W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak postąpić w sytuacji, jeśli organizacja ekologiczna chce być w postępowaniu na prawach „strony”?
- Czy można zmienić decyzję zezwalającą na usunięcie drzew? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?
- W jaki sposób poprowadzić postępowanie wyjaśniające w przypadku złożenia odwołania od decyzji?
- W jaki sposób poprawnie naliczyć administracyjną karę pieniężną w przypadku nielegalnego usunięcia drzew wraz z kłodami i systemem korzeniowym?
- Na kogo nałożyć administracyjną karę pieniężną (na pracodawcę czy pracownika), kiedy firma wykonywała usługi na zlecenie właściciela nieruchomości?
- Które obwody drzew brać pod uwagę w przypadku, gdy postępowanie toczy się trzy lata, a w międzyczasie drzewa się rozrosły?
- Formy ochrony przyrody a prawo własności. Jakie przepisy prawne regulują kwestie pomników przyrody na działkach osób prywatnych?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wezwanie do złożenia wyjaśnień
- Zapytanie do strony
- Wszczęcie postępowania
- Postanowienie o zawieszeniu postępowania
- Postanowienie o wznowieniu postępowania
- Decyzja o umorzenie postępowania
- Zakończenie postępowania
- Decyzja o odmowie wszczęcia postępowania
- Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych (wniosek)
- Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych na drodze postanowienia (zgłoszenie)
- Zawiadomienie o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania
- Obwieszczenia o wszczęciu postępowania, terminie oględzin, zakończeniu postępowania, wydanej decyzji
- Wezwanie na przesłuchanie świadka
- Protokół z przesłuchania świadka
- Decyzja odstępująca od nałożenia kary
- Decyzja nakładająca karę za zniszczenie
- Decyzja nakładająca karę za uszkodzenie
- Decyzja nakładająca karę za usunięcie bez wymaganego zezwolenia
- Decyzja nakładająca karę za usuniecie pomimo sprzeciwu
- Decyzja nakładająca karę przed upływem milczącej zgody
- Przekazanie sprawy do organów ścigania
Szczegółowy program szkolenia:
1.KPA w usuwaniu drzew- powiadamianie o wszczęciu postępowania. Jak i kiedy wydać decyzję odmowną? Kiedy można zmienić decyzję? Odwołania od decyzji
- Notatki służbowe - w jaki sposób je tworzyć i w jakim celu?
- Omówienie zasad tworzenia zawiadomień na poszczególnych etapach postępowania.
- Jak poprawie zawiadomić o wszczęciu postępowania administracyjnego?
- W jaki sposób zawiadamiać strony postępowania, gdy ich liczba w postępowaniu przekracza 20 osób?
- Czy istnieją przypadki kiedy Gmina może odmówić wszczęcia postępowania?
- Kiedy należy zawiesić postępowanie?
- W jaki sposób zapewnić stronom czynny udział w postępowaniu?
- Jak postąpić w sytuacji, jeśli organizacja ekologiczna chce być w postępowaniu na prawach „strony”?
- Jak weryfikować prawidłowość pełnomocnictwa? Czy zawsze wiąże się ono z opłatą skarbową?
- Czy można przyjmować kopie aktu notarialnego jako potwierdzenia posiadania tytułu prawnego do władania nieruchomością?
- Co zrobić w przypadku, gdy wniosek został złożony przez osoby nieupoważnione?
- Co zrobić w przypadku, gdy wniosek dotyczy usunięcia drzew na które nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia?
- W jakiej formie należy wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia brakującego podpisu?
- Czy można zawiadomić telefonicznie wnioskodawcę o oględzinach?
- Czy można przeprowadzić przesłuchanie świadka, który zamieszkuje inną gminę?
- Co należy zrobić, gdy postępowanie nie może zostać zakończone w ustawowym terminie?
- Co to jest postępowanie wyjaśniające i kiedy się je prowadzi?
- Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew zostało podpisane wyłącznie przez jednego współwłaściciela - czy należy wzywać go do uzupełnienia o podpis drugiej osoby? Jeśli tak, to czy należy zrobić to również postanowieniem?
- Jak przygotować zawiadomienie o niezałatwieniu sprawy w terminie określonym w KPA?
- Omówienie elementów składowych decyzji: podstawa prawna, sentencja, uzasadnienie faktyczne, uzasadnienie prawne, pouczenie
- Czy każdorazowo przed wydaniem decyzji należy wysyłać zawiadomienie?
- Czy gmina może wydać odmowę wydania decyzji?
- Czy można wydać decyzję warunkową na usunięcie drzewa z uwagi na prace budowlane bądź rozbiórkowe?
- Czy można zmienić decyzję zezwalającą na usunięcie drzew? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?
