W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy firma wywozowa w usługach dodatkowych może odbierać dowolną ilość odpadów zmieszanych, czy można to jakoś uwarunkować?
- Czy w przypadku braku segregacji od razu wszczynamy postępowanie? Czy możemy wysłać upomnienie?
- Czy plan kontroli jest obowiązkowy?
- Jak skutecznie kontrolować nieruchomości niezamieszkałe zdalnie, stacjonarnie lub hybrydowo?
- Jeżeli nie ma właściciela nieruchomości, ale jest pełnoletni domownik, który udziela wyjaśnień, to czy on może podpisać protokół?
- Jakie są sankcje dla gminy za brak kontroli segregacji?
- Jak i w jaki sposób możemy egzekwować należności, gdy przedsiębiorca nie płaci?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- protokół kontroli
- wzór wezwania dla firm na okazanie się umowami i potwierdzeniami wpłat, jakie posiadają z firmą odbierającą odpady firmowe
- pismo dot. braku selektywnego zbierania działalność
- pismo dotyczące przepełnień działalność
- pismo dotyczące nieudostępnienia pojemnika
- pismo dotyczące nieprawidłowego gromadzenia odpadów
- upoważnienie
- decyzja nakazująca
Szczegółowy program szkolenia:
1. Segregacja śmierci – co i od kogo przyjmować?
- W jaki sposób należy odnieść się do zapisu o ułatwieniu segregacji niepełnosprawnym? W jaki sposób należy to realizować?
- Czy po wystawieniu decyzji z powodu braku segregacji za okres od stycznia do marca należy wezwać danego podatnika do złożenia deklaracji?
- Czy należy umieścić zapis określający stopień zanieczyszczenia po przekroczeniu, którego stwierdzimy, że nie została zachowana segregacja?
- Jeżeli mieszkaniec posiada teren zielony i ma dużo trawy, to czy mamy obowiązek ją przyjąć?
- Gdzie mieszkaniec może zutylizować opony rolnicze?
- Jak wygląda odbiór przeterminowanych leków z aptek?
- Czy w analizie, gdy zmienia się poziom recyklingu, należy ją zmienić zarządzeniem zmieniającym?
- Czy w przypadku, gdy nieruchomości niezamieszkałe nie są objęte systemem, należy przyjąć segregację tylko dla odpadów zmieszanych, czy również innych frakcji?
- Jak powinna wyglądać segregacja na cmentarzach i targowiskach? Czy tam też obowiązuje segregacja 5 frakcji?
- Czy w przypadku, gdy nieruchomości niezamieszkałe nie są objęte systemem, należy przyjąć segregację tylko dla odpadów zmieszanych, czy również innych frakcji?
- Jak poprawnie skonstruować umowę na odbieranie odpadów? Jakie zapisy powinny się w niej znaleźć?
- Jak zorganizować odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych poza systemem po wystawieniu decyzji? Czy musimy przeprowadzić przetarg?
- Jak postąpić w sytuacji, w której mieszkańcy ogródków złożyli deklaracje i płacą za odpady, ale firma odbierająca śmieci nie zabiera wszystkich śmieci, a mieszkańcy dzwonią z pytaniem, kiedy śmieci będą zabrane?
- Co z odpadami, które powstają w wyniku prowadzonej sprzedaży na targowisku, np. opakowania?
- Czy firma wywozowa w usługach dodatkowych może odbierać dowolną ilość odpadów zmieszanych, czy można to jakoś uwarunkować?
2. W jakich przypadkach podwyższać opłatę za segregowanie śmieci?
- W regulaminie jest zapis, że naliczamy podwyższoną opłatę, jeżeli w ciągu roku kalendarzowym zostaną stwierdzone nieprawidłowości w segregowaniu. Jeżeli z danej nieruchomości w ciągu roku stwierdzimy złą segregację dwa razy, to mimo że zostanie stwierdzona następna zła segregacja, ale będzie ona już w następnym roku, to nie możemy naliczyć podwyższonej opłaty?
