W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Planowane zmiany w Kodeksie pracy w 2023 r. wynikające z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z 20.6.2019r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów (work-life balance)
- Czy w przypadku zastępstwa w zakresie czynności zastępujemy konkretnego pracownika czy stanowisko?
- Czy złożenie przez pracownika wypowiedzenia jest już podstawą do ogłoszenia naboru na wolne stanowisko?
- Czy powinniśmy wymagać zaświadczenia o niekaralności czy wystarczy oświadczenie?
- Jak przygotować się do zmian w związku z planowanymi zmianami dot.:
- Urlopów związanych z rodzicielstwem – „po nowemu”
- Nowego urlopu opiekuńczego i jego wpływ na dodatkowe wynagrodzenie roczne
- Nowego katalogu zwolnień od pracy
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Dane osobowe do celów podatkowych i ubezpieczeń społecznych
- Kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie
- Kwestionariusz osobowy dla pracownika
- Regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze i kierownicze + Jak prawidłowo stworzyć ogłoszenie o naborze na stanowisko urzędnicze? [Gotowy wzór]
- Skierowania na badania lekarskie wstępne
- Wzór świadectwa pracy
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania, jakie padły podczas ostatniego szkolenia:
- Czy może zostać ta sama treść w skierowaniu na badania w przypadku, gdy pracownik pracował na stanowisku pomocniczym, a w obecnie pracuje na stanowisku urzędniczym?
- Czy osoby zatrudnione na stanowisku pomocniczym powinny mieć zaświadczenie o niekaralności?
- Czy w ogłoszeniu o naborze powinna znaleźć się informacja o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru i które zostanie umieszczona na BIP?
- Czy pracowników fizycznych zatrudniamy na okres próbny?
- Czy na świadectwie piszemy okresy nieskładkowe z całego okresu zatrudnienia?
- Czy przyznając nagrodę jubileuszową należy wykazać wszystkie okresy pracy, wskazując historie zatrudnienia?
- Czy osoba, która na stanowisku kierowniczym udziela ślubów, ma nadgodziny z tego tytułu?
- Czyli kierownikowi przysługuje dzień wolny, jeśli jest obecny w sobotę przy awarii?
- Czy sekretarzowi należy się dzień wolny, jeżeli wykonywał zadania w sobotę?
- Co z pracownikiem, który był na zebraniu wiejskim lub zebraniu rocznym OSP po godzinach lub w sobotę?
- Co, jeśli pracownik obsługiwał imprezę w godzinach wieczornych w sobotę aż do godzin porannych w niedzielę? Czy należy oddać mu dwa dni wolne?
- Jak policzyć urlop pracownikowi, jeżeli etat wynosi 0,8 i przysługuje mu 26 dni urlopu rocznie?
- Czy niewykorzystany urlop z okresu próbnego przechodzi dalej, jeśli pracownik dostał umowę na stale?
- Czy co roku pracownicy powinni składać wniosek o opiekę na dzieckiem?
- Czy nawiązując kolejną umowę o pracę z tym samym pracodawcą przysługują mu na nowo dwie opieki na dzieckiem?
- Czy w teczce kierowcy powinny się znaleźć dodatkowe dokumenty, inne niż u pracowników biurowych?
- Co z dokumentacją, jeżeli w wyniku sporu sprawa znalazła się w sądzie? Czy powinna znaleźć się w części B?
- PRZYKŁAD: pracownik zatrudniony na umowę o pracę, potem powołany na stanowisko skarbnika występuje z wnioskiem o urlop bezpłatny na poprzednie stanowisko. Jak postąpić w świetle przepisów?
- Czy przy obecnym stanie prawnym możemy w oparciu o przepisy covidowe zlecić bądź wyrazić zgodę na pracę zdalną, jeżeli jest brak uregulowań w regulaminach wewnętrznych?
- Czy zaświadczenie z KRK powinno być wystawione przed podpisaniem umowy? Czy można wystąpić do KRK po podpisaniu umowy?
