór odpadów komunalnych wyłącznie na odpady segregowane?
  • Jeżeli przedsiębiorca przynosi umowę zawartą na odpady zmieszane, to czy wzywamy do usunięcia uchybień z uwagi na to, że muszą być wszystkie frakcje?
  • Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca przynosi umowę i ma tylko zawartą na odpady zmieszane?
  • Przedsiębiorstwo ma podpisaną umowę tylko na odbiór odpadów zmieszanych, natomiast odpady segregowane oddaje bezpłatnie do firmy odbierającej odpady, a potwierdzeniem tego jest karta przekazania odpadów. Czy jest to prawidłowe?
  • Czy stowarzyszenia, które nie są w sposób trwały w lokalu, czy też powinny mieć zawartą umowę?
  • Jeżeli jest nieruchomość niezamieszkała, gdzie są wynajmowane 2 lokale (działalność fryzjerska i sklep spożywczy), to czy w celu przedłożenia umowy należy wezwać właściciela nieruchomości?
  • Czy każdy przedsiębiorca musi mieć umowę, oprócz tych, które są wymienione w ustawie?
  • Co zrobić, gdy firma budowlana wykonująca prace poza gminą nie ma umowy na odbiór odpadów?
  • Jakie narzędzia prawne można zastosować do karania przedsiębiorców nieposiadających umów na odpady?
  • Co w sytuacji, gdy biura rachunkowe i agencje ubezpieczeniowe złożyły oświadczenie, że nie produkują odpadów?
  • Jeżeli gminnym systemem objęte są nieruchomości użyteczności publicznej, to nie dotyczy to innych działalności gospodarczych?
  • Jak postępować w przypadku, gdy zostały wysłane wezwania, ale przedsiębiorcy pisali oświadczenia, że nie posiadają odpadów?
  • Co zrobić, gdy właściciel zamyka działalność i nie zgłasza tego do systemu odpadów?
  • Nieruchomość mieszana, której właściciel prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest informatykiem. Pan oświadczył, że nie wytwarza odpadów komunalnych, po czym w dniu odbioru wystawił 12 worków z papierem z niszczarki. Co w tej sytuacji?
  • Jak traktować mechanika samochodowego, który działa sam w domu, w garażu?
  • Czy właściciel nieruchomości niezamieszkałej, prowadzący działalność biurową w domu mieszkalnym, musi zawrzeć osobną umowę na odbiór odpadów?
  • Co w przypadku, gdy krawcowa prowadzi działalność jednoosobową we własnym domu? Czy musi zawierać indywidualną umowę z firmą odbierającą odpady?
  • Czy osoba, która prowadzi biuro w domu jednorodzinnym, w którym również zamieszkuje, powinna posiadać odrębną umowę z przedsiębiorcą na wywóz odpadów?
  • Na terenie gminy są dwa warsztaty samochodowe. W jednym z nich zatrudnionych jest 6 osób. Właściciel drugiego warsztatu twierdzi, że nie zatrudnia pracowników, stołuje się w domu i w nim korzysta z sanitariów. W związku z tym nie wytwarza żadnych odpadów komunalnych, a pomimo to na terenie obu warsztatów zużycie wody jest takie same. Czy na podstawie zużytej wody można udowodnić, że drugi warsztat wytwarza odpady? Czy zużycie wody można sprawdzić przed wszczęciem postępowania, jeżeli spółka wodociągowa jest własnością gminy?
  • Budynek mieszkalny został w całości wynajęty firmie, która zajmuje się najmem krótko- i długoterminowym. Powstało tam 12 lokali – podział nie został ujęty w księdze wieczystej. Część lokali wynajmowana jest na okres krótkoterminowy od tygodnia do 6 miesięcy, a część lokali zajmowana jest na kilka lat. Firma upiera się, że lokale mamy traktować jako nieruchomości niezamieszkałe. Co w takim przypadku?
