Wideoszkolenie: Kontrola segregacji odpadów

Segregacja śmieci – co i od kogo przyjmować? W jaki sposób osiągać wymagane poziomy recyklingu? W jakich przypadkach podwyższać opłatę za segregowanie śmieci? Co zrobić w przypadku stwierdzenia nieprawidłowej segregacji odpadów?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do osób zajmujących się wymiarem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, przyjmujących deklaracje, dokonujących kontroli selektywnej zbiórki odpadów, prowadzących postępowanie o wysokości opłaty śmieciowej oraz wszystkich pracowników UMiG, ZGK, związków międzygminnych zajmujących się gospodarką odpadami.

Dowiedz się, co zrobić w przypadku braku segregacji odpadów.
Szkolenie dotyczy zarządzania segregacją odpadami w nieruchomościach zamieszkałych i niezamieszkałych. Omawiane są kwestie dotyczące przypadków podwyższania opłat ze segregację odpadów. W programie szkolenia znajdują się tematy dotyczące problemów związanych rozbieżnościami występujących między umowami a stanem faktycznym oraz kontroli segregacji. Uczestnicy dowiedzą się, jak skutecznie egzekwować przepisy oraz jak postępować w trudnych przypadkach związanych z segregacją odpadami.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy firma wywozowa w usługach dodatkowych może odbierać dowolną ilość odpadów zmieszanych, czy można to jakoś uwarunkować?
  • Czy w przypadku braku segregacji od razu wszczynamy postępowanie? Czy możemy wysłać upomnienie?
  • Czy plan kontroli jest obowiązkowy?
  • Jak skutecznie kontrolować nieruchomości niezamieszkałe zdalnie, stacjonarnie lub hybrydowo?
  • Jeżeli nie ma właściciela nieruchomości, ale jest pełnoletni domownik, który udziela wyjaśnień, to czy on może podpisać protokół?
  • Jakie są sankcje dla gminy za brak kontroli segregacji?
  • Jak i w jaki sposób możemy egzekwować należności, gdy przedsiębiorca nie płaci?


Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • protokół kontroli
  • wzór wezwania dla firm na okazanie się umowami i potwierdzeniami wpłat, jakie posiadają z firmą odbierającą odpady firmowe
  • pismo dot. braku selektywnego zbierania działalność
  • pismo dotyczące przepełnień działalność
  • pismo dotyczące nieudostępnienia pojemnika
  • pismo dotyczące nieprawidłowego gromadzenia odpadów
  • upoważnienie
  • decyzja nakazująca


Szczegółowy program szkolenia:

1. Segregacja śmierci – co i od kogo przyjmować?

  • W jaki sposób należy odnieść się do zapisu o ułatwieniu segregacji niepełnosprawnym? W jaki sposób należy to realizować?
  • Czy po wystawieniu decyzji z powodu braku segregacji za okres od stycznia do marca należy wezwać danego podatnika do złożenia deklaracji?
  • Czy należy umieścić zapis określający stopień zanieczyszczenia po przekroczeniu, którego stwierdzimy, że nie została zachowana segregacja?
  • Jeżeli mieszkaniec posiada teren zielony i ma dużo trawy, to czy mamy obowiązek ją przyjąć?
  • Gdzie mieszkaniec może zutylizować opony rolnicze?
  • Jak wygląda odbiór przeterminowanych leków z aptek?
  • Czy w analizie, gdy zmienia się poziom recyklingu, należy ją zmienić zarządzeniem zmieniającym?
  • Czy w przypadku, gdy nieruchomości niezamieszkałe nie są objęte systemem, należy przyjąć segregację tylko dla odpadów zmieszanych, czy również innych frakcji?
  • Jak powinna wyglądać segregacja na cmentarzach i targowiskach? Czy tam też obowiązuje segregacja 5 frakcji?
  • Czy w przypadku, gdy nieruchomości niezamieszkałe nie są objęte systemem, należy przyjąć segregację tylko dla odpadów zmieszanych, czy również innych frakcji?
  • Jak poprawnie skonstruować umowę na odbieranie odpadów? Jakie zapisy powinny się w niej znaleźć?
  • Jak zorganizować odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych poza systemem po wystawieniu decyzji? Czy musimy przeprowadzić przetarg?
  • Jak postąpić w sytuacji, w której mieszkańcy ogródków złożyli deklaracje i płacą za odpady, ale firma odbierająca śmieci nie zabiera wszystkich śmieci, a mieszkańcy dzwonią z pytaniem, kiedy śmieci będą zabrane?
  • Co z odpadami, które powstają w wyniku prowadzonej sprzedaży na targowisku, np. opakowania?
  • Czy firma wywozowa w usługach dodatkowych może odbierać dowolną ilość odpadów zmieszanych, czy można to jakoś uwarunkować?


