W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Co w sytuacji nieuregulowanego statusu prawnego nieruchomości - kiedy ktoś inny jest właścicielem, a inna osoba użytkuje daną nieruchomość?
- Jak kontrolować przedsiębiorców posiadających oczyszczalnie ścieków? Czy procedura kontroli jest taka sama jak przy kontroli POŚ na prywatnych posesjach?
- Czy przy zgłoszeniu eksploatacji oczyszczalni oprócz zgody wydziału budownictwa mamy pobierać dokumenty ze zgłoszeniem wodnoprawnym od właściciela nieruchomości?
- Co w sytuacji, kiedy właściciel wybudował przydomową oczyszczalnię i nie dokonał zgłoszenia do starostwa? Gdzie zgłaszać takie przypadki? Czy i gdzie zgłaszać zamiar eksploatacji, jeśli mieszkańcy zazwyczaj nie wiedzą o takim obowiązku?
- Jakie narzędzia może zastosować urząd, aby wyegzekwować wykonanie inwestycji, jeżeli mieszkańcy nie mają wystarczających środków finansowych na założenie oczyszczalni?
- Jeżeli gmina przyznaje dotacje do budowy przydomowych oczyszczalni i w tych dokumentach dotacyjnych ma wszystkie dane, dotyczące przydomowej oczyszczalni, może z urzędu uznać, że zgłoszenie zostało zrobione, bo organ ma wiedzę i wszystkie dane na podstawie danych rozliczeniowych dotacji? Czy konieczne jest ponowne składanie zgłoszenia przez właściciela?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Podstawy prawne – dlaczego i po co
W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania dlaczego należy przeprowadzać kontrole gospodarowania ściekami przez właścicieli nieruchomości; dlaczego robią to i na jakiej podstawie prawnej pracownicy urzędów gmin; co wyznacza granice kontroli i jakie są prawa oraz obowiązki osób przeprowadzających kontrolę; z jakiej ochrony korzystają urzędnicy przeprowadzający kontrolę; po co przeprowadzamy kontrole i czemu one służą; jaka jest odpowiedzialność prawna urzędnika przeprowadzającego kontrolę.
- Co w sytuacji nieuregulowanego statusu prawnego nieruchomości - kiedy ktoś inny jest właścicielem, a inna osoba użytkuje daną nieruchomość?
- Jak rozumieć sformułowania, że oczyszczalnia: spełnia wymagania prawa zapewnia dostateczny poziom oczyszczania; jest zgłoszona do eksploatacji?
- Czy jeżeli rada miasta/gminy przyjęła uchwałę o tym, że nie trzeba wymagać umów, tylko wystarczą rachunki za wywóz nieczystości, to czy mieszkaniec musi posiadać umowę z firmą prowadzącą wywóz osadów?
- Jakie procedury rozróżniają kontrolę zbiorników bezodpływowych od POŚ?
- Jeżeli gmina przyznaje dotacje do budowy przydomowych oczyszczalni i w tych dokumentach dotacyjnych ma wszystkie dane, dotyczące przydomowej oczyszczalni, może z urzędu uznać, że zgłoszenie zostało zrobione, bo organ ma wiedzę i wszystkie dane na podstawie danych rozliczeniowych dotacji? Czy konieczne jest ponowne składanie zgłoszenia przez właściciela?
- Czy przy zgłoszeniu eksploatacji oczyszczalni oprócz zgody wydziału budownictwa mamy pobierać dokumenty ze zgłoszeniem wodnoprawnym od właściciela nieruchomości?
- Co, jeżeli posiadacz POŚ przedstawia instrukcje, że odbiór odpadów powinien być przeprowadzany raz na 3 lata?
- Czy na podstawie przepisu art. 154 Prawa ochrony środowiska po przyjęciu zgłoszenia POŚ możemy nakazać regularnych badań ścieków oczyszczonych?
- Czy wójt przyjmuje zgłoszenie eksploatacji tylko od osób fizycznych?
