W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak wykorzystać prawo opcji w przetargach na wywóz odpadów? Jak określić i wybrać odpowiednią opcję (np. 10%, 15%, 20%)?
- Jakie inne kryteria pozacenowe można uwzględnić w przetargach na odbiór odpadów?
- Jakie są specyficzne wyzwania związane z odbiorem odpadów z różnych typów nieruchomości (np. mieszkalnych, niemieszkalnych)?
- Kiedy i jak warto podzielić zamówienie na części? Jakie są korzyści i ryzyka z tym związane?
- Kiedy i jak stosować waloryzację umowy? Jakie wskaźniki (np. inflacja, ceny paliw) powinny wpływać na waloryzację umowy na odbiór odpadów?
- Na co zwracać uwagę przy formułowaniu umowy na odbiór odpadów, aby zabezpieczyć interesy gminy?
- Jakie są najlepsze praktyki w opisywaniu kar za nieosiągnięcie współczynników recyklingu w umowach?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jak prawidłowo przeprowadzić szacowanie wartości zamówienia?
- Jak prawidłowo oszacować wartość zamówienia na wywóz odpadów, zwłaszcza w kontekście zmieniających się przepisów?Jakie kryteria pozacenowe można uwzględnić przy wyborze oferty przetargowej?
- Jakie są najlepsze metody na przewidywanie przyszłych kosztów i ilości odpadów w długoterminowych umowach?
- Na co zwracać uwagę w umowie, co powinna zawierać umowa?
- Jakie są najlepsze sposoby na szacowanie wartości zamówienia, aby uniknąć błędów i przeszacowania?
- W jakim przypadku warto zastosować dodatkowy margines na poziomie 20% lub innym?
- Jakie czynniki uwzględniać, by nie przeszacować ani nie niedoszacować?
- Jak określić odpowiednią kwotę wynagrodzenia, aby zapewnić opłacalność projektu i uniknąć niedoboru środków?
- Jaki wziąć procent wynagrodzenia,tak żeby nie zabrakło i nie było za dużo?
- Czy mimo obowiązku wprowadzenia w ustawie o utrzymaniu czystości wynagrodzenia wykonawcy wg stawek jednostkowych za odbiór i zagospodarowanie odpadów możliwe jest stosowanie rozliczeń ryczałtowych np. ustalenie maksymalnej miesięcznej wysokości ryczałtowej wynagrodzenia? Np. rozliczamy się miesięcznie wg stawek jednostkowych, ale jeśli przekroczymy konkretny próg kwotowy wskazany w SWZ płacimy w danym miesiącu stawkę ryczałtową?
2. Szacowanie ilości odpadów i wykorzystanie prawa opcji
- Jakie metody najlepiej stosować do szacowania ilości odpadów na przyszłe okresy?
- Jak wykorzystać prawo opcji w przetargach na wywóz odpadów? Jak określić i wybrać odpowiednią opcję (np. 10%, 15%, 20%)?
- Jak uwzględniać zmienność ilości odpadów w kontraktach, aby zachować elastyczność?
- Czy wiarygodne będą do szacowania wartości zamówienia ceny za odbiór i zagospodarowanie odpadów z gmin sąsiedzkich?
- Gdzie szukać współczynników, które mają wpływ na szacowanie wartości zamówienia?
3. Procedury przetargowe i opis przedmiotu zamówienia (OPZ)
- Jak prawidłowo wypełniać formularz Notis-2 i wrzucać ogłoszenia przetargowe?
- Jak prawidłowo opisywać przedmiot zamówienia dla różnych typów nieruchomości, w tym obiektów niemieszkalnych?
- Jak prawidłowo opisać usługę w OPZ?
- Jakie wymagania i procedury obowiązują w przypadku wartości zamówień przekraczających unijne progi? Jakie są najczęstsze błędy popełniane w tym zakresie i jak ich unikać?
- Jak skutecznie przeprowadzić analizę zapotrzebowania na podstawie dostępnych danych?