- W jakich sytuacjach należy zastosować opłatę podwyższoną? Czy w przypadku braku segregacji należy od razu bezwzględnie wydać decyzję?
- Czy w przypadku otrzymania informacji od firmy odbierającej odpady o braku segregacji to należy wydać tylko decyzję o nałożeniu podwyższonej stawki, czy należy prowadzić całą procedurę, zaczynając od zawiadomień?
- Za stwierdzony brak segregacji wzrasta stawka za odpady. Na jak długo powinno się podwyższyć taką opłatę?
- Co, jeżeli właściciel nieruchomości stwierdza, że nie segreguje i nie będzie segregował odpadów i chce płacić podwyższoną opłatę? Czy musimy czekać na kontrolę firmy odbierającej odpady? Brak segregacji stwierdzono w styczniu, właściciel dostał żółtą kartkę, a w marcu była rekontrola i dostał czerwoną kartkę. Czy w związku z tym opłatę podwyższoną naliczamy za dwa miesiące?
- Jak postąpić w przypadku pojemnika, z którego korzysta kilka wspólnot i nie ma segregacji? Czy można je solidarnie obciążyć podwyższoną stawką?
- Czy firma odbierająca odpady może odbierać śmieci z nieruchomości niezamieszkałych po wyższych stawkach niż te określone w uchwale?
3. Co robić w przypadku stwierdzenia nieprawidłowej segregacji odpadów?
- Omówienie wyroków dot. incydentalności w zakresie segregacji odpadów
- Firma odbierająca odpady przesłała do urzędu protokoły z kontroli - zdjęcia koszy, na których jest adres nieruchomości. Została naliczona podwyższona opłata i właściciel odwołał się do kolegium, które umorzyło postępowanie ze względu na brak podpisu właściciela na protokole. Czy słusznie?
- Jeśli mamy deklarację od najemcy, nieprawidłową segregację, prowadzimy postępowanie, to kogo uznajemy za stronę?
- Firma odbierająca odpady nie daje informacji na temat nieruchomości, które nie segregują odpadów, nie przesyłają zdjęć i protokołów. Z innych źródeł są informacje, że takie sytuacje się zdarzają. Co zrobić w takiej sytuacji?
4. Jak postępować w przypadku, gdy ktoś odmawia segregacji?
- Co w przypadku, gdy dostaliśmy od firmy odbierającej odpady zestawienie dot. ilości odebranych odpadów (liczby pojemników) z danej nieruchomości, w którym nie są wskazane liczby pojemników segregowanych i faktycznie zamieszkujący nie oddają odpadów segregowanych?
- Jak postąpić w przypadku, gdy ktoś zgłasza się do urzędu i mówi, że nie będzie segregować odpadów i chce płacić podwyższoną stawkę?
- Czy w przypadku braku segregacji od razu wszczynamy postępowanie? Czy możemy wysłać upomnienie?
- W jaki sposób wystawić decyzję, gdy ktoś stwierdza segregacje, ale jej nie stosuje?
- Wydawanie decyzji w przypadku braku segregacji śmieci. Jak naliczyć wyższą stawkę w przypadku braku segregacji? Procedura od wszczęcia postępowania.
- Co, jeżeli przedsiębiorstwa nie przeprowadzają kontroli segregacji odpadów od właścicieli nieruchomości, pomimo takiego zapisu w umowie?
- W jakiej formie powinien zostać powiadomiony właściciel nieruchomości przez podmiot odbierający odpady o braku segregacji?
- Czy właściciele zabudowy letniskowej mogą wystawiać odpady wielkogabarytowe, czy muszą je wywozić we własnym zakresie?
- Jak rozliczyć odpady wielkogabarytowe w przypadku firm, które nie mają umowy na odbiór odpadów?
5. Kontrole – kto, kogo i kiedy kontroluje?
- Kto powinien kontrolować mieszkańców? Z jaką częstotliwością należy kontrolować? Czyj podpis jest wymagany na protokole?