- W gminie wymagamy, żeby po wybudowaniu POŚ właściciel zgłosił do nas ten fakt. Wymagamy również, aby w zgłoszeniu POŚ oprócz druku deklaracji właściciele posesji dołączali ksero zgłoszenia ze starostwa wraz z mapką ze starostwa z naniesieniem POŚ na teren posesji, instrukcję w celu zweryfikowania technologii działania i częstotliwości wywozu osadu oraz certyfikat POŚ. Czy taki sposób postępowania jest właściwy?
- W jaki sposób określić częstotliwość opróżniania osadników przydomowych oczyszczalni? Czy istnieje inna metoda niż z instrukcji użytkowania osadnika
- Jak podejść do rozbieżności w poborze wody a wywozem osadów z POŚ? Instrukcje do takich oczyszczalni bardzo często określają inne okresy, niż przewiduje uchwalone rozporządzenie o konieczności wywozu zbierających się osadów. Jak zatem ująć te dane?
- Czy przy zgłoszeniu eksploatacji oczyszczalni oprócz zgody wydziału budownictwa mamy pobierać dokumenty ze zgłoszeniem wodnoprawnym od właściciela nieruchomości?
- Jakie uprawnienia daje artykuł 360 Prawa ochrony środowiska?
- Jaki jest zakres kompetencji urzędników wyznaczonych do kontroli z ramienia burmistrza?
- Jak rozplanować pracę w momencie, gdy brakuje zasobów ludzkich do wykonywania czynności związanych z kontrolą w terenie?
- Czy zgłoszenie eksploatacji jest podstawą wpisu do ewidencji POŚ?
- Czy przy odbiorze oczyszczalni należy sprawdzać miąższość gruntu?
- Czy oczyszczalnię ścieków, która nie była używana, mamy traktować jako zbiornik bezodpływowy?
- Czy wykreślić z ewidencji POŚ oczyszczalnie, których właścicielem jest zakład kamieniarski? POŚ został wpisany w ewidencję wiele lat temu, gdy wydano pozwolenie wodnoprawne w tym zakresie. Czy mamy obowiązek zgłosić taką oczyszczalnię do innego organu (WIOŚ, Wody Polskie), żeby oni wykonali kontrolę?
- Czy pozwolenia wodnoprawne były od zawsze wymagane?
- Czy organ, mając wiedzę na podstawie wniosku o dofinansowanie, może wprowadzić dane do ewidencji?
- Jeżeli gmina przyznaje dotacje do budowy przydomowych oczyszczalni i w tych dokumentach dotacyjnych ma wszystkie dane, dotyczące przydomowej oczyszczalni, może z urzędu uznać, że zgłoszenie zostało zrobione, bo organ ma wiedzę i wszystkie dane na podstawie danych rozliczeniowych dotacji? Czy konieczne jest ponowne składanie zgłoszenia przez właściciela?
2. Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania ściekami
W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania jakie obowiązki zostały nałożone przez przepisy prawa na właścicieli nieruchomości i jak one się mają do zakresu kontroli i uprawnień osób przeprowadzających kontrolę; czy kontrolujemy tylko i wyłącznie właścicieli nieruchomości, czy tylko osoby fizyczne, a co z osobami prawnymi lub przedsiębiorcami prowadzącymi działalność na nieruchomości; jakie obowiązki w tym zakresie mają właściciele nieruchomości zamieszkałych, niezamieszkałych i wykorzystywanych na cele rekreacyjne.
- Co w sytuacji, gdy mieszkaniec nie posiada certyfikatu oczyszczalni? Kto - urząd czy mieszkaniec i od kogo powinien taki dokument uzyskać?
- Jeśli osoby posiadające POŚ nie mają instrukcji eksploatacji, to w jaki sposób złożą wszystkie wymagane informacje do zgłoszenia?
- Co w sytuacji, kiedy właściciel wybudował przydomową oczyszczalnię i nie dokonał zgłoszenia do starostwa? Gdzie zgłaszać takie przypadki? Czy i gdzie zgłaszać zamiar eksploatacji, jeśli mieszkańcy zazwyczaj nie wiedzą o takim obowiązku?
- Czy na rynku istnieją oczyszczalnie, które nie wytwarzają osadników?
- Kto sprawdza szczelność zbiornika?
- Jakie dokumenty ma przedłożyć właściciel i czego może oczekiwać gmina od właściciela nieruchomości, na której znajduje się POŚ?
