Fragment ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jaki jest zakres współpracy gminy i innych organów podczas weryfikacji obowiązku nauki?
- Omówienie procedury postępowania w momencie, gdy dziecko przebywa za granicą
- Jakie są sposoby kontroli szkół z wywiązywania się ze swoich kompetencji w zakresie realizacji obowiązku nauki przez uczniów?
- Czy urzędnicy nie mają prawa wglądu w wykazy mieszkańców w innych gminach? Czy tylko szkoła może wystąpić o wgląd w taki wykaz?
- Czy oświadczenie członka dalszej rodziny/sąsiada wystarczy, który potwierdza, że dana rodzina wraz z dzieckiem nie mieszka pod adresem zameldowania? Czy urzędnik ma obowiązek weryfikacji, czy nie mieszkają w innym miejscu w gminie?
- Jakie są kary za niedopełnienie obowiązku nauki?
- Jak wyegzekwować obowiązek nauki od małoletniego powyżej 15. roku życia?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Procedura w przypadku braku realizacji obowiązku nauki – wyjaśnienie krok po kroku
- Wzory dokumentów dotyczących realizacji i braku realizacji obowiązku nauki
- Wzory dokumentów używanych podczas procedury w przypadku braku realizacji obowiązku nauki
Szczegółowy program szkolenia:
1.Inne organy a urząd - warunki współpracy
- Jakie są kompetencje szkoły w obrębie weryfikacji obowiązku nauki?
- Jak egzekwować od szkół obowiązek wysyłania informacji o uczniach?
- Jakie są sposoby kontroli szkół z wywiązywania się ze swoich kompetencji w zakresie realizacji obowiązku nauki przez uczniów?
- Jakie organy mogą pomóc pracownikowi jednostki samorządowej w weryfikacji obowiązku nauki?
- Jaki jest zakres współpracy gminy i innych organów podczas weryfikacji obowiązku nauki?
- Jak można wyegzekwować od innych gmin pomoc w sprawdzeniu miejsca pobytu?
- Czy można przyspieszyć całą procedurę lub ominąć oficjalne proszenie gminy o sprawdzenie rejestrów?
- Czy weryfikacja następuje tylko na podstawie pism? Czy są jakieś inne drogi weryfikacji?
- Czy urzędnicy nie mają prawa wglądu w wykazy mieszkańców w innych gminach? Czy tylko szkoła może wystąpić o wgląd w taki wykaz?
2. Jak egzekwować obowiązek nauki?
- Kto egzekwuje wypełnianie obowiązku nauki?
- Kto egzekwuje kary w przypadku niewypełniania obowiązku nauki?
- Jak poprawnie napisać pisma egzekwujące obowiązek nauki (omówienie wzoru)?
- Jak sobie radzić z rodzicami, którzy nie reagują na prośbę o realizację obowiązku nauki?
- Jakie są procedury zmuszania rodziców do wypełniania obowiązku szkolnego?
- Jak pociągnąć rodziców do odpowiedzialności?
- Jakie kary można nakładać na rodziców? Jak je egzekwować?
- Jakie są kary za niedopełnienie obowiązku nauki (są określone czy można je ustalić w gminie)?
- Jak wyegzekwować obowiązek nauki od małoletniego powyżej 15. roku życia?
- Tylko drogą sądową można nakłonić do wypełnienia obowiązku nauki? Czy można coś robić w czasie oczekiwania na wyrok?
- Co zrobić w momencie, gdy nie ma żadnych informacji o dziecku – rodzice nie reagują na pisma, dziecka nie ma w szkole? Czy jedyne, co urzędnik może zrobić, to tylko sprawdzać zameldowanie dziecka na podstawie spisów?
- Jakie możliwości poszukiwania dziecka mają urzędnicy?
- Jak rozwiązać problem pobytów czasowych?
- Jakie działania są zgodne z RODO?
- Jak znaleźć dziecko w momencie, gdy nie ma obowiązku meldunku?
- Jak wykazać, że dana rodzina nie mieszka na terenie gminy? Czy urząd musi to udowodnić?
- Czy wystarczy oświadczenie np. członka dalszej rodziny/sąsiada, który potwierdza, że dana rodzina wraz z dzieckiem nie mieszka pod adresem zameldowania? Czy urzędnik ma obowiązek weryfikacji, czy nie mieszkają w innym miejscu w gminie?
- W przypadku, gdy wiadomo, że rodzina nie mieszka od dłuższego czasu pod adresem zameldowania, to trzeba wysyłać za każdym razem pisma wzywające do potwierdzenia realizacji obowiązku nauki?
3. Dzieci bez obywatelstwa polskiego i dzieci przebywające za granicą
- Jak pociągnąć obcokrajowców do wypełniania obowiązku nauki?
- Czy obcokrajowcy funkcjonują na takich samych zasadach jak polskie dzieci?
- Omówienie procedury postępowania w momencie, gdy polskie dziecko przebywa za granicą
4. Obowiązek nauki a System Informacji Oświatowej
- W którym miejscu w SIO należy wprowadzać dane dotyczące realizacji obowiązku nauki?
- Jakie dane dotyczące obowiązku nauki musi wprowadzić jednostka samorządu terytorialnego?
- Do kiedy należy wprowadzać dane dotyczące obowiązku nauki?
- Czy jednostka samorządu terytorialnego powinna wpisywać uczniów spełniających obowiązek nauki za granicą?
- Co zrobić w przypadku uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy nie spełniają obowiązku nauki ? Przykład: uczeń siedemnastoletni nie spełnia obowiązku nauki, bo pracuje lub uczęszcza do szkoły za granicą - czy takich uczniów należy również wykazać w SIO?
Prowadzący
Ewa Pręt - praktyk z 35-letnim doświadczeniem zawodowym. Z wykształcenia nauczyciel matematyki, dyrektor z 26-letnim doświadczeniem w tym 6 lat dyrektor szkoły a przez 20 lat dyrektor Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku, który z dniem 1.01 2016 r. został przekształcony w CUW i zakończył działalność z dniem 31 marca 2020 r. Obecnie szkoleniowiec zakresu zagadnień oświaty i rozwiązań w CUW.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.