W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie są kluczowe kroki związane z pozyskiwaniem środków dla projektów unijnych?
- Jakie są najważniejsze etapy procesu przygotowania zamówienia publicznego przed i po jego ogłoszeniu?
- Jakie trudności mogą pojawić się w trakcie promocji projektu unijnego?
- Jakie są najważniejsze kroki w przygotowaniu i realizacji przetargu w projektach unijnych?
- Jakie są najczęstsze braki w opisach dokumentów podczas rozliczania projektów?
- Jakie są zasady funkcjonowania infrastruktury po zakończeniu realizacji projektu unijnego?
- Jak skutecznie monitorować projekty unijne, jakie wskaźniki są niezbędne oraz jak odpowiednio udokumentować i raportować projekty unijne?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wzór wniosku, aby otrzymać środki z KPO
- Wzór wniosku o płatność
- Wzory tablic informacyjnych dla projektów unijnych
- Wzory dokumentów niezbędnych, aby ubiegać się o pomoc de minimis/pomoc publiczną dla projektów unijnych
- Wzór wniosku o dofinansowanie na projekty unijne odnośnie termomodernizacji
- Wzór wniosku o dofinansowanie z funduszy unijnych
Szczegółowy program szkolenia:
1. Zasady pisania i wypełniania dokumentów
- Jaką dokumentację należy przygotować jeszcze na etapie przed ogłoszeniem konkursu?
- Jakie są ogólne zasady sporządzania dokumentacji projektów unijnych?
- Jakie elementy powinny zostać zawarte we wniosku o płatność?
- Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas przygotowywania dokumentów projektowych?
- Jak szczegółowo należy opisywać koszty kwalifikowalne we wniosku?
- Jakie są kryteria wypełniania wniosków o płatność w ramach projektów unijnych?
- Jakie są kroki w procedurze płatności w ramach projektów unijnych?
- Jakie terminy obowiązują przy składaniu wniosków o płatność?
- Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o płatność?
- Jak ewidencjonować oferty, które nie są zamówieniami publicznymi? Czy istnieje obowiązek prowadzenia ewidencji takich ofert, a jeśli tak, to w jakiej formie i kto powinien się tym zajmować?
- Czy oszczędności w Cyberbezpiecznym samorządzie można wydatkować na potrzeby projektu zamiast zwrotu części grantu?
- Jaka klasyfikacja budżetowa dla dochodów w projekcie Cyberbezpieczny samorząd?
- Umowa w sprawie udzielenia dotacji celowej na zwrot kosztów poniesionych w programie Interreg
- Czy są lub będą dofinansowania do poideł dla dzikich zwierząt w miastach/gminach? Czy taki pomysł można podciągnąć pod jakiś program?
- Program Olimpia – budowa hal – jak zrobić tablicę?
- Jak przygotować wnioski FEnIKS w nowej perspektywie 2021-2027? Jak zrobić analizy ekonomiczne, analizy ryzyka, studia wykonalności?
2. Pomoc i informacja publiczna oraz jak napisać wniosek, aby dostać pieniądze z KPO
- Jak napisać wniosek, aby otrzymać środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO)?
- Jakie są procedury krok po kroku dotyczące składania wniosków o dofinansowanie z KPO?
- Jakie są podstawowe elementy dokumentacji wymaganej w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO)?
- Jakie dokumenty są wymagane przy składaniu wniosków do KPO?
- Jak wygląda proces pozyskiwania środków z KPO?
- Kto może składać wniosek o środki z KPO?
- Na co można przeznaczyć środki z KPO?
- Jakie dokumenty należy złożyć, aby prawidłowo rozliczyć projekt w ramach KPO?
- Jakie są kluczowe elementy dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie z KPO?
- Jakie są najważniejsze etapy przygotowywania wniosków o dofinansowanie w obszarach kultury, infrastruktury oraz ochrony środowiska w ramach KPO?
- Jak się przygotować, by dostać środki na szkoły - na termomodernizację?
- Jakie są kryteria, które należy wziąć pod uwagę przy szacowaniu, czy w ramach pozyskiwania środków z KPO lepiej zorganizować jeden przetarg na zakupy związane np. z cyberbezpieczeństwem, czy podzielić je na mniejsze postępowania? Jakie są potencjalne ryzyka kumulacji zamówień, które mogą ograniczyć możliwość udziału różnych dostawców? Jak prawidłowo rozliczać takie postępowania, aby uniknąć błędów?
- Na jakim poziomie są udzielane dofinansowania w ramach projektów unijnych?
- Jakie są zasady zamówień publicznych powyżej progów unijnych?
- Jakie procedury obowiązują przy zamówieniach poniżej progów unijnych?
- Jak przebiega proces realizacji projektów unijnych od momentu ich rozpoczęcia do rozliczenia?
- Jak skutecznie współpracować z komórkami odpowiedzialnymi za rozliczanie projektów unijnych?