- Czy organ ma obowiązek zmiany decyzji na wniosek wnioskodawcy, czy może odmówić ?
- Jakie muszą zostać spełnione warunki oraz jaka jest procedura wydawania decyzji wygaszającej?
- Odwołanie od decyzji- co powinno zawierać i kto może je wnieść?
- Jak należy postąpić w przypadku uchylenia decyzji i przekazania do ponownego rozpatrzenia przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze?
- Czy Gmina może odwołać się od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego?
- W jaki sposób poprowadzić postępowanie wyjaśniające w przypadku złożenia odwołania od decyzji?
- Jakie możliwości daje zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania?
- W jakich przypadkach można wezwać stronę do złożenia wyjaśnień?
- Co powinno zawierać obwieszczenie?
- Jak postąpić w przypadku, gdy decyzja została wydana na osobę zmarłą?
2. Administracyjne kary pieniężne – kiedy można odstąpić od kary? Ustalanie wysokości i nakładanie kar
- Jak poprawie ustalić procentową liczbę usuniętej korony?
- Czy można odstąpić od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej?
- W jakich przypadkach można umorzyć karę?
- Jak poprawie wyliczyć wysokość administracyjnej kary pieniężnej? Kiedy stanowi ona wysokość opłaty, a kiedy jej dwukrotność?
- W jaki sposób poprawnie naliczyć administracyjną karę pieniężną w przypadku nielegalnego usunięcia drzew wraz z kłodami i systemem korzeniowym?
- W jakich przypadkach przeprowadza się rozprawę administracyjną?
- Czy osoba zgłaszająca nielegalną wycinkę jest stroną postępowania?
- Które obwody drzew brać pod uwagę w przypadku, gdy postępowanie toczy się trzy lata, a w międzyczasie drzewa się rozrosły?
- Kiedy i w jakiej formie wzywa się świadków na przesłuchanie?
- W jaki sposób przeprowadzić przesłuchanie świadka? Czy należy z tej czynności sporządzić protokół, czy wystarczy notatka służbową?
- Co zrobić w przypadku, gdy zeznania strony i świadka wzajemnie się wykluczają?
- W jaki sposób stwierdzić, czy podmiot działał za zgodą właściciela nieruchomości?
- W jakich przypadkach uznać, że podmiot działał bez zgody właściciela nieruchomości? Jakie są formy zgody?
- Co zrobić w przypadku, gdy nielegalnie drzewo usunął pracownik pewnej firmy. Na kogo zostaje nałożona kara: na pracownika czy na pracodawcę?
- Na kogo nałożyć administracyjną karę pieniężną (na pracodawcę czy pracownika), kiedy firma wykonywała usługi na zlecenie właściciela nieruchomości?
3. Podstawowe regulacje prawne w zakresie ochrony przyrody
- Uchwały Rady Gminy – informacje o procesie uchwalania oraz wymogach formalnych w aspekcie ochrony przyrody.
- Jak poprawnie przygotować uchwałę ustanawiającą formę ochrony przyrody?
- Co powinna zawierać uchwała znosząca formę ochrony przyrody?
- Jaka jest procedura uchwalania zabiegów pielęgnacyjnych form ochrony przyrody?
- Formy ochrony przyrody a prawo własności. Jakie przepisy prawne regulują kwestie pomników przyrody na działkach osób prywatnych?
Prowadzący
Adrian Brzozowski– praktyk, inspektor w UM Ciechanów, inżynier środowiska, magister zarządzania. Pracując w Urzędzie Miasta Ciechanów wydał kilka tysięcy decyzji dotyczących usunięcia drzew i/lub krzewów. Do jego obowiązków należy między innymi: prowadzenie postępowań wymierzających administracyjne kary pieniężne, wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i/lub krzewów, bieżące utrzymanie zieleni miejskiej, zamówienia publiczne w zakresie utrzymania i inwestycji zieleni miejskiej jak również sprawy związane z edukacją ekologiczną oraz formami ochrony przyrody na terenie gminy.
Ukończył studia podyplomowe pn. „Monitoring Środowiskowy i Mediacje Konfliktów Ekologicznych" UKSW w Warszawie. Jest jednym z kilku trenerów ogólnopolskiego projektu szkoleniowego pt. „Program kaskadowych szkoleń dla pracowników samorządów terytorialnych w zakresie projektowania i gospodarowania zielenią w miastach” realizowanym przez Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
Ma szerokie doświadczenie w zakresie prowadzenia postępowań dla rolników, prywatnych przedsiębiorstw, Rodzinnych Ogrodów Działkowych, zarządców dróg (w tym GDDKiA), PKP, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych czy innych podmiotów. Ściśle współpracuje z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków oraz Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.