- Co w sytuacji nieuregulowanego statusu prawnego nieruchomości - kiedy ktoś inny jest właścicielem, a inna osoba użytkuje daną nieruchomość?
- Co w sytuacji, gdy na terenie danej nieruchomości nie ma meldunków, a są one zamieszkałe?
- Czy umowa pomiędzy mieszkańcem a firmą zajmującą się wywozem odpadów może być sporządzona na druku faktury? Czy są określone wytyczne, jak powinna wyglądać taka umowa?
- Z jakich przepisów wynika, że w aglomeracji nie mogą funkcjonować przydomowe oczyszczalnie drenażowe lub biologiczne?
- Mamy w gminie mały pensjonat wyposażony w POŚ. Jest prowadzona działalność gospodarcza. Jak podejść podczas kontroli do tematu jej zgłoszenia?
- Co w przypadku, gdy ktoś ma „nowoczesny” wychodek wyposażony w poliestrowy zbiornik otwarty od góry lub zbiornik z trocinami, w którym zachodzi proces kompostowania? Najczęściej takie wychodki mają osoby przebywające na działkach letniskowych. Czy właściciel posesji powinien podpisać umowę z firmą asenizacyjną na odbiór ścieków z wychodka takiego typu?
- Jakich dokumentów powinniśmy wymagać od osób, które twierdzą, że przebudowali szambo na POŚ i wykonali to sami bez udziału firmy, a tego faktu nie zgłosili do starostwa?
- Jeżeli oczyszczalnia ma około 20 lat, to czy możemy wymagać od właściciela POŚ, aby wykonał sprawdzenia poprawności jej działania, szczelności i jej renowację? Czy możemy wymagać tego dopiero w momencie, gdy w trakcie kontroli wyjdą jakieś nieprawidłowości?
- Czy mieszkańcy posiadający POŚ powinni pobierać próbki osadów i przekazywać je do analizy?
- Jak często powinny być pobierane próbki z osadów?
- Ile razy mają być opróżniane oczyszczalnie?
- Z jaką częstotliwością powinno się wywozić osady ściekowe z POŚ?
- Jak często powinny być wywożone osady ściekowe? Co w sytuacji rozbieżności terminów?
- Czy po legalizacji zgłaszamy POŚ do eksploatacji?
- Czy wszystkie osoby posiadające POŚ muszą złożyć do gminy zgłoszenie?
- Co, jeśli nowy mieszkaniec lub nabywca kupuje dom i nie ma wiedzy, czy poprzednik złożył zgłoszenie, a także nie ma wiedzy na temat POŚ lub szamba?
- Czy istnieje zakaz stosowania oczyszczalni drenażowych w obrębie aglomeracji?
- Jeśli indywidualna oczyszczalnia spełnia normy substancji zanieczyszczających, określonych w rozporządzeniu, istnieje możliwość zmniejszenia częstotliwości wykonywania badań do 2 rocznie?
- Czy przydomowa oczyszczalnia ścieków może dalej funkcjonować, jeżeli zostanie zalegalizowana przez PINB? Co, jeżeli istnieje sieć kanalizacyjna i możliwość podłączenia? Czy właściciele nie muszą się podłączyć, bo mają zalegalizowaną przydomową oczyszczalnię ścieków?
- Czy wszystkie przydomowe oczyszczalnie przed 09.08.2022 r. wymagały pozwolenia wodnoprawnego?
- Czy zgłoszenie wodnoprawne mieszkaniec udostępnia gminie/miastu, czy do starostwa?
- Czy potrzebne jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego na przydomowe oczyszczalnie ścieków do 5m3?
- Od jakiej ilości ścieków przemysłowych wymagane jest pozwolenie wodnoprawne?
- Jeżeli oczyszczalnia wykonana jest z dofinansowaniem z budżetu gminy i dane, które są potrzebne do zgłoszenia, są we wniosku o dofinansowanie, to właściciel musi zgłaszać do gminy jej wykonanie?