- Jak radzić sobie z niejasnościami i rozbieżnościami w interpretacji przepisów dotyczących analizy zapotrzebowania?
- Jakie są specyficzne wyzwania związane z odbiorem odpadów z różnych typów nieruchomości (np. mieszkalnych, niemieszkalnych)?
- Czy w przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów z nieruchomości zamieszkałych można ująć odpady z placów zabaw z terenu gminy?
- Jakie elementy należy uwzględnić w opisie przedmiotu zamówienia, aby zapewnić jasność i zgodność z aktualnymi przepisami?
- Jakie są praktyczne kroki przy tworzeniu opisu przedmiotu zamówienia?
- Jakie wzorce OPZ warto uwzględnić, aby uniknąć problemów w późniejszych etapach realizacji przetargu?
- Jak skutecznie korzystać z platform przetargowych, aby uniknąć błędów?
- Jakie są najlepsze praktyki w opisywaniu szczegółów dotyczących recyklingu i wymagań wobec wykonawców?
- Wykonawca w ofercie musi wskazać instalacje komunalne, do których będzie przekazywał odpady. Czy wskazuje instalacje dla każdego odpadu oddzielnie? Czy w trakcie trwania umowy może zmienić wykaz instalacji?
- Jeżeli nie stawiamy warunków udziału w postępowaniu, a wymagamy dopiero przed podpisaniem umowy zezwoleń, to czy jeżeli wykonawca na etapie składania ofert oświadczył, że wykona wszystko osobiście nie może na tym etapie złożyć uprawnień/ umów/promes z instalacjami, z którymi ma podpisane umowy?
- Jak rozwiązywać kwestie opisywania wytycznych, jeśli chodzi o finansowanie podwykonawców, podmiotów udostępniających zasoby, czy wykonawców wspólnie występujących w zamówieniach?
- Czy można wyłączyć z przetargu odbiór zużytych opon, które zbierane są w trakcie zbiórek wielkogabarytowych? Czy można zlecić ich odbiór w ciągu roku innej firmie, bez przetargu poprzez umowę zlecenie?
4. Podział zamówienia na części
Kiedy i jak warto podzielić zamówienie na części? Jakie są korzyści i ryzyka z tym związane?
Przykłady efektywnego podziału zamówienia, np. czy lepiej wyodrębnić PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) osobno czy razem z odbiorem odpadów?
5. Waloryzacja umowy - od czego ma zależeć waloryzacja umowy na odbiór odpadów?
- Kiedy i jak stosować waloryzację umowy? Jakie wskaźniki (np. inflacja, ceny paliw) powinny wpływać na waloryzację umowy na odbiór odpadów?
- Jakie zapisy dotyczące waloryzacji umowy powinny być zawarte w przetargu? Jak je sformułować w opisie przedmiotu zamówienia?
- Jak zabezpieczyć środki finansowe gminy w długoterminowych umowach uwzględniających waloryzację?
- W jaki sposób skonstruować klauzule waloryzacyjne, aby były skuteczne i korzystne dla obu stron?
- Czy przy wywozie odpadów warto uwzględniać wskaźniki cen paliwa? Na jakiej podstawie można je przyjąć?
- Jakie są wzorce wyliczania kwot waloryzacyjnych w kontekście wywozu odpadów?
6. Elektromobilność – jak rozumieć elektromobilność w kontekście przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów?
- Jakie wymogi dotyczące elektromobilności należy uwzględniać w przetargach na odbiór odpadów? Jakie cele i korzyści niesie za sobą elektromobilność?
- Elekromobilność samochodów – jakie są wymogi dla pojazdów odbierających odpady?
- Jakie są doświadczenia innych gmin w związku z wprowadzeniem elektromobilności do przetargów? Jakie wyzwania mogą się pojawić?
- Czy poprawne będzie zastosowanie kryterium aspekty środowiskowe - 20%, jeżeli punktowane będą pojazdy do obioru odpadów zmieszanych i segregowanych z normą emisji spalin Euro 5-6, które będą realizowały zamówienie?