- Jeśli konkurs wygra pracownik zatrudniony w jednostce samorządu terytorialnego, to zawieramy nową umowę o pracę, a poprzednią umowę rozwiązujemy? Czy za porozumieniem stron aneksujemy aktualną umowę o pracę?
- Czy dyrektor jednostki organizacyjnej musi złożyć ślubowanie przed podpisaniem umowy na stałe?
- Czy w umowie o pracę musi być pieczątka urzędu miejskiego lub zakładu gospodarki komunalnej?
- PRZYPADEK: pracownik zatrudniony za granicą. Przedłożył jedynie zaświadczenie o płaceniu składki ubezpieczeniowej w Wielkiej Brytanii, natomiast nie przedłożył świadectwa pracy lub umowy o pracę. Pracodawca odrzucił wniosek o wliczenie tych okresów do stażu pracy. Czy pracodawca postąpił właściwie?
- PRZYPADEK: pracownik ma nieodebrane nadgodziny z poprzednich okresów rozliczeniowych i odmawia ich odbioru tłumacząc się nadmiarem pracy. Czy pracodawca może go zobowiązać do ich odbioru w konkretnym terminie?
- Czy zadaniowy czas pracy burmistrza powinien być zawarty w regulaminie?
- PRZYPADEK: pracownik pracuje 2 dni w tygodniu po 5 godzin. Czy wnioskując o wczasy pod gruszą musi wypisać pod rząd 10 dni roboczych? Czy muszą być to dni, w których pracuje?
- Czy oryginał zaświadczenia ze szkolenia BHP oddaje się pracownikowi, a kopię dołącza się do akt osobowych?
- W przypadku zastępstwa w zakresie czynności zastępujemy konkretnego pracownika czy stanowisko?
- Czy złożenie przez pracownika wypowiedzenia jest już podstawą do ogłoszenia naboru na wolne stanowisko?
- Czy powinniśmy wymagać zaświadczenia o niekaralności czy wystarczy oświadczenie? Czy wymagane jest posiadanie zaświadczenia?
- Po przeprowadzonym naborze na stanowisko radcy prawnego osoba zatrudniona stwierdziła, że nie mamy podstaw prawnych wymagać takiego zaświadczenia. Czy musimy w regulaminie wpisać zapis o potrzebie dostarczenia takiego zaświadczenia?
- Na jakie badania powinien zostać wysłany pracownik w związku z dodatkowym zakresem czynności (sporadyczne kierowanie pojazdem służbowym)? Będą to badania okresowe? Z informacją o nowym zakresie czynności?
1.Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy – formy umów, dodatki do wynagrodzenia, zmiany w prawie pracy
- Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy – prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy samorządowego
- Jakie są zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy w przypadku zmiany pracodawcy lub upływu terminu umowy?
- Jaka dokumentacja jest wymagana w przypadku zwalniania i zatrudniania pracowników?
- Procedura zatrudnienia pracownika (nabór, bez naboru); jakie dokumenty obowiązują przy zatrudnieniu?
- Najczęściej popełniane błędy, „potknięcia” – jak ich uniknąć?
- Jak wygląda proces oraz jakie są etapy przy naborze na stanowiska urzędnicze?
- Jakie są wymagane dokumenty przy naborze na nowe stanowisko urzędnicze?
- Jak zgłosić pracownika do ZUS-u?
- Jak przeprowadzić procedurę naboru w samorządach krok po kroku?
- Jak poprawnie stworzyć regulamin naboru na nowe stanowisko urzędnicze? Gotowy wzór
- Wskazanie najczęściej popełnianych błędów, podpowiedzi i wskazówki
- Jak prawidłowo stworzyć ogłoszenie o naborze na stanowisko urzędnicze? Gotowy wzór
- Czy ogłoszenie ograniczyć jedynie do niezbędnych informacji wymaganych przepisami?
- Umowy - zlecenia: zawieranie, zgłaszanie do ZUS, ewidencje oraz kwestie „techniczno-formalne”
- Jak dokonać okresowej oceny pracownika? Czy jest to konieczność? Jak zorganizować procedurę oceny pracowniczej? Praktyczne wskazówki
- Jubileusze i odprawy: jak realizować jubileusze oraz odprawy? Komu przysługują i ile wynoszą - omówienie praktycznych aspektów, np. dostarczenie dokumentów potwierdzających staż pracy w trakcie zatrudnienia
- Jakie są stanowiska pracy, na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach? Gdzie szukać odpowiedzi: ustawa, ZUS, PIP, a może inne instytucje?