3. Problemy w prowadzeniu gospodarki ściekowej pojawiające się na terenach nieskanalizowanych
W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania dotyczące obowiązków prowadzenia gospodarki ściekowej oraz uprawnień i obowiązków w zakresie kontroli przestrzegania tych obowiązków na terenach gdzie nie ma sieci kanalizacyjnej lub właściciele nieruchomości nie mają dostępu do sieci; omówimy pojęcie przyłącza, kogo dotyczy ustawowy zapis o budowie sieci kanalizacyjnej gdy jest ona technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona; czy i czym kontrole „poś” różnią się od kontroli zbiorników bezodpływowych; czy kontrolujemy stan techniczny i szczelność „poś” oraz szamb.
- Co w sytuacji, gdy nie ma zbiornika ani oczyszczalni, gdyż w domu nie ma sanitariatów ani bieżącej wody - czy karać mieszkańców mandatami? Jak podejść do takiej sytuacji?
- Co w sytuacji, gdy mieszkańcy nie mają możliwości wybudowania oczyszczalni ani zbiornika na nieczystości?
- Skuteczne egzekwowanie dokumentów - co zrobić, aby mieszkańcy przedkładali niezbędne dokumenty?
- Jakie są podstawy prawne do ubiegania się o dokumentację z wywozu powstałych osadów?
- Jak zobligować mieszkańców do donoszenia dokumentacji z wywozu osadów z oczyszczalni?
- Jak zmobilizować ludzi do systematycznego wywożenia osadów?
- Jak zmotywować mieszkańców do systematycznego zgłaszania, założenia bądź zmian przy przydomowych oczyszczalniach? Jakie techniki będą najbardziej skuteczne?
- W jaki sposób sprawdzić, czy mieszkańcy faktycznie wywożą osady pozostające w oczyszczalni?
- Oczyszczone ścieki są magazynowane w zbiorniku bezodpływowym, a później wykorzystywane do podlewania. Co się dzieje w zimie? Czy na POŚ jest wymagane pozwolenie wodnoprawne?
- Co w przypadku, gdy właściciel nieruchomości ma POŚ i studnię głębinową do poboru wody? Jak w takim przypadku zweryfikować ilość pobranej wody?
- Czy dotacje do budowy przydomowych oczyszczalni powinny być przyznawane do budowy na wybranych terenach, czy nie ma to znaczenia na terenach mocno zurbanizowanych?
- PRZYKŁAD: para emerytów posiadająca zbiornik o wielkości 12m3. Ze względu na fakt, iż ze zbiornika korzysta jedynie dwie osoby, w praktyce nie ma konieczności opróżniania go raz na kwartał, jak zakłada rozporządzenie. Co w takiej sytuacji? Czy należy wyegzekwować od mieszkańców wywóz zgodny z określonym terminem, mimo iż pobór wody nie wskazuje na tak częstą konieczność opróżniania zbiornika? Czy mimo niezgodności pozostawić do wywozu w zależności od potrzeb? Czy urząd może w takim przypadku narazić się na poniesienie kary?
4. Taktyka i technika przeprowadzania kontroli – aspekty praktyczne
W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania i wątpliwości odnoście sposobu przeprowadzania kontroli; w terenie czy w urzędzie; jakimi narzędziami dysponuje urzędnik aby bezpiecznie przeprowadzić kontrolę; jak często należy przeprowadzać kontrolę i jak długo może ona trwać; czy zawsze należy sporządzić protokół z kontroli; jakie elementy powinien zawierać protokół i czy zawsze należy go sporządzać; czym jest protokół z kontroli; czy protokół z kontroli różni się w przypadku kontroli osób fizycznych i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą; jak postąpić w przypadku niedopuszczenia lub utrudniania przeprowadzania kontroli; na pomoc jakich służb może liczyć urzędnik przeprowadzający kontrolę; jak obliczać zużycie wody w przypadku braku dostępu do sieci wodociągowej i korzystania z własne studni.
- Jak kontrolować przedsiębiorców posiadających oczyszczalnie ścieków? Czy procedura kontroli jest taka sama jak przy kontroli POŚ na prywatnych posesjach?
- Jak postępujemy w przypadku zgłoszonych oczyszczalni, jeśli nie wymagaliśmy certyfikatów? Czy należy wezwać do uzupełnienia?
