W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Dotacje oświatowe w kontekście pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
- Jak przeprowadzić pierwszą aktualizację dotacji? Omówienie kwoty dotacji oraz kwot wynikających z części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r.
- Praca z nową metryczką pierwszej aktualizacji na rok 2022
- Jak rozliczać różne dodatkowe fundusze (np. dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej)?
- Jak naliczać wskaźnik zwiększający? O co pomniejszyć a o co zwiększyć dotację?
- Jak pracownik jednostki samorządowej odpowiedzialny za obliczanie dotacji może zoptymalizować swoją pracę?
- Analiza aktów prawnych regulujących funkcjonowanie niepublicznych jednostek systemu oświaty w czasie pandemii COVID – 19 na terytorium RP – interpretacje i stanowiska oraz praktyczne przykłady
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Tabele z informacjami (arkusz Excel)
- Wzór uchwały
- Arkusz Excel do prowadzenia wyliczeń (wraz z omówieniem w trakcie szkolenia)
- Rozpiski aktualizacji
- Wzory dokumentów dla placówek starających się o dotacje
- Lista dzieci (do uzupełnienia przez placówki starające się o dotację)
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jak stosować prawo regulujące dotacje oświatowe i omówienie jego zastosowania: ustawa o finansowaniu zadań oświatowych, akty prawa miejscowego, przepisy finansów publicznych i rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19
- Jakie są kryteria tworzenia zarządzeń i uchwał związanych z dotacjami dla placówek niepublicznych?
- Czy w uchwale powinny być osobne zapisy dotyczące osób niepełnosprawnych?
- Procedura przyznawania dotacji w świetle przepisów prawnych
- Jak wygląda sprawozdawczość w przypadku wydziałów zajmujących się dotacjami?
- Analiza aktów prawnych regulujących funkcjonowanie niepublicznych jednostek systemu oświaty w czasie pandemii COVID – 19 na terytorium RP – interpretacje i stanowiska oraz praktyczne przykłady
- Dotacje oświatowe w kontekście pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
2. Obliczanie wysokości dotacji – objaśnienie zasad i wzorów wyliczeń
- Jak naliczać dotacje dla poszczególnych placówek (np. przedszkola, szkoły)?
- Które dane są powiązane z subwencją i jak je interpretować?
- Jak wygląda praca z metryczką dla gminy i powiatu w 2022 r. – omówienie przykładu.
- Wyjaśnienie znaczeń poszczególnych wskaźników i standardów.
- Co wliczać a czego nie wliczać do wniosków?
- O co pomniejszyć dotację? Omówienie wskaźników i wzoru.
- O co zwiększyć dotację? Omówienie wskaźników i wzoru.
- Jak naliczać wskaźnik zwiększający?
- Jak interpretować wydatki bieżące?
- Jak przeliczać kwoty na dzieci pełnosprawne?
- Jak wygląda procedura w przypadku dziecka w wieku 6 lat?
- Klasy – wagi dla orzeczeń
- Jak powinno się naliczać fundusze w przypadku indywidualnego toku nauczania?
- Od kiedy dziecko jest liczone jako to, które ma obowiązek nauki?
- Kiedy trzeba przeprowadzać aktualizacje? Omówienie terminarza.
- Jak przeprowadzić pierwszą aktualizację dotacji? Omówienie podstawowej kwoty dotacji oraz kwot wynikających z części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r.
- Jak przeprowadzić drugą aktualizację dotacji?
- Jak obliczać wyrównania?
- Jak obliczać statystyczną liczbę uczniów?
- Za jaki okres można przeprowadzić korekty?
- Jak rozliczać korekty?
- Jak pracownik jednostki samorządowej odpowiedzialny za obliczanie dotacji może zoptymalizować swoją pracę?
3. Rozliczanie dotacji
- Na co dotacja powinna być przeznaczona?
- Jak rozliczać dzieci z niepełnosprawnościami?
- Co zrobić, gdy dyrektor piastuje to stanowisko w kilku placówkach jednocześnie?
- Jak rozliczyć dziecko, które przyszło od połowy miesiąca?
- Jak powinno się rozliczać koszty kształcenia specjalnego?
- Jak rozliczyć koszty wspólne?
- Jak rozliczać różne dodatkowe fundusze (np. dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej)?
- Jak rozliczać koszty między gminami?
Prowadzący
Paulina Jankowska - od 2016 r. Główny Specjalista w Wydziale Oświaty Urzędu Miasta Szczecin, na stanowisku ds. obsługi finansowej niepublicznych szkół i przedszkoli. Udokumentowane doświadczenie w tworzeniu aktów prawa miejscowego, naliczaniu i rozliczaniu dotacji oświatowych, wydawaniu decyzji administracyjnych, dokonywaniu rozliczeń z innymi gminami w zakresie zwrotu kosztów wychowania przedszkolnego, a także współautorka usprawnionych narzędzi elektronicznych służących do naliczania stawek dotacji dla niepublicznych szkół i przedszkoli. Biegłe poruszanie się w obszarze dotacji oświatowych i interpretacji litery prawa, w tym współdziałanie z RIO, SKO, MEiN. Udział w licznych szkoleniach i warsztatach z tematyki finansowania zadań oświatowych.
Dodatkowo wieloletnie doświadczenie w dziedzinie funduszy europejskich, w tym współpraca z firmą konsultingową w zakresie przygotowywania dokumentów aplikacyjnych dla podmiotów ubiegających się o dofinansowanie ze środków unijnych, w tym biznesplany, studia wykonalności.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.