  • Jak zakwalifikować domek letniskowy o powierzchni poniżej 30 m2?
  • Co, jeżeli na działce rekreacyjnej nie ma domku? Czy też pobieramy opłatę?
  • Czy mieszkanie można uznać za nieruchomość, którą wykorzystuje się na cele rekreacyjne, gdy właściciel mieszka w górach?
  • Objęliśmy systemem domki letniskowe. Opłata jest ryczałtowa dla osób fizycznych. Jeżeli ktoś wynajmuje tę nieruchomość, to powinien płacić opłatę jak od nieruchomości niezamieszkałej?
  • Przykład: właściciel przyjeżdża do domu tylko na weekendy, ponieważ na stałe mieszka w innym mieście. Nie chce złożyć deklaracji, bo twierdzi, że nie generuje odpadów. Czy można wobec takiego właściciela wszcząć postępowanie i wydać decyzję o opłacie ryczałtowej?
  • Jakich formalności należy dopilnować podczas sprzedaży lub kupna nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowej?
  • Co w przypadku, gdy właściciel sprzedał nieruchomość zadeklarowaną jako domek letniskowy, a nowy właściciel deklaruje od 1 maja, że nieruchomość zamieszkują 3 osoby? Czy poprzedni właściciel powinien uiścić roczną ryczałtową opłatę?
  • Jak traktować domki letniskowe - co powinien spełniać taki dom, żeby naliczyć opłatę ryczałtową?
  • Co obligatoryjnie powinna zawierać ewidencja umów na odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych?
  • Co zrobić, jeśli gmina otrzymuje pismo od firmy odbierającej odpady, że rozwiązała umowę z przedsiębiorcą ze względu na zaległości? Jak postąpić w tej sytuacji?
  • Jak prowadzić rejestr nieruchomości niezamieszkałych w systemie gospodarowania odpadami?
  • Czy obowiązuje jakiś wzór ewidencji umów?
  • Co w sytuacji, gdy ewidencja umów nie obejmuje wszystkich nieruchomości niezamieszkałych?
  • Skąd pozyskać informacje o nieruchomościach niezamieszkałych?
  • Jak skutecznie wydać decyzję określającą wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami?
  • Przykład: zmienił się u nas prawnik i uważa, że źle interpretujemy definicję słowa "niezamieszkałe". Uważa, że nieruchomości niezamieszkałe to nie są firmy, a ja uważam, że są? Jak jest poprawnie?
  • Co zrobić, gdy przedsiębiorca przynosi umowę, ale ma tylko zawartą na odpady zmieszane?
  • Jakie są możliwości egzekwowania należności za odpady w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie płaci mimo wydanej decyzji?
  • Co zrobić, gdy przedsiębiorca nie złożył deklaracji ani nie zawarł umowy na odbiór odpadów?
  • Co w przypadku, gdy nieruchomości niezamieszkałe nie są objęte systemem? Jak wyegzekwować opłatę, gdy nie ma umowy?
  • Jak włączyć do systemu nieruchomości niezamieszkałe? Jakie obowiązki należy realizować po podjęciu uchwały?
  • Czy decyzję zastępczą można wydać na okres do 5 lat wstecz?
  • Jakie są dopuszczalne dowody wpłat za odpady?
  • Jak należy postąpić, gdy nieruchomość nie została zgłoszona do systemu, ale zużywała wodę, co wskazuje na jej użytkowanie?
  • Co zrobić, gdy firma budowlana wykonująca prace na zewnątrz nie wytwarza odpadów w gminie?
  • Czy odpisujemy osoby, które przychodzą do urzędu i oświadczają, że pracują za granicą?
  • Czy jest określona definicja działalności biurowej?
  • Co z działalnością, która jest wyłącznie podwykonawcą w innej firmie?