- W jaki sposób pozyskiwać informacje niezbędne do prowadzenia kontroli z ewidencji ludności? Jak zadbać w tym przypadku o RODO?
- Jak uwzględnić mieszkańców zajmujących się rolnictwem, gdzie pobór wody jest znacznie większy, a nie mają wyodrębnionych podliczników?
- Jak kontrolować pobór wody w sytuacji, gdy nieruchomość nie jest podłączona do wodociągu, a woda jest pobierana np. ze studni?
- Jakie są skuteczne metody wymagania od mieszkańców obowiązku informowania urzędu o zawarciu umowy na wywóz osadów i dostarczania potwierdzenia wywozu?
- Jak urzędnik ma kontrolować aspekty techniczne POŚ? Jak sprawdzić, czy oczyszczalnia jest szczelna?
- W jaki sposób kontrolować dane techniczne oczyszczalni? Na czym bazować?
- Jak sprawdzać oczyszczalnie ekologiczne pod kątem technicznym? Jak kontrolować oczyszczalnie biologiczne?
- Czy w przypadku biologicznych oczyszczalni z workiem filtrującym trzeba wywozić osady? Zgodnie z instrukcją osady te można wykorzystać jako kompost - czy i jak należy to sprawdzić?
- Rola powiatowego inspektora budowlanego - jak powinna przebiegać kontrola szczelności zbiornika/POŚ?
- Na jakich przepisach bazować podczas zgłaszania nieprawidłowości?
- Czy kierować się informacjami zawartymi w instrukcji oczyszczalni, czy założeniami rozporządzenia w zakresie wywozu osadów?
- Jak często opróżniać osady z oczyszczalni? Czy należy respektować czas określony w instrukcji oczyszczalni, czy wymagać, aby mieszkańcy stosowali się do czasu określonego w uchwale urzędu?
- Jak sprawdzić, czy oczyszczalnia ma odrębne części, które wymagają zgody wodnoprawnej? Zapytać wykonawcę, czy wynika to z dokumentacji?
- Kto jest zobowiązany do kontroli osadów z oczyszczalni? Co jaki czas należy kontrolować zawartość osadów? Czy urzędnicy podczas kontroli powinni również na te aspekty zwracać uwagę?
- Jak kontrolować przedsiębiorców posiadających oczyszczalnie ścieków? Czy procedura kontroli jest taka sama jak przy kontroli POŚ na prywatnych posesjach?
- Jak postąpić w sytuacji, gdy podczas kontroli okazuje się, że dana nieruchomość posiada oczyszczalnię, a nie została ona zgłoszona? Jakie są procedury?
- Jak kontrolować oczyszczalnie podlegające pod działalność gospodarczą? Czy takie oczyszczalnie również należy kontrolować?
5. Narzędzia administracyjnoprawne i karnoprawne przydatne w egzekwowaniu obowiązków w zakresie gospodarki ściekowej
W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania z jakich narzędzi administracyjnych może korzystać urzędnik przeprowadzający kontrolę aby skutecznie wyegzekwować realizację obowiązków w obszarze gospodarki ściekowej; jakie są narzędzia represji karnej i czy urzędnik samorządowy może nakładać kary grzywny; powiemy sobie o postępowaniach administracyjnych jakie możemy wszcząć i na jakiej podstawie oraz o celu prowadzenia tych postępowań – czego dotyczy decyzja administracyjna i jak egzekwować jej niewykonanie; jakie obowiązki można nałożyć w decyzji a jakich nie i dlaczego; trochę o egzekucji obowiązków niepieniężnych; jakie są wykroczenia i przestępstwa w obszarze gospodarki ściekowej i jak doprowadzić do ukarania ich sprawców; kto ponosi odpowiedzialność za popełnienie deliktu cywilnego, wykroczenia lub przestępstwa z obszaru gospodarki ściekowej.
- Jakie narzędzia może zastosować urząd, aby wyegzekwować wykonanie inwestycji, jeżeli mieszkańcy nie mają wystarczających środków finansowych na założenie oczyszczalni?
- Co zrobić ze starymi oczyszczalniami, które nie posiadają certyfikatów? Czy i na jakiej podstawie można wyegzekwować od mieszkańca modernizację takiej oczyszczalni? Czy i na jakiej podstawie można nałożyć karę za niedostosowanie oczyszczalni do aktualnych norm?