- Czy plan kontroli jest obowiązkowy?
- Czy wszystkie kontrole powinny się odbywać minimum raz na dwa lata?
- Kiedy należy przeprowadzić kontrolę, a kiedy oględziny? Jaka jest różnica?
- Czy wszystkie wpisane podmioty powinny być skontrolowane?
- Czy zawiadamiać właściciela nieruchomości o kontroli?
- Czy firma wywożąca odpady może dokonywać kontroli odpadów, czy ten obowiązek ciąży tylko na organie podatkowym? Taki zapis mamy w umowie z firmą
- Jak sprawdzić zgodność tego co jest w deklaracji, liczbę zdeklarowanych osób z faktem rzeczywistym? Jakie regulacje prawne można wykorzystać, aby kontrolować rzeczywistą liczbę mieszkańców?
- Jak kontrolować mieszkańców zwolnionych z pełnej odpłatności z tytułu obniżonego dochodu? Co możemy sprawdzać, jakich dokumentów żądać na potwierdzenie dochodu uprawniającego do obniżki?
- Jak kontrolować wspólnotę, zarządcę i właściciela lokalu?
- Czy można zrobić oględziny altanki śmietnikowej należącej do Spółdzielni Mieszkaniowej bez zawiadamiania strony? Powodem są protokoły firmy odbierającej odpady o braku segregacji.
- Czy w ustawie lub rozporządzeniu jest napisane, że należy skontrolować wszystkie nieruchomości niezamieszkałe?
- Jak powinna wyglądać kontrola nieruchomości niezamieszkałych krok po kroku?
- Czy po zakończeniu pierwszej kontroli musimy zawsze skontrolować te firmy, które oświadczyły, że prowadzą działalność biurową?
- Jeżeli przeprowadzamy kontrolę zza biurka, to czy wysyłamy firmie wezwanie?
- Czy powinniśmy objąć kontrolą wszystkich przedsiębiorców bez względu na rodzaj prowadzonej działalności?
- Jak prowadzić rejestr posesji niezamieszkałych (prowadzona jest działalność), kiedy przedsiębiorcy deklarują, że prowadzą tylko usługi i z racji braku wytworzonych odpadów nie poczuwają się do podpisania umowy na wywóz odpadów?
- Jak postąpić w sytuacji, w której firmy rozwiązują umowy na odbiór odpadów z cmentarzy?
- Jak powinna przebiegać kontrola nieruchomości niezamieszkałych w przypadku, gdy są lub nie są objęte gminnym systemem gospodarowania odpadami?
- Jak powinna wyglądać kontrola umów? Na jakie zapisy umowy zwrócić szczególną uwagę?
- Jak skutecznie kontrolować nieruchomości niezamieszkałe zdalnie, stacjonarnie lub hybrydowo?
- Czy możemy skontrolować działalności gospodarcze zgodnie z danymi z CEIDG w zakresie posiadanych przez nich umów na odbiór odpadów?
- Jak powinna wyglądać kontrola nieruchomości niezamieszkałych w przypadku, gdy nie są objęte gminnym systemem gospodarowania odpadami?
- Czy kontrolując umowy cywilnoprawne, której właścicielem nieruchomości jest firma, spółka, organ jest zobowiązany stosować Prawo Przedsiębiorców i powiadomić firmę o terminie przeprowadzenia kontroli?
- Czy kontrole z przepisu art. 9u, gdy mamy nieruchomości niezamieszkałe, nieobjęte systemem, robi pracownik wymiaru opłaty za gospodarowanie odpadami czy pracownik, który zajmuje się działalnością regulowaną?
- Co ile lat kontroluje WIOŚ?
- Jakie są nowe uprawnienia wójta, burmistrza, prezydenta miasta w zakresie kontroli umów zawartych przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych?
- Jak należy kontrolować nieruchomości niezamieszkałe, które nie są objęte systemem gospodarowania odpadami?
- W jaki sposób wójt lub burmistrz powinien kontrolować firmy, które nie mają umów na odbiór odpadów?
