Fragment ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- [PRZYKŁAD] Czy jeśli zapisze się w polityce wewnętrznej, że nie wpisuje się drobnego sprzętu (np. dziurkacz) to czy musi to nadal podlegać ewidencji nawet ilościowej? Czy nadal trzeba wpisać taki sprzęt na arkusze? Jakie są zasady i terminy przeprowadzania inwentaryzacji?
- Czy do księgi ilościowej powinno wpisywać się każdą rzecz, czy można wybrać próg? Przykład: czy do ilościówki też wpisujemy od 300 do 500 zł? A od 500 do 10.000 zł to są już pozostałe środki trwałe?
- Jakie są najczęściej popełniane błędy w procesie inwentaryzacji?
- Czy pracownik CUW musi jechać do szkoły czy przeprowadzają inwentaryzację dyrektorzy?
- [PRZYKŁAD] Przeprowadzamy inwentaryzację pozostałych środków trwałych raz na 2 lata, natomiast środków trwałych raz na 4 lata, czy jest to prawidłowe?
- Jak się powołuje zespoły spisowe?
- Czy instytucja kultury rządzi się innymi prawami niż CUW?
- Kompetencje CUW i dyrektorów oraz osób powołanych do wykonywania czynności inwentaryzacyjnych
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Instrukcja obiegu dokumentów
- Umowa o wolontariat
Szczegółowy program szkolenia:
Kto powinien przeprowadzać inwentaryzację?
- Kto powinien powoływać komisję? Czy powinien zrobić to dyrektor CUW, dyrektor szkoły czy może mieszany, jeśli taki jest?
- Kto może być członkiem komisji z CUW, jeżeli jest 4 pracowników - dyrektor, główny księgowy, księgowy, specjalista ds. płac?
- Czy w kilku jednostkach te same osoby mogą być w komisji inwentaryzacyjnej?
- Czy komisja inwentaryzacyjna może być również zespołem spisowym?
- Czy podczas inwentaryzacji w bibliotece musi być obecna bibliotekarka czy nie musi jej być?
- Czy w przypadku śmierci dyrektora i przejęciu obowiązków przez PO dyrektora w szkole należy przeprowadzić inwentaryzację?
- Kto powinien podpisywać czeki? Czy może powinien robić to dyrektor?
- Analityki prowadzone w szkole – konto 0.13, książka inwentarzowa 221, odpłatności
- Czy powinna być jedna polityka rachunkowości dla szkoły?
- Jak mogą pomóc nowe techniki jak kodownice, metkownice, programy?
- Czy bibliotekarka może być z komisji powołanej do zbiorów bibliotecznych?
- Biblioteki 0.13, 0.14 – kwestia odpisywania podręczników
- [PRZYKŁAD] Od 1 stycznia CUW przejmuje Bibliotekę Publiczną i Dom Kultury na podstawie porozumienia. W jaki sposób powinno się przyjąć zgromadzone zbiory?
- [PRZYKŁAD] Przeprowadzamy inwentaryzację pozostałych środków trwałych raz na 2 lata, natomiast środków trwałych raz na 4 lata, czy jest to prawidłowe?
- Jak się powołuje zespoły spisowe?
- Czy instytucja kultury rządzi się innymi prawami niż CUW?
Arkusz spisowy jako podstawa udokumentowania spisu z natury
- Czy można arkusz spisowy zrobić w ten sposób, że pobiera się ten arkusz i w nim zawiera się informację, że przeprowadza się inwentaryzację zgodnie z załącznikiem nr 1, ale bez czytników?
- Czy można komputerowo zrobić załącznik w Excelu (bo jest tak łatwiej liczyć)? Czy jednak musi być to nanoszone ręcznie na arkusz spisowy?
- [PRZYKŁAD] Czy jeśli zapisze się w polityce wewnętrznej, że nie wpisuje się drobnego sprzętu (np. dziurkacz) to czy musi to nadal podlegać ewidencji nawet ilościowej? Czy nadal trzeba wpisać taki sprzęt na arkusze?
- W jaki sposób należy zinwentaryzować laptopy? Czy należy je inwentaryzować na arkuszach spisu z natury co roku? Jeżeli tak to, co w przypadku laptopów przekazanych do zdalnej nauki uczniom na podstawie umowy użyczenia?