- Jakie są zasady udzielania pomocy publicznej w projektach finansowanych z funduszy unijnych?
3. Księgowość i wydatki kwalifikowalne: jak efektywnie przeprowadzać płatności i rozliczenia samych wniosków?
- Jakie są zasady monitorowania i rozliczania płatności w projektach?
- Jak rozliczać projekty unijne? Na jakich etapach należy zachować największą ostrożność, aby nie popełnić błędów? Jakie błędy w księgowości najczęściej pojawiają się przy rozliczaniu projektów unijnych?
- Jakie są zasady kwalifikowalności kosztów w projektach unijnych?
- Jakie rodzaje wydatków są kwalifikowalne w ramach projektu unijnego?
- Jak zapewnić kwalifikowalność wydatków w projektach unijnych?
- Jak prawidłowo zaksięgować wydatki w zależności od specyfiki projektu?
- Co zrobić w przypadku błędów w płatnościach?
- Jakie są najczęstsze przyczyny nakładania korekt finansowych na wnioskodawców projektów unijnych?
- Co robić, aby uniknąć korekt finansowych?
- Czy podatek VAT jest kwalifikowalnym kosztem w projekcie głównym? Czy wymagana jest odrębna księgowość oraz czy jest to konieczne, aby kontrolować dzienniki?
- Jakie są najważniejsze elementy i składniki projektu, które powinny być poddane analizie finansowej?
- Jak prawidłowo oznakować projekt o dofinansowanie zgodnie z wymogami unijnymi?
- Jakie są wzory tablic informacyjnych dla projektów unijnych?
- Jak dobrze dopełniać obowiązków związanych z okresami sprawozdawczości w projektach unijnych?
- Jak prawidłowo odtworzyć sprawozdania wstecz, szczególnie na koniec roku?
- Co stanowi pomoc publiczną w kontekście projektów unijnych?
- Jakie są limity pomocy publicznej w ramach projektów unijnych?
- Jakie zmiany w rozliczaniu projektów pojawiają się wraz z nową perspektywą finansową?
- Jak nowa perspektywa finansowa wpływa na rozliczanie kolejnych okresów kwalifikowalnych?
- Jakie dokumenty należy przedstawić, aby uzyskać pomoc de minimis w projekcie unijnym?
4. Dokumenty przetargowe i komunikacja
- Efektywna analiza: na co zwrócić szczególną uwagę w dokumentacji danego naboru tak, aby najwięcej z nich zrozumieć i dowiedzieć się, z czego możemy skorzystać, a co nas nie dotyczy?
- Jakie dokumenty przetargowe powinny być przekazywane między wydziałami w procesie rozliczenia projektów unijnych?
- Jakie mechanizmy komunikacji powinny być wprowadzone, aby wydziały mogły efektywnie współpracować i wiedziały, co robią inne wydziały?
- Jakie konsekwencje mogą wynikać z błędnego zaksięgowania wydatków, które ujawniają się dopiero podczas kontroli w konsulacie?
- Jakie są zasady obsługi nowego systemu informatycznego w kontekście rozliczania kosztów pośrednich?
- W jakich przypadkach należy złożyć oświadczenie od RDOŚ?
5. Kluczowe kroki w projektach unijnych
- Planowane nabory – jak wypełniać wniosek o dofinansowanie? Jak rozliczać te wnioski? Jakie są kluczowe kroki w planowaniu projektu unijnego?
- Gdzie szukać naborów i konkursów?
- Jakie są dostępne narzędzia skuteczne w poszukiwaniu nowych dofinansowań?
- Jakie problemy występują najczęściej w trakcie realizacji projektu unijnego?
- Na jakich zasadach należy powierzać funkcjonowanie infrastruktury po realizacji projektu innym podmiotom np. spółce komunalnej?
- Jakie są najczęstsze błędy finansowe w projektach unijnych?
- Jakie problemy są najczęściej zgłaszane podczas stosowania z nowym generatorem rozliczającym?
6. Promocja i informacja o projektach
- Jakie są najlepsze praktyki w promowaniu projektów unijnych?
- Jakie są kluczowe wyzwania w zarządzaniu projektami finansowanymi z funduszy unijnych?
- Jakie są najważniejsze zasady realizacji zamówień publicznych w projektach finansowanych z funduszy unijnych?
- Jakie są kluczowe wymogi dotyczące publikowania ogłoszeń w Bazie Konkurencyjności?
- Jakie kroki należy podjąć, aby poprawnie złożyć wniosek rozliczający przy użyciu nowego generatora?
- Jakie są najlepsze praktyki promowania projektów finansowanych z funduszy unijnych?
- Co powinno znaleźć się na tablicach informacyjnych zgodnie z wytycznymi unijnymi?
- Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu tablic informacyjnych w projektach finansowanych przez UE?
- Jakie są wymogi dotyczące wielkości tablic informacyjnych w projektach unijnych?