2. W jakich przypadkach podwyższać opłatę za segregowanie śmieci?

  • W regulaminie jest zapis, że naliczamy podwyższoną opłatę, jeżeli w ciągu roku kalendarzowym zostaną stwierdzone nieprawidłowości w segregowaniu. Jeżeli z danej nieruchomości w ciągu roku stwierdzimy złą segregację dwa razy, to mimo że zostanie stwierdzona następna zła segregacja, ale będzie ona już w następnym roku, to nie możemy naliczyć podwyższonej opłaty?
  • W jakich sytuacjach należy zastosować opłatę podwyższoną? Czy w przypadku braku segregacji należy od razu bezwzględnie wydać decyzję?
  • Czy w przypadku otrzymania informacji od firmy odbierającej odpady o braku segregacji to należy wydać tylko decyzję o nałożeniu podwyższonej stawki, czy należy prowadzić całą procedurę, zaczynając od zawiadomień?
  • Za stwierdzony brak segregacji wzrasta stawka za odpady. Na jak długo powinno się podwyższyć taką opłatę?
  • Co, jeżeli właściciel nieruchomości stwierdza, że nie segreguje i nie będzie segregował odpadów i chce płacić podwyższoną opłatę? Czy musimy czekać na kontrolę firmy odbierającej odpady? Brak segregacji stwierdzono w styczniu, właściciel dostał żółtą kartkę, a w marcu była rekontrola i dostał czerwoną kartkę. Czy w związku z tym opłatę podwyższoną naliczamy za dwa miesiące?
  • Jak postąpić w przypadku pojemnika, z którego korzysta kilka wspólnot i nie ma segregacji? Czy można je solidarnie obciążyć podwyższoną stawką?
  • Czy firma odbierająca odpady może odbierać śmieci z nieruchomości niezamieszkałych po wyższych stawkach niż te określone w uchwale?

3. Co robić w przypadku stwierdzenia nieprawidłowej segregacji odpadów?

  • Omówienie wyroków dot. incydentalności w zakresie segregacji odpadów
  • Firma odbierająca odpady przesłała do urzędu protokoły z kontroli - zdjęcia koszy, na których jest adres nieruchomości. Została naliczona podwyższona opłata i właściciel odwołał się do kolegium, które umorzyło postępowanie ze względu na brak podpisu właściciela na protokole. Czy słusznie?
  • Jeśli mamy deklarację od najemcy, nieprawidłową segregację, prowadzimy postępowanie, to kogo uznajemy za stronę?
  • Firma odbierająca odpady nie daje informacji na temat nieruchomości, które nie segregują odpadów, nie przesyłają zdjęć i protokołów. Z innych źródeł są informacje, że takie sytuacje się zdarzają. Co zrobić w takiej sytuacji?

4. Jak postępować w przypadku, gdy ktoś odmawia segregacji?

  • Co w przypadku, gdy dostaliśmy od firmy odbierającej odpady zestawienie dot. ilości odebranych odpadów (liczby pojemników) z danej nieruchomości, w którym nie są wskazane liczby pojemników segregowanych i faktycznie zamieszkujący nie oddają odpadów segregowanych?
  • Jak postąpić w przypadku, gdy ktoś zgłasza się do urzędu i mówi, że nie będzie segregować odpadów i chce płacić podwyższoną stawkę?
  • Czy w przypadku braku segregacji od razu wszczynamy postępowanie? Czy możemy wysłać upomnienie?
  • W jaki sposób wystawić decyzję, gdy ktoś stwierdza segregacje, ale jej nie stosuje?
  • Wydawanie decyzji w przypadku braku segregacji śmieci. Jak naliczyć wyższą stawkę w przypadku braku segregacji? Procedura od wszczęcia postępowania.
  • Co, jeżeli przedsiębiorstwa nie przeprowadzają kontroli segregacji odpadów od właścicieli nieruchomości, pomimo takiego zapisu w umowie?
  • W jakiej formie powinien zostać powiadomiony właściciel nieruchomości przez podmiot odbierający odpady o braku segregacji?
  • Czy właściciele zabudowy letniskowej mogą wystawiać odpady wielkogabarytowe, czy muszą je wywozić we własnym zakresie?
  • Jak rozliczyć odpady wielkogabarytowe w przypadku firm, które nie mają umowy na odbiór odpadów?