- Ustanie stosunku pracy: jak napisać świadectwo pracy? Szczegółowa instrukcja
- Jak powinno wyglądać prawidłowo sporządzone świadectwo pracy? Przykładowy wzór
- Jakie dokumenty pracodawca musi dostarczyć pracownikowi, który przechodzi na emeryturę?
2. Staż pracy i ewidencja czasu pracy
- Jakie okresy wlicza się do stażu pracy? Omówienie praktycznych przykładów i najczęściej spotykanych okresów zaliczanych do stażu
- Jak obliczać czas pracy?
- Jak prawidłowo ustalać czas pracy w samorządzie?
- Jak dobrze ustalić grafik i kiedy jest on wymagany?
- Nadgodziny w samorządzie, praca w dniu wolnym od pracy, a systemy czasu pracy i zapisy regulaminów
- Jak dostosować godziny w przypadku umowy zlecenia?
- Jak oddawać wolne za pracę w soboty w przypadku kadry zarządzającej?
- Jak dokumentować czas pracy po zmianie przepisów?
- Jak ewidencjonować czas pracy w świetle obowiązujących przepisów?
- Jak ewidencjonować czas pracy kierowców?
- Jak wykonać sprawozdanie do GUS z przepracowanych godzin? Instrukcja krok po kroku - omówienie najczęstszych „potknięć”, podpowiedzi jak korygować sprawozdania oraz praktyczne wskazówki
- W jakich przypadkach musi być prowadzona ewidencja wykonywanych czynności?
- Jak prowadzić ewidencję wykonywanych czynności w przypadku umowy zlecenia?
3. Urlopy - zasady udzielania, obliczanie wymiaru, ekwiwalenty
- Jak rozliczać dni urlopowe?
- Jak prawidłowo obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego?
- Jak proporcjonalnie naliczać urlopy wypoczynkowe?
- Jak naliczać urlop wypoczynkowy przy niepełnym etacie?
- Jak wyliczyć wymiar urlopu przy ½ i ¼ etatu?
- Jak dzielić urlop?
- Czy przywileje w formie niewykorzystanego urlopu z poprzedniego miejsca pracy przechodzą wraz z pracownikiem do nowego miejsca pracy?
- Plany urlopów: w jakich przypadkach muszą być, jak je rozplanować: na miesiąc, czy na dłużej; ilościowo, czy podając konkretne daty?
- Czy sporządzanie planu urlopu zależy od regulaminu wewnętrznego jednostki?
- Czy w nowy plan urlopu należy wpisywać urlopy z poprzedniego roku, opiekę nad dzieckiem oraz urlop szkoleniowy?
- Urlop bezpłatny – na co zwrócić uwagę po zakończeniu urlopu bezpłatnego przez pracownika?
- Jak rozliczać urlopy rodzicielskie?
- Jakie prawa i wymiary urlopu wychowawczego ma pracownik, który chce na niego przejść od razu po zakończeniu urlopu macierzyńskiego?
- Urlop macierzyński, urlop rodzicielski - omówienie oraz wskazanie planowanych zmian
- Nowy urlop opiekuńczy – omówienie planowanych zmian
- Nowe zwolnienia od pracy (siła wyższa) – omówienie planowanych zmian
- Jak są rozliczane urlopy oraz ekwiwalenty w przypadku śmierci pracownika?
4. Akta osobowe – prowadzenie, przechowywanie, archiwizacja
- Czy akta osobowe prowadzić w wersji papierowej, czy przejść do wersji elektronicznej?
- Czy trzeba robić kopie całej dokumentacji?
- Jak sprawnie przejść z wersji papierowej akt osobowych na wersję elektroniczną?
- Jak prowadzić teczki i podteczki akt osobowych ewidencjonujące czas pracy?
- Jak należy prowadzić akta osobowe pracowników wg aktualnie obowiązujących przepisów?