- Co zrobić w sytuacji rozbieżności pomiędzy udokumentowanymi wywozami a czasem określonym w instrukcji na wywóz osadów z POŚ?
- Co w sytuacji, gdy POŚ ma mniejszą przepustowość niż wskazana w przepisach?
- Co zrobić w sytuacji, gdy zbiornik jest stosunkowo niewielki, a użytkowany jest np. przez 7 osób zamieszkałych?
- Co, jeżeli MPZP nie zezwala na montaż oczyszczalni, a mieszkaniec wyposażył nieruchomość w POŚ?
- Co w sytuacji, gdy właściciel nie posiada deklaracji, nie ma żadnych dokumentów, a na dodatek sam skonstruował oczyszczalnię parędziesiąt lat temu?
- Co wyznacza odległość nasadzeń drzew i krzewów od drenażu rozsączającego w przypadku, gdy właściciel nasadził krzewy? Czy mamy podstawę, aby wezwać go do ich usunięcia?
- Jak należy postąpić, gdy mieszkaniec posiada przydomową oczyszczalnię ścieków wybudowaną przed powstaniem sieci kanalizacyjnej i po wezwaniu z urzędu składa zgłoszenie POŚ do eksploatacji? Co w przypadku, gdy POŚ nie spełnia aktualnych norm z rozporządzenia?
- Co w przypadku, gdy na nieruchomości znajduje się sławojka? Jak wyegzekwować budowę zbiornika?
- Co w sytuacji, gdy na posesji jest wychodek, ale ktoś deklaruje, że tam nie mieszka, pomimo, że jest tam zameldowany? Zużycie wody jest niewielkie – deklaruje, że to tylko na podlewanie kwiatów. Uiszcza opłaty za odpady.
- Co w sytuacji, gdy dwie osoby zamieszkujące nieruchomość nie mają łazienki ani instalacji wodno-kanalizacyjnej? Mają wodę ze studni, a wychodek na zewnątrz.
- Jakie narzędzia może zastosować urząd, aby wyegzekwować wykonanie inwestycji, jeżeli mieszkańcy nie mają wystarczających środków finansowych na założenie oczyszczalni?
- Czy zgodnie z nową ustawą można wydać decyzję nakazującą przyłączenie do sieci posesji wyposażonej w starą oczyszczalnię przydomową?
- Jakimi środkami zaradczymi dysponują urzędnicy, aby skutecznie zwalczać niechęć mieszkańców do współpracy?
- Jakimi narzędziami mogą posłużyć się urzędnicy, aby uzyskać niezbędną dokumentację? Jakie narzędzia zapewnia aktualne prawo?
- Co w sytuacji, gdy POŚ nie spełnia aktualnych wymogów?
- Co w sytuacji, gdy oczyszczalnia została założona ponad 20 lat temu i aktualnie nie spełnia ona określonych standardów? Czy urząd może ponieść odpowiedzialność za to, że właściciel nieruchomości nie podejmuje działań mających na celu usprawnienie czy zmodernizowanie oczyszczalni?
- Co robimy, jeśli mieszkaniec nie zgłosi eksploatacji POŚ?
- Czy na podstawie art. 150 Prawa ochrony środowiska można zobowiązać podmiot do wykonania próbek osadów? Jakie uprawnienia daje ten artykuł?
- Co w sytuacji, gdy pobór próbek osadów jest niemożliwy? Co powinien zrobić urzędnik?
- Jakie są procedury postępowania w sytuacji, gdy w wyniku kontroli pojawiają się nieścisłości w funkcjonowaniu oczyszczalni?
- Czy jeśli oczyszczalnia nie została zgłoszona do starostwa, to badamy warstwę wodonośną, czy wymagamy badań, oświadczenia?
- Czy brak zgłoszenia o założeniu oczyszczalni bądź przekształceniu zbiornika w oczyszczalnie jest podstawą do nałożenia kary na mieszkańca?
- Co zrobić, jeśli ktoś nie ma rachunków za wywóz osadów? Kiedy powiadomić policję? Kiedy jest możliwe wyegzekwowanie przez urząd skutecznej kary dla mieszkańca za niedopełnienie obowiązku?
