W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Co zrobić, gdy przedsiębiorca mimo kilku wezwań wciąż nie chce podpisać umowy na odbiór odpadów?
- Jak reagować w sytuacjach, gdy przedsiębiorca miesza frakcje w pojemnikach na odpady?
- Jak postąpić, jeśli przedsiębiorca mówi, że jest w tzw. umowie zbiorowej z innymi firmami, ale nie ma żadnych dowodów?
- Co zrobić z firmami, które są zawieszone albo zamknięte? Czy jeśli nadal widnieją w systemie, trzeba je kontrolować?
- Jak postępować, gdy przedsiębiorca nie odpowiada na wezwania, a urząd nie ma możliwości wyegzekwowania tego (np. brak straży miejskiej)?
- Jak wygląda procedura i aktualizacja umowy w przypadku zmiany stawki?
- Jak prawidłowo ważyć śmieci i opisywać je w protokole?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wezwanie do okazania umowy na odbiór odpadów
- Pouczenie o obowiązkach przedsiębiorcy
- Protokół z kontroli przedsiębiorcy
- Oświadczenie przedsiębiorcy o niewytwarzaniu odpadów
- Decyzja nakazująca zawarcie umowy
- Zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego
- Przypomnienie/ponaglenie w przypadku braku odpowiedzi
- Pismo informujące o konsekwencjach braku umowy
- Wniosek o przedstawienie faktur lub dowodów wpłaty
- Rejestr kontroli
- Wzór wezwania do ponownego stawiennictwa na kontrolę
- Wzór informacji o obowiązku segregacji odpadów
- Wzór pisma dotyczącego interpretacji statusu nieruchomości
- Wzór pisma o konieczności uzupełnienia brakującej frakcji w umowie
- Wzór zapytania o aktualny status działalności (czynna/zawieszona/zamknięta)
Szczegółowy program szkolenia:
1. Kontrola działalności gospodarczych pod kątem umów na odbiór odpadów i procedury kontroli
- Jak na podstawie harmonogramu zasadnie skontrolować działalności gospodarcze?
- Jakie dokładnie informacje powinien sprawdzić urzędnik przy kontroli deklaracji złożonej przez przedsiębiorcę?
- Jak powinny wyglądać każdy z cyklów kontroli? Jak się do nich przygotować?
- W jaki sposób rozplanować rejestr kontroli tak, aby zmieścić się w planie na dwa lata?
- Jak krok po kroku wypełnić rejestr w formie pisemnej?
- Jak kontrolować segregowanie odpadów medycznych?
- Jakich dokumentów należy wymagać podczas kontroli przedsiębiorcy? Jakie dokumenty powinien posiadać?
- Co powinno się znaleźć w protokole z kontroli, jeśli przedsiębiorca nie posiada wszystkich umów albo nie segreguje odpadów zgodnie z umową?
- Co wpisać w protokole kontroli, gdy przedsiębiorca nie ma pełnej umowy albo nie segreguje odpadów?
- Kontrolę przeprowadza się wobec firmy, czy wobec osoby fizycznej, która prowadzi działalność? Jak to ujednolicić w regulaminie i procedurze?
- Kogo wzywać – osobę fizyczną czy przedsiębiorcę – gdy działalność zarejestrowana jest na nieruchomości prywatnej?
- Jest przy tym potrzebna jakaś dodatkowa procedura?
- Jak sprawdzić czy z danej działalności faktycznie są wytwarzane dane odpady?
- Co w przypadku, jeśli jest praca zdalna i wtedy przedsiębiorcy twierdzą, że nie wytwarzają odpadów?
- Czy jest wymóg protokołów mimo oświadczenia o niewytwarzaniu odpadów?
________________________________________
2. Umowy i aneksy
- Jak skutecznie zobowiązać przedsiębiorcę do zawarcia umowy?
- Jak powinno wyglądać aneksowanie umowy w przypadku jej niedostosowania do obowiązującego prawa?
- Czy jest potrzebna nowa umowa/deklaracja jeżeli inny podmiot odbiera śmieci od przedsiębiorcy?
- Jak wygląda procedura i aktualizacja umowy w przypadku zmiany stawki?
- Czy w momencie zmiany/poprawy frakcji powinno się zawierać nową umowę?
- Czy można zawierać umowy przez pełnomocnika w przypadku kiedy właściciel jest niedostępny?
- Czy umowa na odbiór odpadów powinna obejmować wszystkie pięć frakcji, czy na każdą z nich powinna być zawarta osobna umowa?
