Wideoszkolenie: Kontrola POŚ

Co zrobić ze starymi oczyszczalniami, które nie posiadają certyfikatów? Czy można nałożyć karę za niedostosowanie oczyszczalni do aktualnych norm? Jakie procedury rozróżniają kontrolę zbiorników bezodpływowych od POŚ?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do osób zajmujących się kontrolą przydomowych oczyszczalni ścieków.

Szkolenie wyjaśnia procedury kontroli POŚ, egzekwowanie dokumentacji i rozwiązywanie problemów z niedostosowaniem do norm.
Szkolenie "Kontrola przydomowych oczyszczalni ścieków" to praktyczne wsparcie dla urzędników zajmujących się nadzorem nad POŚ. Uczestnicy zyskają wiedzę na temat obowiązujących przepisów, metod kontroli oraz sposobów rozwiązywania problemów związanych z brakiem dokumentacji czy niedostosowaniem oczyszczalni do norm. Dzięki temu będą mogli skuteczniej wykonywać swoje obowiązki i podejmować właściwe działania w trudnych sytuacjach.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Co w sytuacji nieuregulowanego statusu prawnego nieruchomości - kiedy ktoś inny jest właścicielem, a inna osoba użytkuje daną nieruchomość?
  • Jak kontrolować przedsiębiorców posiadających oczyszczalnie ścieków? Czy procedura kontroli jest taka sama jak przy kontroli POŚ na prywatnych posesjach?
  • Czy przy zgłoszeniu eksploatacji oczyszczalni oprócz zgody wydziału budownictwa mamy pobierać dokumenty ze zgłoszeniem wodnoprawnym od właściciela nieruchomości?
  • Co w sytuacji, kiedy właściciel wybudował przydomową oczyszczalnię i nie dokonał zgłoszenia do starostwa? Gdzie zgłaszać takie przypadki? Czy i gdzie zgłaszać zamiar eksploatacji, jeśli mieszkańcy zazwyczaj nie wiedzą o takim obowiązku?
  • Jakie narzędzia może zastosować urząd, aby wyegzekwować wykonanie inwestycji, jeżeli mieszkańcy nie mają wystarczających środków finansowych na założenie oczyszczalni?
  • Jeżeli gmina przyznaje dotacje do budowy przydomowych oczyszczalni i w tych dokumentach dotacyjnych ma wszystkie dane, dotyczące przydomowej oczyszczalni, może z urzędu uznać, że zgłoszenie zostało zrobione, bo organ ma wiedzę i wszystkie dane na podstawie danych rozliczeniowych dotacji? Czy konieczne jest ponowne składanie zgłoszenia przez właściciela?

Szczegółowy program szkolenia:

1. Podstawy prawne – dlaczego i po co
W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania dlaczego należy przeprowadzać kontrole gospodarowania ściekami przez właścicieli nieruchomości; dlaczego robią to i na jakiej podstawie prawnej pracownicy urzędów gmin; co wyznacza granice kontroli i jakie są prawa oraz obowiązki osób przeprowadzających kontrolę; z jakiej ochrony korzystają urzędnicy przeprowadzający kontrolę; po co przeprowadzamy kontrole i czemu one służą; jaka jest odpowiedzialność prawna urzędnika przeprowadzającego kontrolę.