- Jak elektromobilność wpływa na wybór oferty przetargowej? Przykłady specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) z uwzględnieniem elektromobilności
- Czyli przepis art. 68b ust. 3 o kodach CPV stosuje się tylko do gmin powyżej 50 tys.?
- Jakie są konsekwencje wprowadzenia kodów CPV związanych z elektromobilnością w przetargach?
- Zamawiający udziela zamówienia o wartości wyższej niż progi unijne na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Jeśli zastosujemy CPV 90510000-5 (usuwanie i obróbka odpadów) zamiast CPV wskazanego w ustawie o e.i.p.a. (CPV 90511000-2), to czy zamawiający nie będzie musiał wymagać pojazdów niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych?
- Czy i jak uwzględniać elektromobilność w opisie przedmiotu zamówienia?
7. Recykling i kary
- Jak obliczyć kary dla firm, które nie osiągną określonych współczynników recyklingu?
- Jakiego poziomu wymagać od firmy wywozowej?
- Jaka jest odpowiedzialność firm za nieosiągnięcie wskaźników recyklingu i jak to zawrzeć w umowach?
- Jakie są najlepsze praktyki w opisywaniu kar za nieosiągnięcie współczynników recyklingu w umowach?
- Zapisy umowne dotyczące poziomów recyklingu – czy są inne rozwiązania niż kary potrącane z faktury po zakończeniu i rozliczeniu danego roku?
- Jak naliczać kary firmom, tych które nie osiągnął współczynników i które wywożą odpady komunalne z obiektów niezamieszkałych?
- Jak wyglądają obliczenia? Jak obliczyć ile gmina ma kary za nieosiągnięcie współczynnika?
- Jak pomóc uzyskać współczynniki recyklingu dla mieszkańców? z szacunku ilości?
- Jakie są najnowsze wymagania dotyczące osiągania poziomów recyklingu?
- Definiowanie i stosowanie kar umownych: kiedy opóźnienie, a kiedy zwłoka?
- Jak rozpoznać firmy działające bez zezwoleń lub w sposób nieuczciwy? Kryteria i warunki wykluczenia
- Jak zabezpieczyć się przed nierzetelnymi wykonawcami?
- Jak postępować z wykonawcami, którzy przerzucają odpowiedzialność za nieosiągnięcie poziomu recyklingu na inne firmy?
- Jakie są aktualne przepisy i normy dotyczące poziomów recyklingu?
- Podwykonawstwo, drugi rok mamy problem z firmą, która wygrywa ciągle, ale mamy problemy z wykonaniem umowy - jak to rozwiązać?
- Jak w trakcie trwania umowy weryfikować to czy wykonawca faktycznie używa określonego odsetka odpadów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych?
8. System kaucyjny
- Jakie będą obowiązki wykonawców w kontekście wprowadzenia systemu kaucyjnego od 2025 roku?
- Jak uwzględniać system kaucyjny w przetargach, szczególnie w kalkulacjach kosztów i poziomów recyklingu?
- Czy uwzględniać system kaucyjny w obecnych przetargach?
- Jak zobowiązywać firmy w system kaucyjny?
- Jakie są potencjalne konsekwencje niewłaściwego oszacowania systemu kaucyjnego w przetargach?
- Jakie zapisy należy uwzględnić w przetargach w związku z wprowadzeniem systemu kaucyjnego?
9. Kompostowanie
- Każda firma ma limit na bio, co zrobić gdy przekracza ten limit?
- Jakie są metody obliczania różnic w opłatach związanych z kompostowaniem?
- Jak obliczyć ulgi za kompostowanie dla mieszkańców?
- Jak stworzyć ankietę dla mieszkańców, aby dokładnie oszacować ilości kompostowanych odpadów?
Prowadzący
Wanda Kubala–Główny Specjalista w wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w UM Bochnia.Od 25 lat pracuje w administracji, od 15 lat w wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Posiada 6 letnią praktykę w tematyce związanej z zagadnieniami gospodarki odpadami.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.