2. Na kogo wydawać decyzje?

  • Czy w przypadku wykrycia nieprawidłowości decyzję zwiększającą wystawiamy wstecz na wspólnotę, czy na właściciela lokalu?
  • Czy decyzję określającą możemy wydać na osobę niebędącą właścicielem, tylko np. wynajmującym?
  • Czy zużycie wody może stanowić jedyny dowód w postępowaniu i na tej podstawie można wydać decyzję?
  • Czy decyzję należy wydać na zarządcę, czy na spółdzielnię mieszkaniową?
  • Czy przed wydaniem decyzji przedłużającej ponownie należy wszcząć postępowanie?
  • Wszczęto postępowanie celem wydania decyzji naliczającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wysłaliśmy pismo do US w celu pozyskania informacji o miejscu zamieszkania, ponieważ nikt nie odbiera z danego adresu pism. US odpisał nam, lecz nadał klauzulę „tajemnica skarbowa”. Czy taką informację możemy wykorzystać w danym postępowaniu?
  • Czy decyzję można wydać za okres wsteczny?
  • Czy decyzje zmieniać na podwyższoną stawkę po jednej frakcji czy np. trzy frakcje?
  • W jakich sytuacjach wydaje się decyzję określającą wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami?
  • Jak prawidłowo przeprowadzić procedurę wydawania decyzji określających? Co należy wiedzieć o elementach decyzji? Jakie dowody zawrzeć?
  • Co w przypadku, gdy została wydana decyzja i nie minęło 14 dni od dostarczenia, a podatnik sam zgłosił się do podpisania deklaracji?
  • Na kogo wydajemy decyzję o podwyższeniu opłat, jeżeli deklaracja została złożona na jedną osobę, a jest kilku współwłaścicieli?
  • Jaką decyzję wydajemy w przypadku braku segregacji na podstawie przepisu art. 6ka? Decyzję określającą czy ustalającą?
  • Jak wydawać decyzje o podwyższeniu opłat? Czy to powinna być dwukrotność, trzykrotność w przypadku decyzji pokontrolnej?