  • Co w sytuacji nieuregulowanego statusu prawnego nieruchomości - kiedy ktoś inny jest właścicielem, a inna osoba użytkuje daną nieruchomość?
  • Jak rozumieć sformułowania, że oczyszczalnia: spełnia wymagania prawa zapewnia dostateczny poziom oczyszczania; jest zgłoszona do eksploatacji?
  • Czy jeżeli rada miasta/gminy przyjęła uchwałę o tym, że nie trzeba wymagać umów, tylko wystarczą rachunki za wywóz nieczystości, to czy mieszkaniec musi posiadać umowę z firmą prowadzącą wywóz osadów?
  • Jakie procedury rozróżniają kontrolę zbiorników bezodpływowych od POŚ?
  • Jeżeli gmina przyznaje dotacje do budowy przydomowych oczyszczalni i w tych dokumentach dotacyjnych ma wszystkie dane, dotyczące przydomowej oczyszczalni, może z urzędu uznać, że zgłoszenie zostało zrobione, bo organ ma wiedzę i wszystkie dane na podstawie danych rozliczeniowych dotacji? Czy konieczne jest ponowne składanie zgłoszenia przez właściciela?
  • Czy przy zgłoszeniu eksploatacji oczyszczalni oprócz zgody wydziału budownictwa mamy pobierać dokumenty ze zgłoszeniem wodnoprawnym od właściciela nieruchomości?
  • Co, jeżeli posiadacz POŚ przedstawia instrukcje, że odbiór odpadów powinien być przeprowadzany raz na 3 lata?
  • Czy na podstawie przepisu art. 154 Prawa ochrony środowiska po przyjęciu zgłoszenia POŚ możemy nakazać regularnych badań ścieków oczyszczonych?
  • Czy wójt przyjmuje zgłoszenie eksploatacji tylko od osób fizycznych?
  • W gminie wymagamy, żeby po wybudowaniu POŚ właściciel zgłosił do nas ten fakt. Wymagamy również, aby w zgłoszeniu POŚ oprócz druku deklaracji właściciele posesji dołączali ksero zgłoszenia ze starostwa wraz z mapką ze starostwa z naniesieniem POŚ na teren posesji, instrukcję w celu zweryfikowania technologii działania i częstotliwości wywozu osadu oraz certyfikat POŚ. Czy taki sposób postępowania jest właściwy?
  • W jaki sposób określić częstotliwość opróżniania osadników przydomowych oczyszczalni? Czy istnieje inna metoda niż z instrukcji użytkowania osadnika
  • Jak podejść do rozbieżności w poborze wody a wywozem osadów z POŚ? Instrukcje do takich oczyszczalni bardzo często określają inne okresy, niż przewiduje uchwalone rozporządzenie o konieczności wywozu zbierających się osadów. Jak zatem ująć te dane?
  • Czy przy zgłoszeniu eksploatacji oczyszczalni oprócz zgody wydziału budownictwa mamy pobierać dokumenty ze zgłoszeniem wodnoprawnym od właściciela nieruchomości?
  • Jakie uprawnienia daje artykuł 360 Prawa ochrony środowiska?
  • Jaki jest zakres kompetencji urzędników wyznaczonych do kontroli z ramienia burmistrza?
  • Jak rozplanować pracę w momencie, gdy brakuje zasobów ludzkich do wykonywania czynności związanych z kontrolą w terenie?
  • Czy zgłoszenie eksploatacji jest podstawą wpisu do ewidencji POŚ?
  • Czy przy odbiorze oczyszczalni należy sprawdzać miąższość gruntu?
  • Czy oczyszczalnię ścieków, która nie była używana, mamy traktować jako zbiornik bezodpływowy?
  • Czy wykreślić z ewidencji POŚ oczyszczalnie, których właścicielem jest zakład kamieniarski? POŚ został wpisany w ewidencję wiele lat temu, gdy wydano pozwolenie wodnoprawne w tym zakresie. Czy mamy obowiązek zgłosić taką oczyszczalnię do innego organu (WIOŚ, Wody Polskie), żeby oni wykonali kontrolę?
  • Czy pozwolenia wodnoprawne były od zawsze wymagane?
  • Czy organ, mając wiedzę na podstawie wniosku o dofinansowanie, może wprowadzić dane do ewidencji?
  • Jeżeli gmina przyznaje dotacje do budowy przydomowych oczyszczalni i w tych dokumentach dotacyjnych ma wszystkie dane, dotyczące przydomowej oczyszczalni, może z urzędu uznać, że zgłoszenie zostało zrobione, bo organ ma wiedzę i wszystkie dane na podstawie danych rozliczeniowych dotacji? Czy konieczne jest ponowne składanie zgłoszenia przez właściciela?

2. Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania ściekami

W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania jakie obowiązki zostały nałożone przez przepisy prawa na właścicieli nieruchomości i jak one się mają do zakresu kontroli i uprawnień osób przeprowadzających kontrolę; czy kontrolujemy tylko i wyłącznie właścicieli nieruchomości, czy tylko osoby fizyczne, a co z osobami prawnymi lub przedsiębiorcami prowadzącymi działalność na nieruchomości; jakie obowiązki w tym zakresie mają właściciele nieruchomości zamieszkałych, niezamieszkałych i wykorzystywanych na cele rekreacyjne.

