Wideoszkolenie: E-Doręczenia i ePUAP w urzędzie 2025

Jak wdrożyć e-Doręczenia w urzędzie? Od kiedy będzie obowiązek przesyłania korespondencji w ramach e-Doręczeń? Kto powinien wysyłać i podpisywać pisma wysyłane przez ePUAP? Jakich dokumentów nie wolno wysyłać e-Doręczeniem?

od 649.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do pracowników administracji publicznej odpowiedzialnych za cyfryzację w urzędzie oraz sekretarzy, informatyków, administratorów profili urzędów na platformie ePUAP, pracowników wdrażających EZD i EOD.

Jak prowadzić nowe sprawy i jak kontynuować stare sprawy od Nowego Roku?
Praktyczne warsztaty, na których doświadczony prelegent przedstawi harmonogram wdrożenia e-Doręczeń, wyjaśni na czym polega usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczna usługa hybrydowa. Prowadzący odpowie na pytania: jak wyszukiwać odbiorców pisma w Bazie Adresów Elektronicznych oraz omówi zmiany w k.p.a. i ordynacji podatkowej. Prelegent zaprezentuje obsługę skrzynki e-Doręczeń na środowisku testowym e-Doręczeń oraz przedstawi jak zmieniła się ustawa o e-Doręczeniach!

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy jednostki podległe, np. GOPS muszą mieć oddzielny adres do e-Doręczeń?
  • Okres przejściowy, art. 39. k.p.a. – jak odnieść się do systemów elektronicznych w urzędach – elektronicznych i papierowych?
  • Czy można ustanowić wyłącznie jednego administratora? Co w przypadku zwolnienia chorobowego, porzucenia pracy lub zgonu administratora?
  • Czy da się używać e-Doręczeń bez systemu elektronicznego obiegu dokumentów EZD?
  • Co z dokumentami zastrzeżonymi i poufnymi, które są teraz opieczętowane na kopertach?
  • Czy każda jednostka będzie musiała zawrzeć umowę z Pocztą Polską wraz z umową powierzenia danych?
  • Czy mówiąc o limicie przesyłki mamy na myśli korespondencję kierowaną do pojedynczego odbiorcy? Co z plikami obejmującymi hurtowo generowane decyzje? Jaki jest ich limit?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • NOWY REGULAMIN PUH
  • NOWE REGULAMIN PURDE
  • Regulamin e-Doręczeń z Poczty Polskiej
  • Wniosek o nadanie uprawnień do ePUAP-u
  • Instrukcja obsługi platformy ePUAP dla nowych pracowników
  • Wniosek o przyłączenie do węzła krajowego
  • Wniosek do Centralnego Ośrodka Informatyki o wydanie certyfikatu do systemu dziedzinowego

Szczegółowy program szkolenia:

1. Wdrożenie e-Doręczeń w urzędzie – jak się przygotować, co trzeba wiedzieć i jak to ma funkcjonować w praktyce?

  • Jak zmieniła się ustawa o e-Doręczeniach? Jak ta nowelizacja ustawy wypływa na e-Doręczenia?
  • Czy po 1 stycznia nie będzie papierowej korespondencji?
  • Czy na gruncie nowych przepisów skan pisma traktowany jest jako dokument? Czy wymagane jest pismo z podpisem zaufanym?
  • Jak doręczać dokumenty w okresie przejściowym?
  • Jak prowadzić nowe sprawy i jak kontynuować stare sprawy od nowego roku?
  • Czy jest różnica w sortowaniu e-Doręczeń, które prowadzi się w trybie k.p.a., a które nie?
  • Co z dokumentami wytworzonymi w systemie CEPiK lub SI CEPiK?
  • Jak reagować na to gdy sposób nadania i odbioru różni się formą: tradycyjna - elektroniczna?
  • Co w sytuacji, gdy przygotujemy list tradycyjny z zamiarem wysyłki w kolejnym dniu roboczym, a następnego dnia okaże się, że adresat zdecydował, że ma zostać przesłany w formie elektronicznej?
  • Okres przejściowy, art. 39. k.p.a. – jak odnieść się do systemów elektronicznych w urzędach – elektronicznych i papierowych?
  • Jakie zastosowanie ma art. 39 3 k.p.a. w kontekście przepisów kancelaryjno-archiwalnych?
  • Jak umieścić ustawę w ordynacji podatkowej, k.p.a.– co należy rozumieć przez aspekty organizacyjne i techniczne tak, aby organizacje mogły się podeprzeć, aby nie korzystać z e-Doręczeń?
  • W stanowisku Ministra Cyfryzacji jest mowa o k.p.a. i Ustawie o doręczeniach elektronicznych, a kwestie doręczeń uregulowane są również w przepisie art. 144 Ordynacji podatkowej. Czy można tu zastosować przepis dot. innego systemu teleinformatycznego?
  • Kiedy można ominąć ścieżkę e-Doręczeń? Kiedy można posłużyć się pocztą tradycyjną?
  • Zbliża się zmiana stawki jeśli chodzi o śmieci, pracownicy są zainteresowani tym, czy możemy pominąć wysyłkę i upomnienia?
  • Czy decyzje o wymiarze podatku rolnego będziemy przekazywać jedynie za pomocą e-Doręczeń?
  • Co z decyzjami podatkowymi roznoszonymi przez pracowników? Czy będzie trzeba wysyłać przez e-Doręczenia?
  • Nowe rozwiązania w k.p.a. i OP w zakresie komunikacji elektronicznej
  • Jakie są założenia ustawy o doręczeniach elektronicznych?
  • Od kiedy wchodzi w życie obowiązek przesyłania korespondencji w ramach e-Doręczeń?
  • Jakie są terminy dla jednostek organizacyjnych – czy się zmieniły, czy zostały takie jak były?
  • Jaki jest termin wdrożenia doręczeń elektronicznych dla gminnego ośrodka pomocy społecznej?
  • Jakie są obowiązki podmiotu publicznego w zakresie wdrożenia doręczeń elektronicznych?
  • Czy procedury dla pracowników wprowadzamy w formie zarządzenia?

2. Praktyczne wskazówki w obsłudze e-Doręczeń: Jakich dokumentów nie można wysyłać poprzez e-Doręczenia?

  • Prezentacja wersji testowej systemu: Jak system e-Doręczeń funkcjonuje w praktyce?
  • Kto powinien być administratorem e-Doręczeń w podmiocie i jaki jest zakres jego obowiązków?
  • Czy można zmienić administratora?
  • Czy można ustanowić wyłącznie jednego administratora? Co w przypadku zwolnienia chorobowego, porzucenia pracy lub zgonu administratora?
  • Jakie czynności są zastrzeżone dla administratora?
  • Kto jest odbiorcą e-Doręczenia?
  • Jak tworzyć wysyłki? Jak przekazywać?
  • Jakie tematy i sprawy mogą działać w zakresie e-Doręczeń? Jakich dokumentów nie wolno przekazywać poprzez e-Doręczenia?
  • Wysyłanie dokumentów a RODO – jakie są wyjątki? Jak właściwie wysłać dokumentację psychologiczno-pedagogiczną zawierającą informacje niejawne, nie naruszając przy tym zasady RODO?
  • Jakich dokumentów nie można, a jakich nie trzeba wysyłać e-Doręczeniem?
  • Co z dokumentami zastrzeżonymi i poufnymi, które są teraz opieczętowane na kopertach?
  • Dokumenty – w jakiej formie powinny być podpisane? Jak dokumenty powinny być załączane?
  • Jakie są wymagania dot. plików – jakie pliki można załączać?
  • Jak będzie z uzgodnieniami dokumentacji projektowych, gdzie zdarzają pliki w formacie A1?
  • Czy każda jednostka będzie musiała zawrzeć umowę z Pocztą Polską wraz z umową powierzenia danych?
  • Formalne aspekty pracy na e-Doręczeniach a współpracy z Pocztą Polską: jakie są zasady płatności? Jakie roszczenia może mieć Poczta Polska w tym zakresie?
  • Czy pracownik Poczty Polskiej ma wgląd do każdego drukowanego dokumentu?
  • Czy Poczta Polska wystawia EPO po fizycznym doręczeniu korespondencji obywatelowi? Czy tylko na podstawie tego, że otrzymali zlecenie od urzędu?
  • Czy wzywamy do uzupełnienia danych w przypadku niepełnego adresu?
  • Czy otrzymane przesyłki usuwane będą po 25 dniach, czy po przekroczeniu limitu GB?