3. Naliczanie i egzekwowanie opłat – jak rozliczyć mieszkańców?

  • Jeżeli po terminie opłaty następuje zmiana z domku letniskowego na nieruchomość stałą, to od kiedy naliczyć opłatę za osobę dla domu zamieszkałego?
  • Jak wyliczyć opłatę w domu wynajmowanego? Deklaracja jest na 3 osoby, ale według wiedzy, liczba ta jest większa, ale dokładnie nieznana.
  • Jeżeli ktoś zamieszka w nieruchomości 31.05, to czy płaci za maj?
  • Jak się nalicza opłatę za śmieci, jeśli ktoś złożył deklarację w połowie miesiąca?
  • Jak przeliczać ilość wody na osoby, aby ustalić opłatę za odpady?
  • Jak ustalać maksymalną stawkę opłaty? Jak prawidłowo zawiadamiać o tym mieszkańców?
  • Maksymalna stawka opłata za gospodarowanie odpadami z nieruchomości zamieszkałych.
  • Wydano decyzję w maju o nałożeniu opłaty podwyższonej za miesiące styczeń-maj. Jaki powinien być termin zapłaty?
  • Jeżeli mamy wyłączone nieruchomości niezamieszkałe to w jak sposób wyliczyć górną stawkę?
  • Kiedy należy dopisać dziecko po narodzinach? Jak prawidłowo naliczyć dopłatę?
  • Czy jeżeli dziecko urodziło się w styczniu, wysłaliśmy wezwanie w lutym, ale właściciel zgłosił się dopiero w marcu, to kiedy powinniśmy naliczyć opłatę za dziecko: od stycznia, czy możemy od daty bieżącej?
  • Jeśli urodziło się dziecko, a właściciel składa deklaracje dopiero po 2 latach, to od jakiej daty zwiększamy o jedną osobę naliczenia?
  • Co zrobić, gdy właściciel nieruchomości po wysłaniu wezwania po urodzeniu dziecka nie chce złożyć nowej deklaracji? W jaki sposób naliczać opłaty za dziecko?
  • PRZYKŁAD: syn w maju zgłosił zgon ojca, który miał miejsce w październiku. Razem ze zgłoszeniem złożył deklarację zerową. Czy od daty zgonu nie naliczamy żadnych opłat, pomimo tego, że minęło już 6 miesięcy?
  • Jak liczymy termin w przypadku zmarłego mieszkańca, jeśli zgłoszenie jest do 6 miesięcy, deklaracja złożona później 8 miesięcy?
  • Czy należy wyegzekwować opłaty za odpady od właściciela nieruchomości, który przebywa za granicą?
  • Urząd pozyskał w tym roku informację, że lokatorka wyprowadziła się 3 lata temu. Wystawione zostały upomnienia oraz tytuły wykonawcze. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy wezwać właściciela i odpisać opłatę 3 lata wstecz?
  • Bardzo często w aktach notarialnych jest informacja, że nieruchomość zostanie wydana po 3 miesiącach od daty sporządzenia aktu. Jak ustosunkować się do tego, że właściciel zbył nieruchomość 3 miesiące wcześniej, a po sprzedaży nikt w niej jeszcze nie zamieszkał?
  • Jeżeli osoba była właścicielem działki przez 7 miesięcy, a w sierpniu sprzedała nieruchomość, to czy opłatę pobieramy też od drugiego właściciela?
  • Jakie są sposoby indywidualnego rozliczania się z opłat przez mieszkańców budynków wielolokalowych?
  • Co w sytuacji, gdy osiedle domków jednorodzinnych ma wspólne altany śmietnikowe? Jak rozliczać mieszkańców?
  • Jeśli mamy wciągnięte do systemu nieruchomości mieszane, czy również musimy podejmować nowe uchwały?
  • W jaki sposób ustalić opłatę śmieciową dla nieruchomości niezamieszkałej w systemie gospodarowania odpadami? Jak prawidłowo rozliczać przedsiębiorców oraz działki letniskowe?
  • Czy opłata za pojemnik uchwalona dla nieruchomości niezamieszkałych, które są objęte gminnym systemem gospodarowania odpadami, może być wyższa od tych uchwalonych w uchwale o górnych stawkach?
  • Jeżeli przedsiębiorca zamknie działalność - to nie powinien mieć naliczonej opłaty za odpady, mimo braku złożonej deklaracji na 0? Czy odpis robimy na podstawie danych z GUS?
  • Co z firmami budowlanymi, które mają siedzibę w danej gminie, ale pracują na terenie całego województwa?
  • Jak prawidłowo określić ilość wytwarzanych odpadów z różnych działalności?