  • Co w sytuacji, gdy mieszkaniec nie posiada certyfikatu oczyszczalni? Kto - urząd czy mieszkaniec i od kogo powinien taki dokument uzyskać?
  • Jeśli osoby posiadające POŚ nie mają instrukcji eksploatacji, to w jaki sposób złożą wszystkie wymagane informacje do zgłoszenia?
  • Co w sytuacji, kiedy właściciel wybudował przydomową oczyszczalnię i nie dokonał zgłoszenia do starostwa? Gdzie zgłaszać takie przypadki? Czy i gdzie zgłaszać zamiar eksploatacji, jeśli mieszkańcy zazwyczaj nie wiedzą o takim obowiązku?
  • Czy na rynku istnieją oczyszczalnie, które nie wytwarzają osadników?
  • Kto sprawdza szczelność zbiornika?
  • Jakie dokumenty ma przedłożyć właściciel i czego może oczekiwać gmina od właściciela nieruchomości, na której znajduje się POŚ?
  • Co w sytuacji nieuregulowanego statusu prawnego nieruchomości - kiedy ktoś inny jest właścicielem, a inna osoba użytkuje daną nieruchomość?
  • Co w sytuacji, gdy na terenie danej nieruchomości nie ma meldunków, a są one zamieszkałe?
  • Czy umowa pomiędzy mieszkańcem a firmą zajmującą się wywozem odpadów może być sporządzona na druku faktury? Czy są określone wytyczne, jak powinna wyglądać taka umowa?
  • Z jakich przepisów wynika, że w aglomeracji nie mogą funkcjonować przydomowe oczyszczalnie drenażowe lub biologiczne?
  • Mamy w gminie mały pensjonat wyposażony w POŚ. Jest prowadzona działalność gospodarcza. Jak podejść podczas kontroli do tematu jej zgłoszenia?
  • Co w przypadku, gdy ktoś ma „nowoczesny” wychodek wyposażony w poliestrowy zbiornik otwarty od góry lub zbiornik z trocinami, w którym zachodzi proces kompostowania? Najczęściej takie wychodki mają osoby przebywające na działkach letniskowych. Czy właściciel posesji powinien podpisać umowę z firmą asenizacyjną na odbiór ścieków z wychodka takiego typu?
  • Jakich dokumentów powinniśmy wymagać od osób, które twierdzą, że przebudowali szambo na POŚ i wykonali to sami bez udziału firmy, a tego faktu nie zgłosili do starostwa?
  • Jeżeli oczyszczalnia ma około 20 lat, to czy możemy wymagać od właściciela POŚ, aby wykonał sprawdzenia poprawności jej działania, szczelności i jej renowację? Czy możemy wymagać tego dopiero w momencie, gdy w trakcie kontroli wyjdą jakieś nieprawidłowości?
  • Czy mieszkańcy posiadający POŚ powinni pobierać próbki osadów i przekazywać je do analizy?
  • Jak często powinny być pobierane próbki z osadów?
  • Ile razy mają być opróżniane oczyszczalnie?
  • Z jaką częstotliwością powinno się wywozić osady ściekowe z POŚ?
  • Jak często powinny być wywożone osady ściekowe? Co w sytuacji rozbieżności terminów?
  • Czy po legalizacji zgłaszamy POŚ do eksploatacji?
  • Czy wszystkie osoby posiadające POŚ muszą złożyć do gminy zgłoszenie?
  • Co, jeśli nowy mieszkaniec lub nabywca kupuje dom i nie ma wiedzy, czy poprzednik złożył zgłoszenie, a także nie ma wiedzy na temat POŚ lub szamba?
  • Czy istnieje zakaz stosowania oczyszczalni drenażowych w obrębie aglomeracji?
  • Jeśli indywidualna oczyszczalnia spełnia normy substancji zanieczyszczających, określonych w rozporządzeniu, istnieje możliwość zmniejszenia częstotliwości wykonywania badań do 2 rocznie?
  • Czy przydomowa oczyszczalnia ścieków może dalej funkcjonować, jeżeli zostanie zalegalizowana przez PINB? Co, jeżeli istnieje sieć kanalizacyjna i możliwość podłączenia? Czy właściciele nie muszą się podłączyć, bo mają zalegalizowaną przydomową oczyszczalnię ścieków?
  • Czy wszystkie przydomowe oczyszczalnie przed 09.08.2022 r. wymagały pozwolenia wodnoprawnego?
  • Czy zgłoszenie wodnoprawne mieszkaniec udostępnia gminie/miastu, czy do starostwa?
  • Czy potrzebne jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego na przydomowe oczyszczalnie ścieków do 5m3?
  • Od jakiej ilości ścieków przemysłowych wymagane jest pozwolenie wodnoprawne?
  • Jeżeli oczyszczalnia wykonana jest z dofinansowaniem z budżetu gminy i dane, które są potrzebne do zgłoszenia, są we wniosku o dofinansowanie, to właściciel musi zgłaszać do gminy jej wykonanie?