3. Nowe adresy i obsługa skrzynki do doręczeń elektronicznych urzędu

  • Czy każde logowania wymusza podanie kodu przesłanego SMS-em?
  • Kiedy podajemy adres e-mail do notyfikacji? Czy po aktywacji skrzynki?
  • Czy użytkownik skrzynki e-Doręczeń oprócz loginu i hasła do logowania będzie potrzebować jeszcze kodu SMS, aby się zalogować?
  • Zakładanie prywatnej skrzynki e-Doręczeń: czy można dać pracownikowi dostęp do firmowej skrzynki e-Doręczeń, jeśli nie ma prywatnej skrzynki? Czy działa to jak w przypadku ePUAP?
  • Jeżeli radca prawny jest pracownikiem urzędu i reprezentuje urząd, to czy korespondencja powinna trafiać na jego radcowską skrzynkę, czy na e-Doręczenia urzędu?
  • Czy administratorem skrzynki e-Doręczeń może być osoba obsługująca kancelarię urzędu?
  • Czy do podpisywania pism potrzebny będzie podpis kwalifikowany, czy wystarczy profil zaufany?
  • Czy będzie można e-Doręczeniem przesyłać dokumenty podpisywane w sposób tradycyjny?
  • Czy załączniki muszą być podpisane odrębnie – omówienie problematyki przez pryzmat orzecznictwa sądów administracyjnych.
  • Czy mówiąc o limicie przesyłki mamy na myśli korespondencję kierowaną do pojedynczego odbiorcy? Co z plikami obejmującymi hurtowo generowane decyzje? Jaki jest ich limit?
  • Jak pieczęć elektroniczna ma się do podpisania dokumentu przez organ przy obowiązku kontrasygnaty skarbnika?
  • Jeśli osoba fizyczna prowadzi firmę, to czy powinna mieć dwa adresy do e-Doręczeń?
  • Czy przesyłając wiadomość przez ePUAP obywatel może określić, że chce otrzymać odpowiedź ePUAP-em, a nie e-Doręczeniem?
  • Czy osoba fizyczna może nadać list polecony papierowy do urzędu, jeżeli ma adres e-Doręczeń, czy dostanie odmowę na poczcie?