  • Sposoby naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami z nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
  • Kiedy należy pobrać opłatę ryczałtową? Jak prawidłowo wyliczyć taką opłatę?
  • Nowe przepisy dotyczące ryczałtu - Czy opłata ryczałtowa nalicza się automatycznie w przyszłym roku przy nieruchomości wykorzystywanej w celach rekreacyjno-wypoczynkowych?
  • Czy naliczamy opłatę ryczałtową od obydwu właścicieli w przypadku zbycia nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowej w wysokości rocznej opłaty? Pierwszy właściciel nieruchomości miał złożoną deklarację, ale nie na zamiaru zamknąć konta. Jakie kroki podjąć, żeby dokonał tej zmiany? Czy jest możliwość zamknięcia konta na podstawie aktu notarialnego?
  • Czy osoba mieszkająca za granicą, która przyjeżdża do kraju np. dwa razy w roku na okres tygodnia, dwóch, powinna mieć naliczony ryczałt?
  • Czy osoba musi skorzystać jeden dzień z nieruchomości, aby opłacić ryczałt? Mamy osoby zamieszkujące za granicą, złożona została deklaracja na ryczałt. Czy jest obowiązek zapłaty, jeżeli w danym roku nie przyjedzie?
  • Czy gmina nieposiadająca domków letniskowych musi ustalać taką opłatę?
  • Czy uchwała o tzw. domkach letniskowych o opłacie ryczałtowej nie jest obligatoryjna?
  • Uchwałę o zmianie stawki ryczałtowej można podjąć do 30.04. Co, jeśli termin płatności ryczałtu to 15.03? Co z zawiadomieniem?
  • Maksymalna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami dla nieruchomości niezamieszkałych.
  • Maksymalna ryczałtowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami.
  • Ustalanie opłaty za gospodarowanie odpadami dla nieruchomości niezamieszkałych.
  • Czy opłatę dla nieruchomości niezamieszkałych oblicza się według ilości wytworzonych odpadów czy ilości posiadanych pojemników?
  • Czy firma powinna płacić za każdy worek, czyli każdą frakcję? Czy można zastosować w tym przypadku worki o pojemności mniejszej niż 120 litrów?
  • Co wziąć pod uwagę podczas ustalania górnej stawki opłat?
  • Czy firma odbierająca odpady może odbierać śmieci z nieruchomości niezamieszkałych po wyższych stawkach niż te określone w uchwale?
  • Jakie są obowiązki gminy względem nieruchomości niezamieszkałych niebędących w systemie?
  • Jeżeli mamy wyłączone nieruchomości niezamieszkałe, to w jaki sposób wyliczyć górną stawkę?
  • Czy istnieją ograniczenia dotyczące wysokości górnych stawek?
  • Czy istnieją ograniczenia w ustaleniu górnej stawki w uchwale i czy ta uchwała trafia do RIO?
  • Czy ceny górnych stawek można ustalić od 1 m³?
  • Jak rozliczyć opłatę za odpady, gdy firma działająca sezonowo nie składa deklaracji?
  • Jeśli w trakcie trwania roku kalendarzowego zmieni się właściciel domku/działki, to jak należy naliczyć opłatę za gospodarowanie odpadami? Czy oboje właściciele są zobowiązani uiścić opłatę, czy jeśli pierwszy już opłacił, to nowy nie ma obowiązku?
  • Nieruchomości mieszane - lokale użytkowe w budynkach zamieszkałych. Jak naliczyć i jaką decyzję wydać firmie, której w pierwszej kolejności musimy wystawić decyzję na stawki selektywne? Jakie frakcje mamy im naliczyć (czy wszystkie?), skoro nie każda firma produkuje te same frakcje odpadów?
  • W gminie mamy kilkanaście domków, których właścicielami są osoby prywatne, a grunt należy do spółki, która w imieniu właścicieli złożyła deklarację, pobierając opłatę jak od nieruchomości niezamieszkałych, czyli od pojemników, tak jak w przypadkach działkowców. Czy to naliczanie jest prawidłowe?
  • Co, jeśli osoba ma w naszej gminie działki rekreacyjne? Czy od każdej działki naliczamy opłatę?
  • Przykład: Właściciel nieruchomości rekreacyjnej przyjeżdża tylko na kilka tygodni w roku i nie chce złożyć deklaracji. Jak wyegzekwować opłatę?