- Jakie są nowe obowiązki wójta, burmistrza, prezydenta miasta w zakresie kontroli systemu odpadów?
- Jak skutecznie przeprowadzać kontrolę umów na odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych?
6. Protokół z kontroli – kto go sporządza i podpisuje?
- Czy z kontroli sporządza się protokół?
- Jeżeli funkcjonariusz straży miejskiej w protokole wpisze, że przeprowadził rozmowę telefoniczną i nie ma podpisu kontrolowanego, to czy taki protokół jest ważny?
- Czy spisujemy protokół z kontroli w terenie?
- Jeżeli nie ma właściciela nieruchomości, ale jest pełnoletni domownik, który udziela wyjaśnień, to czy on może podpisać protokół?
- Co w przypadku, gdy właściciel nie jest obecny na kontroli? Czy protokół może być niepodpisany?
- Czy z kontroli na protokole kontroli potrzebny jest podpis osoby składającej deklarację, czy właściciela nieruchomości? Czy protokół jest ważny bez podpisu tej osoby?
- Jeżeli wiemy, że działalność gospodarcza jest związana z transportem czy np. sprzedażą na straganach i targowiskach, to czy musimy wysłać wezwanie do kontroli? Czy przedsiębiorca ma złożyć oświadczenie z wyjaśnieniami? Czy sporządzamy z tego protokół?
- Czy w przypadku kontroli, która jest zakończona protokołem powinniśmy dokonać wpisu do książki kontroli?
- Czy wymagany jest protokół z kontroli w przypadku przeprowadzenia kontroli gabinetowej, jeżeli w wyniku wezwania właściciel nieruchomości niezamieszkałej przesłał umowę i faktury?
- Co w przypadku, gdy właściciel nie jest obecny na kontroli? Czy protokół może być niepodpisany?
7. Kary po kontroli – jak wygląda postępowanie?
- Jeśli została przeprowadzona kontrola u właściciela i stwierdzono, że nie ma on umowy na odbiór odpadów i nie ma wszystkich frakcji, to od kiedy w decyzji mamy wskazać okres, za który właściciel będzie uiszczać opłatę za śmieci?
- Co, jeżeli właściciel gruntu zgłosi, że ktoś wysypał odpady na jego nieruchomość? Z przeprowadzonej kontroli nie ma możliwości zidentyfikować właściciela odpadów. Czy mamy nakazać właścicielowi nieruchomości usunąć odpady, pomimo że on zgłosił podrzucenie śmieci?
- Jakie są kary za brak przeprowadzenia kontroli w firmach odbierających odpady?
- Jakie są sankcje dla gminy za brak kontroli segregacji?
- Omówienie kar w przypadku braku segregacji w zabudowie wielorodzinnej
- Kiedy wydajemy decyzję na stawkę podwyższoną po kontroli segregacji śmieci?
- Co, jeśli ktoś od dłuższego czasu nie segregował, a nikt nie wszczął postępowania?
- Czy upomnienie wystawiamy na podstawie Ordynacji podatkowej, czy k.p.a.?
- Jak wyegzekwować posiadanie przez lokale gastronomiczne większych pojemników na odpady?
- Jak wygląda postępowanie z właścicielem nieruchomości niezamieszkałej, który nie jest w systemie związku i nie ma podpisanej umowy z przedsiębiorcą?
- Czy termin dwuletni liczy się od sierpnia 2021 r., czy od daty pierwszej kontroli?
- Jak i w jaki sposób możemy egzekwować należności, gdy przedsiębiorca nie płaci?
- Jeżeli nie były zgłaszane wyłączenia się z systemu odbierania odpadów komunalnych, to czy powinniśmy jak najszybciej to przeprowadzić? Firmy zawierają osobno umowy z firmą odbierającą odpady.
- Jakie narzędzia prawne można zastosować do karania przedsiębiorców i rolników nieposiadających umów na odpady ze swojej działalności?