5. Kontrole – kto, kogo i kiedy kontroluje?

  • Kto powinien kontrolować mieszkańców? Z jaką częstotliwością należy kontrolować? Czyj podpis jest wymagany na protokole?
  • Czy plan kontroli jest obowiązkowy?
  • Czy wszystkie kontrole powinny się odbywać minimum raz na dwa lata?
  • Kiedy należy przeprowadzić kontrolę, a kiedy oględziny? Jaka jest różnica?
  • Czy wszystkie wpisane podmioty powinny być skontrolowane?
  • Czy zawiadamiać właściciela nieruchomości o kontroli?
  • Czy firma wywożąca odpady może dokonywać kontroli odpadów, czy ten obowiązek ciąży tylko na organie podatkowym? Taki zapis mamy w umowie z firmą
  • Jak sprawdzić zgodność tego co jest w deklaracji, liczbę zdeklarowanych osób z faktem rzeczywistym? Jakie regulacje prawne można wykorzystać, aby kontrolować rzeczywistą liczbę mieszkańców?
  • Jak kontrolować mieszkańców zwolnionych z pełnej odpłatności z tytułu obniżonego dochodu? Co możemy sprawdzać, jakich dokumentów żądać na potwierdzenie dochodu uprawniającego do obniżki?
  • Jak kontrolować wspólnotę, zarządcę i właściciela lokalu?
  • Czy można zrobić oględziny altanki śmietnikowej należącej do Spółdzielni Mieszkaniowej bez zawiadamiania strony? Powodem są protokoły firmy odbierającej odpady o braku segregacji.
  • Czy w ustawie lub rozporządzeniu jest napisane, że należy skontrolować wszystkie nieruchomości niezamieszkałe?
  • Jak powinna wyglądać kontrola nieruchomości niezamieszkałych krok po kroku?
  • Czy po zakończeniu pierwszej kontroli musimy zawsze skontrolować te firmy, które oświadczyły, że prowadzą działalność biurową?
  • Jeżeli przeprowadzamy kontrolę zza biurka, to czy wysyłamy firmie wezwanie?
  • Czy powinniśmy objąć kontrolą wszystkich przedsiębiorców bez względu na rodzaj prowadzonej działalności?
  • Jak prowadzić rejestr posesji niezamieszkałych (prowadzona jest działalność), kiedy przedsiębiorcy deklarują, że prowadzą tylko usługi i z racji braku wytworzonych odpadów nie poczuwają się do podpisania umowy na wywóz odpadów?
  • Jak postąpić w sytuacji, w której firmy rozwiązują umowy na odbiór odpadów z cmentarzy?
  • Jak powinna przebiegać kontrola nieruchomości niezamieszkałych w przypadku, gdy są lub nie są objęte gminnym systemem gospodarowania odpadami?
  • Jak powinna wyglądać kontrola umów? Na jakie zapisy umowy zwrócić szczególną uwagę?
  • Jak skutecznie kontrolować nieruchomości niezamieszkałe zdalnie, stacjonarnie lub hybrydowo?
  • Czy możemy skontrolować działalności gospodarcze zgodnie z danymi z CEIDG w zakresie posiadanych przez nich umów na odbiór odpadów?
  • Jak powinna wyglądać kontrola nieruchomości niezamieszkałych w przypadku, gdy nie są objęte gminnym systemem gospodarowania odpadami?
  • Czy kontrolując umowy cywilnoprawne, której właścicielem nieruchomości jest firma, spółka, organ jest zobowiązany stosować Prawo Przedsiębiorców i powiadomić firmę o terminie przeprowadzenia kontroli?
  • Czy kontrole z przepisu art. 9u, gdy mamy nieruchomości niezamieszkałe, nieobjęte systemem, robi pracownik wymiaru opłaty za gospodarowanie odpadami czy pracownik, który zajmuje się działalnością regulowaną?
  • Co ile lat kontroluje WIOŚ?
  • Jakie są nowe uprawnienia wójta, burmistrza, prezydenta miasta w zakresie kontroli umów zawartych przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych?
  • Jak należy kontrolować nieruchomości niezamieszkałe, które nie są objęte systemem gospodarowania odpadami?
  • W jaki sposób wójt lub burmistrz powinien kontrolować firmy, które nie mają umów na odbiór odpadów?
  • Jakie są nowe obowiązki wójta, burmistrza, prezydenta miasta w zakresie kontroli systemu odpadów?
  • Jak skutecznie przeprowadzać kontrolę umów na odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych?