4. Kiedy dokonywać zmian w uchwałach?

  • Ile i jakie uchwały powinny być podjęte w związku z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, począwszy od roku 2018?
  • PRZYKŁAD: jeśli uchwała podjęta była w 2012r. i do tej pory nic nie było zmieniane, a w systemie nie mamy nieruchomości niezamieszkałych, to musimy podjąć nową uchwałę?
  • PRZYKŁAD: czy musimy zmieniać uchwałę, podjętą 30.04.2020r., kiedy uchwalono stawki za worek i pojemnik od nieruchomości niezamieszkałych? Stawka mieści się w normach ustawowych i nie będziemy jej podwyższać lub obniżać. Jeśli tak, co powinniśmy zmienić? Czy podejmujemy nową uchwałę, choć w zasadzie nic nie zmieniamy?
  • Co w sytuacji, gdy od początku systemu nie było uchwały o górnych stawkach?
  • Czy nową uchwałę, dotyczącą stawki za pojemnik, można zrobić jako zmianę uchwały poprzedniej, czy musi być nowa?
  • Jeżeli gmina nie obsługuje nieruchomości niezamieszkałych i nie posiada na swoim terenie domków letniskowych, czy też musi zmieniać uchwałę?
  • Opłata z domku letniskowego naliczana jest jednorazowo na rok. Co w przypadku zmiany w ciągu, np. z powodu wyjazdu lub śmierci składającego deklarację?
  • Czy wprowadzając deklarację zmieniającą w ciągu roku zeruje się cała opłata roczna?
  • Jakie zapisy powinny znaleźć się w uchwale oraz w regulaminie?
  • Czy uchwałę można podjąć w każdej chwili?
  • Czy uchwała musi być podejmowana co roku?
  • Czy właściciel może złożyć na nieruchomość deklarację na 3 miesiące w roku w przypadku, gdy gmina nie ma podjętej uchwały?
  • Czy uchwała o tzw. domkach letniskowych o opłacie ryczałtowej nie jest obligatoryjna?
  • Jeśli nie mamy nieruchomości niezamieszkałych objętych systemem, nie mamy też domków letniskowych na terenie gminy, to czy należy skonsultować się z RIO? Czy podjąć uchwałę?
  • Jeśli nie mamy nieruchomości niezamieszkałych objętych systemem, to czy musimy podjąć uchwałę?
  • Czy należy zmienić uchwałę dot. górnych stawek opłat za usługi odbioru odpadów komunalnych, jeśli nieruchomości niezamieszkałe nie są objęte systemem? A w obowiązującej uchwale mamy określone wartości netto oraz ilości odpadów w m³?
  • Czy uchwała straci moc? Na chwilę obecną nie potrzebujemy zmiany stawek, czy powinniśmy przyjąć ją ponownie?
  • Czy w analizie, gdy zmienia się poziom recyklingu, należy ją zmienić zarządzeniem zmieniającym?
  • Kiedy należy dokonać zmian uchwał? Jakie zapisy regulaminu powinny obejmować?
  • Jeżeli w systemie mamy tylko gminne jednostki budżetowe - szkoły, przedszkola, to czy musimy podjąć uchwałę górnych stawek?
  • Czy gmina powinna podjąć własną uchwałę odnośnie domków letniskowych i częstotliwości wywozu?
  • Jeżeli w systemie nie mamy nieruchomości niezamieszkałych, to czy musimy podjąć uchwałę o domkach letniskowych, czy właściciele mogą składać deklaracje na okres, w którym przebywają np. od czerwca do października, a gdy wyjeżdżają, składają deklaracje „0’’?
  • Czy musimy podejmować obligatoryjnie uchwałę dot. domków letniskowych?
  • Co zrobić, gdy ZUS i spółdzielnie mieszkaniowe nie chcą podać danych, powołując się na RODO?
  • Jeżeli gminnym systemem objęte są nieruchomości użyteczności publicznej, to nie dotyczy to innych działalności gospodarczych?
  • Jak prawidłowo powinniśmy postąpić w przypadku naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami, kiedy na terenie nieruchomości należącej do gminy, grunt wynajmuje przedsiębiorca, stawiając budkę z lodami?
  • Jak określić szkoły i przedszkola w uchwale? Czy są to nieruchomości niezamieszkałe?
  • Plebanie i klasztory - jak je traktować? System gminny obejmuje posesje zamieszkałe i niezamieszkałe. Czy traktować je jako posesje zamieszkałe czy niezamieszkałe? W naszej gminie jest również klasztor, w którym zamieszkuje około 50 sióstr zakonnych. Jaką deklarację powinny złożyć te instytucje? Od osób, czy od pojemników?
  • Czy gmina może objąć systemem tylko cmentarze?
  • Jeżeli w systemie mamy tylko gminne jednostki budżetowe - szkoły, przedszkola, to czy musimy podjąć uchwałę górnych stawek?
  • Czy należy zmienić uchwałę dot. górnych stawek opłat za usługi odbioru odpadów komunalnych, jeśli nieruchomości niezamieszkałe nie są objęte systemem?
  • W jakiej formie podjąć uchwałę w sprawie nieruchomości niezamieszkałych oraz nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowych?
  • Czy żeby wyłączyć nieruchomości niezamieszkałe, należy podjąć uchwałę?
  • Ustawa mówi o dobrowolnym przystąpieniu do systemu gospodarki odpadami przez nieruchomości niezamieszkałe, ale nie mówi o wystąpieniu. W jakiej formie to zrobić?
  • Czy należy zmienić uchwałę dot. górnych stawek opłat za usługi odbioru odpadów komunalnych, jeśli nieruchomości niezamieszkałe nie są objęte systemem? A w obowiązującej uchwale mamy określone wartości netto oraz ilości odpadów w m³?
  • Czy nową uchwałę, dotyczącą stawki za pojemnik, można zrobić jako zmianę uchwały poprzedniej, czy musi być nowa?
  • Jeżeli gmina nie obsługuje nieruchomości niezamieszkałych i nie posiada na swoim terenie domków letniskowych, czy też musi zmieniać uchwałę?
  • Jeśli nie mamy nieruchomości niezamieszkałych objętych systemem, nie mamy też domków letniskowych na terenie gminy, to czy należy skonsultować się z RIO? Czy podjąć uchwałę?
  • Czy gmina powinna podjąć własną uchwałę odnośnie domków letniskowych i częstotliwości wywozu?
  • Czy możemy uchylić uchwałę o ryczałcie na domki letniskowe?
  • Czy uchwała podjęta przez ROD, w której uchwalono, że odpady wytwarzane przez działkowców będą zabierane do domu jest prawidłowa?