3. Problemy w prowadzeniu gospodarki ściekowej pojawiające się na terenach nieskanalizowanych

W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania dotyczące obowiązków prowadzenia gospodarki ściekowej oraz uprawnień i obowiązków w zakresie kontroli przestrzegania tych obowiązków na terenach gdzie nie ma sieci kanalizacyjnej lub właściciele nieruchomości nie mają dostępu do sieci; omówimy pojęcie przyłącza, kogo dotyczy ustawowy zapis o budowie sieci kanalizacyjnej gdy jest ona technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona; czy i czym kontrole „poś” różnią się od kontroli zbiorników bezodpływowych; czy kontrolujemy stan techniczny i szczelność „poś” oraz szamb.

  • Co w sytuacji, gdy nie ma zbiornika ani oczyszczalni, gdyż w domu nie ma sanitariatów ani bieżącej wody - czy karać mieszkańców mandatami? Jak podejść do takiej sytuacji?
  • Co w sytuacji, gdy mieszkańcy nie mają możliwości wybudowania oczyszczalni ani zbiornika na nieczystości?
  • Skuteczne egzekwowanie dokumentów - co zrobić, aby mieszkańcy przedkładali niezbędne dokumenty?
  • Jakie są podstawy prawne do ubiegania się o dokumentację z wywozu powstałych osadów?
  • Jak zobligować mieszkańców do donoszenia dokumentacji z wywozu osadów z oczyszczalni?
  • Jak zmobilizować ludzi do systematycznego wywożenia osadów?
  • Jak zmotywować mieszkańców do systematycznego zgłaszania, założenia bądź zmian przy przydomowych oczyszczalniach? Jakie techniki będą najbardziej skuteczne?
  • W jaki sposób sprawdzić, czy mieszkańcy faktycznie wywożą osady pozostające w oczyszczalni?
  • Oczyszczone ścieki są magazynowane w zbiorniku bezodpływowym, a później wykorzystywane do podlewania. Co się dzieje w zimie? Czy na POŚ jest wymagane pozwolenie wodnoprawne?
  • Co w przypadku, gdy właściciel nieruchomości ma POŚ i studnię głębinową do poboru wody? Jak w takim przypadku zweryfikować ilość pobranej wody?
  • Czy dotacje do budowy przydomowych oczyszczalni powinny być przyznawane do budowy na wybranych terenach, czy nie ma to znaczenia na terenach mocno zurbanizowanych?
  • PRZYKŁAD: para emerytów posiadająca zbiornik o wielkości 12m3. Ze względu na fakt, iż ze zbiornika korzysta jedynie dwie osoby, w praktyce nie ma konieczności opróżniania go raz na kwartał, jak zakłada rozporządzenie. Co w takiej sytuacji? Czy należy wyegzekwować od mieszkańców wywóz zgodny z określonym terminem, mimo iż pobór wody nie wskazuje na tak częstą konieczność opróżniania zbiornika? Czy mimo niezgodności pozostawić do wywozu w zależności od potrzeb? Czy urząd może w takim przypadku narazić się na poniesienie kary?

4. Taktyka i technika przeprowadzania kontroli – aspekty praktyczne

W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania i wątpliwości odnoście sposobu przeprowadzania kontroli; w terenie czy w urzędzie; jakimi narzędziami dysponuje urzędnik aby bezpiecznie przeprowadzić kontrolę; jak często należy przeprowadzać kontrolę i jak długo może ona trwać; czy zawsze należy sporządzić protokół z kontroli; jakie elementy powinien zawierać protokół i czy zawsze należy go sporządzać; czym jest protokół z kontroli; czy protokół z kontroli różni się w przypadku kontroli osób fizycznych i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą; jak postąpić w przypadku niedopuszczenia lub utrudniania przeprowadzania kontroli; na pomoc jakich służb może liczyć urzędnik przeprowadzający kontrolę; jak obliczać zużycie wody w przypadku braku dostępu do sieci wodociągowej i korzystania z własne studni.