- Jeśli użytkownik BZŚ i POŚ powie, że zawrze umowę jak najszybciej, to czy musimy nałożyć karę?
- Mieszkaniec zgłosił przydomową oczyszczalnię ścieków w momencie wezwania na kontrolę – po 10 latach eksploatacji. Nie złożył wniosku o eksploatacji w gminie, lecz jedynie zamiar budowy w starostwie. Nie ma również kompletnych dokumentów. Kto nakłada karę za niezgłoszenie POŚ?
- Co, jeżeli oczyszczalnię wybudowano przed wymogiem uzyskania zgłoszenia wodnoprawnego?
- Jak postępować w przypadku oczyszczalni, które zostały wybudowane przez mieszkańca, a nie przez firmę wykonującą tego typu usługi?
- Co w przypadku, gdy oczyszczalnia została wybudowana, zgłoszona 6 miesięcy od momentu uruchomienia, a gmina nie miała możliwości złożenia sprzeciwu do budowy tej instalacji? Co możemy zrobić?
- Często mieszkańcy mają zbiornik, wstawiają jakieś rury drenażowe i nazywają to oczyszczalnią, bez zachowania jakichkolwiek warunków technicznych, co zrobić?
- Właściciel nieruchomości zgłosił do gminnej ewidencji przydomową oczyszczalnię, którą określił jako drenażową, użytkowaną około 15 lat. Czy można takie zgłoszenie ująć do ewidencji przydomowych oczyszczalni?
- Co w sytuacji, kiedy właściciel wybudował przydomową oczyszczalnię i nie dokonał zgłoszenia do starostwa? Gdzie zgłaszać takie przypadki? Czy i gdzie zgłaszać zamiar eksploatacji, jeśli mieszkańcy zazwyczaj nie wiedzą o takim obowiązku?
- Co w przypadku, gdy mieszkaniec ma możliwości podłączenia się do kanalizacji, a koniecznie chce wybudować POŚ?
- Właściciel nieruchomości posiada POŚ, ale na Geoportalu w tym miejscu widnieje studnia. Jak postępować w takim przypadku?
- W jaki sposób zweryfikować, czy do danej POŚ było zgłoszenie wodnoprawne?
6. Sprawozdawczość i dokumentowanie kontroli
W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania czy w zakresie kontroli „poś” są lub będą dodatkowe obowiązki sprawozdawcze; jak powinna wyglądać ewidencja „poś” i zbiorników bezodpływowych i skąd brać informacje niezbędne do prowadzenia takiej ewidencji; czy można zobowiązać właściciela nieruchomości do udzielania informacji w zakresie posiadania „poś” do uzupełniania danych w ewidencji; jaki jest zakres danych gromadzonych i przetwarzanych w ewidencji; na czym polega obowiązek zgłoszenia rozpoczęcia eksploatacji „poś”, a obowiązek zgłoszenia jej budowy; jakie organy są właściwe dla zgłoszenia budowy, a jakie za przyjęcie zgłoszenia rozpoczęcia eksploatacji.
- Jak powinien wyglądać protokół z kontroli? Czy wystarczy, aby były dane nieruchomości, czy jest zbiornik, czy oczyszczalnia, ile osób zamieszkuje, dowód opłaty za ostatni odbiór, umowa, zużycie wody?
- W jakim programie należy prowadzić ewidencję POŚ?
- Czy przydomowe oczyszczalnie ścieków powinny mieć własną ewidencję?
- Jak powinna być skonstruowana ewidencja przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Czy musi być odrębna ewidencja niż do GOK? (Gospodarki Odpadów Komunalnych)
- Czy w sprawozdaniu z kontroli zbiorników bezodpływowych trzeba będzie ująć również skontrolowane do tej pory przydomowe oczyszczalnie ścieków?
- Czy sprawozdania będą dotyczyły również kontroli przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Co należy ująć w sprawozdaniu z kontroli?
- Czy w sprawozdaniu należy podać liczbę nałożonych mandatów, liczbę wszczętych postępowań w celu utworzenia zbiornika/oczyszczalni?