5. Otwieranie i zamykanie kont – w jaki sposób zamknąć konto osoby zmarłej? Z jaką datą zamknąć konto poprzedniemu właścicielowi, a z jaką otworzyć nowemu?

  • Czy możemy zrobić PK, podając za powód zamknięcia konta fakt złożenia nowej deklaracji, bez aktu notarialnego?
  • Co w sytuacji, gdy do organu wpłynął prawomocny wyrok o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej podatnika? Czy należy zamknąć konto podatnika? Jeżeli tak, to z jaką datą?
  • W jaki sposób zamknąć konto osoby zmarłej, jeżeli widnieje kilka osób w deklaracji?
  • Czy w przypadku zgonu właściciela nieruchomości powinniśmy mieć kopię aktu zgonu? Czy wystarczająca jest sama informacja z USC?
  • Skąd pozyskać dane o zgonach mieszkańców?
  • Czy na podstawie samego aktu zgonu przyniesionego przez kogoś z rodziny można zamknąć konto? Czy kopię tego aktu zostawiamy w dokumentacji?
  • Czy na podstawie zawiadomienia z US o zgonie podatnika ze wskazaniem daty śmierci możemy zamknąć pozycję tego podatnika?
  • Jak zamknąć konto osoby zmarłej w przypadku zaległości?
  • Co w przypadku, gdy właściciel nieruchomości zmarł, a osoba, która była zawarta w deklaracji żyje, ale nie zamieszkuje tam i nie ma z nią żadnego kontaktu? Czy można zamknąć konto?
  • Jak zamknąć konto, jeżeli właściciel nieruchomości wyjechał za granicę, a nieruchomość niezamieszkała jest od 3 lat i nie zgłosił zmiany?
  • Co w przypadku, gdy wynajmujący nie zamknął konta, a nowy wynajmujący złożył już swoją nową deklarację? Czy gmina może sama zamknąć konto?
  • Czy w razie zmiany adresu podatnika otwieramy nowe konto czy zmieniamy dotychczasowe?
  • Jak postępujemy w przypadku podatnika zmieniającego adres zamieszkania - czy zamykamy konto w danej miejscowości, a otwieramy na nowy adres, czy łączymy i zmieniamy tylko adres?
  • Jak zamknąć wymiar osobie, która już nie mieszka od kilku lat i nie jest właścicielem? Brak aktu notarialnego, a informacja z Geoportalu. Czy zamykamy z datą bieżącą czy cofamy się do dnia wystawienia aktu?
  • Jak zamknąć konto dla osoby, która wynajmowała nieruchomość i to ona złożyła deklarację?
  • Czy można zamknąć kartotekę osobie z urzędu, jeżeli nie jest ona właścicielem nieruchomości, ale najemcą? Pisma nie są odbierane, nie została również założona deklaracja zerująca i zaległości cały czas rosną. Z informacji uzyskanych od sąsiadów wynika, że ta osoba już tam nie mieszka.
  • Co w przypadku pisemnej zgody kolejnego właściciela, aby do wpłat pozostało to samo konto?
  • Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości jej właściciel musi zawiadomić o tym fakcie gminę za pomocą deklaracji lub pisma? Czy w związku ze sprzedażą gmina musi sama zamknąć konto na podstawie danych z ksiąg wieczystych lub wypisu z rejestru gruntów?
  • Pierwsza deklaracja została złożona w 2020 r. przez jednego ze współwłaścicieli. W deklaracji ujęto żonę i męża. W 2023 r. nastąpił rozwód i podział majątku. Nowym właścicielem nieruchomości stała się żona, która nie złożyła deklaracji na siebie. Były mąż chce zamknąć swoje konto. Czy może tego dokonać z datą wsteczną, czyli z datą zmiany właściciela nieruchomości?
  • Czy można zamknąć konto na podstawie aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości bez deklaracji zerowej, z notatką służbową?
  • Czy na podstawie aktu sprzedaży można zamknąć konto w sytuacji, kiedy sprzedający nie złożył deklaracji zerowej?
  • Czy w momencie sprzedaży właściciel nie jest już zobowiązany wnosić opłaty za odpady? Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości zamykamy konto poprzedniego właściciela na podstawie aktu notarialnego?
  • Na jakiej podstawie możemy zamknąć konto wymiarowe po otrzymaniu informacji o sprzedaży nieruchomości np. z podatków? Wydajemy decyzję czy na podstawie notatki służbowej?
  • PRZYKŁAD: córka po zmarłych rodzicach przejmuje nieruchomość. Czy należy zamknąć konto rodziców, a nowy właściciel składa deklarację na nowe konto, czy można przypisać córce konto rodziców, zmieniając tylko podmiot? Kto powinien złożyć deklarację zerową w przypadku zgonu właściciela? Czy na podstawie aktu zgonu można zawiesić konto?
  • Z jaką datą należy zamknąć konto poprzedniemu właścicielowi? Czy z datą sporządzenia aktu notarialnego?
  • Spółka z o.o. w likwidacji. Od kilku lat w urzędzie skarbowym prowadzone są postępowania egzekucyjne. W 2023 r. urząd skarbowy przesłał do organu postanowienie w sprawie umorzenia postępowania egzekucyjnego z uwagi na to, że w postępowaniu nie uzyska kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne. Zaległości za odpady komunalne są od grudnia 2017 r. Na jakiej podstawie można zamknąć konto lub dokonać odpisu należności?
  • Co w przypadku, gdy w marcu tego roku właściciel sprzedał nieruchomość wykorzystywaną rekreacyjnie, nie złożył deklaracji, natomiast złożył ją nowy właściciel i zmienił charakter nieruchomości na zamieszkały?
  • Czy można zamknąć konto poprzedniego właściciela na podstawie aktu notarialnego? Co z opłatą ryczałtową?


6. Zmiany stawek – czy przy zmianie stawki trzeba powiadomić wszystkich listem poleconym?

  • Czy upoważniony pracownik może podpisać zawiadomienie o zmianie stawki?
  • Czy zawiadomienia o zmianie stawki za odbiór odpadów powinny być podpisywane własnoręcznie? Czy można zastosować podpis faksymile (podpis skanowany)?
  • Czy zawiadomienie o zmianie stawki za odpady komunalne musi być wysyłane ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru?
  • Co, jeżeli zmiana stawki została wysłana ze zwrotką z k.p.a.?
  • Czy przy zmianie stawki trzeba powiadomić wszystkich listem poleconym? Czy aby można było naliczyć wszystkim nowe stawki, mieszkańcy nie muszą składać nowych deklaracji?


7. Nadpłaty i zaległości – czy nadpłatę można przeksięgować bez ustalenia spadkobierców? Jak usunąć przedawnioną nadpłatę?