- Czy dopuszczalne jest, aby jedna frakcja była obsługiwana przez jednego przedsiębiorcę?
- Jak powinno się konstruować umowy dotyczące odbioru odpadów budowlanych?
- Nieruchomości niezamieszkałe – jak powinna wyglądać umowa indywidualna?
- Czy umowy na odpady muszą mieć tylko ci przedsiębiorcy, którzy faktycznie wykonują działalność na danej nieruchomości?
- Co jeżeli przedsiębiorca nie posiada umów na wszystkie frakcje?
- Co jeżeli przedsiębiorca ma biuro w domu i nie posiada żadnych umów?
________________________________________
3. Odpady i ich odbiór
- Jak dobrać odpowiednią częstotliwość odbioru odpadów komunalnych do ich ilości?
- Jak określić, jaka częstotliwość odbioru odpadów jest odpowiednia dla danej firmy?
- Czy na prośbę przedsiębiorcy odbiór papieru może odbywać się kwartalnie?
- Czy pojemnik powinien być objęty opłatą, nawet jeśli jest pusty?
- Czy pojemniki powinny być wydawane każdorazowo na wszystkie pięć frakcji?
- Co zrobić w sytuacji, gdy przedsiębiorca dodaje odpady zmieszane do swoich odpadów domowych?
- Czy w sytuacji firmy, w której jest część mieszkalna, pojemniki na odpady mogą być wspólne?
- Czy działalność biurowa z kilkoma pracownikami (np. 2–3 osoby) może wrzucać odpady do śmieci komunalnych, skoro płaci za odpady w gminie?
- Czy jednoosobowa działalność musi mieć oddzielną umowę na odbiór odpadów?
- Jak postępować, gdy przedsiębiorca ma podpisaną umowę, ale nie oddaje odpadów co miesiąc, tylko wtedy, kiedy coś wyprodukuje?
- Co w przypadku zmiany miejsca odbioru odpadów – czy wystarczy sam protokół, czy wymagane są dodatkowe działania?
- Jakie możliwości ma samorząd, jeśli chodzi o egzekwowanie umów na odbiór odpadów od przedsiębiorców, którzy zamykają firmę np. po dwóch miesiącach?
- Jakie odpady wytwarza zakład produkujący np. mięso, i co zrobić, gdy wrzuca kości do zwykłych śmieci?
- Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca kończy działalność po krótkim czasie i nie ma umowy na odbiór odpadów?
________________________________________
4. Segregacja i frakcje
- W jaki sposób przedsiębiorcy powinni dokumentować ilość wytwarzanych odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych?
- Jak reagować w sytuacjach, gdy przedsiębiorca miesza frakcje w pojemnikach na odpady?
- Jak walczyć z brakiem segregacji na poszczególne frakcje?
- W jaki sposób powinny być segregowane odpady budowlane?
- Czy frakcje mogą się dzielić na dodatkowe rozszerzenia przy mniejszych firmach np. odpady bio?
- Co zrobić, gdy przedsiębiorca nie segreguje odpadów i ma tylko zmieszane, a firma odbierająca nie pilnuje, żeby mieli umowy na całość?
- Jak postępować, gdy przedsiębiorca deklaruje, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i nie wytwarza żadnych odpadów?
- W jaki sposób szkolić przedsiębiorców w temacie segregacji śmieci?
________________________________________
5. Dokumentacja i protokoły
- W jaki sposób powinno przebiegać dokładne opisywanie faktur?
- Jak prawidłowo ważyć śmieci i opisywać je w protokole?
- Gdzie wprowadzać dane i protokoły z kontroli nieruchomości niezamieszkałych?
- Co zrobić, gdy przedsiębiorca nie ma faktur za odbiór odpadów? Czy można dać mu czas na ich uzupełnienie?
________________________________________
6. Przedsiębiorcy i ich obowiązki
- Jak skontrolować czy właściciele nieruchomości niezamieszkałych faktycznie podpisują umowy i zapewniają odbiór odpadów?
- Co zrobić z firmą, która przedłuża oddanie faktury?
- Co zrobić z firmami, które są zawieszone albo zamknięte? Czy jeśli nadal widnieją w systemie, trzeba je kontrolować?
- W przypadku przedsiębiorstw mieszkalno-gospodarczych, którą działalność należy wziąć pod uwagę do kontroli?