4. Baza Adresów Elektronicznych

  • Czym jest Baza Adresów Elektronicznych (BAE)?
  • Jak sprawdzać bazę adresów elektronicznych?
  • Ilu pracownikom przyznać dostęp?
  • Czy osoba uprawniona może nadawać korespondencję?
  • Co z mailami, jeżeli ktoś złoży wniosek o udzielenie informacji publicznej, a ma BAE?
  • Jeśli podatnik wniósł (korzystając z KURDE) jakiekolwiek podanie, np. wniosek o wydanie zaświadczenia za pośrednictwem adresu do doręczeń, niewpisanego do BAE, to czy urząd powinien odpowiedzieć na podany adres? Czy jest wymagane w tym zakresie przedkładanie przez stronę dodatkowej zgody na dostarczanie korespondencji drogą elektroniczną?
  • Co w sytuacji, gdy w BAE będzie kilka osób o tych samych danych?
  • Czy weryfikacja w BAE odbywa się po numerach PESEL należących do osób fizycznych?
  • Co w sytuacji, gdy osoba złoży wniosek papierowo i nie będziemy mieli jej numeru PESEL?
  • Jeżeli pismo do podatnika z urzędu jest bez konieczności potwierdzenia odbioru (dowolność dostarczenia korespondencji), to czy możemy wysłać listem zwykłym, na adres BAE lub przez ePUAP, jeżeli została wyrażona zgoda na wysyłkę drogą elektroniczną i analogicznie w przypadku odpowiedzi na korespondencję podatnika niezależnie od sposobu wniesienia, gdzie nie jest wymagane potwierdzenie odbioru?
  • Jeżeli pismo wysłane z ADE w odpowiedzi na korespondencję podatnika niezarejestrowanego w BAE, to czy w pierwszej kolejności weryfikujemy ADE w BAE, a jeśli ePUAP – za zgodą?
  • Czy będzie oddzielna wyszukiwarka BAE, nie na formatce do nadawania korespondencji?
  • Czy radca prawny traktowany jest jako posiadający swój adres do doręczeń w sprawach prywatnych jak osoba fizyczna z BAE?
  • W jaki sposób będzie uregulowany dostęp do BAE?
  • W jaki sposób będzie można sprawdzić osobę fizyczną w BAE?
  • W jaki sposób weryfikujemy, czy ktoś posiada adres w BAE?
  • Jeżeli urząd gminy ma pod sobą jednostkę podległą GOPS, to czy każda z tych jednostek powinna starać się o swój adres BAE?
  • Czy jeden adres będzie dla JST i jednostek, np. GOPS?
  • Kto składa wniosek o nadanie adresu w GOPS? Wójt czy kierownik GOPS?
  • Czy jednostki podległe, np. GOPS muszą mieć oddzielny adres do e-Doręczeń?
  • USC nie ma numeru REGON i numeru NIP. Czy traktujemy go jako oddzielny podmiot?
  • Czy dla ośrodka sportu i rekreacji potrzebny jest adres? Jeżeli tak, to jaką kategorię wybrać?
  • Jaka kategoria dla miejskiego ośrodka rekreacji i wypoczynku oraz ośrodka sportu i rekreacji?
  • Zgodnie z przepisami nie wszczyna się postępowania, jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy nie przekraczałaby określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez operatora, wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe. Co z decyzjami dostarczanymi na adres do doręczeń elektronicznych?

5. Co to jest Publiczna Usługa Hybrydowa? PUH a BAE, PURDE, KURDE

  • Czym jest PUH, PURDE?
  • Od którego momentu, z jakim dniem powinno się wprowadzić zarządzenie PURDE? Czy w momencie aktywacji konta, czy od 1 stycznia zgodnie z ustawą?
  • Jakie są różnice między Publiczną a Kwalifikowaną Usługą Rejestrowanego Doręczenia (PURDE/KURDE)
  • Jakie są zasady świadczenia Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH)
  • W jakiej formie wróci do JST nieodebrana przesyłka hybrydowa?
  • Czy w przypadku wysłania korespondencji w trybie PUH, to operator wyznaczony wydrukuje dokument PDF i dostarczy drogą tradycyjną? Jaka będzie ważność dokumentu papierowego (wydrukowanego)?
  • Jak rozumieć PUH dla JST od 2029?
  • Czy EPO traktowane jest na równi z PUH?
  • Czy obecnie, jeżeli kogoś nie ma w BAE, to czy trzeba doręczać przez PUH, czy można tradycyjnym listem poleconym?
  • Co z RODO w hybrydzie?

6. System Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją oraz SmartDoc – jak wygląda integracja z e-Doręczeniami? Co jeśli jednostka nie działa w systemie EZD?