6. Protokół z kontroli – kto go sporządza i podpisuje?

  • Czy z kontroli sporządza się protokół?
  • Jeżeli funkcjonariusz straży miejskiej w protokole wpisze, że przeprowadził rozmowę telefoniczną i nie ma podpisu kontrolowanego, to czy taki protokół jest ważny?
  • Czy spisujemy protokół z kontroli w terenie?
  • Jeżeli nie ma właściciela nieruchomości, ale jest pełnoletni domownik, który udziela wyjaśnień, to czy on może podpisać protokół?
  • Co w przypadku, gdy właściciel nie jest obecny na kontroli? Czy protokół może być niepodpisany?
  • Czy z kontroli na protokole kontroli potrzebny jest podpis osoby składającej deklarację, czy właściciela nieruchomości? Czy protokół jest ważny bez podpisu tej osoby?
  • Jeżeli wiemy, że działalność gospodarcza jest związana z transportem czy np. sprzedażą na straganach i targowiskach, to czy musimy wysłać wezwanie do kontroli? Czy przedsiębiorca ma złożyć oświadczenie z wyjaśnieniami? Czy sporządzamy z tego protokół?
  • Czy w przypadku kontroli, która jest zakończona protokołem powinniśmy dokonać wpisu do książki kontroli?
  • Czy wymagany jest protokół z kontroli w przypadku przeprowadzenia kontroli gabinetowej, jeżeli w wyniku wezwania właściciel nieruchomości niezamieszkałej przesłał umowę i faktury?
  • Co w przypadku, gdy właściciel nie jest obecny na kontroli? Czy protokół może być niepodpisany?


7. Kary po kontroli – jak wygląda postępowanie?

  • Jeśli została przeprowadzona kontrola u właściciela i stwierdzono, że nie ma on umowy na odbiór odpadów i nie ma wszystkich frakcji, to od kiedy w decyzji mamy wskazać okres, za który właściciel będzie uiszczać opłatę za śmieci?
  • Co, jeżeli właściciel gruntu zgłosi, że ktoś wysypał odpady na jego nieruchomość? Z przeprowadzonej kontroli nie ma możliwości zidentyfikować właściciela odpadów. Czy mamy nakazać właścicielowi nieruchomości usunąć odpady, pomimo że on zgłosił podrzucenie śmieci?
  • Jakie są kary za brak przeprowadzenia kontroli w firmach odbierających odpady?
  • Jakie są sankcje dla gminy za brak kontroli segregacji?
  • Omówienie kar w przypadku braku segregacji w zabudowie wielorodzinnej
  • Kiedy wydajemy decyzję na stawkę podwyższoną po kontroli segregacji śmieci?
  • Co, jeśli ktoś od dłuższego czasu nie segregował, a nikt nie wszczął postępowania?
  • Czy upomnienie wystawiamy na podstawie Ordynacji podatkowej, czy k.p.a.?
  • Jak wyegzekwować posiadanie przez lokale gastronomiczne większych pojemników na odpady?
  • Jak wygląda postępowanie z właścicielem nieruchomości niezamieszkałej, który nie jest w systemie związku i nie ma podpisanej umowy z przedsiębiorcą?
  • Czy termin dwuletni liczy się od sierpnia 2021 r., czy od daty pierwszej kontroli?
  • Jak i w jaki sposób możemy egzekwować należności, gdy przedsiębiorca nie płaci?
  • Jeżeli nie były zgłaszane wyłączenia się z systemu odbierania odpadów komunalnych, to czy powinniśmy jak najszybciej to przeprowadzić? Firmy zawierają osobno umowy z firmą odbierającą odpady.
  • Jakie narzędzia prawne można zastosować do karania przedsiębiorców i rolników nieposiadających umów na odpady ze swojej działalności?
  • Przedsiębiorca ma umowę na odbiór odpadów komunalnych, ale jednocześnie podrzuca odpady z działalności. Pomimo upomnień nie przedstawił umów na odbiór odpadów z działalności. Czy w takiej sytuacji należy nałożyć karę, czy zgłosić to do kontroli WIOŚ?
  • Przedsiębiorca odmówił przedłożenia faktur za wywóz odpadów informując, że nie musi tego przedstawiać. Co zrobić?
  • Jakie narzędzia prawne można zastosować wobec firm, które nie zawarły umowy na odbiór odpadów?


