Fragment ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie są zasady i terminy przeprowadzania inwentaryzacji?
- Jak powinna wyglądać instrukcja obiegu dokumentów?
- Jakie są najczęściej popełniane błędy w procesie inwentaryzacji?
- Czy pracownik CUW musi jechać do szkoły czy przeprowadzają inwentaryzację dyrektorzy?
- Jak przygotować pracowników uczestniczących w procesie inwentaryzacji?
- Czy instytucja kultury rządzi się innymi prawami niż CUW?
- Kompetencje CUW i dyrektorów oraz osób powołanych do wykonywania czynności inwentaryzacyjnych
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Instrukcja obiegu dokumentów
- Umowa o wolontariat
Szczegółowy program szkolenia:
Jakie są zasady i terminy przeprowadzania inwentaryzacji?
• Jakie są podstawy prawne przeprowadzania inwentaryzacji?
• Jaki jest cel inwentaryzacji?
• Jakie są metody inwentaryzacji?
• Jakie są typy i rodzaje inwentaryzacji?
• Jakie są terminy przeprowadzania inwentaryzacji poszczególnych składników majątku?
• Jakie są zasady przeprowadzania inwentaryzacji? : spis z natury, weryfikacja dokumentów, potwierdzenie sald, pozostałe
• Jakie są czynności przygotowawcze?
• Jak przygotować pracowników uczestniczących w procesie inwentaryzacji.
Kompetencje CUW i dyrektorów oraz osób powołanych do wykonywania czynności inwentaryzacyjnych?
Etapy prac inwentaryzacyjnych:
• organizacja inwentaryzacji
• kontrola przebiegu inwentaryzacji
• dokumentacja inwentaryzacyjna
Jakie są najczęściej popełniane błędy w procesie inwentaryzacji?
Szczegółowy program szkolenia: Inwentaryzacja – najważniejsze informacje dla pracowników CUW
• Jaki powinien być podział obowiązków pracowników?
• Jak powinna wyglądać instrukcja obiegu dokumentów?
• Co w przypadku gdy CUW ma tylko jednego pracownika?
• Kto powinien stworzyć instrukcję obiegu dokumentów?
• Czy CUW może robić zamówienia publiczne w imieniu innych jednostek?
• Kto wycenia inwentaryzację?
• Kwestia rozliczania, przepisywanie konkretnych rzeczy
• Kto ponosi odpowiedzialność za powierzone mienie?
• Czy instrukcja inwentaryzacyjna powinna być w szkole czy powinna być wspólna?
• Jeśli inwentaryzację przeprowadzałyby szkoły to czy pracownicy powinni przekazywać informację do CUWu celem części finansowej?
• Czy dyrektor szkoły może podpisywać umowy na zakup artykułów do szkoły czy musi to zrobić dyrektor CUW?
• Czy szkoły powinny akceptować politykę rachunkowości i instrukcję inwentaryzacyjną?
• Czy jeśli obsługujemy 5 szkół to tworzymy 5 instrukcji obiegu i kontroli dokumentów, które podpisują odpowiednio dyrektorzy szkół?
Kto powinien przeprowadzać inwentaryzację?
• Kto powinien powoływać komisję? Czy powinien zrobić to dyrektor CUW, dyrektor szkoły czy może mieszany jeśli taki jest?
• Kto może być członkiem komisji z CUW jeżeli jest 4 pracowników - dyrektor, główny księgowy, księgowy, specjalista ds. płac?
• Czy w kilku jednostkach te same osoby mogą być w komisji inwentaryzacyjnej?
• Czy komisja inwentaryzacyjna może być również zespołem spisowym?
• Czy podczas inwentaryzacji w bibliotece musi być obecna bibliotekarka czy nie musi jej być?
• Czy w przypadku śmierci dyrektora i przejęciu obowiązków przez PO dyrektora w szkole należy przeprowadzić inwentaryzację?
• Kto powinien podpisywać czeki? Czy może powinien robić to dyrektor?
• Analityki prowadzone w szkole – konto 0.13, książka inwentarzowa 221, odpłatności
• Czy powinna być jedna polityka rachunkowości dla szkoły?
• Jak mogą pomóc nowe techniki jak kodownice, metkownice, programy?
• Czy bibliotekarka może być z komisji powołanej do zbiorów bibliotecznych?
• Biblioteki 0.13, 0.14 – kwestia odpisywania podręczników
• Sytuacja: Od 1 stycznia CUW przejmuje Bibliotekę Publiczną i Dom Kultury na podstawie porozumienia. W jaki sposób powinno się przyjąć zgromadzone zbiory?
• Sytuacja: Przeprowadzamy inwentaryzację pozostałych środków trwałych raz na 2 lata, natomiast środków trwałych raz na 4 lata, czy jest to prawidłowe?
• Jak się powołuje zespoły spisowe?
• Czy instytucja kultury rządzi się innymi prawami niż CUW?
Arkusz spisowy jako podstawa udokumentowania spisu z natury
• Czy można arkusz spisowy zrobić w ten sposób, że pobiera się ten arkusz i w nim zawiera się informację, że przeprowadza się inwentaryzację zgodnie z załącznikiem nr 1 ale bez czytników?
• Czy można komputerowo zrobić załącznik w Excelu (bo jest tak łatwiej liczyć)? Czy jednak musi być to nanoszone ręcznie na arkusz spisowy?
• Czy jeśli zapisze się w polityce wewnętrznej, że nie wpisuje się drobnego sprzętu (np. dziurkacz) to czy musi to nadal podlegać ewidencji nawet ilościowej? Czy nadal trzeba wpisać taki sprzęt na arkusze?
• W jaki sposób należy zinwentaryzować laptopy? Czy należy je inwentaryzować na arkuszach spisu z natury co roku? Jeżeli tak to co w przypadku laptopów przekazanych do zdalnej nauki uczniom na podstawie umowy użyczenia?
• Kto powinien robić spisy?
• Czy powinny być robione zerowe arkusze spisu z natury jeżeli chodzi o stan magazynu środków żywnościowych, czy wystarczy sam protokół potwierdzający stan zerowy magazynu?
• Czy na arkuszach spisu z natury należy przeprowadzić inwentaryzację pustych druków ścisłego zarachowania-arkuszy spisu z natury?
• Przykład: jest 5 takich samych telewizorów to wiadomo ale jeśli jest różny asortyment a jeden koszt przesyłki? Jak to wychodzi?
• Co w sytuacji gdy zamówiony jest różny asortyment – czy koszty należy dzielić proporcjonalnie?
• Czy do księgi ilościowej powinno wpisywać się każdą rzecz czy można wybrać próg? Przykład: czy do ilościówki też wpisujemy od 300 do 500 zł? A od 500 do 10.000 zł to są już pozostałe środki trwałe?
• Gdzie można odnaleźć aktualny podział księgi inwentarzowej (działy, konto i treść)? - konto 013
• Czy ilościówka to każda zakupiona rzecz?
• Sytuacja: Będzie w naszej szkole utworzone publiczne przedszkole. Jak przeliczać koszty na jednego ucznia?
Prowadzący
Ewa Pręt - praktyk z 35 letnim doświadczeniem zawodowym. Z wykształcenia nauczyciel matematyki, dyrektor z 26 letnim doświadczeniem w tym 6 lat dyrektor szkoły a przez 20 lat dyrektor Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku, który z dniem 1.01 2016 r. został przekształcony w CUW i zakończył działalność z dniem 31 marca 2020 r. Obecnie szkoleniowiec zakresu zagadnień oświaty i rozwiązań w CUW.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.