- Co zrobić, gdy ktoś prowadzi działalność w domu (np. naprawia sprzęt, przyjmuje klientów), ale nie zatrudnia pracowników?
- Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca twierdzi, że nie generuje odpadów i nie chce zawierać umowy? Jak go zdyscyplinować?
- Kto poza gminą może dyscyplinować przedsiębiorców, którzy unikają zawierania umów na odbiór odpadów?
- Jak postępować, gdy przedsiębiorca nie odpowiada na wezwania, a urząd nie ma możliwości wyegzekwowania tego (np. brak straży miejskiej)?
- Co w sytuacji, gdy ktoś ma zarejestrowaną działalność na danej nieruchomości, ale tak naprawdę jej tam nie prowadzi?
- Czy działalność gospodarcza w domu może korzystać z komunalnego pojemnika, skoro ustawa pozwala „wyrzucić papierek”?
________________________________________
7. Odpady specjalne
- Co należy zrobić z odpadami samochodowymi wytworzonymi przez firmę?
- Jak powinny wyglądać kontrole sklepów motoryzacyjnych?
- Jak działać z firmami remontowymi, które twierdzą, że odpady zostają u zleceniodawcy?
________________________________________
8. Nieruchomości i ich klasyfikacja
- Czy nieruchomości administracyjne zgodnie z ustawą nie muszą podlegać pod kontrolę?
- Jak oznaczać/segregować nieruchomości, które nie podlegają pod kontrole?
- Jak ujmować mieszane nieruchomości?
________________________________________
9. Nieprawidłowości i nadużycia
- Czy można wykreślić umowę w sytuacji kiedy firma odbierająca odpady oszukiwała np. odnośnie odpowiedniej liczby śmieciarek?
- Jak dokładnie powinno wyglądać wszczęcie postępowania wobec firm donoszących na inne?
- Co w sytuacji gdy firmy odbierają odpady drożej, niż przewiduje uchwała?
- Co w przypadku, gdy podmiot nie przestrzega górnych stawek ustalonych przez radę miejską?
________________________________________
10. Problemy z umowami na odbiór odpadów
- Co zrobić, gdy przedsiębiorca mimo kilku wezwań wciąż nie chce podpisać umowy na odbiór odpadów?
- Jak postępować, gdy firma mówi, że nie ma śmieci, ale widać, że prowadzi działalność?
- Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca pokazuje umowę, ale obejmuje ona tylko część odpadów (np. tylko papier)?
- Jak zareagować, gdy umowa została podpisana z firmą, która nie jest wpisana do rejestru działalności regulowanej?
- Czy można uznać umowę, jeśli firma odbierająca odpady nie ma potrzebnych zezwoleń?
- Co zrobić, gdy umowa dotyczy innej nieruchomości niż ta, na której faktycznie prowadzona jest działalność?
- Jak postąpić, jeśli przedsiębiorca mówi, że jest w tzw. umowie zbiorowej z innymi firmami, ale nie ma żadnych dowodów?
Prowadzący
Katarzyna Machowska jest adwokatem specjalizującym się w obsłudze prawnej jednostek samorządu terytorialnego, zakładów gospodarki komunalnej oraz związków międzygminnych. Od 2021 roku świadczy kompleksowe doradztwo prawne na rzecz gmin miejskich i wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska, gospodarką odpadami oraz kontrolą przestrzegania regulacji w tych obszarach. Jej praktyka obejmuje tworzenie i opiniowanie lokalnych aktów prawnych, reprezentowanie klientów w postępowaniach administracyjnych, a także doradztwo w zakresie optymalizacji procesów gospodarowania odpadami.
Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych kancelariach adwokackich oraz jednostkach wymiaru sprawiedliwości w Lublinie i Rzeszowie, świadcząc doradztwo prawne na rzecz spółek kapitałowych i jednostek sektora finansów publicznych. Dzięki codziennej współpracy z jednostkami odpowiedzialnymi za gospodarkę komunalną posiada dogłębną znajomość zarówno przepisów prawa, jak i ich praktycznego zastosowania w działalności samorządów oraz przedsiębiorstw komunalnych.
Jest autorką artykułów prawniczych publikowanych w „Dzienniku Gazecie Prawnej” oraz „Podkarpackim Kwartalniku Adwokackim”. Posiada również uprawnienia mediatora sądowego.
Ukończyła z wyróżnieniem studia prawnicze na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, a aplikację adwokacką odbyła przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Rzeszowie.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.