- Czy powinno zakładać się nowe akta osobowe w przypadku, gdy emeryt idzie na emeryturę i wraca do pracy po jakimś czasie?
- Czy powinno zakładać się nowe akta osobowe w przypadku, gdy jedna umowa się kończy, a zaczyna kolejna?
- Czy przy ponownym zatrudnieniu pracownika trzeba zakładać nowe akta osobowe, czy można kontynuować prowadzenie poprzednich?
- Co zrobić w przypadku, gdy były pracownik (pracujący w latach 90.) potrzebuje obecnie świadectwa pracy do ZUS-u, ale urząd nie ma go w swoim archiwum?
- Prowadzenie akt osobowych np.: kiedy pracownik odchodzi, a miał umowę przed 2019 rokiem i mija 50 lat przechowania akt, a po pół roku od odejścia z pracy wraca ponownie na pół etatu, gdzie okres przechowywania trwa 10 lat. Czy dokumentację (nową umowę) po powrocie można dołączyć do starych akt?
5. Dokumentacja kadrowa z uwzględnieniem zmian w przepisach
- Omówienie wzorów umów i formularzy niezbędnych w kadrach
- Jak prowadzić dokumentację według aktualnych przepisów?
- Jak układać harmonogramy, aby były zgodne z Kodeksem pracy?
- Czego dotyczy porozumienie zmieniające?
- Jaki występuje tryb i powód w porozumieniu?
- Jak przeliczyć liczbę pracowników w sprawozdaniu GUS?
- Jak przygotować się do kontroli PIP?
- Czy trzeba mieć wpis w orzeczeniu lekarskim dotyczący korzystania z samochodu prywatnego do celów służbowych?
- Jakich formalności należy dokonać w przypadku powrotu ze zwolnienia lekarskiego z badaniami po 30 dniach?
- W jaki sposób dokumentować wyjścia prywatne i służbowe? - omówienie najczęstszych wyjść służbowych i prywatnych – wskazanie sposobów dokumentowania tych wyjść, „odpracowywanie”
- Jaka dokumentacja obowiązuje w razie wypadku przy pracy?
- Czy kierownicy referatów mają 5 lat, a zwykły pracownik 6 lat na wzięcie udziału w szkoleniu BHP? Czy po minionym czasie trzeba to szkolenie odnowić?
- Mobbing – jakie oświadczenie musi wypełnić pracownik na wypadek mobbingu przez inną osobę w miejscu pracy? Czy każda nowo zatrudniona osoba powinna podpisać takie oświadczenie?
Prowadzący
Damian Posiłek - Inspektor ds. płac, kadr i BHP w Urzędzie Gminy i Miasta w Stawiszynie. Od 2004 r. zajmuje się płacami w urzędzie w zakresie naliczania wynagrodzeń wraz z pochodnymi - ZUS i US - początkowo również wynagrodzeniami oświaty; prowadzi wszelką ewidencję dot. płac oraz rozliczenia z PFRON. Od 2009 r. prowadzi sprawy kadrowe, począwszy od nawiązania stosunku pracy (w tym opiekun służby przygotowawczej) poprzez pełną dokumentację kadrową w trakcie trwania zatrudnienia, jak również dokumenty związane z rozwiązaniem stosunku pracy. Przygotowuje również umowy cywilno-prawne oraz prowadzi wymagane przepisami prawa ewidencje. Pełni obowiązki służby BHP w Urzędzie. W 2006 r. ukończył Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu na kierunku Zarządzanie i Marketing w zakresie zarządzania w instytucjach samorządowych. W 2008 r. ukończył również studia w zakresie inżynierii komunikacji interpersonalnej i public relations na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Poznańskiej. W 2010 r. podjął studia podyplomowe w zakresie Bezpieczeństwa i higieny pracy w Wyższej Inżynierskiej Szkole Bezpieczeństwa i Organizacji Pracy w Radomiu. Zatrudnienie w JST oraz funkcjonowanie w obszarze finansów publicznych przyczyniły się do podjęcia studiów podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości budżetowej, które ukończył w 2013 r. na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.