  • Co w przypadku, gdy np. już we wrześniu wiemy, że system wygeneruje nadpłatę, czy należy podjąć jakieś czynności, żeby zmienić stawkę? Co z ewentualną nadpłatą, jeśli jest znaczna?
  • Jak usunąć z konta przedawnioną nadpłatę?
  • Na koncie osoby zmarłej jest nadpłata. Wpłata została wykonana przed zgonem. Czy można przeksięgować pieniądze na konto współmałżonka?
  • Czy po odpisaniu na koncie opłaty z powodu zgonu, możemy przeksięgować powstałą nadpłatę na konto małżonki, jeżeli jest współwłaścicielem, czy dopiero po ustaleniu spadkobierców?
  • Czy możemy cofnąć płatność 6 miesięcy, jeżeli zmarł domownik i właściciel zgłosił ten fakt dopiero rok później?
  • Od jakiego terminu należy odpisać zmarłą osobę? Jak postąpić, gdy zmarła samotna osoba nadpłaciła kwotę za odpady? Jak reagować, gdy zmarła osoba mająca zadłużenie i nie jest znany spadkobierca?
  • Osoba zmarła. Tylko ona była w deklaracji; nikt z rodziny nie przyszedł wyzerować deklaracji. Osoba zmarła nadpłaciła kwotę za odpady na kolejne miesiące. Co zrobić z nadpłatą i jak zamknąć konto?
  • Jeżeli osoba zmarła, to czy odpisujemy ją od miesiąca, w którym zmarła? Co z zaległościami, jeżeli jest brak spadkobierców?
  • PRZYKŁAD: osoba zmarła, zamieszkiwała sama. Rodzina cały czas płaci za odpady. Z ewidencji ludności jest informacja o zgonie. Co zrobić w tej sytuacji?
  • Co w przypadku, kiedy mieszkaniec zmarł w 2020 roku, a dopiero teraz mamy wiedzę o jego zgonie, na jego koncie powstało zadłużenie. Jak postąpić z tym zadłużeniem?
  • Czy środki z konta zmarłego pozostaną po wyzerowaniu jego konta? Czy nadpłatę można przeksięgować bez ustalenia spadkobiorców?
  • Komu zwrócić nadpłatę w przypadku, gdy osoba zmarła, była sama i nie ma nikogo z rodziny?
  • PRZYKŁAD: jeżeli właściciel zgłosił 3 osoby w deklaracji z USC, mam informację, że właściciel zmarł i nikt z rodziny nie przychodzi zmienić deklaracji ani nie wiadomo nam o spadkobiercach, opłata jest nadal naliczana, a nikt nie płaci, co powinniśmy zrobić?
  • Osoba deklarująca opłatę zmarła w 2019 r. Wpłat dokonuje do dzisiaj członek rodziny. W 2019 nieruchomości została przepisana na nowego właściciela, czyli byłą żonę, która złożyła deklarację i oświadczyła, że nikt nie mieszka w nieruchomości. Czy należy wygasić deklarację za zmarłego z 2019 r.? Co zrobić z nadpłatą?
  • Co zrobić, gdy właściciel nieruchomości zmarł, a nadal wpływają wpłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi?
  • Co w przypadku, gdy właściciel nieruchomości podaje adres główny za granicą, a nieruchomość, którą ma w Polsce okazuje się zadłużona? Gdzie wysyłamy upomnienia i tytuły wykonawcze?
  • Najemca złożył deklarację. W umowie ma wpis o złożeniu deklaracji. Wiemy, że płaci czynsz, ale nie ponosi płatności za odpady. Dług rośnie, nie można go wyegzekwować, ponieważ dłużnik nie ma dochodów. Czy są jakieś możliwości dochodzenia zaległości od właściciela?
  • Co, jeśli w przypadku zmiany właściciela stary właściciel uiszczał opłaty przez kolejne miesiące po sprzedaży nieruchomości do momentu złożenia deklaracji przez nowego właściciela? Czy powinniśmy stwierdzić nadpłatę z urzędu?
  • PRZYKŁAD: mieszkanka złożyła deklarację na siebie, ale nie jest właścicielem nieruchomości, ponieważ mieszkała w domu rodzinnym męża, z którym się rozwiodła. Po wyprowadzce nie złożyła deklaracji wygasającej i przez cały czas była naliczana opłata. Są wystawione upomnienia. Pani zadzwoniła w styczniu z informacją, że nie wiedziała, że jej mąż nie wypisał jej z odpadów, a miał to zrobić. Co w takim przypadku?
  • Co z zaległościami w kartotece w przypadku sprzedaży nieruchomości, gdy nie wiemy o sprzedaży, a podatnik sam nas nie poinformuje w ciągu 14 dni?
  • Jak postępujemy w przypadku zaległości na sprzedanej nieruchomości?
  • Jeżeli mąż złożył deklarację i jest nieściągalny, a z żoną nie mają rozdzielności majątkowej, to czy w przypadku zadłużenia należy pociągnąć do odpowiedzialności także żonę?
  • Co, jeżeli na koncie zmarłego jest nadpłata, a nie zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe?


Prowadzący

Mgr Paulina Włodarczyk – inspektor ds opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w Urzędzie Gminy. Od czerwca 2013 roku zajmuję się opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi, począwszy od złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wymiar, księgowość, egzekucję opłaty śmieciowej po sprawozdawczość budżetową.

W 2007 roku ukończyłam studia licencjackie na kierunku matematyka finansowa, w 2009 roku ukończyłam studia magisterskie na kierunku finanse i rachunkowość a w 2012 studia podyplomowe z rachunkowości.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
29 kwietnia 2025

Podobne szkolenia