- Czy z kontroli POŚ trzeba będzie złożyć dodatkowe sprawozdanie?
- Czy z prowadzonej kontroli POŚ trzeba będzie opracować sprawozdanie?
- Jakie dane z kontroli przydomowych oczyszczalni powinny pojawić się w sprawozdaniu?
- Jak ująć w zestawieniu dane za zużycie wody?
- Jak ma wyglądać sprawozdanie z kontroli przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Gdzie, jak i komu przedstawić wyniki z prowadzonej kontroli POŚ? W jakiej formie powinny zostać one przedstawione?
7. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i osadników przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transport nieczystości ciekłych
W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania czy przedsiębiorca asenizacyjny posiadający zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych jest również uprawniony do opróżniania osadników „poś” i transportu tych nieczystości; czy na terenach wiejskich można opróżniać szamba i transportować nieczystości ciekłe „własnym” transportem; jakie są obowiązki w zakresie kontrolowania przedsiębiorców asenizacyjnych.
- Czy i na jakiej podstawie urząd może domagać się faktur za wywóz osadów od firm realizujących te działania?
- Co może zrobić gmina, jeżeli na jej terenie nie ma firmy, która ma możliwość wywozu osadów z POŚ?
- Czy i na jakiej zasadzie urząd może wystąpić do firmy zajmującej się wywozem nieczystości/osadów? Jak zastosować się w tym przypadku do zasad związanych z ochroną danych osobowych?
- Czy rozszerzenie o POŚ wymaga dodatkowego zezwolenia? Czy poprzednie zezwolenia automatycznie zezwalają na opróżnianie POŚ?
8. Profilaktyka proekologiczna i podnoszenie świadomości ekologicznej w społecznościach lokalnych
W tym bloku odpowiemy sobie m.in. na pytania dotyczące środków mających na celu podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców; zmotywowania ich do podjęcia własnej decyzji o podłączeniu nieruchomości do sieci kanalizacyjnej lub w przypadku jej braku do wybudowania „poś” lub zbiornika bezodpływowego.
- Jak zwiększyć świadomość mieszkańców na temat konieczności wywozu odpadów z przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Jakimi kanałami informować mieszkańców o konieczności zgłoszenia utworzenia POŚ bądź przekształcenia ze zbiornika bezodpływowego tak, aby komunikaty nie były ignorowane?
- Jak zwiększyć świadomość ludzi odnośnie wywozu nieczystości i osadów? W jaki sposób budować świadomość mieszkańców, z czym wiąże się zaniedbywanie regularnych wywozów?
Prowadzący
Zbigniew Klimek - od sierpnia 2021 r. pracuje w Urzędzie Miejskim w Kowarach na samodzielnym stanowisku ds. zgodności, wcześniej pełniąc funkcję ds. kontroli i kontroli zarządczej. Podlega bezpośrednio Burmistrzowi Miasta, zajmując się m.in. planowaniem i realizacją kontroli z zakresu ochrony środowiska, gospodarki ściekowej, współpracą z innymi organami publicznymi i pracownikami merytorycznymi, wypracowywaniem procedur kontrolnych oraz egzekwowaniem obowiązków właścicieli nieruchomości. Wprowadza i realizuje procedury ochrony sygnalistów, a także kreuje system kontroli zarządczej. W ciągu 3,5-letniej pracy osiągnął skuteczność 62,5% w egzekwowaniu obowiązków gospodarki ściekowej.
Karierę w samorządzie rozpoczął w 2019 r., pracując jako Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Janowicach Wielkich i Kowarach. W 2021 r. zajął II miejsce w konkursie na najlepszą pracę z zakresu rejestracji stanu cywilnego. Absolwent prawa Uniwersytetu Wrocławskiego, ukończył studia podyplomowe na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, Wałbrzyskiej Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli.
Przez 30 lat służby w Policji oraz pracy w jednostkach oświatowych i samorządowych zajmował się profilaktyką zagrożeń, współtworzył procedury reagowania kryzysowego w szkołach oraz inicjował programy profilaktyczne. Jest autorem książki „Profilaktyka zagrożeń w praktyce” (Jelenia Góra, 2008).
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.