- Kto powinien robić spisy?
- Czy powinny być robione zerowe arkusze spisu z natury, jeżeli chodzi o stan magazynu środków żywnościowych, czy wystarczy sam protokół potwierdzający stan zerowy magazynu?
- Czy na arkuszach spisu z natury należy przeprowadzić inwentaryzację pustych druków ścisłego zarachowania-arkuszy spisu z natury?
- [PRZYKŁAD] Wiadomo, że jest 5 takich samych telewizorów, ale jeśli jest różny asortyment a jeden koszt przesyłki? Jak to wychodzi?
- [PRZYKŁAD] Co w sytuacji, gdy zamówiony jest różny asortyment – czy koszty należy dzielić proporcjonalnie?
- Czy do księgi ilościowej powinno wpisywać się każdą rzecz, czy można wybrać próg? Przykład: czy do ilościówki też wpisujemy od 300 do 500 zł? A od 500 do 10.000 zł to są już pozostałe środki trwałe?
- Gdzie można odnaleźć aktualny podział księgi inwentarzowej (działy, konto i treść)? - konto 013
- Czy ilościówka to każda zakupiona rzecz?
- Sytuacja: Będzie w naszej szkole utworzone publiczne przedszkole. Jak przeliczać koszty na jednego ucznia?
Jakie są zasady i terminy przeprowadzania inwentaryzacji?
- Jakie są podstawy prawne przeprowadzania inwentaryzacji?
- Jaki jest cel inwentaryzacji?
- Jakie są metody inwentaryzacji?
- Jakie są typy i rodzaje inwentaryzacji?
- Jakie są terminy przeprowadzania inwentaryzacji poszczególnych składników majątku?
- Jakie są zasady przeprowadzania inwentaryzacji?: spis z natury, weryfikacja dokumentów, potwierdzenie sald, pozostałe
- Jakie są czynności przygotowawcze?
- Jak przygotować pracowników uczestniczących w procesie inwentaryzacji.
- Kompetencje CUW i dyrektorów oraz osób powołanych do wykonywania czynności inwentaryzacyjnych?
- Etapy prac inwentaryzacyjnych:
- organizacja inwentaryzacji
- kontrola przebiegu inwentaryzacji
- dokumentacja inwentaryzacyjna
- Jakie są najczęściej popełniane błędy w procesie inwentaryzacji?
Inwentaryzacja – najważniejsze informacje dla pracowników CUW
- Jaki powinien być podział obowiązków pracowników?
- Jak powinna wyglądać instrukcja obiegu dokumentów?
- Co w przypadku, gdy CUW ma tylko jednego pracownika?
- Kto powinien stworzyć instrukcję obiegu dokumentów?
- Czy CUW może robić zamówienia publiczne w imieniu innych jednostek?
- Kto wycenia inwentaryzację?
- Kwestia rozliczania, przepisywanie konkretnych rzeczy
- Kto ponosi odpowiedzialność za powierzone mienie?
- Czy instrukcja inwentaryzacyjna powinna być w szkole, czy powinna być wspólna?
- Jeśli inwentaryzację przeprowadzałyby szkoły to czy pracownicy powinni przekazywać informację do CUWu celem części finansowej?
- Czy dyrektor szkoły może podpisywać umowy na zakup artykułów do szkoły, czy musi to zrobić dyrektor CUW?
- Czy szkoły powinny akceptować politykę rachunkowości i instrukcję inwentaryzacyjną?
- Czy jeśli obsługujemy 5 szkół, to tworzymy 5 instrukcji obiegu i kontroli dokumentów, które podpisują odpowiednio dyrektorzy szkół?
Prowadzący
Ewa Pręt - praktyk z 35 letnim doświadczeniem zawodowym. Z wykształcenia nauczyciel matematyki, dyrektor z 26 letnim doświadczeniem w tym 6 lat dyrektor szkoły a przez 20 lat dyrektor Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku, który z dniem 1.01 2016 r. został przekształcony w CUW i zakończył działalność z dniem 31 marca 2020 r. Obecnie szkoleniowiec zakresu zagadnień oświaty i rozwiązań w CUW.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.