  • Jak zintegrować system EZD z e-Doręczeniami?
  • Jak z perspektywy dużego urzędu przebiega wysyłka wymiaru podatku? Mamy system mieszany i na tę chwilę wymiar jest wyłączony z wysyłki przez EZD, robimy to tradycyjnie.
  • Jak system ma funkcjonować w praktyce? Załóżmy, że jest pięcioosobowy urząd bez EZD - kto ma wysyłać pisma? Kto ma odbierać? Czy każdy ma mieć swoje konto? Czy każdy ma mieć dostęp do systemu? Ma się tym w całości zająć sekretariat?
  • Czy da się używać e-Doręczeń bez systemu elektronicznego obiegu dokumentów EZD?
  • Co z archiwizacją dokumentów z e-Doręczeń bez systemu EZD?
  • SmartDoc – jak zintegrować program z e-Doręczeniami?
  • Jak nawiązać współpracę z wyznaczonym operatorem? Jak wygląda zawieranie umowy?
  • Czy będzie możliwość podłączenia do e-Doręczeń kilku różnych systemów dziedzinowych, np. do wysyłki decyzji podatkowych, jeżeli urząd nie ma oddzielnego EZD?
  • Wady i zalety: czym charakteryzują się EZD, PUW, EZD Proton?

7. Platforma ePUAP w codziennej pracy urzędu: Elektroniczna Skrzynka Podawcza, Strefa Urzędnika – techniczne wskazówki i zalecenia pozyskiwanie klientów

  • E-Doręczenia a ePUAP – czy można wysyłać poprzez oba systemy?
  • Wydaje się, że przeszukiwanie, weryfikacja adresów e-Doręczeń znacznie wydłuży czas przygotowywania wysyłki. Czy faktycznie?
  • Zasady działania platformy ePUAP – interfejs oraz funkcjonalność platformy
  • Jakie są rodzaje kont na ePUAP-ie?
  • Co to jest Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) i jak działa?
  • Strefa urzędnika - co zawiera i do czego służy?
  • Usługi lokalne i centralne na ePUAP
  • Zadania i uprawnienia administratora na ePUAP
  • Kto może być administratorem? Czy może być kliku administratorów?
  • Jak nadawać i odbierać uprawnienia do konta podmiotu na ePUAP?
  • Jak wygląda konfiguracja skrzynki ESP na ePUAP-ie?
  • Publikacja usługi elektronicznej na ePUAP – co to jest CRWDE?
  • Co ma zrobić klient, jeżeli nie ma usługi na ePUAP – czy może skorzystać z pisma ogólnego do podmiotu publicznego?
  • Jak podpisywać dokumenty na ePUAP?
  • Czy klient może składać skany dokumentów i podpisywać je profilem zaufanym?
  • Jak odszukać skrzynkę podmiotu, na którą chcemy wysłać wiadomość?
  • Jak odszukać adres skrzynki osoby fizycznej na ePUAP?
  • Dlaczego nie można znaleźć skrzynki np. komornika, biura rachunkowego?
  • Czy urząd będzie wysyłać elektronicznie wszystkie pisma do operatora? Jeśli mieszkaniec ma skrzynkę e-Doręczeń to otrzymuje elektronicznie, a jeśli nie ma, to poczta to drukuje i dostarcza papierowo?
  • Jakie są 4 sposoby wysyłki pisma?
  • Jak należy wysyłać korespondencję poprzez ePUAP do klienta?
  • Jak wysłać pismo do wielu podmiotów?
  • Jak wysłać pismo z dużymi załącznikami do 500 MB?
  • Jak zaadresować pismo w ePUAP-ie z podmiotu publicznego do osoby fizycznej tak, aby przy wizualizacji wniosku i wydruku w polu adresat wyświetliły się jego dane?
  • Co w przypadku, gdy obywatel nie ma adresu? Czy przygotowujemy kopertę?
  • W jaki sposób wysłać sprawozdanie poprzez ePUAP?
  • Jak przekazać pismo otrzymane z ePUAP do innego podmiotu np. sądu?
  • Kto powinien wysyłać i podpisywać pisma wysyłane przez ePUAP?
  • Jak złożyć dwa podpisy na dokumencie na ePUAP?
  • W jaki sposób załączyć plik w formacie nieobsługiwanym przez ePUAP?
  • Jak wygląda proces doręczenia pisma z ePUAP po stronie odbiorcy?
  • Co należy zrobić jeśli pismo nie zostało odebrane przez użytkownika? Jakie są procedury oraz postępowanie?
  • Jaki jest dalszy obieg dokumentu z ePUAP w podmiocie – czy trzeba dokument drukować?
  • Jak archiwizować dokumenty z ePUAP?
  • Awaryjność ePUAP-u – jak radzić sobie z awaryjnością platformy, jak zgłaszać problemy?