  • Jak kontrolować przedsiębiorców posiadających oczyszczalnie ścieków? Czy procedura kontroli jest taka sama jak przy kontroli POŚ na prywatnych posesjach?
  • Jak postępujemy w przypadku zgłoszonych oczyszczalni, jeśli nie wymagaliśmy certyfikatów? Czy należy wezwać do uzupełnienia?
  • W jaki sposób pozyskiwać informacje niezbędne do prowadzenia kontroli z ewidencji ludności? Jak zadbać w tym przypadku o RODO?
  • Jak uwzględnić mieszkańców zajmujących się rolnictwem, gdzie pobór wody jest znacznie większy, a nie mają wyodrębnionych podliczników?
  • Jak kontrolować pobór wody w sytuacji, gdy nieruchomość nie jest podłączona do wodociągu, a woda jest pobierana np. ze studni?
  • Jakie są skuteczne metody wymagania od mieszkańców obowiązku informowania urzędu o zawarciu umowy na wywóz osadów i dostarczania potwierdzenia wywozu?
  • Jak urzędnik ma kontrolować aspekty techniczne POŚ? Jak sprawdzić, czy oczyszczalnia jest szczelna?
  • W jaki sposób kontrolować dane techniczne oczyszczalni? Na czym bazować?
  • Jak sprawdzać oczyszczalnie ekologiczne pod kątem technicznym? Jak kontrolować oczyszczalnie biologiczne?
  • Czy w przypadku biologicznych oczyszczalni z workiem filtrującym trzeba wywozić osady? Zgodnie z instrukcją osady te można wykorzystać jako kompost - czy i jak należy to sprawdzić?
  • Rola powiatowego inspektora budowlanego - jak powinna przebiegać kontrola szczelności zbiornika/POŚ?
  • Na jakich przepisach bazować podczas zgłaszania nieprawidłowości?
  • Czy kierować się informacjami zawartymi w instrukcji oczyszczalni, czy założeniami rozporządzenia w zakresie wywozu osadów?
  • Jak często opróżniać osady z oczyszczalni? Czy należy respektować czas określony w instrukcji oczyszczalni, czy wymagać, aby mieszkańcy stosowali się do czasu określonego w uchwale urzędu?
  • Jak sprawdzić, czy oczyszczalnia ma odrębne części, które wymagają zgody wodnoprawnej? Zapytać wykonawcę, czy wynika to z dokumentacji?
  • Kto jest zobowiązany do kontroli osadów z oczyszczalni? Co jaki czas należy kontrolować zawartość osadów? Czy urzędnicy podczas kontroli powinni również na te aspekty zwracać uwagę?
  • Jak kontrolować przedsiębiorców posiadających oczyszczalnie ścieków? Czy procedura kontroli jest taka sama jak przy kontroli POŚ na prywatnych posesjach?
  • Jak postąpić w sytuacji, gdy podczas kontroli okazuje się, że dana nieruchomość posiada oczyszczalnię, a nie została ona zgłoszona? Jakie są procedury?
  • Jak kontrolować oczyszczalnie podlegające pod działalność gospodarczą? Czy takie oczyszczalnie również należy kontrolować?

5. Narzędzia administracyjnoprawne i karnoprawne przydatne w egzekwowaniu obowiązków w zakresie gospodarki ściekowej

W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania z jakich narzędzi administracyjnych może korzystać urzędnik przeprowadzający kontrolę aby skutecznie wyegzekwować realizację obowiązków w obszarze gospodarki ściekowej; jakie są narzędzia represji karnej i czy urzędnik samorządowy może nakładać kary grzywny; powiemy sobie o postępowaniach administracyjnych jakie możemy wszcząć i na jakiej podstawie oraz o celu prowadzenia tych postępowań – czego dotyczy decyzja administracyjna i jak egzekwować jej niewykonanie; jakie obowiązki można nałożyć w decyzji a jakich nie i dlaczego; trochę o egzekucji obowiązków niepieniężnych; jakie są wykroczenia i przestępstwa w obszarze gospodarki ściekowej i jak doprowadzić do ukarania ich sprawców; kto ponosi odpowiedzialność za popełnienie deliktu cywilnego, wykroczenia lub przestępstwa z obszaru gospodarki ściekowej.