- Przedsiębiorca ma umowę na odbiór odpadów komunalnych, ale jednocześnie podrzuca odpady z działalności. Pomimo upomnień nie przedstawił umów na odbiór odpadów z działalności. Czy w takiej sytuacji należy nałożyć karę, czy zgłosić to do kontroli WIOŚ?
- Przedsiębiorca odmówił przedłożenia faktur za wywóz odpadów informując, że nie musi tego przedstawiać. Co zrobić?
- Jakie narzędzia prawne można zastosować wobec firm, które nie zawarły umowy na odbiór odpadów?
8. Jaka jest rola PSZOK-u w gospodarce odpadami w gminie?
- Jaka jest rola PSZOK-u w gospodarce odpadami w gminie? Jak ustalać maksymalne stawki opłaty?
- Jakie odpady można przekazać do PSZOK-u? Kto i w jakiej sytuacji może skorzystać z PSZOK-u?
- Czy niezależnie od umowy na odbiór odpadów od mieszkańców i z PSZOK-u gmina może współpracować z innymi firmami, które zabiorą bezpłatnie pewne frakcje, np. opony, elektrośmieci?
- Problem z oponami ciężarowymi, które nie są odbierane przez PSZOK-i, zabrane przez gminę w ramach dzikiego wysypiska, punkty odbioru odpadów nie chcą go przyjmować. Co z nimi robić? To samo z częściami samochodowymi np. lusterko, którego nie można potraktować jako odpad komunalny. Co z tym robić?
- W PSZOK-u odbieramy od nieruchomości zamieszkałych. Systemem objęte są nieruchomości zamieszkałe oraz nieruchomości będące własnością gminy, a także nieruchomości będące w jej władaniu. Czy odpady z urzędu można przekazać do PSZOK-u: gabaryty bądź elektrośmieci?
- Mamy ograniczenie na przyjęcie zużytych opon do PSZOK-u - 4 szt. od gospodarstwa domowego. Co zrobić, gdy w gospodarstwie są dwa samochody?
- Czy przy objęciu systemem nieruchomości niezamieszkałych musimy przyjmować od nich odpady do PSZOK?
- Czy zostały wprowadzone jakieś zmiany dot. materiałów remontowo-budowlanych? W takim sensie, że nie można oddawać ich do PSZOK-u?
- Czy gmina ma obowiązek zapewnić mieszkańcom pojemniki w aptekach na odbiór przeterminowanych leków, jeżeli można je oddawać w PSZOK-u zlokalizowanym w tym samym mieście co apteka, w której pojemnik się znajduje? Jaki przepis to reguluje? Czy gmina albo przedsiębiorca odbierający odpady powinien zawrzeć jakieś porozumienie z apteką na piśmie, jeśli zapewni pojemnik na przeterminowane leki?
- Czy przy objęciu systemem nieruchomości niezamieszkałych musimy przyjmować od nich odpady do PSZOK?
- Czy gmina musi przyjmować odpady z nieruchomości niezamieszkałych do PSZOK?
- Czy właściciel nieruchomości rekreacyjnej musi zgłaszać zmiany w systemie PSZOK?
Prowadzący
Szkolenie poprowadzi współzałożycielka i Dyrektor Związku Międzygminnego realizującego zadania z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi. Od siedmiu lat zajmuje się sprawami gospodarki odpadami komunalnymi, w tym m.in. rejestrem BDO, PSZOK. W ramach wykonywanych obowiązków służbowych tworzy akty prawa miejscowego dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi (regulaminy PSZOK, Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach, itp.). Posiada ogromną wiedzę na temat aspektów prawnych dotyczących funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami z punktu widzenia wytwórców odpadów, a także zna z praktyki zasady prowadzenia ewidencji odpadów w BDO. Absolwentka Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Przemyślu- Zamiejscowy Wydział Prawa i Administracji w Rzeszowie oraz absolwentka Studiów Podyplomowych Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie na kierunku Ochrona i Inżynieria Środowiska.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.