8. Urzędowe Poświadczenie Odbioru – czym jest i w jakich wariantach występuje?

  • Co to jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru?
  • Gdzie znaleźć UPO na ePUAP?
  • Czy trzeba podpisywać UPO w podmiocie?
  • Jak długo należy przechowywać UPO?
  • Czy urząd może wysłać pismo z ePUAP na email i otrzymać UPO?
  • Dlaczego UPO może występować w dwóch wariantach: UPD i UPP?
  • Czy w trybie UPD do podmiotu trzeba doręczać interpretacje prawne przez pryzmat orzecznictwa sądów administracyjnych?
  • W jaki sposób ma odpowiedzieć jednostka, jeżeli osoba fizyczna skieruje pismo przez e-Doręczenia, ale odpowiedź urzędu nie będzie wymagała potwierdzenia odbioru?


Prowadzący

Ewa Redmann


Zajmowane stanowiska:

Naczelnik Wydziału Organizacyjnego w Starostwie Powiatowym w Łodzi - od maja 2014 roku;

Organizowanie i nadzór nad realizacją obsługi administracyjno-technicznej Starostwa, obsługi kancelaryjnej i sekretariatu (organizacja obiegu dokumentów, w tym także wdrażanie e-doręczeń - administrator skrzynki doręczeń w Starostwie Powiatowym w Łodzi), obsługi informatycznej Starostwa, w tym administrowanie stroną BIP. Koordynowanie obsługi kadrowej oraz obsługi Biura Rzeczy Znalezionych. Prowadzenie spraw z zakresu z zakresu skarg, wniosków i petycji oraz udostępniania informacji publicznej. Prowadzenie Archiwum Zakładowego Starostwa (szkolenia z praktycznego stosowania instrukcji kancelaryjnej oraz przygotowywania dokumentacji przekazywanej do AZ). Prowadzenie spraw z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej (zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej). Prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych o wartości szacunkowej poniżej 130 000,00 zł . Koordynator programu „Cyfrowy Powiat”.

Inspektor Ochrony Danych - od 2018 roku - obecnie w Starostwie Powiatowym w Łodzi, wcześniej w placówkach oświatowych, domu pomocy społecznej, poradni pedagogiczno-psychologicznej;

Nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych, w szczególności wspieranie Administratora oraz pracowników Administratora o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów o ochronie danych. Przeprowadzanie szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych. Przeprowadzanie audytów wewnętrznych w zakresie zgodności z przepisami RODO. Przeprowadzanie Analizy Ryzyka Ogólnego i Ocena Skutków dla Przetwarzania Danych (DPIA). Nadawanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych. Nadzorowanie powierzenia przetwarzania danych. Współpraca z organem nadzorczym.

Koordynator ds. dostępności w Starostwie Powiatowym w Łodzi od września 2020 roku;

Koordynowanie i podejmowanie działań związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Koordynator Programu PFRON „Dostępna przestrzeń publiczna”.

Wcześniej praca w sektorze bankowym.

Wykształcenie:

  • Uniwersytet Łódzki Wydział: Ekonomiczno-Socjologiczny: Finanse i Bankowość
  • Uniwersytet Łódzki, Ośrodek Badań Europejskich, Studia podyplomowe w zakresie ekonomiczno-prawnym, cywilizacyjno-kulturowym (1999)
  • Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji, Studia podyplomowe w zakresie ochrony danych osobowych (2017)

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 649.00
03 lutego 2025

Podobne szkolenia