  • Jakie narzędzia może zastosować urząd, aby wyegzekwować wykonanie inwestycji, jeżeli mieszkańcy nie mają wystarczających środków finansowych na założenie oczyszczalni?
  • Co zrobić ze starymi oczyszczalniami, które nie posiadają certyfikatów? Czy i na jakiej podstawie można wyegzekwować od mieszkańca modernizację takiej oczyszczalni? Czy i na jakiej podstawie można nałożyć karę za niedostosowanie oczyszczalni do aktualnych norm?
  • Co zrobić w sytuacji rozbieżności pomiędzy udokumentowanymi wywozami a czasem określonym w instrukcji na wywóz osadów z POŚ?
  • Co w sytuacji, gdy POŚ ma mniejszą przepustowość niż wskazana w przepisach?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy zbiornik jest stosunkowo niewielki, a użytkowany jest np. przez 7 osób zamieszkałych?
  • Co, jeżeli MPZP nie zezwala na montaż oczyszczalni, a mieszkaniec wyposażył nieruchomość w POŚ?
  • Co w sytuacji, gdy właściciel nie posiada deklaracji, nie ma żadnych dokumentów, a na dodatek sam skonstruował oczyszczalnię parędziesiąt lat temu?
  • Co wyznacza odległość nasadzeń drzew i krzewów od drenażu rozsączającego w przypadku, gdy właściciel nasadził krzewy? Czy mamy podstawę, aby wezwać go do ich usunięcia?
  • Jak należy postąpić, gdy mieszkaniec posiada przydomową oczyszczalnię ścieków wybudowaną przed powstaniem sieci kanalizacyjnej i po wezwaniu z urzędu składa zgłoszenie POŚ do eksploatacji? Co w przypadku, gdy POŚ nie spełnia aktualnych norm z rozporządzenia?
  • Co w przypadku, gdy na nieruchomości znajduje się sławojka? Jak wyegzekwować budowę zbiornika?
  • Co w sytuacji, gdy na posesji jest wychodek, ale ktoś deklaruje, że tam nie mieszka, pomimo, że jest tam zameldowany? Zużycie wody jest niewielkie – deklaruje, że to tylko na podlewanie kwiatów. Uiszcza opłaty za odpady.
  • Co w sytuacji, gdy dwie osoby zamieszkujące nieruchomość nie mają łazienki ani instalacji wodno-kanalizacyjnej? Mają wodę ze studni, a wychodek na zewnątrz.
  • Jakie narzędzia może zastosować urząd, aby wyegzekwować wykonanie inwestycji, jeżeli mieszkańcy nie mają wystarczających środków finansowych na założenie oczyszczalni?
  • Czy zgodnie z nową ustawą można wydać decyzję nakazującą przyłączenie do sieci posesji wyposażonej w starą oczyszczalnię przydomową?
  • Jakimi środkami zaradczymi dysponują urzędnicy, aby skutecznie zwalczać niechęć mieszkańców do współpracy?
  • Jakimi narzędziami mogą posłużyć się urzędnicy, aby uzyskać niezbędną dokumentację? Jakie narzędzia zapewnia aktualne prawo?
  • Co w sytuacji, gdy POŚ nie spełnia aktualnych wymogów?
  • Co w sytuacji, gdy oczyszczalnia została założona ponad 20 lat temu i aktualnie nie spełnia ona określonych standardów? Czy urząd może ponieść odpowiedzialność za to, że właściciel nieruchomości nie podejmuje działań mających na celu usprawnienie czy zmodernizowanie oczyszczalni?
  • Co robimy, jeśli mieszkaniec nie zgłosi eksploatacji POŚ?
  • Czy na podstawie art. 150 Prawa ochrony środowiska można zobowiązać podmiot do wykonania próbek osadów? Jakie uprawnienia daje ten artykuł?
  • Co w sytuacji, gdy pobór próbek osadów jest niemożliwy? Co powinien zrobić urzędnik?
  • Jakie są procedury postępowania w sytuacji, gdy w wyniku kontroli pojawiają się nieścisłości w funkcjonowaniu oczyszczalni?
  • Czy jeśli oczyszczalnia nie została zgłoszona do starostwa, to badamy warstwę wodonośną, czy wymagamy badań, oświadczenia?
  • Czy brak zgłoszenia o założeniu oczyszczalni bądź przekształceniu zbiornika w oczyszczalnie jest podstawą do nałożenia kary na mieszkańca?
  • Co zrobić, jeśli ktoś nie ma rachunków za wywóz osadów? Kiedy powiadomić policję? Kiedy jest możliwe wyegzekwowanie przez urząd skutecznej kary dla mieszkańca za niedopełnienie obowiązku?
  • Jeśli użytkownik BZŚ i POŚ powie, że zawrze umowę jak najszybciej, to czy musimy nałożyć karę?
  • Mieszkaniec zgłosił przydomową oczyszczalnię ścieków w momencie wezwania na kontrolę – po 10 latach eksploatacji. Nie złożył wniosku o eksploatacji w gminie, lecz jedynie zamiar budowy w starostwie. Nie ma również kompletnych dokumentów. Kto nakłada karę za niezgłoszenie POŚ?
  • Co, jeżeli oczyszczalnię wybudowano przed wymogiem uzyskania zgłoszenia wodnoprawnego?
  • Jak postępować w przypadku oczyszczalni, które zostały wybudowane przez mieszkańca, a nie przez firmę wykonującą tego typu usługi?
  • Co w przypadku, gdy oczyszczalnia została wybudowana, zgłoszona 6 miesięcy od momentu uruchomienia, a gmina nie miała możliwości złożenia sprzeciwu do budowy tej instalacji? Co możemy zrobić?
  • Często mieszkańcy mają zbiornik, wstawiają jakieś rury drenażowe i nazywają to oczyszczalnią, bez zachowania jakichkolwiek warunków technicznych, co zrobić?
  • Właściciel nieruchomości zgłosił do gminnej ewidencji przydomową oczyszczalnię, którą określił jako drenażową, użytkowaną około 15 lat. Czy można takie zgłoszenie ująć do ewidencji przydomowych oczyszczalni?
  • Co w sytuacji, kiedy właściciel wybudował przydomową oczyszczalnię i nie dokonał zgłoszenia do starostwa? Gdzie zgłaszać takie przypadki? Czy i gdzie zgłaszać zamiar eksploatacji, jeśli mieszkańcy zazwyczaj nie wiedzą o takim obowiązku?
  • Co w przypadku, gdy mieszkaniec ma możliwości podłączenia się do kanalizacji, a koniecznie chce wybudować POŚ?
  • Właściciel nieruchomości posiada POŚ, ale na Geoportalu w tym miejscu widnieje studnia. Jak postępować w takim przypadku?
  • W jaki sposób zweryfikować, czy do danej POŚ było zgłoszenie wodnoprawne?