- Jakie informacje muszą obligatoryjnie znaleźć się na tablicach informacyjnych finansowanych z funduszy unijnych?
7. Wytyczne i zasady w projektach
- Jakie są najważniejsze wyzwania przy wdrażaniu programów unijnych w nowej perspektywie finansowej?
- Jakie są kluczowe elementy efektywnego planowania projektu unijnego?
- Jakie wytyczne są najważniejsze podczas składania wniosków o dofinansowanie z funduszy unijnych?
- Jakie zasady udzielania pomocy publicznej obowiązują w projektach unijnych i KPO?
- Jakie zasady RODO muszą być przestrzegane w procesie realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych?
- Jakie są zagrożenia związane z pozyskiwaniem środków z funduszy oraz z inwestycjami w przedsiębiorstwach budowlanych?
- Jakie są zasady funkcjonowania systemu Park & Ride w projektach współfinansowanych z funduszy unijnych?
- Jakie źródła finansowania zostaną wykorzystane w projekcie?
- Za co może nastąpić zmniejszenie dotacji?
- Zgodność projektów z wytycznymi zasady DNSH: jak przygotować odpowiednie oświadczenia i jaką dokumentację załączać do wniosków, aby te były spójne z założeniami i wytycznymi zasady DNSH?
- W jaki sposób projekt infrastrukturalny, np. dobudowa do budynku przedszkola, powinien być zgodny z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych? Czy wszystkie pomieszczenia muszą być dostosowane do osób niepełnosprawnych, także w przypadku dobudowy części budynku, który już wcześniej był do nich dostosowany?
- Jak odnieść projekt dotyczący infrastruktury do zasad ochrony praw człowieka i danych osobowych? Jaką dokumentację i oświadczenia należy przygotować, aby przebieg projektu był prawidłowy?
8. Zamówienia publiczne od A do Z: jak się przygotować do przetargu? Jakie dokumenty są wymagane? Na co uważać, aby nie popełnić błędów w tym procesie?
- Przegląd aktualnych naborów – jak przygotować wniosek pod ogłoszenie?
- Kiedy jest możliwy podział zamówienia na części tak, aby nie prowadził do problemów w rozliczeniach i nie doprowadzał do korekt finansowych?
- Podział obowiązków – do jakiego momentu wnioskiem opiekuje się pracownik merytoryczny, a kiedy osoba specjalizująca się w zamówieniach publicznych?
- Opis przedmiotu zamówienia – jak opisać przedmiot zamówienia, żeby nie rodził negatywnych konsekwencji?
- Czego mogą wymagać zamawiający? Czego nie mogą wymagać?
- Jak poprawnie rozliczać projekty w ramach zamówień publicznych? Na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć zmniejszenia dotacji? Jakie wymagania można stawiać wykonawcom, aby nie ograniczać konkurencji?
- Jak powinna wyglądać poprawna dokumentacja w procesie przetargu? Jak przygotować zamówienie? Jakie wymagania należy spełnić, aby proces skutecznie się odbył? Jak wygląda pełna dokumentacja w tym procesie?
Prowadzący
Katarzyna Kozera – Główny Specjalista ds. Pozyskiwania Funduszy w Urzędzie Miejskim w Barczewie, doświadczony ekspert w dziedzinie pozyskiwania funduszy od 2007 roku, który z sukcesem realizuje liczne projekty inwestycyjne.
W swojej pracy kompleksowo zajmuje się monitoringiem dostępnych źródeł finansowania (programy regionalne, centralne, rządowe, samorządowe), opracowaniem studiów wykonalności, przygotowywaniem wniosków oraz rozliczaniem pozyskanych funduszy, zapewniając przy tym pełną zgodność finansowo-prawną realizowanych przedsięwzięć. Dzięki doskonałym umiejętnościom analitycznym, skutecznie zarządza dokumentacją merytoryczną i finansową projektów, co przekłada się na efektywne i zgodne z założeniami zakończenie wielu kluczowych inicjatyw.
Z powodzeniem pozyskała i rozliczyła kilkadziesiąt dotacji dla samorządów, firm prywatnych (w tym dotyczących działalności badawczo-rozwojowej).
W latach 2017-2019 zdobyła cenne doświadczenie związane z pozyskiwaniem i koordynacją projektów B+R oraz inwestycyjnych, realizowanych m.in. w ramach programów „Szybka Ścieżka” i Kredyt Technologiczny. Wcześniej pełniła także funkcję Starszego Specjalisty ds. Rozliczeń w Instytucie Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN oraz Inspektora ds. Finansowych w Służbie Więziennej, gdzie rozliczała projekty systemowe i dbał o ich zgodność finansową.
Kompetencje obejmują cały proces: od pozyskiwanie funduszy z różnorodnych źródeł przez prowadzenie procesu inwestycyjnego, po jego zakończenie i rozliczenie.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.