8. Jaka jest rola PSZOK-u w gospodarce odpadami w gminie?

  • Jaka jest rola PSZOK-u w gospodarce odpadami w gminie? Jak ustalać maksymalne stawki opłaty?
  • Jakie odpady można przekazać do PSZOK-u? Kto i w jakiej sytuacji może skorzystać z PSZOK-u?
  • Czy niezależnie od umowy na odbiór odpadów od mieszkańców i z PSZOK-u gmina może współpracować z innymi firmami, które zabiorą bezpłatnie pewne frakcje, np. opony, elektrośmieci?
  • Problem z oponami ciężarowymi, które nie są odbierane przez PSZOK-i, zabrane przez gminę w ramach dzikiego wysypiska, punkty odbioru odpadów nie chcą go przyjmować. Co z nimi robić? To samo z częściami samochodowymi np. lusterko, którego nie można potraktować jako odpad komunalny. Co z tym robić?
  • W PSZOK-u odbieramy od nieruchomości zamieszkałych. Systemem objęte są nieruchomości zamieszkałe oraz nieruchomości będące własnością gminy, a także nieruchomości będące w jej władaniu. Czy odpady z urzędu można przekazać do PSZOK-u: gabaryty bądź elektrośmieci?
  • Mamy ograniczenie na przyjęcie zużytych opon do PSZOK-u - 4 szt. od gospodarstwa domowego. Co zrobić, gdy w gospodarstwie są dwa samochody?
  • Czy przy objęciu systemem nieruchomości niezamieszkałych musimy przyjmować od nich odpady do PSZOK?
  • Czy zostały wprowadzone jakieś zmiany dot. materiałów remontowo-budowlanych? W takim sensie, że nie można oddawać ich do PSZOK-u?
  • Czy gmina ma obowiązek zapewnić mieszkańcom pojemniki w aptekach na odbiór przeterminowanych leków, jeżeli można je oddawać w PSZOK-u zlokalizowanym w tym samym mieście co apteka, w której pojemnik się znajduje? Jaki przepis to reguluje? Czy gmina albo przedsiębiorca odbierający odpady powinien zawrzeć jakieś porozumienie z apteką na piśmie, jeśli zapewni pojemnik na przeterminowane leki?
  • Czy przy objęciu systemem nieruchomości niezamieszkałych musimy przyjmować od nich odpady do PSZOK?
  • Czy gmina musi przyjmować odpady z nieruchomości niezamieszkałych do PSZOK?
  • Czy właściciel nieruchomości rekreacyjnej musi zgłaszać zmiany w systemie PSZOK?

Prowadzący

Szkolenie poprowadzi współzałożycielka i Dyrektor Związku Międzygminnego realizującego zadania z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi. Od siedmiu lat zajmuje się sprawami gospodarki odpadami komunalnymi, w tym m.in. rejestrem BDO, PSZOK. W ramach wykonywanych obowiązków służbowych tworzy akty prawa miejscowego dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi (regulaminy PSZOK, Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach, itp.). Posiada ogromną wiedzę na temat aspektów prawnych dotyczących funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami z punktu widzenia wytwórców odpadów, a także zna z praktyki zasady prowadzenia ewidencji odpadów w BDO. Absolwentka Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Przemyślu- Zamiejscowy Wydział Prawa i Administracji w Rzeszowie oraz absolwentka Studiów Podyplomowych Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie na kierunku Ochrona i Inżynieria Środowiska.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
26 maja 2025

Podobne szkolenia