6. Sprawozdawczość i dokumentowanie kontroli

W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania czy w zakresie kontroli „poś” są lub będą dodatkowe obowiązki sprawozdawcze; jak powinna wyglądać ewidencja „poś” i zbiorników bezodpływowych i skąd brać informacje niezbędne do prowadzenia takiej ewidencji; czy można zobowiązać właściciela nieruchomości do udzielania informacji w zakresie posiadania „poś” do uzupełniania danych w ewidencji; jaki jest zakres danych gromadzonych i przetwarzanych w ewidencji; na czym polega obowiązek zgłoszenia rozpoczęcia eksploatacji „poś”, a obowiązek zgłoszenia jej budowy; jakie organy są właściwe dla zgłoszenia budowy, a jakie za przyjęcie zgłoszenia rozpoczęcia eksploatacji.

  • Jak powinien wyglądać protokół z kontroli? Czy wystarczy, aby były dane nieruchomości, czy jest zbiornik, czy oczyszczalnia, ile osób zamieszkuje, dowód opłaty za ostatni odbiór, umowa, zużycie wody?
  • W jakim programie należy prowadzić ewidencję POŚ?
  • Czy przydomowe oczyszczalnie ścieków powinny mieć własną ewidencję?
  • Jak powinna być skonstruowana ewidencja przydomowych oczyszczalni ścieków?
  • Czy musi być odrębna ewidencja niż do GOK? (Gospodarki Odpadów Komunalnych)
  • Czy w sprawozdaniu z kontroli zbiorników bezodpływowych trzeba będzie ująć również skontrolowane do tej pory przydomowe oczyszczalnie ścieków?
  • Czy sprawozdania będą dotyczyły również kontroli przydomowych oczyszczalni ścieków?
  • Co należy ująć w sprawozdaniu z kontroli?
  • Czy w sprawozdaniu należy podać liczbę nałożonych mandatów, liczbę wszczętych postępowań w celu utworzenia zbiornika/oczyszczalni?
  • Czy z kontroli POŚ trzeba będzie złożyć dodatkowe sprawozdanie?
  • Czy z prowadzonej kontroli POŚ trzeba będzie opracować sprawozdanie?
  • Jakie dane z kontroli przydomowych oczyszczalni powinny pojawić się w sprawozdaniu?
  • Jak ująć w zestawieniu dane za zużycie wody?
  • Jak ma wyglądać sprawozdanie z kontroli przydomowych oczyszczalni ścieków?
  • Gdzie, jak i komu przedstawić wyniki z prowadzonej kontroli POŚ? W jakiej formie powinny zostać one przedstawione?

7. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i osadników przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transport nieczystości ciekłych

W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania czy przedsiębiorca asenizacyjny posiadający zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych jest również uprawniony do opróżniania osadników „poś” i transportu tych nieczystości; czy na terenach wiejskich można opróżniać szamba i transportować nieczystości ciekłe „własnym” transportem; jakie są obowiązki w zakresie kontrolowania przedsiębiorców asenizacyjnych.

  • Czy i na jakiej podstawie urząd może domagać się faktur za wywóz osadów od firm realizujących te działania?
  • Co może zrobić gmina, jeżeli na jej terenie nie ma firmy, która ma możliwość wywozu osadów z POŚ?
  • Czy i na jakiej zasadzie urząd może wystąpić do firmy zajmującej się wywozem nieczystości/osadów? Jak zastosować się w tym przypadku do zasad związanych z ochroną danych osobowych?
  • Czy rozszerzenie o POŚ wymaga dodatkowego zezwolenia? Czy poprzednie zezwolenia automatycznie zezwalają na opróżnianie POŚ?

8. Profilaktyka proekologiczna i podnoszenie świadomości ekologicznej w społecznościach lokalnych

W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania dotyczące środków mających na celu podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców; zmotywowania ich do podjęcia własnej decyzji o podłączeniu nieruchomości do sieci kanalizacyjnej lub w przypadku jej braku do wybudowania „poś” lub zbiornika bezodpływowego.

  • Jak zwiększyć świadomość mieszkańców na temat konieczności wywozu odpadów z przydomowych oczyszczalni ścieków?
  • Jakimi kanałami informować mieszkańców o konieczności zgłoszenia utworzenia POŚ bądź przekształcenia ze zbiornika bezodpływowego tak, aby komunikaty nie były ignorowane?
  • Jak zwiększyć świadomość ludzi odnośnie wywozu nieczystości i osadów? W jaki sposób budować świadomość mieszkańców, z czym wiąże się zaniedbywanie regularnych wywozów?

Prowadzący

Zbigniew Klimek - od sierpnia 2021 r. pracuje w Urzędzie Miejskim w Kowarach na samodzielnym stanowisku ds. zgodności, wcześniej pełniąc funkcję ds. kontroli i kontroli zarządczej. Podlega bezpośrednio Burmistrzowi Miasta, zajmując się m.in. planowaniem i realizacją kontroli z zakresu ochrony środowiska, gospodarki ściekowej, współpracą z innymi organami publicznymi i pracownikami merytorycznymi, wypracowywaniem procedur kontrolnych oraz egzekwowaniem obowiązków właścicieli nieruchomości. Wprowadza i realizuje procedury ochrony sygnalistów, a także kreuje system kontroli zarządczej. W ciągu 3,5-letniej pracy osiągnął skuteczność 62,5% w egzekwowaniu obowiązków gospodarki ściekowej.

Karierę w samorządzie rozpoczął w 2019 r., pracując jako Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Janowicach Wielkich i Kowarach. W 2021 r. zajął II miejsce w konkursie na najlepszą pracę z zakresu rejestracji stanu cywilnego. Absolwent prawa Uniwersytetu Wrocławskiego, ukończył studia podyplomowe na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, Wałbrzyskiej Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli.

Przez 30 lat służby w Policji oraz pracy w jednostkach oświatowych i samorządowych zajmował się profilaktyką zagrożeń, współtworzył procedury reagowania kryzysowego w szkołach oraz inicjował programy profilaktyczne. Jest autorem książki „Profilaktyka zagrożeń w praktyce” (Jelenia Góra, 2008).

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
25 marca 2025

Podobne szkolenia